Lektion 10: 2e april

Tjabba!

VIKTIGTLänk för Zoom-möten:

https://zoom.us/j/469405293

Tryck på den här länken hittar ni mitt Google Doc som jag kommer använda under kursens gång.

Läxa tills nästa lektion

Ibland ger jag samma läxor som tidigare om jag tycker det är bra att repetera – du kan även scrolla ner för gamla läxor. Alla läxor är såklart frivilliga men rekommenderas starkt!

Läxa: Övningsboken:

  • s. 183: Satsförkortningar
  • s. 187: Partikelverb

Läxa: Övningsboken:

  • s. 182-183: Instruktioner och uppmaningar
  • s. 179: Demonstrativa pronomen (Repetition)

Läxa:cTextboken, s. 255: Ledarskap och adjektiv 

 

  • Uppgift 1: Titta på adjektiven i rutan på s. 255. Vilka egenskaper har en bra respektive dålig chef? Jag har markerat betoningen i vissa ord. 

 

    • 1. Varm → En varm chef ler varje gång hen ser dig. 
    • 2. Dominerande → En dominerande chef tar alltid över samtalet. 
    • 3. RationellEn rationell chef fokuserar på vad som är viktigt. 
    • 4. Individualistisk → En individualistisk chef tror på dig mer än gruppen.
    • 5. Beslutsam → En beslutsam chef har bestämd sig för genomföra beslut. 
    • 6. Intuitiv → En intuitiv chef kan lista ut de flesta problem. 
    • 7. Tävlingsinriktad → En tävlingsinriktad chef hatar att förlora. 
    • 8. Aggressiv → En aggressiv chef kan ligga på sina anställda mycket
    • 9. Förstående → En förstående chef vill visa att hen förstår dina problem.
    • 10. KraftfullEn kraftfull chef är redo att ta till extraordinära åtgärder.
    • 11. Relationsorienterad → … är mån om att alla mår bra. 
    • 12. Samarbetsinriktad → … anser att man borde jobba tillsammans. 
    • 13. Beroende → … måste ha sin personal för att kunna jobba. 
    • 14. Oberoende → … behöver inte sin personal för kunna jobba. 
    • 15. Ängslig → … är rädd att något ska gå fel på jobbet. 
    • 16. Mjuk → … vill helst inte säga tuffa men hårda sanningar. 

 

  • Uppgift 2: Läs den korta texten om svenska kungen Gustav III på samma sida (s. 255). Diskutera sedan vilka adjektiv som passar bäst in på Gustav III:s ledaregenskaper, och vilka som passar sämst. Du får självklart använda andra adjektiv än de vi har diskuterat.  

Läxa: Skrivuppgift 

Här är också en frivillig läxa (alla mina läxor är dock frivilliga): 

  • Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
  • På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
  • Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
  • Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
  • Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.

Extramaterial

Bonusövning DO+IO

  • Facit – bonusövning + DO+IO

Svenskt uttal: Tumregler

Sammanfattning – Direkt objekt (DO) och Indirekt objekt (IO)

Sammanfattning + FACIT – Sammansatta adverb (ÖB B1+B2 kap 16, s. 235)

  • Övning: Vilket sammansatt adverb passar bäst i meningen?

Svenskt slang – En ordlista (som jag uppdaterar kontinuerligt)

Sammanfattning – Sitter, ligger, står + lätt, lägg, ställ

Sammanfattning – Satsförkortningar med OBJEKT + INFINITIV

Sammanfattning – hel, helt och hela vs all, allt och alla

Sammanfattning – Uttryck med färger (Kapitel 16 B1+ B2)

Verbgrupper – Infostencil

Omni – en nyhetstjänst som sammanfattar andra artiklar i korta notiser(både på svenska och engelska)

Kursdatum

Mars
3/3 + 5/3
10/3 + 12/3
17/3 + 19/3
24/3 + 26/3
31/3

April
2/4
7/4 + 9/4
14/4 + 16/4
21/4

Är du nervös över Skype-lektioner?

Det är ingen fara! Du kan läsa mer om hur jag undervisar i min tutorial. Tyvärr finns den än så länge bara på engelska. Där kan du också läsa mer om hur jag delar upp er i ”Breakout Rooms” (i mindre grupper) under lektionen.

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet. Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

[Do you want to give feedback on my lessons? Then you can do that (anonymously) on my Padlet linked below.]

Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,
Anton Bengtsson

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.