Lektion 8: 6e mars torsdag (jag missade att uppdatera bloggen för lektion 7 – ursäkta!)

Tjabba!

I det här dokumentet finns vårt Google Doc som jag kommer använda som hjälp under våra lektioner.

Diskussion till nästa gång

Du måste inte göra några specifika förberedelser inför mina lektioner – det här är endast så du vet vad som kommer. Du får gärna ge förslag på saker du vill prata om ?

TEMA: Hälsa och sjukvård

SCENARIO 1: Vad har hänt?

Vi diskuterar några av olyckorna vi kan se i det här dokumentet.

SCENARIO 2: Att besöka läkaren

Du besöker läkaren (kanske som ett resultat av bilderna vi tidigare diskuterade). Du beskriver dina symptom och vi andra agerar läkare.

Tips på förberedelser

SCENARIO 1: Skvallra om ditt företag

• Nu är du en av personalen som går till ett annat företag och skvallrar om problemet på ditt jobb.

SCENARIO 2: Politisk debatt

(1) Du ska grunda ett nytt parti. Du berättar om din plattform för oss.

(2) Du är partiledare för Rymdpartiet och din politiska plattform är att Sverige måste investera i rymdturism. Du vill att Sverige ska vara ledande i aktiviteter utan gravitation. Som en reaktion på din plattform har jag grundat Parti Jorden, vars enda mål är att förhindra att dina planer förverkligas.

Förberedelser

• Kap 6 i Textboken B1+B2: s, 79-80

Scenario: Smultronställen

Du berättar om ditt smultronställe. Försök gärna motivera varför du gillar stället

Förberedelser

• Kap 7 i Textboken B1+B2: s, 86-87

Är du nervös över Skype-lektioner?

Det är ingen fara! Du kan läsa mer om hur jag undervisar i min tutorial. Tyvärr finns den än så länge bara på engelska. Där kan du också läsa mer om hur jag delar upp er i ”Breakout Rooms” (i mindre grupper) under lektionen.

14 träffar totalt.

Ordlista: Vanliga svenska svordomar (uppdateras kontinuerligt)

Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser

Komediklipp av Inte Okej – Hur hälsar man på svenska?

[Do you want to give feedback on my lessons? Then you can do that (anonymously) on my Padlet linked below.]