Tjabba!
På den här länken hittar ni mitt Google Doc som jag kommer använda under kursens gång.
Här hittar ni felmeningar som vi ska fixa.
Läxa tills nästa lektion
Ibland ger jag samma läxor som tidigare om jag tycker det är bra att repetera. Scrolla ner för gamla läxor!
Övningsboken
- s. 149-150: Adjektiv och particip som substantiv
- s. 153-154: Partikelverb
- s. 156: Adjektiv: positiv eller negativ betydelse
Fixa felmeningar
Felmeningar hittar ni i ovan länk eller på den här länken.
Textboken
Uppgift 1: Vi går snabbt igenom följande ord från s. 202 i textboken
- 1. De allra flesta jobb publiceras aldrig som annonser.
- 2. Företag drar sig för att sätta ut jobbannonser av flera olika skäl.
- 3. Det känns därför hopplöst ibland att skriva en ansökan om jobb.
- 4. Det är viktigt att nätverka så man har ett bra ett nätverk.
- 5. En spontanansökan kan resultera i att man halkar in på ett bananskal till ett jobb
- 6. Arbetsförmedlingen förmedlar jobb, men det är ovanligt att få jobb via myndigheten.
- 7. En undersökning visar att endast en handfull får jobb från Arbetsförmedlingen.
- 8. Så hur hittar man alla dessa dolda jobb som inte finns på Arbetsförmedlingen?
- 9. Det lönar sig ofta att nätverka då det är så de flesta får jobb.
- 10. Vi skänker två procent av vår lön till välgörenhet för att bota cancer
- 11. Hippies sprider kärlek, men jag sprider ordet om att jag är arbetslös.
- 12. En man stod på gatan med ett plakat där det stod: “Jag är jävligt trött på att gå hemma”!
Uppgift 2: Grattis! Du har fått jobbet som jobbcoach (det är en riktig titel i Sverige) och ska nu hålla en presentation om arbetsmarknaden i Sverige. Försök att använda orden på s. 202 och texten Dolda jobb som inspiration. Det är dock helt okej att fantisera.
Här är också en frivillig läxa (alla mina läxor är dock frivilliga):
- Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
- Ni kan exempelvis välja skrivuppgiften för kap 14 på s. 201 eller en tidigare/senare skrivuppgift.
- På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
- Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
- Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
- Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.
Jag har ingen deadline för skrivuppgiften men ni får gärna skicka före första lektionen så jag får en uppfattning om allas nivå.
Tips: Bra fraser för referat (summering) finns på s. 201
- Skribenten för artikeln “Lär av pessimisterna skriver om”
- Enligt skribenten av artikeln Lär av pessimisterna är …
- Skribenten *VERB* att
-
- anser – tycker
-
- betonar – skribenten vill visa på vad som är viktigast
-
- poängterar – skribenten vill visa på vad som är viktigast
-
- menar – förklarar
-
- påpekar – skribenten vill peka på något som är viktigt att inte glömma
- Skribenten varnar för …
- Vidare (dessutom/också) kommer skribenten (också/även) in på frågan om …
- Skribenten inleder/avslutar med att …
- Artikeln inleds/avslutas med att …
Extramaterial
Summering – Typiska frågor på en arbetsintervju
Svenskt slang – En ordlista (som jag uppdaterar kontinuerligt)
Sammanfattning – Huvudsats och bisats (jättebra om du vill skapa meningar på svenska)
- Lista: Subjunktioner (och engelska motsvarigheter)
- Bonus: Huvudsatser och bisatser med engelska förklaring
- Bonus: Kan ”så” vara en bisatsinledare/subjunktion?
Svensk musik
- En Spotifylista på svenska klassiker
- En Spotifylista på GAMLA klassiker
- Min spotifylista med svenska klassiker (på gott och ont…)
- Youtube – Svensk musik: Svenska sommarlåtar
- Youtube – Svensk musik: En blanding av olika svenska låtar (av blandad kvalitet…)
- Youtube – Svensk musik: 16 Svenska låtar på sex minuter
- Information – Korta sammanfattningar om (kända) svenska musikartister
Är du nervös över Skype-lektioner?
Det är ingen fara! Du kan läsa mer om hur jag undervisar i min tutorial. Tyvärr finns den än så länge bara på engelska. Där kan du också läsa mer om hur jag delar upp er i ”Breakout Rooms” (i mindre grupper) under lektionen.
OBS! Glöm inte att kurstiderna är nu följande:
Tisdagar: 17.45-19.15
Torsdagar: 17.45-19.15
Kursdatum
4 februari + 6 februari
11 februari + 13 februari
18 februari + 20 februari
25 februari
Vill du ge feedback på mina lektioner?
[Do you want to give feedback on my lessons? Then you can do that (anonymously) on my Padlet linked below.]
Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.
Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!
- Folkuniversitetets Instagram
- Folkuniversitetets Facebooksida
Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!
Vänligen,
Anton Bengtsson