Lektion 10: 21e april tisdag

Tjena tjena mittbena!

Här hittar ni en länk till ett Google Doc som jag kommer använda under kursens gång.

Här är en länk till era felmeningar. På den här länken hittar ni mitt färgsystem.

Praktisk information om ZOOM:

(1) Gå till www.zoom.us och skapa att gratis konto. Ladda sedan ner programmet Zoom.

(2) VARNING: Ni kommer INTE att få ett samtal från mig på Zoom som på Skype (tyvärr). Nu måste ni istället trycka på länken nedan när lektionen börjar. Vi kommer använda samma länk under alla lektioner så spara länken!

VIKTIGT: Eftersom vi har lektioner under två olika tider, 20.00-21.30 respektive 19.30-21.00, måste vi dessvärre ha två länkar. Ni trycker på måndagens länk för lektioner på måndagar och tisdagens för lektioner på tisdagar.

Länk till måndagars lektioner

Länk till tisdagars lektioner:

Tips: Är du ensam i ett BR-room för din partner har wifi-problem? Använd i sådana fall funktionen Raise your hand så kommer jag och pratar med dig istället. Du kan också använda funktionen om du har en fråga.

Tips 2: Glöm inte att du kan dela din skärm genom funktionen share screen när du är i ett BR-room.

(Frivillig) läxa tills nästa lektion

Alla mina läxor är frivilliga; med andra ord väljer ni själva hur mycket ni vill investera i kursen.

(1) Ge förslag på hur man kan fixa felmeningarna i ert Google DocSkriv gärna era förslag nedanför det ursprungliga så att vi har kvar originalet. På den här länken hittar ni mitt färgsystem.

(2) Var beredd på att diskutera följande artikel (uppgifter finns i artikeln):

Diskussion: Nämndemäns vara eller icke-vara –> Uppföljning

Diskussion: Problemet med dialekter i allmänhet, och skånska i synnerhet –> Nästa veckas artikel

Nedan ser ni kursdatum. Vänligen notera att tiderna är måndagar 20.00-21.30 och tisdagar 19.30-21.00, svensk tid.

Maj

Sammanfattning – Bisatser

Sammanfattning – Foge-s och fogevokal

Sammanfattning – Relativa adverb – som eller vilket?

Nyckelord från artiklar – (uppdateras kontinuerligt allteftersom jag skapar nya)

Färgsystem – B och C-nivå

Sammanfattning – Huvudsats och bisats (jättebra om du vill skapa meningar på svenska)

• Bonus: Huvudsatser och bisatser med engelska förklaring
  • Bonus: Kan ”så” vara en bisatsinledare/subjunktion?