Lektion 10: 6e februari

Tjena tjena mittbena!

På den här länken hittar ni mitt Google Doc som jag kommer använda under kursens gång.

Här hittar ni felmeningar som vi ska fixa.

Läxa tills nästa lektion

Övningsboken

  • s. 149-150: Adjektiv och particip som substantiv 
  • s. 156: Adjektiv: positiv eller negativ betydelse 

Fixa felmeningar

Felmeningar hittar ni i ovan länk eller på den här länken.

Textboken

Läs en inledning på s. 210 i Textboken och diskutera hur inledningen kan förbättras. Exempelvis kan du diskutera följande frågor: 

  • 1. Vad fungerar bra i texten? 
  • 2. Vad fungerar sämre i texten? 
  • 3. Vad behöver förtydligas? (bli klarare)
  • 4. Vad kan strykas? 
  • 5. Är all information nödvändig? 
  • 6. Behövs det läggas till något?
  • Bonus: Med vilket adjektiv skulle du beskriva inledningen? 

 

 

 

Här är också en frivillig läxa (alla mina läxor är dock frivilliga): 

  • Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
  • Ni kan exempelvis välja skrivuppgiften för kap 14 på s. 201 eller en tidigare/senare skrivuppgift.
  • På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
  • Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
  • Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
  • Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.

Jag har ingen deadline för skrivuppgiften men ni får gärna skicka före första lektionen så jag får en uppfattning om allas nivå.

Tips: Bra fraser för referat (summering) finns på s. 201

  • Skribenten för artikeln “Lär av pessimisterna skriver om”  
  • Enligt skribenten av artikeln Lär av pessimisterna är …
  • Skribenten *VERB* att 
    • anser – tycker
    • betonar – skribenten vill visa på vad som är viktigast
    • poängterar – skribenten vill visa på vad som är viktigast
    • menar – förklarar
    • påpekar – skribenten vill peka på något som är viktigt att inte glömma 
  • Skribenten varnar för … 
  • Vidare (dessutom/också) kommer skribenten (också/även) in på frågan om …
  • Skribenten inleder/avslutar med att …
  • Artikeln inleds/avslutas med att …

 

Är du nervös över Skype-lektioner?

Det är ingen fara! Du kan läsa mer om hur jag undervisar i min tutorial. Tyvärr finns den än så länge bara på engelska. Där kan du också läsa mer om hur jag delar upp er i ”Breakout Rooms” (i mindre grupper) under lektionen.

OBS! Glöm inte att kurstiderna är nu följande: 

Tisdagar: 17.45-19.15

Torsdagar: 17.45-19.15

Kursdatum

4 februari + 6 februari

11 februari + 13 februari

18 februari + 20 februari

25 februari

Vill du ge feedback på mina lektioner?

[Do you want to give feedback on my lessons? Then you can do that (anonymously) on my Padlet linked below.]

Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,
Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.