Lektion 14e: 20e februari torsdag

Tjabba!

På den här länken hittar ni mitt Google Doc som jag kommer använda under kursens gång.

Här hittar ni felmeningar som vi ska fixa.

Läxa tills nästa lektion

Ibland ger jag samma läxor som tidigare om jag tycker det är bra att repetera. Scrolla ner för gamla läxor!

Övningsboken

  • s. 156: Adjektiv: positiv eller negativ betydelse 
  • s. 157: Ordföljd (Repetition) 
  • s. 157: Ordföljd: indirekt tal (Repetition) 
  • s. 158: Substantiv: obestämd form med och utan artikel (Repetition) 
  • s. 158: Utrop (Repetition)

Övningsboken

  • s. 152: Presens perfekt eller preteritum perfekt utan har eller hade
  • s. 152-153: Relativa som

Textboken 204: Hisstal och att få napp 

 

Uppgift 1: Vi går snabbt igenom några ord från s. 204

 

  • Gå trögt – Mitt projekt går trögt. Jag har väntat jättelänge på ett svar från en klient. 
  • Få napp – Jag fick napp när jag fiskade! Jag trodde inte jag skulle få någon fisk! 
  • Kartlägga – Jag har kartlagt alla potentiella arbetsgivare inom 3 km från min bostad. 
  • Påläst – Det är viktigt att vara påläst om företaget före en intervju 
  • Smicker – Jag försökte smickra chefen med komplimanger men han var immun mot smicker
  • Peppa – TÄNKER: “Okej! Intervjun börjar om 3 minuter. Dags att börja peppa!” 
  • Preppa – LÄRARE: Jag har lektion om 20 minuter så jag måste börja preppa nu. 

 

Fixa felmeningar

Felmeningar hittar ni i ovan länk eller på den här länken.

Textboken

Läs den här jobbannonsen för en museichef. Var beredd på att söka jobbet! Vi kommer eventuellt diskutera några svåra ord under nästa lektion. 

Läxa: SKRIVUPPGIFT

  • Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
  • Ni kan exempelvis välja skrivuppgiften för kap 15 på s. 216 där ni svarar på en riktig eller påhittad jobbannons eller en tidigare/senare skrivuppgift.
  • På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
  • Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
  • Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
  • Deadline: Måndag (om ni vill ha feedback före sista lektionen)
  • Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.

Extramaterial

Sammanfattning – Huvudsats och bisats (jättebra för struktur för huvudsats och bisats)

  • Sammanfattning – Bisatser -> Rekommenderas starkt! Svarar på följande frågor: 
    • Vad är en bisats?
    • Är bisats separerad från en huvudsats?
    • Varför är bisats position 1 i en huvudsats?
    • Varför kan man stryka som i vissa bisatser?
    • Varför kan man stryka har/hade i vissa bisatser?
    • Vad är restriktiv och icke-restriktiv bisats?
    • Varför kan man inte stryka som i restriktiva bisatser?
  • Lista: Subjunktioner (och engelska motsvarigheter)
  • Bonus: Huvudsatser och bisatser med engelska förklaring
  • Bonus: Kan ”så” vara en bisatsinledare/subjunktion?

Summering – Typiska frågor på en arbetsintervju

Svenskt slang – En ordlista (som jag uppdaterar kontinuerligt)

Svensk musik

Är du nervös över Skype-lektioner?

Det är ingen fara! Du kan läsa mer om hur jag undervisar i min tutorial. Tyvärr finns den än så länge bara på engelska. Där kan du också läsa mer om hur jag delar upp er i ”Breakout Rooms” (i mindre grupper) under lektionen.

OBS! Glöm inte att kurstiderna är nu följande: 

Tisdagar: 17.45-19.15

Torsdagar: 17.45-19.15

Kursdatum

4 februari + 6 februari

11 februari + 13 februari

18 februari + 20 februari

25 februari

Vill du ge feedback på mina lektioner?

[Do you want to give feedback on my lessons? Then you can do that (anonymously) on my Padlet linked below.]

Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,
Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.