Vardagssvenska tisdagar och torsdagar, kl 10–12.15

Hej!

Vi ses i sal 538 på tisdagar och torsdagar, klockan 10–12.15. Sista gången på kursen är torsdagen den 24 juni.

Allt gott!

Annika

 

 

Tisdagen den 29 juni

Kursen är slut, men följ gärna med till Vasamuseet i dag! Klockan 13.30 träffas vi uppe utanför Åhléns vid T-centralen. Sedan åker vi spårvagn tillsammans till Vasamuseet.

 

Torsdagen den 24 juni

Först pratade vi om lite av varje (=om olika saker) och sedan läste vi texten till låten Sommaren är kort, av artisten Tomas Ledin. Vi tittade på bilder och pratade om vad texten handlar om. Efter det lyssnade vi på låten och vi sjöng med. Efter det tittade vi på bilder och pratade om midsommar och hur vi brukar fira det. Vi sjöng Vi är musikanter och Små grodorna och vi tittade på en youtubevideo som visade dans/ringlekar runt midsommarstången.

Så här såg tavlorna ut:

Sommaren är kort:

I dag var sista gången på kursen:-( Jag önskar er stort lycka till med svenskan och allt annat! Tack för den här tiden på kursen! Kram

 

Tisdagen den 22 juni

Först pratade vi om uppehållstillstånd och Migrationsverket. Sedan pratade vi om midsommar. Vi tittade på bilder och en video och vi pratade om hur vi brukar fira midsommarafton. Efter det tittade vi på sista avsnittet av Amira är här: urplay.se: Amira är här. Midsommar.

Så här såg tavlan ut:

Stort tack för i dag! Det var så kul att träffa dig igen, Betty! Vi ses på torsdag!

 

Tisdagen den 15 juni

Vi pratade hela lektionen, utan att öppna böckerna. Först pratade vi om att Migrationsverket avbokar många möten och att det skapar mycket stress. Efter det pratade vi om att vikariera som idrottslärare på grundskolan.

Så här såg tavlan ut:

Mycket bra pratat! Vi ses på torsdag! Tack för i dag!

 

Glöm inte! Det är ingen kurs på tisdagen den 8 juni

Då tar min yngsta son studenten. Jag ska möta honom när han springer ut ur skolan med sin klass och sedan ska jag fira honom med en studentmottagning. Vi ses på torsdag!

 

Torsdagen den 3 juni

Vi läste en ganska lång instruktion till en lek som heter Capture the flag och vi pratade om hur man leker den leken. Det är en populär lek som många leker på idrotten i grundskolan.

Så här såg tavlan ut:

Mycket bra pratat! Trevlig helg! Vi ses om en vecka!

 

Tisdagen den 1 juni

Vi pratade hela lektionerna, utan att öppna böckerna. Så här såg tavlan ut:

Mycket bra pratat! Tack för i dag! Vi ses på torsdag!

 

Tisdagen den 25 och torsdagen 27 maj

Jag är tyvärr förkyld fortfarande, så på tisdag och torsdag är det ingen kurs.

Om ni saknar att studera kan ni så klart skriva hemma, och sedan kan ni ta med er texterna till mig så att jag kan läsa dem och rätta dem.
Här är några förslag på vad ni kan skriva om:
  • Vad gjorde du i helgen?
  • En text om din skoltid. Textboken, sidan 175
  • En text om en typisk familj i ditt land. Textboken, sidan 165
  • Ett svar till Pelle Svensk. Textboken, sidan 155.

Jag håller tummarna för att vi ses på torsdag. Allt gott!

 

Torsdagen den 20 maj

Kursen är tyvärr inställd för jag är sjuk.

Jag hoppas att ni mår bra och att vi ses på tisdag! Trevlig helg!

 

Tisdagen den 18 maj
  • Först pratade vi om lite av varje (= lite olika saker).
  • Sedan började vi med kapitel 16. Vi läste meningarna på sidan 166 och vi pratade om våra åsikter.

Så här såg tavlan ut:

Mycket bra pratat och mycket bra jobbat! Tack för i dag! Vi ses på torsdag!

 

Tisdagen den 11 maj
  • Först pratade vi om vädret. Det var 20 grader ute i dag! Solen sken och himlen var blå:-)
  • Sedan läste vi en text om Sveriges klimat. Vi tittade också på tabeller som visar när  årstiderna brukar komma till olika städer i Sverige. Vi pratade om det och om när solen går upp och ner. Textboken, sidan 163
  • Efter det repeterade vi objektspronomen och possessiva pronomen. Övningsboken, sidan 141.
  • Vi pratade om reflexiva possessiva pronomen och vi gjorde övningarna D–G på sidorna 157–158 i textboken. Sedan arbetade vi i övningsboken. Vi gjorde 1A på sidorna 142–143 och övning 3 på sidan 145.

Mycket bra pratat och jobbat! Tack för i dag och trevlig långhelg! Vi ses nästa vecka! På torsdag är vi lediga för det är en röd dag (Kristi himmelfärdsdagen).

 

Tisdagen den 4 maj
  • Först pratade vi om förseningar i tunnelbanan. Det var oregelbunden trafik och inställda avgångar på grund av ett signalfel.
  • Sedan pratade vi om helgen.
  • Efter det tittade vi på en presentation om samerna.
  • Till sist tittade vi på en musikvideo. I den jojkar den samiska artisten Jörgen Stenberg till en bild som den samiska textilkonstnären Britta Marakatt Labba har broderat. Här är en länk till videon:

             

Mycket bra pratat! Tack för i dag! Vi ses på torsdag!

 

Torsdagen den 29 april

I dag pratade vi mycket igen, och vi öppnade inte boken. Först pratade vi om Migrationsverket. Det samtalsämnet ledde vidare till samtal om olika situationer som har skapat stress och sedan pratade vi om hur det är att vara ny i ett land. Efter det pratade vi om utbildningar i Sverige och vi tittade på Sundbybergs folkhögskolas hemsida (sundbybergsfolkhogskola.se).

Så här såg tavlan ut:

Mycket bra pratat! Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses nästa vecka!

 

Tisdagen den 27 april

På dagens lektion pratade vi mycket, utan att jag skrev något på tavlan. Vi pratade om den speciella situationen som är nu med coronaviruset och om den speciella situationen som det är att vara asylsökande. Vi pratade om sorg, tro och hopp och vi pratade om att olika personer hanterar sorg och oro på olika sätt. Andra saker vi pratade om var ungdomar, skolan, sociala koder, att vara aktiv och att kunna koppla av (=att kunna ta det lugnt).

Mycket bra pratat! Tack för i dag!

 

Tisdagen den 20 april
  • Först pratade vi om helgen och om lite av varje (= om olika saker).
  • Efter det gjorde vi en hörförståelse. Vi lyssnade på fem dialoger och vi gjorde övningarna D och E på sidorna 154–155 i textboken.

Mycket bra pratat och lyssnat! Tack för i dag! Vi ses i övermorgon!

Tisdagen den 13 april

Idag pratade vi jättemycket och vi öppnade aldrig böckerna.

Mycket bra pratat! Tack för i dag! Vi ses på torsdag!

 

Torsdagen den 8 april

Idag var det bara Lismar och jag på lektionen, så det blev privatlektion.

  • Först pratade vi om hur vi kan ge varandra komplimanger. Vilka fina byxor du har! Vilken god mat du har lagat! Vilket stiligt halsband du har!
  • Sedan läste vi dialogen På middag och vi fyllde i rätt fraser. Textboken, sidorna 150–151.
  • Efter det läste vi texten Therese tipsar, på sidan 152 i textboken.
  • Vi pratade också mycket om hur man brukar göra på middagar och fester i Venezuela och i Sverige.
  • Skriv hemma: ett svar till Pelle Svensk, som ska gå på middag i ditt land hos sin flickväns föräldrar. Textboken, sidan 155.

Mycket bra pratat och mycket bra jobbat! Tack för i dag! Vi ses nästa vecka!

 

Tisdagen den 6 april
  • Först pratade vi om vad vi om lite olika saker. Vi pratade om sömnproblem, eteriska oljor, påsken, vädret, barn med funktionsvariationer …
  • Sedan arbetade vi i textboken med inbjudan till fest. Vi läste inbjudningarna på sidan 153 och vi pratade om vilken fest de handlade om. Efter det kombinerade vi svaren på sidan 154 med rätt inbjudningar.

Mycket bra jobbat och mycket bra pratat! Tack för i dag! Vi ses på torsdag!

 

Tisdagen den 30 mars

I dag var det bara Faezeh och jag på lektionen, så vi passade på att prata jättemycket. Vi pratade om den svenska skolan, svensk mentalitet (till exempel jantelagen) och om meningarna på sidan 166 i textboken, Skola och utbildning.

Mycket bra pratat! Tack för i dag! Vi ses på tisdag, nästa vecka! På torsdag är det ingen kurs. Då har vi påsklov.

 

Torsdagen den 25 mars

I dag pratade vi hela lektionen. Vi pratade om etikettsregler på middagar och fester, sommartid, idrottslektioner, sociala koder, livspusslet, personlighet …

Tack för i dag! Mycket bra pratat! Trevlig helg! Vi ses på tisdag!

 

Tisdagen den 23 mars
  • Vi rivstartade lektionen med grammatik: Relativa bisatster/relativa pronomen (som, där och när). Först pratade vi om några meningar och sedan gjorde vi övning 2B på sidan 135 i övningsboken.
  • Efter det lyssnade vi på texten Therese tipsar. Vi pratade om etikettregler i Sverige.
  • Fundera hemma: Vilka etikettsregler finns i ditt land. På torsdag ska vi prata om det.

Mycket bra jobbat och pratat! Tack för i dag! Vi ses på torsdag!

 

Torsdagen den 18 mars
  • Först pratade vi det persiska nyåret som är på lördag. Vi pratade också om vårdagjämningen. Den är också på lördag. Sedan pratade vi om påsken och om hur vi firar den.
  • Efter det läste vi dialogen På middag och vi skrev fraserna där de passade in.
  • Till sist gav vi varandra komplimanger. Vi använde den här grammatiska strukturen: Vilken/Vilket/Vilka + adjektiv + substantiv + subjekt + verb! Vilken fin klänning du har! Vilket fint hår du har! Vilka fina örhängen du har!

Mycket bra pratat och jobbat! Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses på tisdag!

 

Tisdagen den 16 mars
  • Först pratade vi om helgen.
  • Efter det läste vi texten Dagen fortsätter på sidorna 148–149 i textboken.
  • I den texten finns många bisatser. Vi pratade om bisatsinledarna  medan, innan, för att, trots att och även om. Vi pratade också om relativa bisatser som börjar med där, när och som. Vi gjorde övning A på sidan 134 i övningsboken.

Mycket bra pratat och jobbat! Tack för i dag! Vi ses på torsdag!

 

Torsdagen den 11 mars

Vi tittade på andra avsnittet av Bonusfamiljen och sedan pratade vi om saker som hände i det avsnittet och om saker som vi tänkte på när vi såg det. Samtalet ledde också vidare till att prata om bostäder och skillnaden mellan bostadsrätter, hyresrätter och hus.

Tack för i dag och bra pratat! Trevlig helg! Vi ses på tisdag!

 

Tisdagen den 9 mars

Vi pratade mycket i dag. Först pratade vi om helgen och sedan pratade vi om relationer, sociala koder när man dejtar, problem som kan uppstå och om hur man kan visa sin kärlek. Vi jämförde hur det är i Sverige med hur det är i andra kulturer, och vi pratade om egna erfarenheter.

Så här såg tavlan ut:

Mycket bra pratat! Tack för i dag och för ett intressant samtal! Vi ses på torsdag!

 

Torsdagen den 4 mars

Vi tittade på första avsnittet av Bonusfamiljen och sedan pratade vi om det.

Så här såg tavlan ut:

Mycket bra pratat! Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses nästa vecka!

 

Tisdagen den 2 mars
  • Först pratade vi om helgen.
  • Sedan gjorde vi en hörförståelse. Textboken, sidan 146 C/D/E.
  • Efter det lyssnade vi på dialogen Brian träffar Kurt-Allan och Berit. Textboken, sidorna 147–148.

Mycket bra pratat och jobbat! Tack för i dag! Vi ses på torsdag! Då tittar vi på första avsnittet av Bonusfamiljen.

 

Torsdagen den 25 februari

Så här såg tavlorna ut:

Mycket bra jobbat och mycket bra pratat! Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses på tisdag!

 

Tisdagen den 23 februari
  • Först pratade vi om vad vi gjorde i helgen.
  • Efter det läste vi texten En inbjudan i textboken på sidan 145.
  • Sedan pratade vi om indirekt tal och vi gjorde övning B på sidan 146 i textboken.
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 132–133

Mycket bra pratat och mycket bra jobbat!

 

Torsdagen den 18 februari

Tack för i dag! Mycket bra pratat!

 

Torsdagen den 11 februari
  • Vi pratade om lite av varje och sedan läste vi texten Drömmen om ett landställe på sidan 142 i textboken.
  • Efter det pratade vi om hur det kan vara att ha ett landställe. Vi pratade om olika aktiviteter och om vad vi tycker är trevligt eller jobbigt.

Så här såg tavlan ut:

Mycket bra pratat och jobbat! Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses på tisdag! Då ska vi titta på en film.

 

Tisdagen den 9 februari
  • Först välkomnade vi en ny deltagare i gruppen. Hon heter Juliana och hon kommer från Colombia.
  • Efter det repeterade vi ord för familj/släkt med hjälp av ett korsord. Vi gav varandra definitioner på olika ord.
  • Sedan pratade vi om vinterbad. I helgen såg Faezeh ett par personer som hackade sönder isen och badade i en sjö. De badade i en vak (=ett hål i isen). Hon frågade om hon fick filma dem och det fick hon. Hon visade filmen för oss.
  • Till sist tittade vi på avsnitt 10 av Amira är här: urplay.se: Amira är här. Släkten är värst.

Så här såg tavlorna ut:

Tack för i dag! Bra pratat! Vi ses på torsdag!

 

Torsdagen den 4 februari
  • Vi repeterade adjektiv i dag. Först övade vi på nationalitetsadjektiv i Framstegstestet för kapitel 11–13. Sedan pratade vi om huvudregeln för adjektiv och adjektiv som är special. Efter det arbetade vi i par med adjektivmotsatser i ett korsord och till sist använde vi adjektiv för att beskriva olika substantiv i meningar.

Bra jobbat och bra pratat! Tack för i dag! Trevlig helg! Vi ses på tisdag!

 

Tisdagen den 2 februari
  • Idag var bara Faezeh på lektionen. Först pratade vi om huvudsatser och bisatser och om skillnaden mellan eftersom, därför att och för. Sedan pratade vi om en bild. Vad ser du på bilden? Vad gör hon/han/de? Vad tror du? Vad ska hon/han/de göra? Var hon/han/de gjort? Efter det pratade vi om lite blandad grammatik.

Mycket bra jobbat och mycket bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 1 februari
  • Först pratade vi om lite av varje (= lite om olika saker).
  • Efter det fortsatte vi med Framstegstest fyra. Vi repeterade tror att / tycker att.
  • Vi pratade om skillnaden mellan tror att och tycker att.
  • Vi övade på att använda tror att och tycker att.
  • Information: Kursen fortsätter. I morgon är vi på Holländargatan. Från torsdag är vi i sal 538 på Kungstensgatan. Sedan är kursen på tisdagar och torsdagar (inte måndagar). Vi är i sal 538 alla dagar.
  • Mer information: Lördagen den 6 februari kan ni åka skridskor och skidor med organisationen Hej Främling! Man behöver inte ta med sig skidor eller skridskor. Man kan låna det där. Hej Främling! bjuder på fika. Kom till Spånga station klockan 13.30. Sedan promenerar alla tillsammans till Spånga IP (idrottsplats).

Mycket bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 28 januari
  • Först pratade vi om vad vi gjorde i helgen.
  • Efter det fortsatte vi med Framstegstest fyra. Vi repeterade subjunktionerna och, men, för, så och eller. Vi pratade om när vi använder obestämd och bestämd form av substantiv, och vi repeterade ord för kvantitet: många, få, mycket och lite, och partikelverb.
  • Vi avslutade lektionen med att titta på det nionde avsnittet av Amira är här: urplay.se: Amira är här. Den perfekta presenten.
  • Information om fortsättningskursen: Den är på tisdagar och torsdagar (inte måndagar), klockan 10–12.15 i sal 538. Den börjar torsdagen den 4 februari och den slutar tisdagen den 23 mars.

Så här såg tavlan ut:

Bra jobbat och bra pratat! Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses på måndag!

 

Tisdagen den 26 januari
  • Vi grattade Raghib, som har fått uppehållstillstånd. Vi frågade och han berättade. Alla var glada för hans skull.
  • Efter det började vi göra Framstegstest 4 (för kapitel 11–13). Vi gjorde första uppgiften och vi pratade om det som var svårt. Vi ska fortsätta med de andra uppgifterna senare. Vi gör några uppgifter i taget och pratar om dem.
  • Sedan tittade vi på det åttonde avsnittet av Amira är här: urplay.se: Amira är här. Får jag lov?

Så här såg tavlorna ut:

Bra jobbat och bra pratat! Tack för i dag! Vi ses på torsdag!

 

Måndagen den 25 januari
  • Vi pratade om lite av varje: vad vi gjorde i helgen, hjälpverb + infinitiv, adjektiv och vad man kan säga när någon ramlar eller gör illa sig.
  • Efter det tittade vi på sjunde avsnittet av Amira är här: urplay.se: Amira är här. För många val. Vi stannade filmen många gånger och vi pratade om ord och grammatik.

Så här såg tavlorna ut:

Bra jobbat och bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 20 januari
  • Först pratade vi om vädret som var slaskigt och ruggigt.
  • Efter det fortsatte vi prata om vad man gör i olika yrken (vi började prata om det i tisdags). Textboken, sidan 139 (A).
  • Sedan pratade vi om vad man behöver vara bra på i olika yrken och hur man behöver vara i olika yrken. Textboken, sidan 139 (B).
  • Vi läste om fyra personer som söker jobb och vi pratade om vilka jobb som passar bra för dem. Textboken, sidan 139 (C) och sidan 140 (D).

Så här såg tavlan ut:

Bra pratat! Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses på måndag!

 

Tisdagen den 19 januari
  • Först pratade vi om snön och om att åka pulka.
  • Efter det pratade vi om vad man gör i olika yrken.  Textboken, sidan 139 (A), men vi hann inte prata om alla yrken. Vi fortsätter med det på torsdag.
  • Sedan tittade vi på avsnitt sex av Amira är här!: urplay.se: Amira är här. Björnen.

Så här såg tavlan ut:

Bra jobbat och bra pratat! Vi ses på torsdag!

 

Måndagen den 18 januari
  • Vi fortsatte att arbeta med preteritum och presens perfekt (supinum + har). Alla skrev tio meningar med de olika tidsadverben på sidan 137 (E). Jag rättade meningarna och vi pratade om ordföljd, verbformer och annan grammatik.
  • Sedan gjorde vi pausgympa.
  • Till sist tittade vi på femte avsnittet av Amira är här!: urplay.se: Amira är här. Förkylningen.

Så här såg tavlorna ut:

Bra jobbat och bra skrivet! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 14 januari
  • Vi pratade om skillnaden mellan preteritum och presens perfekt (supinum + har).
  • Vi använder preteritum tillsammans med då-adverb och vi använder perfekt tillsammans med nu-adverb.
  • Sedan övade vi på att använda preteritum och presens perfekt med hjälp av ett tärningsspel.
  • Efter det tittade vi på fjärde avsnittet av Amira är här!: urplay.se: Amira är här. Listan.

Så här såg tavlan ut:

Bra jobbat! Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses på måndag!

 

Tisdagen den 12 januari
  • Jag gav tillbaka texterna som ni skrev i går och sedan pratade vi om några fel som är ganska vanliga.
  • Efter det tittade vi på bilderna på sidan 136 i textboken: Sebastians dag. Vi pratade om dem och vi samlade verb i presens och preteritum på tavlan.
  • Till sist skrev alla en text om Sebastians dag igår.

Så här såg tavlan ut:

Bra jobbat och bra skrivet! Tack för i dag! Vi ses på torsdag!

 

Måndagen den 11 januari
  • Först skrev vi om helgen. Vad gjorde du i helgen? Vi skrev i preteritum.
  • Sedan läste vi texten Selin, mikrobiolog högt tillsammans och vi pratade om skillnaden mellan perfekt (har + supinum) och preteritum.
  • Efter det tittade vi på det tredje avsnittet av Amira är här: urplay.se: Amira är här. Vegan.

Så här såg tavlan ut:

Bra jobbat! Vi ses i morgon! Tack för i dag!

 

Torsdagen den 7 januari
  • Vi började lektionen med att prata om snön som har fallit.
  • Efter det repeterade vi de fyra verbgrupperna med hjälp av verbkort och en verbtabell.

             

Så här såg tavlan ut:

Mycket bra jobbat och pratat! Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses på måndag!

 

Tisdagen den 5 januari
  • Först pratade vi om vad vi ville bli när vi var små. När jag var liten ville jag bli … Jag ville bli det för …
  • Sedan fortsatte vi att arbeta med adverb för destination, position och från position. Vi arbetade i par med övning E, på sidorna 133–134 i textboken.
  • Efter det gjorde vi pausgympa och sedan pratade vi om huvudsatser och bisatser.
  • Till sist tittade vi på första avsnittet av serien Amira är här: urplay.se: Amira är här. Följ doften.
  • Repetera hemma: Övningsboken, sidorna 123–124.

Så här såg tavlan ut:

Bra jobbat och bra pratat! Tack för i dag! Vi ses på torsdag!

 

Måndagen den 4 januari

Vad trevligt det var att träffa er igen!

  • Först pratade vi om vad vi hade gjort på nyårsafton.
  • Sedan började vi med kapitel 13. Vi lyssnade på texten Vad vill du bli när du blir stor?. och vi pratade om adverb för destination (till position), position och från position.
  • Vi pratade också om skillnaden mellan konjunktioner och subjunktioner (bisatsinledare).
  • Fundera hemma: Vad ville du bli när du var liten? I morgon ska vi prata om det.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag! Bra jobbat och bra pratat! Vi ses i morgon!