Svenska A1 extra intensiv, fem dagar i veckan, start 10/6

Hej och välkomna till min blogg!

Kursen börjar måndagen den 10 juni. Kursen slutar torsdagen den 20 juni.

Vi ses måndag–fredag klockan 9–15. Vi är i sal nummer 323.

Allt gott och vänliga hälsningar,

Annika

 

Torsdagen den 20 juni
  • Först pratade vi lite om midsommarafton.
  • Sedan spelade vi ett bordsspel som heter Tempusspelet och tränade på verb i olika former.
  • Vi lyssnade på texten Transporter och vi kombinerade dialogerna med bilderna.
  • Vi pratade om skillnaden mellan går och åker. Vi pratade också om siffror som substantiv och om partikelverb.
  • Vi sjöng en snapsvisa som heter Helan går och vi lyssnade på en snapsvisa som heter Tänk om jag hade lilla nubben på ett snöre (textboken, sidan 148). Sedan dansade vi ringdans och sjöng Små grodorna.
  • Vi kombinerade bilder och fraser i övning D på sidan 99 i textboken.
  • Var ligger …? Vi frågade varandra om vägen till olika platser.
  • Till sist spelade vi Kahoot! och repeterade grammatik från hela A1-nivån.

Tack för i dag och för att ni gick den här kursen! Bra jobbat och bra pratat! Stort lycka till med allt som ni vill göra och trevlig sommar!

 

Onsdagen den 19 juni
  • Vad är det för månad nu? Vad är det för datum i dag? Vi säger datum på två sätt och vi använder ordningstal. Textboken sidan 82.
  • Vi lyssnade på texten Karaoke och annat … och sedan läste vi den högt tillsammans. Textboken sidan 83.
  • Skillnaden mellan preteritum och presens perfekt (har + supinum).
  • Har du kört motorcykel någon gång? Har du ätit en insekt någon gång? Vi pratade i smågrupper om vad vi har gjort och inte gjort. Textboken sidan 84.
  • Vad är det för väder? Textboken sidan 86, övningarna C och D.
  • Vi lyssnade på texten Jag borde sluta röka på sidan 87 i textboken. Efter det tränade vi i par på hjälpverb. Textboken, sidan 88.
  • Sedan repeterade vi olika verbformer i de fyra verbgrupperna.
  • Till sist gjorde vi en diktamen och pratade om uttal.
  • Skriv hemma om du orkar och om du hinner: Skriv ett mejl och berätta om ditt liv i Sverige. Skriv i dåtid och använd preteritum och presens perfekt. Inspiration: textboken sidan 91.

Tack för i dag! Bra jobbat och pratat! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 18 juni
  • Vi började med kapitel 7. Vi stängde böckerna, lyssnade på ljudfil 50 (texten Vad shoppar du?) och skrev ord och fraser som vi hörde. Vi lyssnade flera gånger. Till sist lyssnade vi och läste texten.
  • Indefinita pronomen: någon [nån], något [nåt], [nåra], ingen, inget, inga
  • Vi pratade i smågrupper om shopping. Övning A på sidan 67 i textboken.
  • Kläder. Textboken sidan 68.
  • Färger och färger som adjektiv. Vi repeterade grundregeln för adjektiv och vi gick igenom adjektiv som är special.
  • Adjektivmotsatser. Textboken sidan 69.
  • Texten Köpa säng. Sidorna 72–73 i textboken.
  • Vi repeterade de fem substantivgrupperna och pratade om substantiv i plural bestämd form.
  • Vi jobbade i par och läste och fyllde i lucktexten I affärer på sidan 74.
  • Komparation av adjektiv.
  • Repetera hemma: Övningsboken, kapitel 7. Framstegstest 2.

Bra pratat och bra jobbat! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 17 juni
  • Vi spelade Kahoot! och repeterade grammatik från förra veckan.
  • Vi lyssnade på texten Min faster är Nobelpristagare, ljudfil 42. Textboken sidorna 56–57.
  • Verb i preteritum (dåtid). Ni strök under verben i texten Min faster är Nobelpristagare och sedan pratade vi om fyra verbgrupper (sidan 63 i textboken).
  • Vad gjorde hon/han/hen/de igår? Igår sprang han. De dansade igår … Vi använde verbkort och tränade på verb i preteritum.
  • Vi repeterade subjektspronomen och gick igenom objektspronomen.
  • Jag ritade mitt släktträd och jag berättade om min familj/min släkt.
  • Ni jobbade i par med övning D på sidorna 58–59.
  • Efter det berättade ni för varandra om era familjer. Ni använde possessiva pronomen och relativt pronomen som.
  • Vi pratade om vad vi gjorde igår/i förrgår/i onsdags … Vi använde verb i preteritum och tidsadverb för dåtid.

Bra jobbat och bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Fredagen den 14 juni
  • Vad ska du göra i morgon? Vad ska du göra på måndag? Vad ska du göra på tisdag? Vi repeterar hjälpverb (ska) + infinitiv och ordföljd. Vi pratar också om veckodagar och tidsadverb för framtid: i morgon, på onsdag, på lördag, i helgen ...
  • Vi lyssnar på ljudfil 36, Vad gör du på fritiden? (sidan 49 i textboken).
  • Han gillar … Hon tycker om … Han älskar
  • Han gillar att … Hon tycker om att … Hon älskar att
  • Adverb för frekvens: aldrig, sällan, ibland, ofta, alltid.
  • Vi pratar om fritiden i smågrupper.
  • Vi gör en hörförståelse. Övning F på sidan 51 i textboken.
  • Vi läster texten Vilken film ska vi se högt tillsammans.
  • Adjektiv – grundregel: en rolig film, ett roligt program, flera roliga filmer/program.
  • Adjektiv – special.
  • Vi minglar och pratar om film.

Mycket bra pratat och jobbat! Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses nästa vecka! Vi ses på måndag!

 

 

Torsdagen den 13 juni
  • Vi lyssnar på Jag måste köpa … Efter det läser vi texten högt tillsammans också.
  • Hjälpverb: vill, kan, ska, måste
  • Hjälpverb + verb i infinitiv.
  • Hjälpverb och ordföljd. Jag kan inte dansa tango. Efter kursen ska jag sova. Efter kursen ska jag inte sova.
  • Vi pratar frågar varandra: Vad ska du göra efter kursen? Vad vill du göra efter kursen? Kan kan du göra? Vad kan du inte göra? …
  • Vi repeterar substantiv singular obestämd form och bestämd form.
  • Demonstrativt pronomen: den där, den här, det där, det här
  • Vi leker affär. – Hej! Jag vill ha en glass, tack. – Vilken glass vill du ha? – Den där glassen, tack. …
  • På torget: Vi kombinerar bilder och ord. Substantiv plural obestämd form.
  • Vi pratar om fem substantivgrupper. Textboken sidan 41.
  • Hörförståelse B, sidan 41 i textboken.
  • Vi jobbar i par och sorterar substantiv i grupper. Övning C och D på sidan 41 i textboken.
  • I mataffären: Ursäkta, var finns …? Vi lyssnar på texten och sedan gör vi övning E på sidan 42.

Bra pratat och bra jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

 

Onsdagen den 12 juni
  • Vi har en ny deltagare i gruppen. Han heter Bhavya. Vi presenterar oss för Bhavya.
  • Vi lyssnar på texten Vilken gata bor du på? och vi läser den högt tillsammans.
  • Frågor, frågeord och ordföljd.
  • Vi pratar med varandra. Vi frågar: Hur gammal är du? Hur många år är du? Vilket nummer bor du på? Vilken skostorlek har du? När är du född?
  • Hur mycket är klockan?
  • Vi frågar om tid: När …?/ Hur dags …?/Vilken tid …?
  • Vi lyssnar på texten Renates dag. Sidan 31 i textboken.
  • Vi stryker under subjekt och verb i texten Renates dag. Vi diskuterar: När står verb efter subjekt? När står subjekt efter verb?
  • Vi pratar om ordföljd och positionsschema för huvudsats.
  • Substantiv singular bestämd form.
  • Vi säger meningar och vi börjar med tid (På morgonen äter jag frukost. Efter frukosten promenerar jag. …). Textboken, övning I, på sidan 32.
  • Vad är skillnaden mellan presens och imperativ?
  • Vi läser texten Titta! på sidan 34 högt tillsammans.
  • Vi gör Framstegstest 1 eller skriver en text: En dag i ditt liv (övningsboken, sidan 35).
  • Repetera hemma: Framstegstest 1 och övningsboken, kapitel 3.

Bra jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 11 juni
  • Hej och tjena! Textboken sidan 18. Hur mår du? Vi lyssnar på texten och vi läser texten högt tillsammans.
  • Vi minglar och pratar med varandra: Hej! Hur är det? Det är bra. Hur mår du själv? Det är inte så bra …
  • Säg en bokstav! Vi övar på alfabetets bokstäver.
  • Vi gör en hörförståelse: Vi stänger böckerna och vi lyssnar på texten Vad gör du i Sverige?. Vi skriver ord och fraser som vi hör. Vi lyssnar igen och igen och igen.
  • Vi öppnar böckerna. Vi läser texten på sidan 20 i t
  • Vi jobbar i par med övning A (subjektspronomen) och övning B (frågeord) på sidan 22 i textboken.
  • Vi läser texten En fest i smågrupper.
  • Vad har du i din väska? Vi visar vad vi har i väskan. Substantiv singular i obestämd form.
  • Vi börjar med kapitel 3.
  • Vi jobbar i par och vi skriver siffror på rätt plats. Textboken, sidan 26.
  • Vi övar på siffror och uttal. Vi pratar om sju-ljudet och tjugo-ljudet.
  • Vi gör en hörförståelse. Textboken, sidan 29, övning B.
  • Repetera hemma: Kapitel 3 i övningsboken.

Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 10 juni
  • Dialog 1: – Jag heter … Vad heter du? …
  • Dialog 2: – Jag heter … Du heter … Vad heter hon/han? …
  • Subjektspronomen: jag, du, hon, han, hen, den/det, vi, ni, de
  • Du kan svenska! Vi kombinerar bild med ord. Vi tränar på uttal. Sidan 8 i textboken.
  • Vi läser På kurs högt tillsammans. Sidan 9 i textboken.
  • Verb: position. Jag heter Annika. Vad heter du? Kommer du från Spanien?
  • Vi minglar. Vi frågar varandra: Vad heter du? Varifrån kommer du? Vad talar du för språk?
  • Vi presenterar varandra: Hon/Han heter … Hon/Han kommer från … Hon/Han talar …
  • Alfabetet. Vi uttalar alla bokstäver tillsammans.
  • Vi pratar i par: Vad heter du i efternamn? Hur stavar du det?
  • Verb i presens: nu och generellt
  • Arbetar du här? Vi kombinerar bilder och ord: Yrken
  • Negation. Jag arbetar inte. Hon kommer inte från Italien. Han är inte läkare.
  • Vi minglar och pratar: Arbetar du? Vad har du för yrke? Studerar du? Vad studerar du?
  • Vi lyssnar på Gift, sambo eller singel. Sidan 14 i textboken.
  • Vi skriver: En text om dig själv, sidan 17 i textboken (inspiration).
  • Repetera hemma: Övningsboken, kapitel 1

Tack för i dag! Vi ses i morgon!