Tjena tjena mittbena!
När börjar nästa kurs?
Nästa kurs är tyvärr inställd på grund av för få deltagare. Istället kommer jag att göra en ny B2- kurs. Jag hoppas inte detta orsakar några problem för er i planeringen. Sett från den ljusa sidan har nu i alla fall mer tid att repetera den här kursen 🙂
Det går självklart bra att göra en skrivuppgift eller maila mig även efter denna kurs slutar!
Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet.
Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat.
Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.
Under mina lektioner använder jag Google Doc för att hjälpa er:
Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc för kap 13-15.
Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc för kap 16-18. –> Vecka 2 börjar jag använda det här dokumentet
Vi har två separata Google Doc för 1 dokument blir för långt (min dator börjar lagga).
Läxor tills nästa lektion(er)
Stressa inte ihjäl er dock över läxorna! Vi kommer att börja med den här läxorna, men fortsätta med den kanske nästa lektion (och kanske till och med efterföljande lektion).
Läxa: Övningsboken, Kap 17:
171-172: Sammansatta adverb
- Tips: Sammanfattning – Sammansatta adverb
Nästa lektion kommer vi att jobba med den här uppgiften.
Läxa: Övningsboken, Kap 17:
177: Ordkunskap: liten och stor
Nästa lektion diskuterar vi kort:
Vad är typiska saker som brukar …
… öka?
… minska?
… växa?
…. krympa?
Exempelvis: Ökar arbetslösheten eller växer arbetslösheten?
Läxa: TEXTboken
Uppgift: Skriv ner några instruktioner om vad man ska göra i hemmet. Tänk dig att personen som ska få instruktionen inte vet någonting om ämnet. Vissa instruktioner får gärna vara lite passiv-aggressiva så att de speglar Sveriges “arga-lappar”-kultur.
Exempelvis: Väskan på golvet lägger sig inte tillbaka där den ska vara av sig själv…
- Tips: Sammanfattning – ligger, står, sitter kontra lägger, ställer, sätter
- Tips: Sammanfattning A2-nivå: ligger, står, sitter
- Bonustips: Sammanfattning – Progressiv aspekt med ligger, står, sitter
Nästa lektion kommer jag visa några bilder (framförallt dem under rubriken “50 nyanser av kaos” där du ska ge mig instruktioner på vad som ska förflyttas (transporteras).
Läxa: TEXTBOKEN, Kap 17
Läs texten Rövare, handelsmän och bönder på s. 233. Slå upp svåra ord. Var redo på att kanske gå på konferens om vikingar under nästa lektion.
Scenario: Grattis! Du är gästtalare på en konferens om vikingar. Du berättar för publiken om vikingar så mycket som du kommer ihåg, exempelvis finns nedan. Ni turas om att ställa frågorna som ni kom på tidigare.
Vad innebar det att vara en viking?
Hur var deras resor? Vad brukade resorna resultera i?
Hur var vardagslivet för vikingar i allmänhet?
Hur såg familjen ut?
Vilken relation hade vikingarna till gudarna?
Tips: Använd texten på s. 233-234 (men det är helt okej att “slira” lite med detaljerna) samt försök använda sammansatta adverb från Övningsboken på s. 171-172 så mycket du kan.
Läxa: TEXTBOKEN, Kap 17
SCENARIO: Grattis – du lever nu under vikingaperioden! Eller grattis och grattis: du är en träl.
En viking, Ragnar, tog dig till fånga under vikingens senaste räd längs med frankernas kust (dåvarande Frankrike). Nu vill Ragnar sälja dig vidare för lite mjöd.
Du vet dock att Ragnars bästa kompis Tor gillar dig, så du bestämmer dig därför för att prata med Ragnar en kväll när han sitter och planerar nästa långresa med Tor.
Tips: Du kan läsa mer om vikingar på s. 233-234 i Textboken
Läxa: Textboken
Uppgift: Skumläs igenom berättelsen om Sigurd drakdödaren på s. 239 i Textboken B1+B2.
SCENARIO: Du ska nu berätta en godnattsaga för ett barn (närmare bestämt en annan elev) om Sigmund Drakdödaren.
Den andra studenten ställer frågor som ett barn skulle göra
För att anpassa historien för barn – och göra den lite mer spännande – kanske du kryddar detaljerna och “sockrar” det hemska i historien
Du berättar för “ditt barn” vad sensmoralen är i berättelsen (läs: använd din fantasi)!
Uppgift: Nu byter ni roller och det tidigare barnet ska nu berätta en godnattsaga om Jätten Utgårdaloke på s. 240-241.
Läxa: TEXTboken
Läs texten Det livgivande trädet på s. 242-243 och fokusera framförallt på s. 243 och stycket Många svenskar har fortfarande ett speciellt … till slutet av texten.
Nästa lektion kommer du kanske att få utkämpa “Almstriden”. Du är antingen en ”trädkramare” eller en demonstrant som vill att träden ska tas bort.
BONUS: Försök gärna även komma på ett bra slagord för båda grupperna i striden!
Framstegstest B1+B2
Det här här ett test av all grammatik från kap 13-15.
13-15 + facit
- Återkom gärna om vilka du tyckte var svåra. Jag kan exempelvis ge tips på extramaterial eller förklaringar.
ÖVRIGT:
Kursdatum och tider
Måndag – fredag
09.00-14.30
v. 26 till v. 27
10 träffar totalt
Förslag på upplägg
09.00–10.30
10.30–10.37 –> 7 minuters rast
Lunch 11.45-12.30 –> 45 minuters lunch
13.30-13.37 –> 7 minuters rast
Ni kan för det mesta prata med mig på rasterna (men inte om jag är supertrött och behöver en liten paus).
Under lunchen är jag tillbaka 10 minuter innan vi börjar (exempelvis 12.20) om någon vill prata med mig.
Folkuniversitets systen:
RIVSTART B1+B2
B1 del 1 kap 1-3
B1 del 2 kap 4-6
B1+ del 1 kap 7-9
B1+ del 2 kap 10-12
B2- del 1 kap 13-15 –> Den här kursen gör vi vecka 1.
B2- del 2 kap 16-18 –> Den här kursen gör vi vecka 2.
RIVSTART B2+C1
B2 del 1 kap 1-2 –> Det här blir fortsättningskursen
B2 del 2 kap 3-4 –> Det här blir fortsättningskursen
B2+ del 1 kap 5-6
B2+ del 2 kap 7-8
C1- del 1 kap 9-10
C1- del 2 kap 11-12
Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?
Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen!
I nuläget har ?? deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!
Extramaterial (Mer finns även i Användbara länkar)
Svenskt uttal: Tumregler
- På den här länken hittar du också några snabba tumregler för svenskt uttal
Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser
Något som alltid är bra att besöka då och då är min en lista på typiska interjektioner, det vill säga ljud svenskar brukar göra när man konverserar.
Här är även en lista på typiskt svenskt slang och hur det används i dialoger.
Jag tjatar ofta om verbpartiklar, och därför kan det vara bra att läsa min sammanfattning om vad verbpartiklar är.
Här en lista på vanliga och avancerade hjälpverb (brukar, slipper, vågar och så vidare) som svenskar älskar att använda
I det här dokumentet ger jag exempel på hur man använder lär känna, känner, känner till med flera
Svensk musik
- En Spotifylista på svenska klassiker
- En Spotifylista på GAMLA klassiker
- Min spotifylista med svenska klassiker (på gott och ont…)
- Youtube – Svensk musik: Svenska sommarlåtar
- Youtube – Svensk musik: En blanding av olika svenska låtar (av blandad kvalitet…)
- Youtube – Svensk musik: 16 Svenska låtar på sex minuter
- Information – Korta sammanfattningar om (kända) svenska musikartister
Glöm inte att du har facit:
Facit (alla korrekta svar)
Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida – på engelska: [finding material from Rivstart’s webpage]
Glöm inte att du har en ordlista för Textboken
Ordlista [wordlist] B1+B2
Är kursen för enkel eller för svår för dig?
Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.
När börjar nästa kurs?
Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet.
Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat.
Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.
Kan jag ha privatlektioner med dig?
Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet.
Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.
Vill du ge feedback på mina lektioner?
I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma.
Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.
Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!
- Folkuniversitetets Instagram
- Folkuniversitetets Facebooksida
Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!
Vänligen,
Anton Bengtsson