Svenska A1, fem gånger i veckan, start 11 februari

Hej och välkomna till min blogg!

Kursen börjar måndagen den 11 februari. Vi ses i sal nummer 331 klockan 9–11.15 på måndagar, tisdagar, onsdagar, torsdagar och fredagar.

Kursen slutar fredagen den 8 mars.

Allt gott och vänliga hälsningar,

Annika

 

Fredagen den 8 mars
  • Vi berättade för varandra hur vi kommer till Folkuniversitetet.
  • Efter det övade vi på att fråga om vägen och beskriva vägen.
  • Vi pratade om när vi använder prepositionerna i och . Textboken, sidan 102.
  • Sedan lyssnade vi på texten Konstigt i Sverige och efter det pratade vi om vad vi tycker är konstigt i Sverige.
  • Till sist spelade vi Kahoot! och övade på grammatik från hela kursen.

Bra jobbat och pratat! Tack för att ni gick den här kursen och stort lycka till med svenskan och allt annat!

 

Torsdagen den 7 mars

Det här har vi gjort i dag:

  • Vi pratade lite om vädret och om partikelverb.
  • Efter det småpratade vi en stund. Vi använde olika former av verbet gör.
  • Sedan gjorde vi en hörförståelse. Vi lyssnade på fyra personer som berättade hur de kommer till jobbet. Textboken, sidan 95 (övnings E och F).
  • Vi läste texten Hur kommer vi till Moderna museet? högt tillsammans.
  • Vi pratade i par och använde tidsprepositioner för dåtid (för … sedan) och för framtid (om …). Textboken, sidan 98 (övning C).
  • När använder vi ska+infinitiv eller presens för framtid?
  • Tidspreposition för framtid ... om … Vi slutar om två timmar.
  • Till sist kombinerade vi bilderna och fraserna på sidan 99 i textboken.
  • Repetera hemma: Övningsboken, sidorna 90–93. Framstegstest 3 (för kapitel 7–9).
  • Skriv hemma: Hur kommer du till kursen? Först promenerar jag till tunnelbanan. Det tar cirka tio minuter. Sedan åker jag från Skarpnäck till …
  • Fundera hemma: Vad tycker du är konstigt/ovanligt/intressant i Sverige?

Så här såg tavlan ut:

Bra jobbat och bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon.

 

 

Onsdagen den 6 mars

Det här har vi gjort i dag:

  • Först repeterade vi adjektiv och sedan pratade vi lite om vädret.
  • Efter det pratade vi i par och använde hjälpverben hinner, orkar, borde, måste och behöver inte.
  • Sedan lyssnade vi på texten Transporter och kombinerade dialogerna med bilderna.
  • Efter det pratade vi om skillnaden mellan går och åker? Sidan 93 i textboken.
  • Vi använder ofta siffror som substantiv. Vi jobbade i par med övnings C på sidan 94 i textboken.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 5 mars

Vi har gjort det här i dag:

  • Först sjöng vi sången Ja må du leva för Adam som fyller år i dag.
  • Sedan pratade vi om vädret. Textboken, sidan 86.
  • Efter det repeterade vi hjälpverben ska, vill, kan, måste och brukar.
  • Sedan lyssnade vi på texten Jag borde sluta röka, på sidan 87 i textboken. Efter det läste vi den texten hög tillsammans och vi pratade om hjälpverben får, borde, behöver/behöver inte, hinner och orkar.
  • Till sist spelade vi ett tärningsspel, Tempusspelet, och övade på verb i olika tempus (presens, infinitiv, preteritum och supinum).
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 78–82
  • Skriv hemma: Ett mejl till en vän, kollega eller släkting. Berätta om ditt liv här i Sverige. Använd preteritum och presens perfekt. Textboken, sidan 91.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag! Bra jobbat och pratat! Vi ses i morgon!

 

 

Måndagen den 4 mars

I dag har vi arbetat med det här:

  • Vilken månad är det nu? Vilket datum är det i dag? Vi säger datum på två sätt och vi använder ordningstal. Textboken sidan 82.
  • Vi lyssnade på texten Karaoke och annat … och sedan läste vi den högt tillsammans. Textboken sidan 83.
  • Dåtid: Skillnaden mellan preteritum och presens perfekt (har + supinum).
  • Har du kört motorcykel någon gång? Har du ätit en insekt någon gång? Vi pratade i smågrupper om vad vi har gjort och inte gjort. Textboken sidan 84.
  • Repetera hemma: Sidorna 75–78 och 82 i övningsboken.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag! Bra jobbat och bra pratat! Vi ses i morgon!

 

Fredagen den 1 mars

Vi jobbade med det här:

  • Adjektivmotsatser. Textboken sidan 69.
  • Vi pratade i par och använde indefinita pronomen och adjektiv: Har du någon/något/några … Nej, jag har ingen/inget/inga …
  • Texten Köpa säng. Sidorna 72–73 i textboken.
  • Vi repeterade de fem substantivgrupperna och pratade om substantiv i plural bestämd form.
  • Vi läste och fyllde i lucktexten I affärer på sidan 74.
  • Vi pratade i par och använde komparation av adjektiv.
  • Repetera hemma: Övningsboken sidorna 66–70. Framstegstest 2.
  • Skriv hemma: En text om ett bra köp och ett dåligt köp. Inspiration: textboken, sidan 79.

Tack för i dag och trevlig helg!

 

 

Torsdagen den 28 februari

Vi arbetade med det här:

  • Vi repeterade preteritum och tidsadverb för dåtid.
  • Sedan började vi med kapitel 7. Vi gjorde en hörförståelse: Vi stängde böckerna och lyssnade på texten Vad shoppar du? Vi pratade om vad Markus och Elin svarade på tre frågor om shopping. Textboken, sidorna 66–67.
  • Vi pratade lite om indefinita pronomen: någon, något, några
  • Efter det pratade vi i smågrupper om shopping. Övning A, sidan 67.
  • Till sist pratade vi om kläder och färger som adjektiv. Textboken, sidan 68.
  • Repetera hemma: Övningsboken, sidorna 63–65. Framstegstest 2 (för kapitel 4–6).

Det var trevligt att komma tillbaka och att träffa er igen. Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Onsdagen den 27 februari

Ni jobbade med det här med Sara:

  • Hörförståelseövning D på sidan 61. Ljudfil 44.
  • Texten Dynamitkungen som ni också skrev frågor till.
  • Repetition av frågeord.
  • De fyra verbgrupperna.
  • Repetera hemma: Övningsboken, sidorna 57–58
  • Skriv hemma: 15 meningar i preteritum

I morgon ses vi igen! Jag är frisk. /Annika

 

 

Tisdagen den 26 februari

Ni jobbade med det här med Sara:

  • Repetition: preteritum och ordföljd.
  • Texten Min faster är Nobelpristagare, textboken sidan 56–57.
  • Relativt pronomen (som).
  • Repetition: släktorden (med ett korsord)
  • Possessiva pronomen (min, mitt, mina, din, ditt, dina, …) textboken sidan 60.
  • Possessiva pronomen och adjektiv i meningar.
  • Repetera hemma: textboken, sidorna 60–61 och övningsboken, sidorna 55–56
  • Läs hemma: textboken, sidan 62

Sara vikarierar i morgon också. Jag har ett envist virus:-(

Allt gott till er alla! Annika

 

Måndagen den 25 februari

Sara Gombrii vikarierade för mig i dag igen. Ni jobbade med det här:

  • Repetition: Jag tycker om … /Jag tycker inte om …
  • Preteritum (vikarierade, jobbade …) och tidsadverbial för dåtid  (igår, i somras, förra veckan …)
  • Objektspronomen (mig, dig, …)
  • Släktord (mamma, mormor, morfar, pappa, farmor, farfar, faster …)
  • Repetera hemma: Textboken, sidorna 56–59. Övningsboken, sidorna 46–47 och 53–54.

Sara ska vikariera för mig i morgon också. Jag hoppas att jag är tillbaka på onsdag.

Allt gott!  Annika

 

Fredagen den 22 februari

Jag, Annika, är sjuk. Sara Gombrii är vikarie för mig. Hon vikarierar för mig.

  • Hörförståelse, ljudfil 37. E och F, sidan 51 i tb.
  • Vilken film ska vi se? sid 52.
  • Adjektiv – grundregel och special. Textboken sid 52–53.
  • Jag gillar romantiska filmer. Jag tycker omJag gillar inteJag tycker inte om
  • Jag gillar att titta på film. Jag tycker om attJag älskar att
  • Läs hemma: Prat om helgen, textboken sidan 54 (om vi inte hinner läsa den på lektionen).
  • Repetera hemma: Övningsboken sidorna 45–47
  • Skriv hemma: En text om din fritid (den skrivuppgiften gav jag dem i dag med, så några har nog en sådan text med sig i morgon).

Trevlig helg! Jag hoppas att vi ses på måndag! /Annika

 

Torsdagen den 21 februari
  • Vad ska du göra i morgon? Vad ska du göra på måndag? Vad ska du göra på tisdag? Vi repeterar hjälpverb (ska) + infinitiv och ordföljd. Vi pratar också om veckodagar och tidsadverb för framtid: i morgon, på onsdag, på lördag, i helgen ...
  • Vi lyssnar på ljudfil 36, Vad gör du på fritiden? (sidan 49 i textboken).
  • Adverb för frekvens: aldrig, sällan, ibland, ofta, alltid.
  • Vi pratar i smågrupper om fritiden.
  • Repetera hemma: Övningsboken sidorna 43–44 och övning 3 på sidan 45.
  • Skriv hemma: Skriv en text om din fritid (inspiration: textboken sidan 55).

Bra jobbat och bra pratat! Tack för i dag!

 

Onsdagen den 20 februari
  • Vi repeterar substantiv singular obestämd form och bestämd form.
  • Demonstrativt pronomen: den där, den här, det där, det här
  • Vi lyssnar på tre dialoger, sidan 37 i textboken.
  • Vi leker affär. – Hej! Jag vill ha en glass, tack. – Vilken glass vill du ha? – Den där glassen, tack. …
  • På torget: Vi kombinerar bilder och ord. Substantiv plural obestämd form.
  • Vi pratar om fem substantivgrupper. Textboken sidan 41.
  • Hörförståelse B, sidan 41 i textboken.
  • Repetera hemma: Sidorna 35–38 i övningsboken.

Tack för i dag och bra pratat! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 19 februari
  • Vi får besök av Maija. Vi frågar henne: Var bor du? Varifrån kommer du? …
  • Vad gör hon? Vad gör han? Vad gör hen? Vad gör de? Vi tränar på verb i presens med hjälp av verbkort.
  • Vad är skillnaden mellan presens och imperativ?
  • Vi lyssnar på texten Titta! på sidan 34. Sedan läser vi texten högt tillsammans.
  • Imperativ och ordföljd.
  • Vi lyssnar på Jag måste köpa … Efter det läser vi texten högt tillsammans också.
  • Hjälpverb: vill, kan, ska, måste
  • Hjälpverb + verb i infinitiv.
  • Hjälpverb och ordföljd.
  • Vi pratar frågar varandra: Vad ska du göra efter kursen? Vad vill du göra efter kursen? Kan kan du göra? Vad kan du inte göra? …
  • Repetera hemma: övningsboken sidorna 33–34 och Framstegstest 1.

Tack för i dag och bra jobbat! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 18 februari
  • Vi frågar om tid: När …?/ Hur dags …?/Vilken tid …?
  • Vi lyssnar på texten Renates dag. Sidan 31 i textboken.
  • Vi stryker under subjekt och verb i texten Renates dag. Vi diskuterar: När står verb efter subjekt? När står subjekt efter verb?
  • Vi pratar om ordföljd och positionsschema för huvudsats.
  • Vi säger meningar och vi börjar med tid (På morgonen äter jag frukost. Efter frukosten promenerar jag. …). Textboken, övning I, på sidan 32.
  • Vi berättar om Anjas dag. Sidan 33, övning K, i textboken.
  • Repetera hemma: Övningsboken, sidorna 24–25 och 30–31.
  • Skriv hemma: Skriv en text om en dag i ditt liv (inspiration: sidan 35 i textboken).

Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Fredagen den 15 februari
  • Vi börjar med kapitel 3 (textboken sidorna 26–30)
  • Vi jobbar i par och skriver siffror på rätt plats.
  • Vi övar på uttal och vi pratar om sju-ljudet och tjugo-ljudet.
  • Vi lyssnar på texten Vilken gata bor du på? och vi läser den högt tillsammans.
  • Frågor, frågeord och ordföljd.
  • Vi pratar med varandra. Vi frågar: Hur gammal är du? Hur många år är du? Vilket nummer bor du på? Vilken skostorlek har du? När är du född?
  • Hur mycket är klockan?
  • Substantiv singular bestämd form.
  • Repetera hemma: Övningsboken, sidorna 22–23 och sidan 26.

Bra jobbat! Tack för i dag och trevlig helg!

 

Torsdagen den 14 februari
  • Vi läser texten Gift, sambo eller singel högt tillsammans. Textboken sidan 21.
  • Vi gör en hörförståelse. Övning B, på sidan 15 i textboken.
  • Vad har du i väskan? Vi visar vad vi har i väskan. Substantiv singular i obestämd form.
  • Vi jobbar i par med övning A (subjektspronomen) och övning B (frågeord) på sidan 22 i textboken.
  • Vi spelar Bingo! och vi lyssnar på lång vokal och lång konsonant.
  • Repetera hemma: övningsboken sidorna 17–20

Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Onsdagen den 13 februari
  • Hej och tjena! Textboken sidan 18. Hur mår du? Vi lyssnar på texten och vi läser texten högt tillsammans.
  • Vi pratar med varandra: Hej! Hur är det? Det är bra. Hur mår du själv? Det är inte så bra …
  • Säg en bokstav! Vi övar på alfabetets bokstäver.
  • Vi gör en hörförståelse: Vi stänger böckerna och vi lyssnar på texten Vad gör du i Sverige?. Vi skriver ord och fraser som vi hör. Vi lyssnar igen och igen och igen.
  • Vi öppnar böckerna, sidan 20 i textboken. Vi läser texten.
  • Repetera hemma: övningsboken sidorna 13–16.

Tack för idag! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 12 februari
  • Vi repeterar subjektspronomen.
  • Verb i presens: nu och generellt
  • Arbetar du här? Vi kombinerar bilder och ord: Yrken (textboken, sidan 12)
  • Negation (textboken, sidan 13). Jag arbetar inte. Hon kommer inte från Italien. Han är inte läkare.
  • Vi minglar och pratar: Arbetar du? Vad har du för yrke? Studerar du? Vad studerar du?
  • Övning E på sidan 14: Vilka yrken hör du? (ljudfil 4)
  • Repetera hemma: Övningsboken sidorna 8–9.
  • Läs hemma: Gift, sambo eller singel. Sidan 14 i textboken.
  • Skriv hemma: En text om dig själv (inspiration sidan 17 i textboken).

Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 11 februari
  • Dialog 1: – Jag heter … Vad heter du? …
  • Dialog 2: – Jag heter … Du heter … Vad heter hon/han? …
  • Subjektspronomen: jag, du, hon, han, hen, vi, ni, de
  • Vi kombinerar foto med ord. Vi tränar på uttal. Sidan 8 i textboken.
  • Vi läser På kurs högt tillsammans. Sidan 9 i textboken.
  • Verb: position. Jag heter Annika. Vad heter du? Kommer du från Spanien?
  • Vi intervjuar varandra: Vad heter du? Varifrån kommer du? Vad talar du för språk?
  • Vi presenterar varandra: Hon/Han heter … Hon/Han kommer från … Hon/Han talar …
  • Alfabetet. Vi uttalar bokstäver.
  • Vi pratar i par: Vad heter du i efternamn? Hur stavar du det?
  • Repetera hemma: sidorna 6–7 och sidan 10 i övningsboken. Läs På kurs i textboken. Lyssna på ljudfil 1 i kapitel 1.

Tack för i dag! Vi ses i morgon!