Torsdag den 14. januar

Denne aften var det vores første lektion.Så vi præsenterede os for hinanden, for at skabe hyggelig stemning i gruppen. Herefter snakkede vi om kommende indhold på kurset, samt gik i gang med aftenens tema, som handlede om forskellige boligformer og boligområder.

Gadenavne –  i eller ?

Det behøver du ikke at lære nu – men jeg skriver lidt om det her, for jeg syntes det var sjovt at læse mere om det  selv. Så jeg har surfet lidt rundt på internettet om emnet:)

Et af de spørgsmål, der dukkede op, var omkring gadenavne. Hedder det ”jeg bor i Gothersgade” eller ”Jeg bor  Gothersgade”? Med eksemplet Gothersgade findes der københavnere, der siger begge dele. Jeg har googlet forskellige gadenavne,  samt fundet et par universitetstekster om emnet.

Nå men –  hvis det er en vej, så hedder det altid på. Lige som på svensk. Jeg boede for eksempel  Kaktusvej som barn.

Hvis det er en gade,  så hedder det normalt  ”jeg bor i xx-gade”.  I er altså normalt mest korrekt.  Men ved nogle enkelte gadenavne  kan man kun sige. Nogle sprogforskere tror at det hænger sammen med størrelsen på gaden. Det er ofte store brede gader med meget trafik, hvor man bruger .  I København hedder  det  på Amagerbrogade, på  Vesterbrogade, på Nørrebrogade og på Østerbrogade. Smalle gader hvor man står mellem husene , skulle med andre ord opleves mere ”i-agtige”, ifølge nogle teorier.  Men det kan altså være forskelligt fra by til by,  hvad indbyggerne faktisk siger om forskellige adresser. Nogle adresser bliver det lidt hip som hap, muligvis forskelligt fra person til person. I boligannoncerne står der sjovt nok næsten altid på.

Er du lige så nørdet som mig kan du læse en universitetsundersøgelse her: https://ebooks.au.dk/aul/catalog/download/348/235/1198-2?inline=1