Svenska från dag ett, start 27/1

 

Hej och välkomna till min blogg!

Kursen börjar onsdagen den 27 januari. Kursen slutar torsdagen den 1 juli.

Vi ses i sal 10 på Holländargatan 38 på måndagar, tisdagar, onsdagar och torsdagar klockan 13.00 – 14.45.

Allt gott och vänliga hälsningar,

Annika

 

VIKTIG INFORMATION:

Vi hjälper varandra att inte sprida coronaviruset:
Snälla, stanna hemma (please stay at home/por favor quedense en casa) om (if/si):
  • du har ont i halsen (you have a soar throat/te duele la garganta)
  • du hostar (you have a cough/toses)
  • du har ont i huvudet (you have a headache/tienes dolor de cabeza)
  • du har feber (you have a fever/tienes fiebre)
  • du är förkyld (you have a cold/estas resfriado)

Du kan komma tillbaka till kursen efter två symtomfria dagar. (You may come back to the course after two days without symptoms. / Puedes volver al curso después de dos días sin síntomas.)

 

Titta på bloggen här i stället:

Svenska från dag ett, klockan 13–17

Allt gott! Annika

 

Tisdagen den 11 maj
  • Först pratade vi lite om vädret.
  • Sedan tittade vi på en tabell som visar när årstiderna kommer till olika städer i Sverige. Efter det läste vi en text om Sveriges klimat.
  • Vi läste en låttext som artisten Tomas Ledin sjunger. Den heter Sommaren är kort. Vi lyssnade på låten och sedan lyssnade vi igen och vi sjöng med. Här är låten, om ni vill sjunga den hemma:-)
  •   Efter det lyssnade vi på Några tankar om Sverige och svenskarna (Sukanya från Thailand och Mario från Italien). Vi pratade i par/smågrupper om de tankarna. Håller du med henne/honom? Tycker du också att …?
  • Läs hemma: texterna om Brendon från Kalifornien och Kyla från Sydafrika.

Mycket bra pratat och jobbat! Bra sjunget också! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 10 maj
  • Först pratade vi om helgen. Vi frågade varandra vad vi gjorde i helgen och vi ställde följdfrågor.
  • Sedan gjorde vi en pardiktamen. Vi läste en dialog och dikterade varannan replik för varandra.
  • Efter det repeterade vi possessiva pronomen och vi pratade om reflexiva possessiva pronomen. Textboken, sidorna 157–158 (övningarna D–G).
  •  Till sist arbetade vi i par i övningsboken. Vi gjorde övningarna 1A på sida 142–143 och övning 3 på sidan 145.
  • Repetera hemma: övningsboken, kapitel 14.

Mycket bra jobbat och pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 6 maj
  • Först läste vi de fyra inbjudningarna på sidan 153 i textboken. Vi pratade om vilken fest varje inbjudan var till.
  • Efter det läste vi svaren till inbjudningarna och vi pratade vilken inbjudan de svarade på. Textboken, sidan 154 (B).
  • Till sist tittade vi på första avsnittet av Amira är här: urplay.se: Amira är här. Följ doften

Mycket bra jobbat och pratat! Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses nästa vecka!

 

Onsdagen den 5 maj
  • Vi pratade hela lektionen och vi öppnade inte böckerna. Vi pratade om möten på Migrationsverket, corona-situationen, kaffe, alkohol, hur föräldrar brukar göra när deras barn blir vuxna, namn som är vanliga, med mera.

Så här såg tavlorna ut:

Mycket bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 4 maj
  • Först läste vi texten Dagen fortsätter på sidan 148–149 i textboken. Vi läste den högt tillsammans för att träna på uttal.
  • Vi fortsatte att prata om bisatser. Vi pratade om bisatser med subjunktionerna medan, när, innan, för att, trots att och även om.  Sedan pratade vi också om relativa bisatser som börjar med som, där och när. Efter det gjorde vi övning A på sidan 134 i övningsboken.
  • Efter det pratade vi om bilder som vi tittade på. På den här bilden ser jag … 
  • Repetera hemma: övningsboken, sidan 135.
  • Skriv hemma: en text till en bild. Berätta vad du ser på bilden och vad du tror att personen eller personerna ska göra eller vad de har gjort.

Mycket bra jobbat och pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 3 maj
  • Först välkomnade vi en till ny deltagare på kursen. Han heter Bülent och kommer från Turkiet. Välkommen till oss!
  • Sedan pratade vi om vad vi gjorde igår.
  • Efter det pratade vi om skillnaden mellan huvudsatser och bisatser. Vi pratade om ordföljd och subjunktionerna när, eftersom, om och att.
  • Till sist pratade vi om relativa bisatser med som.

Mycket bra jobbat och mycket bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 29 april
  • Först välkomnade vi en ny deltagare på kursen. Han heter Hüseyin och kommer från Turkiet. Välkommen till oss!
  • Sedan repeterade vi indirekt tal och vi pratade om ordföljden i bisatser. Den viktigaste regeln för bisatser = satsadverb före alla verb.
  • Efter det övade vi på oregelbundna verb (verb från verbgrupp 4). Vi gjorde övningarna A och B på sidorna 138–139 i övningsboken.
  • Repetera hemma: sidorna 132–133 i övningsboken.
  • Skriv hemma: 15 meningar med verb i preteritum från grupp 4.

Så här såg tavlorna ut:

Mycket bra jobbat och pratat! Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses på måndag!

 

Onsdagen den 28 april

Vi pratade  om olika saker hela lektionen, utan att öppna boken.

Så här såg tavlorna ut:

Mycket bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 27 april
  • Först pratade vi om några frågor från Framstegstestet.
  • Efter det läste vi dialogen En inbjudan på sidan 145 i textboken. I den texten finns många exempel på indirekt tal.
  • Vi pratade om indirekt tal (indirekta frågor och indirekta påståenden) och vi gjorde övningarna A och B på sidan 132 i övningsboken.
  • Sedan gjorde vi en övning i hörförståelse, G och H på sidorna 140–141 i textboken.

Tack för i dag! Mycket bra jobbat! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 26 april
  • Först pratade vi om ordföljd.
  • Sedan pratade vi om skillnaden mellan ligger och lägger, sitter och sätter, ställer och står.
  • Efter det började vi med kapitel 14. Vi lyssnade på texten Drömmen om ett landställe och sedan pratade vi om landet och landställen. Textboken, sidorna 142–143.
  • Repetera hemma: Framstegstest 4 (kapitel 11–13)

Bra jobbat och pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 22 april

Vi träffades utanför Åhléns och därifrån gick vi till Nordiska museet för att titta på utställningen Sàpmi. På vägen dit stannade vi en stund i Kungsträdgården för där blommade de japanska körsbärsträden så fint. Vi fotograferade oss själva där. Faezeh som går i en annan svenskkurs tog bilderna. Vi tittade på utställningen tillsammans med den svenskkursgruppen som Faezeh går i. Det var tyvärr få från vår grupp som kunde komma till kursen den här veckan och därför missade många utställningen, men ingen fara. Vi ska prata om samerna, Sàpmi och utställningen nästa vecka.

Här är en länk till information om utställningen Sàpmi: Sàpmi, Nordiska museet

Allt gott till er alla och trevlig helg!

 

Onsdagen den 21 april
  • Först pratade vi om tidsadverb för nu och då. Vi gjorde övning E på sidan 137 i textboken.
  • Sedan pratade vi om att vi använder presens perfekt (har + supinim) tillsammans med adverb för nu och preteritum tillsammans med adverb för då.
  • Vi övade på att använda de olika verbformerna tillsammans med olika tidsadverb.
  • Efter det pratade vi om vad man gör i olika yrken och hur man behöver vara i olika yrken (övningarna A och B på sidan 139 i textboken).
  • Repetera hemma: Framstegstest 4 (kapitel 11–13)

Mycket bra pratat och jobbat! Tack för i dag! I morgon ses vi vid T-Centralen, uppe utanför Åhléns klockan 13.30. Sedan går vi därifrån till Nordiska museet. 

 

Tisdagen den 20 april
  • Först pratade vi om Nordiska museet och om när och var vi ska träffas på torsdag.
  • Sedan visade jag bilder och berättade om samerna och Sàpmi. Vi läste också en text om samerna och vi tittade på en video. I den videon jojkade den samiska artisten Jörgen Stenberg till en bild som den samiska textilkonstnären Britta Marakatt Labba har broderat:
  • Efter det läste vi texten Selin, mikrobiolog i textboken på sidorna 134–135. Vi pratade om skillnaden mellan presens perfekt och preteritum. 
  • Till sist tittade vi på bilderna på sidan 136 i textboken. Vi berättade om Sebastians arbetsdag igår. Då använde vi preteritum.
  • Skriv hemma: en text om Sebastians arbetsdag igår

 

Tack för i dag! Mycket bra jobbat och pratat! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 19 april
  • Först pratade vi om vad vi håller på med (vad vi gör). Jag står och pratar vid tavlan. Du sitter och lyssnar. Vi använder ofta konstruktionen står och + verb/ sitter och + verb/ligger och + verb, när vi pratar om vad vi gör just nu. Ibland säger vi håller på och + verb. Vi tittade på bilden på sidan 129 i textboken och vi pratade om vad de håller på med. Sedan pratade vi om vad de höll på med igår och vad de har hållit på med i dag.
  • Efter det läste vi På restaurang, på sidan 130 i textboken, och vi skrev fraserna där de passar.
  • Sedan lyssnade vi på Vad vill du bli när du blir stor? och vi pratade om adverb för position, destination (till position) och från position. Textboken, sidorna 132–133.
  • Till sist gjorde vi övning E, på sidorna 133–134 i textboken.
  • Repetera hemma: sidorna 123–124 + 128 i övningsboken

Mycket bra pratat och jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 15 april
  • Först pratade vi om lite av varje (= olika saker), till exempel jobb och vinterbad.
  • Sedan pratade vi om vad vi håller på med (vad vi gör). Jag står och skriver på tavlan. Ni sitter och tittar på tavlan. Vi använder ofta konstruktionen står och + verb/ sitter och + verb/ligger och + verb, när vi pratar om vad vi gör just nu. Ibland säger vi håller på och + verb. Vi tittade på bilden på sidan 129 i textboken och vi pratade om vad de håller på med. Sedan pratade vi om vad de höll på med igår och vad de har hållit på med i dag.
  • Efter det tittade vi på första avsnittet av Amira är här. Det avsnittet heter Följ doften. Här är en länk till det: urplay.se: Amira är här. Följ doften

Mycket bra pratat och jobbat! Tack för i dag och tack för den här veckan! Vi ses nästa vecka!

 

Onsdagen den 14 april
  • Först pratade vi om ramadan och sedan pratade vi om skillnaden mellan för och eftersom. De betyder samma sak, men grammatiken är inte samma.
  • Vi pratade om huvudsatser, bisatser och om subjunktionerna eftersom/därför att, när, om och att.
  • Efter det läste vi Vad gillar du för mat? i textboken, på sidorna 126–127.
  •  Till sist pratade vi om mat och om nationalitetsadjektiv. Vad tycker du om för mat? Jag gillar persisk kebab. Vad gillar du för restauranger? Jag gillar turkiska och indiska restauranger. Textboken, sidan 128.

Tack för i dag! Mycket bra jobbat och pratat! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 13 april
  • Först pratade vi om varför vi inte alltid säger infintiv efter hjälpverbet ska. Vart ska du? Jag ska till biblioteket.
  • Sedan pratade vi lite om ramadan som börjar i dag.
  • Efter det pratade vi om skillnaden mellan många/få och mycket/lite. Vi gjorde övning D på sidan 124 i textboken och vi gjorde också övning E på sidan 125.
  • Till sist pratade vi om mat i våra länder. Övning F på sidan 125 i textboken.
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 112–113

Mycket bra jobbat och pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 12 april
  • Först berättade jag att vi ska besöka Nordiska muséet torsdagen den 22 april. Vi ska titta på en utställning om samerna. Vi pratade också om att ni alla är välkomna i båda grupperna. Ni kan ha lektioner från klockan 13 till klockan 17.
  • Sedan pratade vi lite om helgen och efter det började vi med kapitel 12.
  • Vi tittade på bilderna på sidan 122 och vi pratade om vad vi har ätit och vad vi inte har ätit. Vi använde tror att och tycker att. Jag har ätit jordgubbar. Jag tycker att det är gott. Jag har inte ätit älg. Jag tror att det smakar bra.
  • Efter det lyssnade vi på texten Traditionella svenska råvaror.
  • Repetera hemma: övningsboken, sidan 114.
  • Skriv hemma: en text om maten i ditt land. Textboken, sidan 131

Mycket bra jobbat, som vanligt! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 8 april
  • Först övade vi på att använda också och inte heller.
  • Sedan gjorde vi övning L på sidan 117 i textboken. Vi kompletterade meningar med konjunktionerna och, men, så, för och eller.
  • Efter det jobbade vi med sidorna 118–120 i textboken, Datorer och IT. Vi skrev orden vid rätt siffra i övning A och vi skrev fraser där de passade in i övning B.
  • Till sist gjorde vi en hörförståelse. Vi lyssnade på ett par personer som sa sina e-postadresser. Övning D, på sidan 120.
  • Repetera hemma: kapitel 11 i övningsboken. (Nästa vecka börjar vi med kapitel 12.)

Mycket bra jobbat och mycket bra pratat!

 

Onsdagen den 7 april
  • Först pratade vi om Mongoliet.
  • Efter det beskrev vi ord, utan att säga ordet. De andra gissade vilket ord det var.
  • Sedan lyssnade vi på texten om Anzas profil och på svaren från de fyra männen, på sidorna 114–115 i textboken. Vi pratade om vilken man som passade bra ihop med Anna.
  • Skriv hemma: ett svar från Anna till Leif, Krister, Putte och/eller Adam.

Mycket bra jobbat och pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 6 april
  • Först pratade vi om långhelgen. Vad gjorde du i helgen?
  • Sedan gjorde vi övningen Mer om Sverige på sidan 110 i textboken.
  • Efter det började vi med kapitel 11. Vi pratade om hur Anna, 34 år, kan hitta en partner. Vi gav idéer och tips. Sedan läste vi texten Anna, 34 år, på sidorna 113–114 i textboken.
  • Vi repeterade positionsschemat för huvudsatser och vi pratade om konjunktionerna och, men, för, så och eller. Vi knyter ihop två huvudsatser med en konjunktion.
  • Till sist gjorde vi övning A på sidan 101 i övningsboken.
  • Repetera hemma: ordkorten från kapitel 10 och övningsboken, sidorna 101–102.

Mycket bra jobbat och pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Onsdagen den 31 mars
  • Först pratade vi om den 1 april (i morgon). Då brukar vi lura varandra.
  • Efter det tittade vi på bilder och jag berättade om hur vi firar påsk i Sverige.
  • Sedan pratade vi om kända svenska personer. Vi gjorde övning D på sidan 107 i textboken.
  • Repetera hemma: kapitel 10 och ord från kapitel 10.
  • Skriv hemma: en text om ditt land. Textboken, sidan 111.

   

Mycket bra pratat och mycket bra jobbat! Tack för i dag! Vi ses på tisdag! Glad påsk!

 

 

Tisdagen den 30 mars
  • Först pratade vi om jobb/undervisning.
  • Sedan pratade vi om vad som är konstigt i Sverige.
  • Till sist läste vi en text om Sverige, Sverige – natur, historia och ekonomi, på sidorna 104–105 i textboken.

 

Mycket bra pratat och mycket bra jobbat! Tack för i dag1 Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 29 mars
  • Först pratade vi om Malmö. Har du varit i Malmö någon gång? Vad tänker du på när du tänker på Malmö?
  • Sedan läste vi texten Lite om Malmö högt tillsammans. Textboken, sidan 101.
  • Efter det gjorde vi övning A på sidan 102 i textboken. Vi pratade om när vi använder prepositionerna i och .
  • Sedan jobbade vi i par med övningen Ett sms, på sidan 103 i textboken.
  • Till sist började vi med kapitel 10. Vi lyssnade på texten Konstigt i Sverige, på sidan 108 i textboken.
  • Repetera hemma: övningsboken, kapitel 9, och framstegstest 3 (kapitel 7–9)
  • Fundera hemma: Vad tycker du är konstigt i Sverige? I morgon ska vi prata om det.

Mycket bra jobbat och mycket bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 25 mars
  • Först gjorde vi en hörförståelseövning, B på sidan 97.
  • Sedan läste vi Hur kommer vi till Morderna museet? högt tillsammans.
  • Vi frågade om vägen och vi beskrev vägen till olika platser i Stockholm.
  • Efter det övade vi på att använda tidsprepositionerna för … sedan för dåtid och om …för nutid. C, på sidan 98.
  • Sedan gjorde vi övning D på sidan 99.
  • Efter det läste vi Var ligger …? och pratade om de tre vägbeskrivningarna på kartan.
  • Till sist pratade vi lite om att det blir sommartid i helgen och om när vi är lediga vid påsk.
  • Repetera hemma: Framstegstest 3 (kapitel 7–9)

Mycket bra jobbat och mycket bra pratat! Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses på måndag!

 

Onsdagen den 24 mars
  • Först pratade vi om ett par frågor som Furkan hade. Vad betyder lära känna och hur använder vi verbet blir?
  • Efter det berättade vi hur vi kommer till kursen. Vi pratade också om vad vi brukar göra på tunnelbanan eller bussen.
  • Sedan pratade vi om partikelverb och om skillnaden mellan verbpartikel och preposition.
  • Efter det gjorde vi en hörförståelseövning. Vi lyssnade på fyra personer som berättade hur de kommer till jobbet. Textboken, sidan 95 (E och F).
  • Till sist pratade vi om presens som presens futurum. Textboken, sidan 96.
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 88–89 (3A och B) och sidan 93.
  • Skriv hemma: ett mejl till en vän, kollega eller släkting. Använd preteritum och presens perfekt. Textboken, sidan 91.

Mycket bra jobbat och mycket bra pratat, som vanligt:-) Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 23 mars
  • Först pratade vi om verbet kör och hur många använder det. På gym betyder det tränar. Ibland betyder det börjar.
  • Sedan pratade vi om att vi är lediga torsdagen den 1 april (skärtorsdagen) och måndagen den 5 april (annandag påsk). Då är det påsk.
  • Efter det läste vi dialogerna på sidorna 92–93, Transporter. Vi pratade om vilka bilder som passade till dialogerna och vi pratade om olika transporter.
  • Sedan pratade vi om att vi ofta använder nummer/siffror som substantiv (substantivgrupp 1). Vi gjorde övningen på sidan 94 i textboken.
  • Till sist pratade vi om skillnaden mellan går och åker. Vi gjorde övning B på sidan 93 i textboken.
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 85–87.

Mycket bra jobbat och pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 22 mars
  • Först pratade vi om helgen. Då använde vi preteritum, för tiden var intressant och slut.
  • Sedan pratade vi om vad vi har gjort i dag. Då använde vi presens perfekt (har + supinum) för tiden var inte intressant eller slut.
  • Efter det övade vi på olika verbformer med hjälp av ett tärningsspel.
  • Repetera hemma: kapitel 8 i övningsboken.
  • Skriv hemma: ett mejl till en vän, kollega eller släkting. Använd preteritum och presens perfekt. Textboken, sidan 91.

Mycket bra jobbat och pratat! Vi ses i morgon! Tack för i dag!

 

Torsdagen den 18 mars
  • Först pratade vi om possessiva pronomen. Possessiva pronomen för tredje person singular och plural (hon/han/hen/den/det/de) är ibland reflexiva. Han promenerar med sina vänner. Jag känner hans vänner.
  • Vi pratade också om reflexiva verb: Jag lär mig, du lär dig, han lär sig … 
  • Efter det övade vi på presens perfekt. Vad har John gjort? Vad har han inte gjort? Textboken, sidan 87.
  • Sedan läste vi dialogen Jag borde sluta röka på sidan 87 i textboken. I den texten finns många hjälpverb (måste, behöver, borde, hinner och orkar). Vi övade på dem hjälpverben i övning A på sidan 88 i textboken.
  • Efter det gjorde vi hörförståelseövningen på sidan 89.
  • Till sist planerade vi en resa. Textboken, sidan 90.
  • Repetera hemma: kapitel 8 i övningsboken.

Mycket bra pratat och mycket bra jobbat! Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses nästa vecka!

 

Onsdagen den 17 mars
  • Vi pratade om vädret och sedan pratade vi om det persiska nyåret, andra högtider och om skrock/gammal folktro.
  • Efter det lyssnade vi på texten Första gången i Sverige. I den texten finns många presens perfekt (har + supinum).
  • Vi pratade om skillnaden mellan hem och hemma, adverb för destination (till position) och adverb för position.
  • Repetera hemma: övningsboken, sidan 77–78.

Mycket bra pratat och jobbat, som alltid:-) Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 16 mars
  • Först pratade vi om presens perfekt (har + supinum). Vi pratade om skillnaden mellan presens perfekt och preteritum.
  • Efter det repeterade vi de fyra verbgrupperna. Vi delade grupp 4 i 4a och 4b.
  • Sedan läste vi texten Karaoke och annat … på sidan 83 i textboken och efter det gjorde vi övning A och övning B på sidan 84 i textboken.
  • Till slut pratade vi om olika väder. Vi gjorde övning C på sidan 86. Vad är det för väder på bild …? 
  • Repetera hemma: 75–76 (+ 78).

Mycket bra pratat och jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 15 mars
  • Först pratade vi om helgen.
  • Efter det pratade vi om när vi pratar svenska utanför klassrummet.
  • Vi sålde och köpte olika saker i Uffes sportaffär. Textboken, sidorna 76–77.
  • Sedan gjorde vi en övning i hörförståelse. Textboken, sidan 78 (G).
  • Till sist började vi med kapitel 8. Vi gjorde övningarna på sidan 82 i textboken: ordningstal, månader och datum.
  • Repetera hemma: kapitel 7 i övningsboken och sidan 76 (Ordningstal och månader) i övningsboken.
  • Skriv hemma: Vad gjorde du i helgen?

Mycket bra jobbat och pratat, som alltid! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 11 mars
  • Först tittade vi på tre sjalar och vi jämförde dem. Vi använde komparation av adjektiv och pratade om vilken sjal vi tyckte var finare än en annan sjal. Vi pratade också om vilken sjal vi tyckte var finast.
  • Sedan övade vi på att komparera adjektiv med hjälp av ordkort. Vi skrev meningar med adjektiv i komparativ och adjektiv i superlativ.
  • Efter det läste vi I affärer på sidorna 74–75 i textboken. Vi placerade frågorna på rätt plats.
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 69–71.
  • Skriv hemma: en text om ett bra köp och ett dåligt köp. Textboken, sidan 79.

Mycket bra jobbat och mycket bra pratat! Tack för i dag! Trevlig helg! Vi ses på måndag!

 

Onsdagen den 10 mars
  • Först repeterade vi kläder och färger som adjektiv. Vi repeterade också huvudregeln för adjektiv och vi pratade om några adjektiv som inte följder huvudregeln.
  • Sedan kombinerade vi adjektivmotsatser (övning B, på sidan 69 i textboken) och vi använde några av adjektiven i exempel (övning C).
  • Efter det pratade vi om indefinita pronomen (ingen/inget/inga) och vi gjorde övning C på sidan 66 i övningsboken.
  • Sedan skrev vi orden på rätt plats i övning A på sidan 72 i textboken. Vi repeterade också de fem substantivgrupperna och vi pratade om substantiv i bestämd form plural. Vi läste texten På sängavdelningen. I den finns många exempel på substantiv i bestämd form plural. I den texten finns också exempel på adjektiv i komparativ. Vi pratade lite om komparation av adjektiv. I morgon ska vi prata mer om det.
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 67–68
  • Skriv hemma:  en text om ett bra köp och ett dåligt köp. Textboken, sidan 79.

Mycket bra jobbat och mycket bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 9 mars
  • Först pratade vi om Framstegstestet. Vad var svårt i det? 
  • Sedan pratade vi om i går. Vad gjorde du igår efter kursen?
  • Efter det pratade vi om shopping. Textboken, sidan 67 (A).
  • Till sist pratade vi om kläder och färger som adjektiv. Vi kombinerade siffror och kläder på sidan 68 i textboken.
  • Skriv hemma: en text om ett bra köp och ett dåligt köp. Textboken, sidan 79.

Mycket bra pratat och jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 8 mars
  • Först pratade vi om helgen. Vad gjorde du i helgen? Vi använde verb i preteritum och vi pratade om partikelverb.
  • Efter det gissade vi vad de andra i gruppen kan göra. Jag tror att du kan … / Jag tror inte att du kan … Vi pratade vi om skillnaden mellan tror, tycker och tänker.
  • Sedan började vi med kapitel sju. Vi lyssnade på texten Vad shoppar du? och vi pratade om indefinita pronomen (någon/något/några och ingen/inget/inga).
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 63–64 (indefinita pronomen)
  • Fundera hemma: Shoppar du mycket? Tycker du om att shoppa? Vad brukar du shoppa? Använder du allt som du köper? Berätta om ett bra och ett dåligt köp. I morgon ska vi prata om de frågorna.

Mycket bra jobbat och mycket bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 4 mars
  • Först pratade vi om organisationen Hej främling! och vi tittade på filmen om deras aktiviteter: Aktiviteter, Hej främling!
  • Sedan gjorde vi en hörförståelseövning. Textboken, sidan 61 (D/E)
  • Efter det läste vi texten Dynamitkungen. Textboken, sidan 62. Vi pratade lite om de fyra verbgrupperna och vi gjorde övning A på sidan 63 i textboken.
  • Till sist skrev ni varsin text om en känd person i era länder. Övning G på sidan 64 i textboken. Vi gissade vilken person det var.
  • Repetera hemma: Framstegstext 2 (kapitel 4–6)
  • Skriv hemma: en text om en känd person från ditt land. Textboken, sidan 65.

Tack för i dag och trevlig helg! Mycket bra jobbat och mycket bra pratat! Vi ses på måndag!

 

Onsdagen den 3 mars
  • Jag ritade mitt släktträd och jag berättade om min familj/min släkt.
  • Ni jobbade i par med övning D på sidorna 58–59.
  • Efter det berättade ni om era familjer. Övning F på sidan 59 i textboken. Vi använde relativt pronomen som.
  • Sedan pratade vi om possessiva pronomen och vi läste texten Mitt barnbarn heter också Oscar på sidan 60 i textboken.
  • Vi sa meningar med possessiva pronomen och adjektiv efter verb. Övning B på sidan 61 i textboken.
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 55–56.

Här är en bild från Hälsopepp med Norea från Hej främling!. Hon och hennes kollega Sara kom till oss och vi pratade om hälsa (mat, träning, vila, fysisk hälsa, mental hälsa … ).

Här är en länk till Hej främling!s hemsida. Där finns också en kort film på lätt svenska om deras aktiviteter: Aktiviteter, Hej främling!

Mycket bra jobbat och pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 2 mars
  • Först pratade vi om igår och helgen. Vad gjorde du igår? Vad gjorde du i helgen? Vi använde verb i preteritum och tidsadverb för dåtid.
  • Sedan lyssnade vi på texten Min faster är Nobelpristagare. Textboken, sidan 56.
  • Vi pratade lite om relativt pronomen: som.
  • Efter det övade vi på objektspronomen.
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 53–54 + sidan 57.
  • Skriv hemma: en text om din fritid. Textboken, sidan 55.

Mycket bra pratat och mycket bra jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon! Då kan ni också komma på lektionen klockan 15.15–17. Norea från organisationen Hej främling! kommer på besök.

 

Måndagen den 1 mars
  • Först läste vi texten Prat om helgen högt tillsammans. Textboken, sidan 54.
  • I den texten finns många verb i preteritum (dåtid). Vi sorterade in verben i fyra verbgrupper och vi pratade om regler för verbformer.
  • Sedan spelade vi ett tärningsspel och övade på olika verbformer: presens, infinitiv och preteritum.
  • Repetera hemma: kapitel 5 i övningsboken. I morgon börjar vi med kapitel 6.
  • Skriv hemma: en text om din fritid. Textboken, sidan 55.

Igår bakade jag schackrutor. Jag tog med mig några och vi åt dem på lektionen.

Mycket bra pratat och jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 25 februari
  • Vi pratar om gillar/tycker om och gillar att/tycker om att + verb i infinitiv.
  • Sedan gör vi en hörförståelse. Övning F på sidan 51 i textboken.
  • Efter det lyssnar vi på texten Vilken film ska vi se. I den finns många adjektiv.
  • Vi pratar om grundregeln för adjektiv (en rolig film, ett roligt program, flera roliga filmer/program) och vi gör övning B på sidan 52 i textboken.
  • Efter det läser vi adjektiven på sidan 53 i textboken (C) och vi pratar om adjektiv som är special.
  • Till sist pratar vi om filmer och teveserier. Textboken, sidan 53 (E).
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 45–46 (4. Adjektiv)
  • Skriv hemma: En text om din fritid. Inspiration: textboken, sidan 55.

Mycket bra jobbat och mycket bra pratat!

 

Onsdagen den 24 februari
  • Först pratar vi om våra intressen. Vad gör du ofta? Vad brukar du göra en vanlig vecka? Vi använde adverb för frekvens (alltid, ofta, ibland, sällan, aldrig) och vi hjälpverbet brukar + infinitiv.
  • Efter det gör vi en hörförståelse. Övning F på sidan 51 i övningsboken.
  • Sedan pratar vi om gillar/tycker om/älskar och gillar att/tycker om att/älskar att.
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 45 (tycker om/tycker om att) och 48 (hjälpverb).
  • Skriv hemma: en text om din fritid. Textboken, sidan 55.

Tack för i dag! Mycket bra jobbat och mycket bra pratat! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 23 februari
  • Vad ska du göra i morgon? Vad ska du göra på fredag? Vad ska du göra i helgen? Vi repeterar hjälpverb (ska) + infinitiv och ordföljd. Vi pratar också om veckodagar och tidsadverb för framtid: i morgon, på lördag kväll, nästa vecka ..Först frågar jag er. Sedan frågar ni varandra.
  • Vi läser Ska vi gå på Experimentteatern? högt tillsammans och vi tittar på nöjesannonserna på sidan 46. Vi pratar lite om annonserna.
  • Efter det gör vi övning E, på sidan 48, tillsammans.
  • Sedan pratar ni  med varandra, ni tittar i kalendrar och planerar att göra aktiviteter tillsammans. Vill du gå på café på lördag eftermiddag? Jag kan tyvärr inte. Jag är upptagen. Jag ska … Åh vad synd.
  • Till läser vi Vad gör du på fritiden? högt tillsammans och vi pratar om adverb för frekvensaldrig, sällan, ibland, ofta, alltid.
  • Repetera/Studera hemma: övningsboken, sidorna 43–44.
  • Skriv hemma: en text om vad du ska göra nästa vecka (övningsboken, sidan 43 (B). Du kan ge mig texten på måndag eller mejla texten till mig.

Bra jobbat och bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 22 februari

I dag var ingen på kursen. Jag hoppas att ni mår bra och att vi ses i morgon.

Repetera hemma: kapitel 4 i textboken och i övningsboken.                                                                 I morgon börjar vi med kapitel 5.

Allt gott!

 

Torsdagen den 18 februari
  • Först läser vi texten I mataffären, på sidan 42 i textboken.
  • Sedan gör vi övning E på samma sida i textboken. Vi frågar varandra Ursäkta, var finns …?
  • Efter det pratar vi om olika förpackningar. Vi kombinerar varor med förpackningar. Textboken, sidan 43.
  • Sedan pratar vi om vad vi ska äta i kväll och vad vi ska äta till frukost i morgon.
  • Vi övar på att uttala vokalljud: oa och åpå sidan 44 i textboken. Vi gör också hörförståelsen på sidan 45 (I).
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 39–42.
  • Tips! Skriv inköpslistor på svenska när du ska köpa mat (textboken, sidan 45).

Tack för i dag! Mycket bra jobbat och pratat! Trevlig helg! Vi ses på måndag!

 

Onsdagen den 17 februari

  • På torget: Vi kombinerar bilder och ord. Substantiv plural obestämd form. Textboken, sidan 40.
  • Vi pratar om fem substantivgrupper. Textboken sidan 41.
  • Sedan gör vi en hörförståelse. B, sidan 41 i textboken.
  • Efter det jobbar vi i par och sorterar substantiv i grupper. Övning C och D på sidan 41 i textboken.
  • Till sist spelar vi quiz-spelet Kahoot! och övar på grammatik och ord från kapitel 1–4.
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 36–38.

Här är en inbjudan från organisationen Hej främling! :

Mycket bra jobbat och mycket bra pratat! Tack för idag! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 16 februari

  • Vi äter semlor och vi pratar om fettisdagen/semmeldagen.

             

  • Sedan repeterar vi substantiv singular obestämd form och bestämd form.
  • Vi skriver en dialog i en kiosk på tavlan och vi pratar om demonstrativa pronomen; den där, den här, det där, det här + substantiv i bestämd form.
  • Efter det lyssnar vi på tre dialoger: I närbutiken, På kebabrestaurangen och På kaféet. Sidan 37 i textboken.
  • Vi leker affär:  – Hej! Jag vill ha en glass, tack. – Vilken glass vill du ha? – Den där glassen, tack. … Textboken, sidorna 38–39.
  • Till sist leker vi en ordlek. Ordleken heter Ett skepp kommer lastat.
  • Repetera hemma: Övningsboken, sidan 35.
  • Skriv hemma: En dialog i en kiosk, i en närbutik, på ett kafé eller på en restaurang.

Mycket bra jobbat och mycket bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 15 februari

  • Vi har en ny deltagare i gruppen. Han heter Ömer och han kommer från Turkiet. Vi presenterar oss och vi välkomnar Ömer!
  • Vi läser Jag måste köpa … högt tillsammans.
  • Sedan pratar vi om hjälpverb: vill, kan, ska, måste
  • Hjälpverb + verb i infinitiv.
  • Hjälpverb och ordföljd. Efter kursen ska jag åka till Kista. Efter kursen ska jag inte till Kista. Jag vill äta efter kursen. Jag kan inte spela gitarr.
  • Vi gör övning 1 (Hjälpverb) på sidan 33 i övningsboken.
  • Efter det pratar vi. Vi frågar varandra: Vad ska du göra efter kursen? Vad vill du göra efter kursen? Vad måste du göra efter kursen? Kan kan du göra? Vad kan du inte göra? 
  • Till sist tittar vi på en film om Alfons Åberg. Den heter Raska på Alfons Åberg. I den filmen finns det många hjälpverb. Här kan du titta på den: svtplay.se: Raska på Alfons Åberg.
  • Repetera hemma: Sidan 33–34 i övningsboken.

Mycket bra jobbat och mycket bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 11 februari

  • Först tittar vi på verbkort och vi frågar varandra: Vad gör hon? Vad gör han? Vad gör hen? Vad gör de? Vad gör hon på morgonen? Vad gör han på kvällen? … Vi svarar varandra: Hon vaknar. Han diskar. Hen skriver ett mejl. De städar. Hon dricker kaffe på morgonen. Han springer i parken på kvällen.  
  • Vad är skillnaden mellan presens och imperativ?
  • Vi läser texten Titta! på sidan 34 högt tillsammans.
  • Vi arbetar i övningsboken. Sidorna 28–29.
  • Skriv hemma: En dag i ditt liv (övningsboken, sidan 35).
  • Repetera hemma: Framstegstest 1.

Mycket bra jobbat och mycket bra pratat! Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses på måndag!

 

Onsdagen den 10 februari

  • Vi frågar om tid: När …?/ Hur dags …?/Vilken tid …?
  • Vi lyssnar på texten Renates dag. Sidan 31 i textboken.
  • Vi diskuterar: När står verb efter subjekt? När står subjekt efter verb?
  • Vi pratar om ordföljd och positionsschema för huvudsats.
  • Vi säger meningar och vi börjar med tid (På morgonen äter jag frukost. Efter frukosten promenerar jag. …). Textboken, övning I, på sidan 32.
  • Vi pratar om substantiv singular i bestämd form.
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 24–26.

Mycket bra jobbat och mycket bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 9 februari

  • Vi läser Vilken gata bor du på? och vi läser den högt tillsammans.
  • Vi pratar om frågor, frågeord och ordföljd.
  • Vi pratar med varandra. Vi frågar: Hur gammal är du? Hur många år är du? Vilken skostorlek har du? Vilket år är du född? Vad har du för födelsedatum?
  • Vi gör en hörförståelse. Textboken, sidan 29 (B).
  • Vi tittar på Klockan på urplay.se: urplay.se: Klockan.
  • Vi läser Hur mycket är klockan? Textboken, sidan 29.
  • Vi gör övning A på sidan 29 och övning B på sidan 30 i textboken.
  • Vi läste Vad gör du i Sverige? på sidan 20 i textboken.
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 22–23.

Bra jobbat och bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 8 februari

  • Vi läser texten En fest högt tillsammans. Textboken, sidan 21.
  • Vi gör övning A (subjektspronomen) och övning B (frågeord) på sidan 22 i textboken.
  • Vi gör övning 4 på sidan 16 i övningsboken (frågeord).
  • Vad har du i din väska? Vi visar vad vi har i väskan. Substantiv singular i obestämd form.
  • Vi gissar vad hon och han har i väskan. Textboken, sidan 23. Vi gissar/Vi vet inte: Jag tror att …
  • Vi börjar med kapitel 3.
  • Vi övar på siffror och uttal. Vi pratar om sju-ljudet och tjugo-ljudet. Vi pratar också om matematik.
  • Repetera hemma: övningsboken sidorna 17–18.
  • Skriv hemma: övningsboken, sidan 18 (7B).

Bra jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 4 februari

  • Hej och tjena! Textboken sidan 18. Hur mår du? Vi läser texten högt tillsammans.
  • Vi pratar med varandra: Hej! Hur är det? Det är bra. Hur mår du själv? Det är inte så bra …
  • Vi gör en hörförståelse: Vi stänger boken och vi lyssnar på texten Vad gör du i Sverige?  Vi lyssnar och skriver ord och fraser som vi hör. Vi lyssnar igen och igen och igen.
  • Vi öppnar textboken och vi tittar på sidan 20. Vi lyssnar igen och läser texten.
  • Repetera hemma: övningsboken sidorna 13–16.

 

Bra jobbat! Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses nästa vecka!

 

Onsdagen den 3 februari

  • Vi har en ny deltagare i gruppen. Hon heter Mariana. Vi välkomnar Mariana.  Vi presenterar oss.
  • Fråga mycket! (Ursäkta, jag har en fråga. Vad betyder …? (…) Hur stavar man …?)
  • Alfabetet. Vi uttalar alla bokstäver högt tillsammans.
  • Vi frågar varandra: Vad heter du i efternamn? Hur stavar du det?
  • Subjektspronomen (jag, du …)
  • Verb har samma form för alla subjektspronomen. Jag talar svenska. Du talar mongoliska. Han talar persiska. Hon talar spanska. Vi talar … Ni talar … De talar …
  • Verb i presens – nu och generellt. Verb i presens slutar nästan alltid på -r (heter, kommer, bor, jobbar, är, talar …).
  • Vi läser texten D på sidan 16 högt tillsammans. Vi gör övning E på sidan 16 i textboken.
  • Repetera hemma: övningsboken, kapitel 1.
  • Skriv hemma: En text om dig. Textboken, sidan 17.

Bra jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 2 februari

  • Vi gör en hörförståelse. Textboken, sidan 11 (K)
  • Arbetar du här?  Vi kombinerar bilder och ord. Vi övar på uttal: Yrken, sidan 12 (A)
  • Vi läser dialog 1 och dialog 2 högt tillsammans. Sidan 12 i textboken.
  • Vi pratar om jobb och studier. Arbetar du? Vad jobbar du med? Studerar du? …  Sidan 13 i textboken.
  • Vi läser texten Gift, sambo eller singel? högt tillsammans. Textboken, sidan 14.
  • Vi pratar med varandra. Textboken, sidan 15.
  • Repetera hemma: sidan 8–9 i övningsboken.
  • Skriv hemma: En text om dig själv. Textboken, sidan 17.

 

Bra jobbat och bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 1 februari

  • Dialog: – Jag heter … Vad heter du? …
  • Vi pratar om uttal.
  • Vi läser På kurs högt tillsammans. Sidan 9 i textboken.
  • Ordföljd: verb har position 2 Jag heter Patricia. Vad heter du? Jag talar inte engelska. Hon kommer från Colombia. Han kommer också från Colombia.
  • Ordföljd: verb är nummer 1 i ja- och nej-frågor Fråga: Kommer du från Spanien? (Svar: Ja/Nej) Talar du turkiska? (Svar: Ja/Nej)
  • Vi minglar. Vi pratar med varandra. Vi frågar: Vad heter du? Varifrån kommer du? Vad talar du för språk?
  • Vi presenterar varandra: Det här är … Hon/Han kommer från … Hon/Han talar ..
  • Vi pratar om betoning (lång vokal/lång konsonant).
  • Vi kombinerar foto med ord. Sidan 8 i textboken.
  • Land och språk. Länder och språk. Vi gör övning 8 på sidan 10 i övningsboken.
  • Repetera hemma: sidorna 6–7  i övningsboken.

Tack för i dag! Bra jobbat! Bra pratat! Vi ses i morgon!