Tjena tjena mittbena!
Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.
Zoom-länk för lektioner:
TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.
Zoom-länk för kalender:
https://zoom.us/meeting/tJcrcOGoqTsqEtyyrQAP4Zvp7uBu3mf0dMao/ics?icsToken=98tyKuCrqDwiGtOVsBGPRowqBI_CWfTwtmJfj7dEhQ3UIhAHWBXmYfdgJ-FyFojU
(Frivillig) läxa före kursens start
Alla mina läxor är frivilliga; med andra ord väljer ni själva hur mycket ni vill investera i kursen.
VI DISKUTERAR NÄSTA LEKTION:
Vad är de största utmaningarna du har stött på som andraspråkstalare av svenska?
Vad tilltalar dig med svenskan? Det kan exempelvis vara något du finner unikt bara för svenskan.
- Personligen finner jag alla behjälpliga hjälpverb, såsom hinner, råkar, orkar, slipper, unnar, tilltalande (även om jag inte vet ifall de är unika för svenskan)
Läxa: Övningsboken B2+C1:
- s. 6: Verbgrupp 1-3
- Tips 1: Sammanfattning – Specialfall med verbgrupper (B2+C1 kap 1, s. 6-8
- Tips 2: Sammanfattning – Verbgrupper (Repetition)
- Flashcards – Träna verbgrupper
- Gravity – Ett stressigt spel för om du vill träna verbgrupper under press
- Tips 3 Powerpoint – Verbgrupper och verbformer
- s. 9-11: Ordföljd: huvudsats
- Tips 1: Meningsstruktur – Huvudsatser och bisatser
- Tips 2: Satsdelar: Olika frasers funktioner i en mening.
Meningen är grammatiskt fel. Hur fixar vi den?
Också, jag förstår faktiskt inte vad ett satsadverbial är.
- Tips 1: Vi använder inte också på position 1 utan d….
- Tips 2: Till skillnad från i engelskan, vad kommer på position 2 i en huvudsats?
- Tips 3: Har vi något stilistiskt problem?
Läxa: SKRIVUPPGIFT:
En frivillig läxa
- Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
- På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
- Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
- Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
- Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.
- Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.
- Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.
Kursdatum
April
28/4 + 30/4
Maj
5/5 + 7/5
12/5 + 14/5
19/5 + 21/5
26/5 + 28/5
Juni
2/6+ 4/6
9/6+11/6
16/6
15 träffar totalt
Extramaterial (finns även på Användbara länkar)
Svenskt uttal: Tumregler
Sammanfattning – Svordomar
Svensk musik
- En Spotifylista på svenska klassiker
- En Spotifylista på GAMLA klassiker
- Min spotifylista med svenska klassiker (på gott och ont…)
- Youtube – Svensk musik: Svenska sommarlåtar
- Youtube – Svensk musik: En blanding av olika svenska låtar (av blandad kvalitet…)
- Youtube – Svensk musik: 16 Svenska låtar på sex minuter
- Information – Korta sammanfattningar om (kända) svenska musikartister
När börjar nästa kurs?
Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.
Kan jag ha privatlektioner med dig?
Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet. Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.
Vill du ge feedback på mina lektioner?
Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.
Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!
- Folkuniversitetets Instagram
- Folkuniversitetets Facebooksida
Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!
Vänligen,
Anton Bengtsson