Lektion 4: 12e mars torsdag

Tjabba!

Tryck på den här länken hittar ni mitt Google Doc som jag kommer använda under kursens gång

Läxa tills nästa lektion

Ibland ger jag samma läxor som tidigare om jag tycker det är bra att repetera – du kan även scrolla ner för gamla läxor. Alla läxor är såklart frivilliga men rekommenderas starkt!

Läxa: Övningsboken:

• s. 168-169: Andra sätt att använda hel och all
  • s. 170: Emfatisk omskrivning

Läxa: TEXTboken

Uppgift 1: Läs ett stycke på s. 218-219 och gör en kort summering på en mening eller två. Gör kanske 2 eller 3 stycken. Ett tips är att använda referatmarkörerna från s. 201 i Kap 14. För varje lektion kommer vi göra ett nytt stycke.

Exempelvis på summering för Stycke a): Forskning visar på att förstabarnet ofta tar mer ansvar för småsyskon. Enligt artikeln kan det äldre syskonets ansvarstagande ha både positiva och negativa effekter.

Uppgift 2: Placera styckena i kronologisk ordning. Glöm inte att du har facit för B1+B2.

Läxa: TEXTBOKEN

Titta på de sex olika påståendena på s. 221 i textboken och förbered dig för att argumentera för (eller emot) dem. Vi kommer dock förmodligen göra ett påstående per lektion i kronologisk ordning. Försök gärna även att använda uttrycken med färg när du argumenterar (och tänk långsökt)!

Läxa: Skrivuppgift

Här är också en frivillig läxa (alla mina läxor är dock frivilliga):

Extramaterial

Sammanfattning + FACIT – Sammansatta adverb (ÖB B1+B2 kap 16, s. 235)

• Övning: Vilket sammansatt adverb passar bäst i meningen?

Sammanfattning – Sitter, ligger, står + lätt, lägg, ställ

Sammanfattning – Satsförkortningar med OBJEKT + INFINITIV

Sammanfattning – hel, helt och hela vs all, allt och alla

Sammanfattning – Uttryck med färger (Kapitel 16 B1+ B2)

Verbgrupper – Infostencil

Omni – en nyhetstjänst som sammanfattar andra artiklar i korta notiser(både på svenska och engelska)

Mars

Är du nervös över Skype-lektioner?

Det är ingen fara! Du kan läsa mer om hur jag undervisar i min tutorial. Tyvärr finns den än så länge bara på engelska. Där kan du också läsa mer om hur jag delar upp er i ”Breakout Rooms” (i mindre grupper) under lektionen.

[Do you want to give feedback on my lessons? Then you can do that (anonymously) on my Padlet linked below.]