Lektion 1: 8e april onsdag

Tjena tjena mittbena!

I det här dokumentet finns vårt Google Doc som jag kommer använda som hjälp under våra lektioner.

VIKTIGTLänk för (alla) Zoom-möten:

Du måste inte göra läxor inför mina lektioner – välj själv hur mycket du vill investera i kursen.  Nedan presenterar jag några förslag på vad vi kan diskutera nästa lektion. Ni får gärna kontakta mig med förslag på fler (eller andra) saker ni vill prata om.

TEMA Sporter: Tips är att ni (framförallt) kollar på orden på s. 8-9; 11-12

a) Har du några favoritsporter? b) Varför? Tycker du exempelvis om att utöva (göra) sporten eller tycker du bara om att titta på sporten?

c) Vilka sporter tror du är populära i Sverige? Varför tror du att det är så?

d) Vilka sporter är populära i ditt hemland? Har du någon teori om varför?

SCENARIO: En person är en “fitnessguru”. Den andra personen vill verkligen inte träna. Person 1 ska motivera person 2. Person 2 kan säga saker som exempelvis:

• Det är roligare att titta på teve än att träna
  • Jag får ont i knäna om jag springer
  • Alla på gymmet ser så snygga, smala och starka ut. Jag känner mig ful!
  • Jag har inte tid att träna. Jag jobbar jättemycket och har en stor familj
  • Jag gillar inte att bli svettig
  • Det kostar så mycket att träna
  • Det är jobbigt att träna

SCENARIO: Ni är i en sportaffär. En person ska köpa utrustning som ni ser på s. 12 i Textboken Kap 1. Den andra personen är expert och ger tips.

Person 1: Vad behöver jag för utrustning för sporten …?

Person 2: Min vän, du har mycket att lära dig. Först och främst behöver du …

Person 2: Okej tack för info! Vad mer behöver jag tänka på?

SCENARIO: Grattis! Du är nu en idrottsstjärna (du väljer själv i vilken sport).

Nu deltar du i en intervju i Värvet – en av Sveriges största poddar (podcasts) och jag kommer intervjua dig utifrån frågorna på s. 8-9 istället för Kristoffer Triumf.

Frågorna kan exempelvis vara:

1. Wow! Du vann precis en tävling i … . Hur känns det?
  2. Hur är livet som idrottsstjärna?
  3. Hur ofta tränar du?
  4. Hur länge tränar du varje gång du tränar?
  5. Hur snabbt springer du 5 kilometer?
  6. Vad gör du helst på din semester?
  7. Vad är nyckeln till din framgång?
  8. Vad är idrott för dig?
  9. Vad tycker du om soffpotatisar? s. 9 i Textboken kap 1
  10. Är dina vänner också hurtbullar? s. 9 i Textboken kap 1
  11. Vad skulle du vilja säga till alla som lyssnar på podden?

Det är helt okej att säga: förlåt, jag förstår tyvärr inte frågan. Kan vi skippa den frågan?

Sammanfattning – Svordomar

Sammanfattning – Tidsprepositioner

Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser

Komediklipp av Inte Okej – Hur hälsar man på svenska?

Är du nervös över Skype (ZOOM)-lektioner?

OBS! VI KOMMER ATT HA LEKTION I ZOOM ISTÄLLET. PÅ DEN HÄR LÄNKEN HITTAR NI GRUNDLÄGGANDE (”BASIC”) INFORMATION OM ZOOM. För avancerade funktioner för Zoom rekommenderar jag den här länken

INTE AKTUELLT LÄNGRE: Det är ingen fara! Du kan läsa mer om hur jag undervisar i min tutorial. Tyvärr finns den än så länge bara på engelska. Där kan du också läsa mer om hur jag delar upp er i ”Breakout Rooms” (i mindre grupper) under lektionen.

[Do you want to give feedback on my lessons? Then you can do that (anonymously) on my Padlet linked below.]