Lektion 13: 18e februari tisdag

Tjabba!

På den här länken hittar ni mitt Google Doc som jag kommer använda under kursens gång.

Här hittar ni felmeningar som vi ska fixa.

Läxa tills nästa lektion

Ibland ger jag samma läxor som tidigare om jag tycker det är bra att repetera. Scrolla ner för gamla läxor!

Övningsboken

  • s. 152: Presens perfekt eller preteritum perfekt utan har eller hade
  • s. 152-153: Relativa som

Fixa felmeningar

Felmeningar hittar ni i ovan länk eller på den här länken.

Textboken

Läs den här jobbannonsen för en museichef. Var beredd på att söka jobbet!

Läxa: SKRIVUPPGIFT

  • Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
  • Ni kan exempelvis välja skrivuppgiften för kap 15 på s. 216 där ni svarar på en riktig eller påhittad jobbannons eller en tidigare/senare skrivuppgift.
  • På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
  • Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
  • Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
  • Deadline: Måndag (om ni vill ha feedback före sista lektionen)
  • Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.

Dagens ord (finns även i mitt Google Doc)

 

  • Vilka partikelverb hörde du i stycket? 

 

  • Slog upp 
  • Hoppade till 
  • Kände på = vad din själ/magkänsla/intuition säger till dig
    • Ofta i preteritum
  • Hade för (mig)
  • Se om 
  • Bläddra igenom 

nna på vs känna på 

  • Läkare: kan jag känna på din arm? Vanligt verb
  • Läkaren: jag kände på mig att något var fel med din arm och därför ska vi operera den. 
  • Vilka partikelverb hörde du i stycket? 

 

 

  • Komma på (fantisera/skapa)
    • Den person som kom på (skapade) Toy Story är en fantastisk person. 
  • Komma av sig 
    • Att tappa tråden i en konversation 
    • Att glömma bort vad du pratade om 
  • Gick jag runt 
    • Jag gick i cirklar 
  • Inte övade på utan höll på 
    • Vad du gjorde under en period
    • Jag höll på med yoga men sedan slutade jag för jag tyckte det var skittråkigt! 

 

 

  • Vilka partikelverb hörde du i stycket? 

 

  • Hoppa in 
    • Hoppa in i en bil
    • Hoppa in som pressansvarig för mello 
  • Gått (i)sönder
    • Går bilen sönder ringer vi en mekaniker
  • Vila ut 
    • På helgerna vilar vi ut 
  • Trötta ut 
    • Vad tröttar ut dig Mike? 
    • Jobbet, familjen, livet i största allmänhet 
  • Ställa upp 
    • Man kan ställa upp för sina vänner 
      • Man ger stöd för sina vänner 
    • Man kan ställa upp för att jobba ikväll 
    • Du får OB = extrapengar i lön 
  • Höll hus 
    • Synoynym till höll hus: var
    • Höll hus → var en person är 
  • Jag håller hus i min flickväns källare eftersom vi har en sällskapssjuk hund. 

Min mormor dog 

  • Person 2: Åh nej, Jag beklagar = (vad tråkigt!)

 

Tummen mitt i handen = opraktisk

Vi håller tummarna 

Skinn på näsan = tuff 

Kött på benen = När du har fått erfarenhet med en ny aktivitet

 

  • TILL NY PERSONAL: När du har fått kött på benen får du nya ansvarsområden

 

Is i magen = hetsa inte upp dig; få inte panik. 

Vassa armbågar = ingen får stå i din väg 

Hålla ett öga = observera noggrant och släpp inte saken med blicken 

Lägga benen på ryggen = att vi måste skynda oss (göra det jättesnabbt)

Slå näven i bordet = att säga stopp 

Sätta tänderna = Att komma igång med något (nytt) 

Ögon i nacken = att man ser allt 

Har vi en bisats i svaret? 

När måste man ha is i magen? 

  • När man kör en snabb bil måste man ha mycket is i magen. 

Vilket uttryck skulle du dra dig för att använda Helen? 

  • Jag skulle dra mig för att använda den eftersom den är ganska negativ. 

Borde man använda kött på benen i ett personligt brev? 

  • Jag skulle dra mig från att använda det uttrycket

Extramaterial

Sammanfattning – Huvudsats och bisats (jättebra för struktur för huvudsats och bisats)

  • Sammanfattning – Bisatser -> Rekommenderas starkt! Svarar på följande frågor: 
    • Vad är en bisats?
    • Är bisats separerad från en huvudsats?
    • Varför är bisats position 1 i en huvudsats?
    • Varför kan man stryka som i vissa bisatser?
    • Varför kan man stryka har/hade i vissa bisatser?
    • Vad är restriktiv och icke-restriktiv bisats?
    • Varför kan man inte stryka som i restriktiva bisatser?
  • Lista: Subjunktioner (och engelska motsvarigheter)
  • Bonus: Huvudsatser och bisatser med engelska förklaring
  • Bonus: Kan ”så” vara en bisatsinledare/subjunktion?

Summering – Typiska frågor på en arbetsintervju

Svenskt slang – En ordlista (som jag uppdaterar kontinuerligt)

Svensk musik

Är du nervös över Skype-lektioner?

Det är ingen fara! Du kan läsa mer om hur jag undervisar i min tutorial. Tyvärr finns den än så länge bara på engelska. Där kan du också läsa mer om hur jag delar upp er i ”Breakout Rooms” (i mindre grupper) under lektionen.

OBS! Glöm inte att kurstiderna är nu följande: 

Tisdagar: 17.45-19.15

Torsdagar: 17.45-19.15

Kursdatum

4 februari + 6 februari

11 februari + 13 februari

18 februari + 20 februari

25 februari

Vill du ge feedback på mina lektioner?

[Do you want to give feedback on my lessons? Then you can do that (anonymously) on my Padlet linked below.]

Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,
Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.