Välkommen till B1+ (8 juli – 19 juli)

Hej!

Välkommen till Folkuniversitetets extraintensiva sommarkurs i B1+!

Mitt namn är Anton Bengtsson, och jag ser fram emot att träffa er den 24e juni.

Som namnet antyder, kommer vi att hålla ett högt tempo på kursen

Den heter trots allt EXTRAintensiv. Vi kommer att jobba med kapitel 7-12 (B1+ Del 1 = kap 7-9; B1+ Del 2 = kap 10-12), där tre kapitel brukar vanligtvis ta fem veckor om man har två lektioner i veckan. Det är därför klokt (smart) att tänka på följande:

• Studera Flashcards inför varje kapitel! Det kommer att vara många nya ord så det är bra för dig om du tränar vokabulär före kursen. Om ni laddar ner appen Quizlet kan ni repetera vokabulär från Rivstart på mobilen. Länkar till Flashcards för varje kapitel hittar ni nedan:

Flashcards till övriga kapitel hittar ni under fliken “Användbart Material”

• Repetition är viktigt! Att repetera vad du har lärt dig varje dag är bra för ditt långtidsminne.
  • Din attityd! Så många timmar lektioner är uttröttande för de flesta, och det är därför viktigt att hålla motivationen uppe.

Är kursen för avancerad eller för enkel för dig?

Glöm inte att du kan byta kurs när du vill! Du kan exempelvis pröva lektioner på en lägre/högre nivå och sedan byta tillbaka igen.

Får ni lov att prata engelska? Kommer jag att prata engelska?

Nja! Jag kommer att konsekvent prata svenska under lektionerna. Ni får prata engelska med varandra eller prata engelska med mig (men jag kommer att svara på svenska), men jag rekommenderar verkligen att ni försöker prata svenska först så mycket ni kan.

Jag kan dock prata engelska under raster eller före/efter lektioner så ni kan fråga mig efteråt om saker ni inte förstod.

Om ni har praktiska frågor – exempelvis om ni vill byta kurs – kan vi givetvis prata engelska istället.

I min undervisning använder jag också en Padlet

Tryck på den här länken för att få tillgång till min Padlet. Jag kommer att förklara hur ni kan använda den när kursen börjar, men det är i princip bara ett sätt för er att kunna kommunicera med mig.

Här är några extraövningar (DET ÄR ALLTSÅ HELT FRIVILLIGT) du kan göra för att förbereda dig för kursen

Glöm inte att du har facit Rivstart på Rivstarts hemsida (och nedan):

Facit – Övningsbok – B1+B2

Facit – Textboken – B1+B2

Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida – på engelska: [finding material from Rivstart’s webpage]

Läxa: Övningsboken: 66-67; 71-73

• s. 66-67: Relativa pronomen och adverb
  • s. 71: Verbpartikel + preposition
  • s. 72-73: Verbet känner (inte en prioritetet)

Läxa: Övningsboken: 68-70; 74-75

• s. 68-70: Perfekt particip (OBS! repetera MYCKET)
    • Tips: Använd min 5-steg för perfekt particip
  • s. 74: Prepositioner
  • s. 75: Subjunktioner (Repetition, Kap 5)

Läxa: TEXTboken → träna vokabulär för

• Texten om Smultronställe på s. 86-87
    • Tips: Glöm inte att Flashcards finns för alla kapitel på min blogg eller på den här länken!
  • Alla texter under rubriken Svenska landskap på s. 92-95
  • Texterna om Ingmar Bergman och hans filmer på s. 88-89
  • Texterna om Husmanskost på s. 96-97

Extramaterial

Powerpointpresentation – välkommen till kursen!

Stencil: Vanliga och ovanliga konversationsfraser

Ordlista för kursen (OBS! Jag kommer dela ut utskriven kopia till er)

Sammanfattning – trortycker och tänker plus mer

Lathund – Perfekt particip (PRIO)

Verbgrupper – Infostencil (PRIO)

Tidsuttryck – Infostencil

Mall – Tempussystemet – Engelsk version plus avancerad version

Sammanfattning – Huvudsats och bisats (jättebra om du vill skapa meningar på svenska)

Jag kommer att uppdatera med mer material efter varje dag. Allt extramaterial hittar du även under fliken “Användbara Länkar”.

Här finns även en lista på sommaraktiviteter som Folkuniversitetet erbjuder

Lista – Sommaraktiviteter 2019

Alla aktiviteter är gratis!

Wifi

Namn: Fuguest

Lösenord: Folkuniversitetet-P

Och till sist: Glöm inte att ha kul!

Du väljer själv hur mycket energi/tid du vill investera i kursen, men oavsett kommer vi att säkerställa att det blir en bra upplevelse.

Har du frågor eller funderingar kan du alltid maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se