Tjenare!
OBS! Jag hittade en jacka i klassrummet efter lektionen, som jag lämnade hos receptionen.
Jackan ÄR( = Resultat) inlämnad till receptionen och den BLEV (= Förändring) upphittad av mig 😉
Lektionsanteckningarna från idag är uppdaterade.
Läxor tills på torsdag
Läxa 1: TEXTBOKEN s. 161: Förklara orden
- Uppgift 1: Vad betyder orden på s. 161: 2B
- Uppgift 2: Vilka bokstäver betonas?
- Exempelvis: En äventyrare
- Använd gärna min sammanfattning om uttal som hjälp
Läxa 2: TEXTBOKEN s. 167-168: Förklara insändare
- Läs fyra olika insändare och välj rätt alternativ till varje
Till sist: Dimitris ställde en bra fråga!
Hur uttalas /o/ egentligen?
I ”historia” uttalas det [histoooria] och i ”skola” uttalas det [skoooola].
Men varför uttalas ”son” som [såån] och ”kolla” som [kålla]?
Här är en bra tumregel som svar:
Om /o/ följs av två konsonanter
ELLER
/n/ eller /m/ (eftersom /n/ och /m/ brukar vara betonade)
= … så uttalas /o/ som ett kort /å/.
Vänligen,
Anton