Lektion 5: 12 juli – fredag

Tjenare!

Lektionsanteckningarna från idag är uppdaterade.

(O)rättade felmeningar från min Padlet hittar ni i det här dokumentet.

(Frivillig) Läxa är följande:

På utvärderingen fick jag en fråga om vi kunde ha mer musik i undervisningen. Det tycker jag är en strålande idé (det är alltså min slutsats – det vill säga, jag är ganska säker)! Därför får ni också som läxa att lyssna på Thomas Ledins sommarklassiker Sommaren är kort. På måndag vill jag att ni berättar …

(a) Vad handlar låten om?

(b) Vad tycker ni om låten? Är den bra eller dålig? VARFÖR? Försök att beskriva den med ett lämpligt/passande adjektiv!

(c) Vet ni några andra svenska låtar som handlar om sommaren? Det är nämligen ett ganska populärt tema! Som tips delar jag med mig av min spotifylista med svenska klassiker.

Framstegstest Kap 7-9 + facit

Testet är en repetition av allt som vi har gjort den här veckan. Några saker – såsom (bland annat) Adjektiv: superlativ bestämd form och tidsuttryck – har vi inte hunnit med på lektionen.

Läxa: Övningsboken

• s. 98- 100: S-passiv
  • s. 102-104: Substantiv: bestämd och obestämd form

BONUSläxa: Övningsboken:

• s. 105 → Ordbildning: Adjektiv till substantiv
  • s. 106 → Verb: Grupp 2

Läxa: TEXTboken → träna vokabulär för (exempelvis via Flashcards)

• Texten Rymdturism på s. 138-139
  • Slå upp svåra ord
  • Försök definiera de sammansatta orden
    • Tips: Dela upp orden i sina grundord.

SKRIV EN VALFRI SKRIVUPPGIFT

Jag återkommer med kommentarer!

Skicka gärna i ett Microsoft Word dokument till anton.bengtsson@folkuniversitetet.se senast 12.00 på söndag om du vill få feedback på måndag.

• ELLER: ge till mig under nästa lektion, senast måndag. D
  • Handskrivna (inte elektroniska uppgifter) och missade skrivuppgifter som missat deadline får feedback senast på onsdag.

Läxa: SKRIVUPPGIFT: Berätta om din favoritfilm ELLER ett recept (kap 7)

• Skrivuppgift: Skriv om din favoritfilm ELLER ett recept
  • Tips: Om du skriver om en favoritfilm rekommenderar jag att du tittar på s. 100 för tips.

Läxa: SKRIVUPPGIFT: Beskriv en historisk person (kap 8)

• Skrivuppgift: beskriv en valfri historisk person. Tips och råd finns på s. 115 i Textboken
    • ELLER: Skriv om en tidigare skrivuppgift som jag har kommenterat.

Läxa: SKRIVUPPGIFT: Skriv om en process, utveckling eller konsekvens/orsak (kap 9)

• Skrivuppgift: Skriv om en process, utveckling eller orsak. Det kan exempelvis vara:
        • Sömnproblem/svårt att sova
        • Dålig kondition/tränar för lite
        • Stressar för mycket
        • Valfritt ämne.
  • Tips: På s. 130 hittar du bra tips på fraser och ord

Extramaterial

Sammanfattning – Huvudsats och bisats (jättebra om du vill skapa meningar på svenska)

Har du missat några lektioner?

Ingen fara! Du kan maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se och fråga vad vi har gjort. Och när du kommer till lektionen behöver du inte göra vår uppgifter – du kan studera ensam om du vill! Ibland kan det vara bra att pröva gå ner en nivå om man har missat för många lektioner.

Här finns även en lista på sommaraktiviteter som Folkuniversitetet erbjuder

Lista – Sommaraktiviteter 2019