Lektion 7: tisdag 19e mars

Tjenare!

OBS! Jag hittade en jacka i klassrummet efter lektionen, som jag lämnade hos receptionen.

Jackan ÄR( = Resultat) inlämnad till receptionen och den BLEV (= Förändring) upphittad av mig 😉 

Lektionsanteckningarna från idag är uppdaterade.

Läxor tills på torsdag

Läxa 1: TEXTBOKEN s. 161: Förklara orden

  • Uppgift 1: Vad betyder orden på s. 161: 2B
  • Uppgift 2: Vilka bokstäver betonas?

Läxa 2: TEXTBOKEN s. 167-168: Förklara insändare

  • Läs fyra olika insändare och välj rätt alternativ till varje

 

Till sist: Dimitris ställde en bra fråga!

Hur uttalas /o/ egentligen?

I ”historia” uttalas det [histoooria] och i ”skola” uttalas det [skoooola].

Men varför uttalas ”son” som [såån] och ”kolla” som [kålla]?

Här är en bra tumregel som svar:

Om /o/ följs av två konsonanter
ELLER
/n/ eller /m/
(eftersom /n/ och /m/ brukar vara betonade)

= … så uttalas /o/ som ett kort /å/. 

Vänligen,
Anton

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.