Lektion 13: 9e mars måndag

Tjabba!

Här är en länk till era felmeningar. På den här länken hittar ni mitt färgsystem.

Här hittar ni en länk till ett Google Doc som jag kommer använda under kursens gång.

Nästa lektion tänker jag också att vi kommer prata om satsadverbial. Jag kommer då att använda Form i Fokus C. s. 126-127. Ni behöver dock inte köpa boken då jag kommer visa uppgifterna via min skärm!

Läxa tills nästa gång

Alla mina läxor är frivilliga; med andra ord väljer ni själva hur mycket ni vill investera i kursen.

(1) Ge förslag på hur man kan fixa felmeningarna i ert Google Doc. Skriv gärna era förslag nedanför det ursprungliga så att vi har kvar originalet. På den här länken hittar ni mitt färgsystem. Fixade meningar flyttas ner till botten av dokumentet.

(2) Läs veckans diskussionsämne. Jag har gjort så ni att kan kommentera i båda texterna ord eller saker ni inte förstår. Ni får gärna också skicka över tips på artiklar och ämnen som ni hade velat diskutera!

(3) Gör en valfri skrivuppgift och maila till mig

I den här länken har ni en sammanfattning av alla skrivuppgifter (från A1 till C1).  Om möjligt, får du gärna skicka den i ett word.doc.

Jag har för övrigt ingen deadline på skrivuppgifterna. Därför går det bra att maila skrivuppgiften när det passar (som sagt: ni väljer själva hur mycket ni vill investera i kursen).

Jag kommer att maila tillbaka personlig feedback varje vecka på (som senast) på fredagar. Ni kan alltså skicka in en text en gång per vecka. Självklart går det även bra att skicka in samma text som ni har försökt korrigera.

Extramaterial

Artikel från Expressen – Annika Zell blir första kvinnliga tränaren någonsin

Artikel från dt –Rydqvist: ”Längdskidor är mer jämställt än fotboll och hockey”

Artikel från DN – Maria Rydqvist har aldrig haft en kvinnlig tränare (kräver prenumeration)

Lista med nyckelord för C1-kursens artiklar (uppdateras kontinuerligt)

Sammanfattning – Satsadverbial (stance adverbials)

Sammanfattning – Huvudsats och bisats (jättebra för struktur för huvudsats och bisats)

• Sammanfattning – Bisatser -> Rekommenderas starkt! Svarar på följande frågor:
    • Vad är en bisats?
    • Är bisats separerad från en huvudsats?
    • Varför är bisats position 1 i en huvudsats?
    • Varför kan man stryka som i vissa bisatser?
    • Varför kan man stryka har/hade i vissa bisatser?
    • Vad är restriktiv och icke-restriktiv bisats?
    • Varför kan man inte stryka som i restriktiva bisatser?
  • Lista: Subjunktioner (och engelska motsvarigheter)
  • Sammanfattning – Satsadverbial (stance adverbials)
  • Bonus: Huvudsatser och bisatser med engelska förklaring
  • Bonus: Kan ”så” vara en bisatsinledare/subjunktion?
  • ÖVNING: Bisatser -> stryka har, hade och som i bisatser?

Omni – en nyhetstjänst som sammanfattar andra artiklar i korta notiser(både på svenska och engelska)

Vad är melodifestivalens själ? Del 2: Författaren Björn Ranelids medverkan 2012

En artikel om satsradning

Nedan ser ni kursdatum. Vänligen notera att tiderna är måndagar 20.00-21.30 och tisdagar 19.30-21.00, svensk tid.

27/1 måndag + 28/1 tisdag

3/2 måndag + 4/2 tisdag

10/2 måndag + 11/2 tisdag

17/2 måndag + 18/2 tisdag