Lektion 10: måndag 21e juni

Tjabba!

Vill du ge feedback på mina lektioner?

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma.

Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet.

Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat.

UPPDATERING OM NÄSTA KURS: 

B2 del 2 mån + ons (kap 3-4 Textboken B2+C1) har preliminärt startdatum 12 juli.

Slutdatum 6 oktober. Under augusti kommer kursen att ha uppehåll för att sedan fortsätta i september. Jag har bett administrationen att uppdatera kursbeskrivningen med min semester (och sagt till dem att alltid skriva om det finns ett uppehåll…)

Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.

Zoom-länk för lektioner: 

https://zoom.us/j/91035929073

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Läxor tills nästa lektion

Stressa inte ihjäl er dock över läxorna! Vi kommer att börja med den här läxan, men fortsätta med den nästa lektion (och kanske till och med efterföljande lektion). 

Läxa: Övningsboken:

28-30: Tidssubjunktioner

Kan du skriva om mening 11. med så fort som

Ex: Så fort som Camila städar sitt rum får hon gå på bio!

Kan du skriva om mening 12. med sedan

Tips: Jag sitter, igår satt jag, jag har suttit. 

Vad är scenariot för mening 14 om man säger följande: 

Så fort som Berit var ute på stan lade sig Kurt-Allan på sängen och läste (och drog en djup suck av lättnad). 

Lade sig = Kurt-Allan transporterar sig från en plats till en annan

Låg = Kurt-Allans position för kroppen 

 

 

Dagens random grammatikfråga från en deltagare: 

  1. Är det någon som har en avviken åsikt i frågan?

 

  1. Är det någon som har en avvikande åsikt i frågan?

 

Varför är nummer 1 en fel mening? Jag tycker att båda kan användas som adjektiv.  

Bra fråga! Det har att göra med vad verbet avviker betyder, eftersom betydelsen av verbet passar bättre kriterierna för presens particip istället för perfekt. I det här dokumentet kan du läsa mer om de båda.

 

Dagens andra grammatikutmaning: Fixa felmeningen

Vad är det för fel på meningen nedan?

Eftersom medlemmarna hade problem blev ___ slitningar i gruppen och skilde de sig.

 

Läxa: TEXTboken:

Uppgift: Skumma igenom 5 feltänk om sommarvädret på s. 46-48 och välj rätt verb från s. 45 till varje ruta. Finns det några svåra ord du vill diskutera?

Läxa: TEXTboken:

Uppgift: Grattis! Du ska nu delta i en sjukt pretentiös poesiklubb, där du presenterar dina dikter. 

Försök gärna att få din dikt till att rimma (rimma: en katt är en hatt). MEN: Du måste dock använda orden på s. 45 i din dikt. 

Tips: Ta hjälp av den gula rutan på s. 44 och ta inspiration från dikten på s. 43. Du får gärna också använda orden om sommaren från s. 45 i er dikt. 

Exempelvis: 

Nu värmer vi upp för årstiden vi kallar vår

i vilken vi badar i sommarsol i den kapacitet vi förmår.  

Tills en kallfront kommer in från sydostlig kust 

har vi för bad inte längre någon nämnvärd lust.  

Bakgrundsinformation

Vad är skillnaden mellan en metafor och en liknelse? Det finns nog många filosofiska resonemang kring skillnaden, men här är en enkel differentiering. 

En liknelse = Ett bildligt (relaterat till bild) uttryck där en parallell görs

= Ditt ansikte är vitt som snö. 

= Du är som en ros. Du visar bara dina vackra sidor på våren och sommaren.

En metafor = Funktionen av något, utan att dra några paralleller 

= Du är snön och jag är sommaren i vår relation.  

= Du är rosen i mitt liv. 

= Tiden läker alla sår.

 

Läxa: Övningsboken:

Känn ingen press med det här! Generellt tycker jag att träna substantivgrupper är SKITTRÅKIGT (ursäkta mitt språk) och inget jag kommer lägga något större fokus på.  

31-34: Substantiv: bestämd och obestämd form + Fasta fraser

Mer än möjligtvis de fasta fraserna från s. 33: 

Nedan ser du några definitioner

Att gå en sväng = Gå en kort promenad 

Jag hänger inte med i svängarna = Jag vet inte vad som är det senaste modet eller trenden. 

Jag hänger inte med i alla svängar = Jag förstår inte alla drastiska vändningar i handlingen

  • ELLER: Jag är inte med i gamet längre = Jag hänger inte med i konversationer eftersom jag börjar bli lite gammal eller lite sliten (trött efter mycket arbete). 

Ta ut svängarna = Vi kan göra ganska mycket av vad vi vill / mycket kreativ frihet

  • Kreativa personer vill ofta ta ut svängarna så mycket som möjligt medan organisatoriska personer blir oftast oroliga när kreativa personer gör det här…

 

Nästa lektion ger vi kortfattade svar på följande frågor: 

A) Vad svarar man om du en person säger: Vill du gå ut och gå en sväng

B) Finns det någon bok, film eller tv-serie där det är svårt att hänga med i alla svängar? 

  • Exempelvis: Memento, en film av Christopher Nolan (som för övrigt är känd för att göra filmer där det gäller att vara med i alla svängar)

C) Brukar du ta ut svängarna när du lagar mat? Det gör jag verkligen inte jag i något avseende!  

D) Vid vilken ålder brukar man inte längre hänga med i svängarna och bli lite omodern? 

E) En låt kan vara svängig. Vilken kroppsdel tror du det är man svänger med? Huvudet? Axlarna? Benen? Rumpan? Höfterna?

 

 

Läxa: SKRIVUPPGIFT: 

En frivillig läxa  

  • Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
  • På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
  • Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
  • Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
  • Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.
  • Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.
    • Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.

 

ÖVRIGT:

Kursdatum

Maj

19/5

24/5 + 26/5

31/5

Juni

2/6

7/6 + 9/6

14/6 + 16/6

21/6 + 23/6

28/6 + 30/6

Juli 

5/7 + 7/7

 

Folkuniversitets systen:

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15

B2- del 2            kap 16-18

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2 –> Den här kursen gör ni just nu. 

B2 del 2             kap 3-4 –> Det här är nästa kurs efter vår. 

B2+ del 1           kap 5-6

B2+ del 2           kap 7-8

C1- del 1            kap 9-10

C1- del 2            kap 11-12

MEN: Eftersom jag tar semester senare i slutet av juli och augusti, kommer jag troligtvis inte vara kursledare för nästa kurs.

 

Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?

Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen! (Eller skriv i Google Docet nedan)

I nuläget har ?? deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!

Extramaterial (Mer finns även i Användbara länkar)

Svenskt uttal: Tumregler

Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser

Något som alltid är bra att besöka då och då är min en lista på typiska interjektioner, det vill säga ljud svenskar brukar göra när man konverserar.

Här är även en lista på typiskt svenskt slang och hur det används i dialoger.

Jag tjatar ofta om verbpartiklar, och därför kan det vara bra att läsa min sammanfattning om vad verbpartiklar är.

Här en lista på vanliga och avancerade hjälpverb (brukarslippervågar och så vidare) som svenskar älskar att använda

I det här dokumentet ger jag exempel på hur man använder lär känna, känner, känner till med flera

Svensk musik

 

Glöm inte att du har facit:

Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:

Facit – Textboken B2+C1

Facit – Övningsboken B2+C1

Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida –

Det finns ingen ordlista för B2+C1

… men däremot rekommenderar jag att du använder ordboken svenska.se.

Du kan även söka på fler exempelmeningar genom att använda Språkbankens korpusHär är även en handledning för du kan använda (de mer avancerade) funktionerna i Språkbankens korpus.

Vill ha en engelsk-svensk ordbok rekommenderar jag dock Wordreference alla dagar i veckan före google translate.

Är kursen för enkel eller för svår för dig?

Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet.

Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat.

Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet.

Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma.

Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,

Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.