Välkomna till C1 Del 1 med mig!

Vi ses den 27e januari!

Länk till felmeningar. Jag kommer uppdatera dokumentet kontinuerligt med fler meningar!

… men i förväg har jag skapat det här blogginlägget för lite förberedande information.

Här hittar ni en länk till ett Google Doc som jag kommer använda under kursens gång.

Under vår första lektion vill jag veta först veta lite mer om er och vad vill ni förbättra med er svenska. Därför kommer jag ställa följande frågor:

1. Vad är ditt/dina favoritord på svenska? Varför?

Nedan finns ett pärlband av exempel:

Midvintertid, tillit, porla, kalori, älskling, örngott, solidaritet, sinsemellan, dalkulla, förgätmigej, bedårande, snöflinga, tindra, barfotabarn, maskrosbarn, innerlig, barfotabarn

2. Vad är de största utmaningarna du har stött på som andraspråkstalare av svenska?

3. Vad tilltalar dig med svenskan? Det kan exempelvis vara något du finner unikt bara för svenskan.

Personligen finner jag alla behjälpliga hjälpverb, såsom hinner, råkar, orkar, slipper, unnar, tilltalande (även om jag inte vet ifall de är unika för svenskan)

(Frivillig) läxa före 27e januari

Alla mina läxor är frivilliga; med andra ord väljer ni själva hur mycket ni vill investera i kursen.

Då jag vill veta lite mer om er svenska får ni gärna göra en valfri skrivuppgift i Textboken. I den här länken har ni en sammanfattning av alla skrivuppgifter (från A1 till C1).  Om möjligt, får du gärna skicka den i ett word.doc.

Jag har för övrigt ingen deadline på skrivuppgiften. Därför går det bra att maila skrivuppgiften när det passar (som sagt: ni väljer själva hur mycket ni vill investera i kursen).

Nedan ser ni kursdatum. Vänligen notera att tiderna är måndagar 20.00-21.30 och tisdagar 19.30-21.00, svensk tid.

27/1 måndag + 28/1 tisdag

3/2 måndag + 4/2 tisdag

10/2 måndag + 11/2 tisdag

17/2 måndag + 18/2 tisdag