Svenska A2 del 1, lördagar, start 2 februari

Hej och välkomna till min kursblogg!

Kursen börjar lördagen den 2 februari. Vi ses i sal nummer 317 varje lördag klockan 10–13.30.

Sista gången på kursen är den 16 mars.

Allt gott och vänliga hälsningar,

Annika

 

Lördagen den 16 mars

Vi gjorde det här:

  • Först satt vi i smågrupper och småpratade en stund om veckan som har varit och om helgen. Vi använde preteritum, presens perfekt och presens futurum.
  • Efter det jobbade vi i smågrupper. Vi läste texten Familjen Medelsvensson och gissade vad det skulle stå i luckorna i texten. Textboken, sidorna 156–157.
  • Sedan pratade vi om reflexiva possessiva pronomen: sin, sitt, sina. Textboken, sidorna 157–158.
  • Vi gjorde en pardiktamen och pratade sedan om varför vi ofta säger efter frågeord. Textboken, sidorna 158–159. Vi pratade också om självständiga pronomen. Textboken, sidan 162.
  • Till sist spelade vi Kahoot! och övade på grammatik från hela kursen.

Bra jobbat och bra pratat! Tack för att ni gick den här kursen och stort lycka till med svenskan och allt annat!

 

Lördagen den 9 mars

Det här arbetade vi med:

  • Först pratade vi om att det är halt ute.
  • Sedan repeterade vi indirekt tal.
  • Efter det gjorde vi en hörförståelseövning. Vi lyssnade på texten På landet utan att titta i böckerna. Vi skrev ord och fraser som vi hörde. Textboken sidan 146–147.
  • Sedan lyssnade vi på texten Brian träffar Kurt-Allan och Berit och efter det läste vi texten Dagen fortsätter högt tillsammans för att öva på uttal.
  • Vi pratade om subjunktionerna trots att, även om, innan, medan och för att och om vad de signalerar (kontrast, tid, avsikt).
  • Vi jobbade i par med lucktexten På middag. Textboken, sidorna 150–151.
  • Till sist gav vi varandra komplimanger. Textboken, sidan 151.

Bra jobbat och bra pratat! Tack för i dag! Vi ses nästa lördag!

 

Lördagen den 2 mars

Det här arbetade vi med:

  • Först pratade vi om den här veckan. Vad har du gjort den här veckan? Alla berättade för hela gruppen.
  • Efter det pratade vi om verb i dåtid: Vad är skillnaden mellan presens perfekt och preteritum?
  • Sedan spelade vi ett tärningsspel, Tidsspelet, och övade på att använda preteritum och presens perfekt tillsammans med adverb för dåtid och nutid.
  • Efter rasten pratade vi om olika yrken och om att söka jobb. Textboken, sidan 139.
  • Till sist lyssnade vi på texten Sara och Brian på landet – En inbjudan (textboken, sidan 145). I den texten finns många exempel på indirekt tal. Vi gick igenom indirekt tal och positionsschemat för bisatser.
  • Repetera hemma: Framstegstest 4 (grammatik och ord från kapitel 11–13) och övningsboken, sidorna 132–133 (indirekt tal).

Så här såg tavlan ut:

Bra pratat allihop! Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses om en vecka!

 

 

Lördagen den 23 februari

Jag, Annika, var sjuk, så Felix Häggblom vikarierade för mig.

Det här arbetade ni med:

  • På restaurang, två och två, textboken sidan 130. 
  • Håller på/står/sitter/ligger + och + verb. Textboken sidan 129.
  • Vad vill du bli när du blir stor? Textboken sidan 132. 
  • Adverb för position, destination och från position (hemifrån, uppifrån).
  •  Vad ville du bli när du var liten? Varför ville du bli det?
  • Preteritum som berättande tempus: Sebastians dag. Textboken sidorna 136–137.
  • Frasbetoning.
  • Repetera/Studera hemma: Övningsboken, sidorna 119–120, 123–124 och 128–129.
  • Skriv hemma: Om en speciell dag som du har haft. Använd preteritum.

Så här såg tavlan ut:

Stort tack till Felix som hoppade in för mig! Trevlig helg till er alla! Vi ses på lördag!

 

Lördagen den 16 februari

Det här gjorde vi:

  • Hur började du helgen? Vad gjorde du i går kväll? Alla berättade för hela gruppen.
  • Vi lyssnade på texten Traditionella svenska råvaror. Textboken, sidan 123.
  • Efter det pratade vi i smågrupper om vad man äter i olika länder. Textboken, sidan 125.
  • Vi gick igenom grammatik: Bisatser och subjunktionerna när, eftersom/därför att, om och att. En bisats är en del av en huvudsats, den kan inte stå själv och satsadverb står före verb.
  • Vi pratade i smågrupper om vad vi tycker om för mat och vilka restauranger vi gillar. Vi använde subjunktioner och nationalitetsadjektiv. Textboken, 128.
  • Repetera hemma: sidorna 112–118.
  • Skriv hemma: Skriv en text om maten i ditt land. Textboken sidan 131.

Så här såg tavlan ut:

Bra pratat! Tack för i dag och fortsatt trevlig helg! Vi ses om en vecka!

 

Lördagen den 9 februari

Det här gjorde vi:

  • Vi småpratade en stund: Vad har du gjort den här veckan?
  • Vi läste Anzas profil och sedan lyssnade vi på vad de fyra männen svarade.
  • Ny grammatik: inte heller (vi säger inte inte också eller också inte).
  • Vi pratade i smågrupper om vilka män som passar Anza och vilka män som inte passar Anza.
  • Varje grupp skrev ett svar från Anza till en av männen. Vi läste svaren och korrigerade dem tillsammans.
  • Vi jobbade i par och fyllde i ord i dialogerna på sidorna 119–120 och efter det lyssnade vi på dialogerna.
  • Till sist repeterade vi de fem substantivgrupperna och pratade om när vi använder obestämd form och bestämd form av substantiv.
  • Studera/repetera hemma: sidorna 105–110 i övningsboken och sidan 118 i textboken.
  • Nästa lördag ska vi prata om mat. Fundera gärna lite hemma inför nästa gång: Vad tycker du om för mat? Har du någon favoritrestaurang? Tycker du om att laga mat?

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses om en vecka!

 

 

Lördagen den 2 februari

Det här gjorde vi:

  • Vi intervjuade varandra i par och sedan presenterade vi varandra för hela gruppen.
  • Efter det pratade vi i smågrupper om vad Anna, 34 år, kan göra för att hitta en partner. Vi gav henne förslag och idéer.
  • Vi lyssnade på texten Anna, 34 år, i textboken på sidorna 113–114.
  • Sedan repeterade vi positionsschemat för huvudsatser och till sist pratade vi om vad konjunktioner är och vi övade på att använda konjunktionerna och, men, för, så och eller (övning L på sidan 117 i textboken).
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 101–104.
  • Läs hemma: Texterna på sidorna 114–115 i textboken.
  • Fundera hemma: Vilken man tror du passar bäst för Anna (Anza)? Leif, Putte, Krister eller Adam? Varför tror du det?

Så här såg tavlan ut:

Bra jobbat och bra pratat! Tack för i dag och fortsatt trevlig helg! Vi ses nästa lördag!