Svenska från dag ett, måndagar-torsdagar klockan 9-13

Hej och välkomna till min blogg!

Kursen börjar måndagen den 30 augusti. Kursen slutar torsdagen den 16 december.

Vi ses i sal 10 på Holländargatan 38 på måndagar, tisdagar, onsdagar och torsdagar klockan 09.00 – 13.00.

Allt gott och vänliga hälsningar,

Annika

 

VIKTIG INFORMATION:

Vi hjälper varandra att inte sprida coronaviruset:
Snälla, stanna hemma (please stay at home/por favor quedense en casa) om (if/si):
  • du har ont i halsen (you have a soar throat/te duele la garganta)
  • du hostar (you have a cough/toses)
  • du har ont i huvudet (you have a headache/tienes dolor de cabeza)
  • du har feber (you have a fever/tienes fiebre)
  • du är förkyld (you have a cold/estas resfriado)

 

 

Torsdagen den 16 december
  • Först pratade vi om att jullovet blir längre än vad jag sa igår:

  • Sedan pratade vi om rumsadverb/adverb för position, destination (till position) och från position. Vi jobbade i par och valde rätt adverb i dialoger.

  • Efter det pratade vi om adverb för nutid och adverb för dåtid. Vi gjorde övning E på sidan 137 i textboken. Vi repeterade de fyra verbgrupperna och vi pratade om när vi använder preteritum och presens perfekt (har + supinum).
  • Vi spelade ett tärningsspel och övade på att använda adverb för nutid + presens perfekt och adverb för dåtid + preteritum.

Mycket bra pratat och jobbat! Tack för i dag och för den här kursen! Vi ses nästa vecka på nästa kurs:-) Trevlig helg!

 

Onsdagen den 15 december
  • Först pratade vi om att den här kursen slutar i morgon, men vi fortsätter på måndag med en ny kurs. På den kursen börjar vi klockan 9.30 och vi slutar klockan 12.30. På onsdagen den 22 december har vi knytkalas och sedan tar vi jullov. Vi börjar igen måndagen den 3 januari, 2022.
  • Sedan pratade vi om olika verbformer och när vi använder dem.
  • Efter det övade vi på att använda preteritum som berättande tempus (vi berättar om något i dåtid). Vi tittade på bilderna på sidan 136 i textboken och vi jobbade i smågrupper med övningarna A och B på sidan 137 i textboken.
  • Till sist spelade vi Kahoot! och övade på grammatik och ord från kapitel 11-13.

Mycket bra jobbat, pratat och spelat! Tack för i dag1 Vi ses i morgon!

 

 

Tisdagen den 14 december
  • Först övade vi på att använda adverb för position/destination (till position)/från position. Vi gjorde också övning 1B på sidan 124 i övningsboken.
  • Sedan läste vi texten Selin, mikrobiolog högt tillsammans.
  • Vi strök under verben i den texten och vi repeterade de olika verbgrupperna och olika verbformer (imperativ/infinitiv/presens/preteritum/supinum).
  • Till sist jobbade vi i par och placerade verb i rätt grupp och rätt verbform.
  • Mehdi bjöd på sin mammas hembakade kakor i dag. Jag glömde tyvärr att fotografera dem. De var jättegoda!

Mycket bra pratat och jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 13 december
  • Den 13 december är det lucia. Då brukar man äta pepparkakor och lussebullar och det gjorde vi. Shiva åt lussebullar som Shiva hade tagit med sig och pepparkakor som jag hade bakat och spritslat med kristyr.

  • Vi läste texten som jag skrev här på bloggen i torsdags.
  • Efter det pratade vi om hur vi använder adverb för postition/destination (till position)/från position. Vi jobbade i par och gjorde övning E på sidorna 133-134 i textboken.
  • Vi tittade på bilder och jag berättade hur vi brukar fira lucia. På lucia tittar vi på luciatåg och fikar. Många tittar på Luciamorgon på SVT. I år är det ett luciatåg från Tällberg i Dalarna som sjunger luciasånger. Här är en länk om du vill titta och lyssna: Luciamorgon 2021, SVT
  • Efter rasten lyssnade vi på fyra barn som berättade vad de vill bli när de blir stora. Textboken, sidan 132.
  • Till sist pratade vi i smågrupper om vad vi ville bli när vi var små.

Mycket bra jobbat och mycket bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 9 december

Vi träffades utanför Åhléns vid T-Centralen. Sedan promenerade vi till Medeltidsmuseet därifrån. En guide som heter Anna berättade för oss om medeltiden. Det var en mörk tid och hon pratade ganska mycket om straff och sjukdom. Jag hoppas att ni inte blev deprimerade. Hon pratade också lite om vardagslivet i staden. Vi såg hur husen såg ut och hon berättade om hur borgarna (hantverkarna och köpmännen) bodde och arbetade.

Efter en timme i museet gick vi på en vandring i Gamla stan. Vi gick in i Storkyrkan och tittade på Vädersolstavlan som är den äldsta bilden på Stockholm.

 

I Storkyrkan tittade vi också på en skulptur som heter Sankt Göran och draken. Sankt Göran symboliserar Sten Sture som var en svensk riddare. Draken symboliserar en dansk kung som också var kung över Sverige och Norge. Prinsessan symboliserar Sverige. Skulpturen visar att Sankt Göran räddar prinsessan från draken (= att Sten Sture räddar Sverige från den danska kungen). Det var Sten Sture som beställde skulpturen:-) Det var mycket vanligt att kungar och riddare kämpade mot varandra om makten på medeltiden.

Vi gick också ner i en källare från 1300-talet. Den är en del av ett kloster som låg där då. Klostret hette Svartbrödraklostret. Källaren var ett värdshus (en restaurang och ett vandrarhem) för folk som besökte klostret. Många som besökte klostret kom dit för att berätta om mirakel som hade hänt.

Till sist gick vi till Stortorget. Där hade de marknader och fester på medeltiden, men där var också Stockholms blodbad. Nu är det en julmarknad där.

Vi fikade på ett kafé vid Stortorget. Vi satt vid ett stort runt bord och vi var glada över att dricka varma drycker efter promenaden i ett ganska kallt väder. Helen startade en WhatsApp-grupp. Där finns det många foton från den här dagen. Ni som inte var på kaféet kan ge ert mobilnummer till Helen när ni ses, så kan hon lägga till er i gruppen.

Tack för en fin och trevlig dag! Vi ses på måndag!

 

Onsdagen den 8 december
  • Vi började lektionen med en hörförståelse. Vi lyssnade på fem barn som berättade vilken mat de gillar och inte gillar.
  • Sedan jobbade vi i par med texten På restaurang, på sidan 130 i textboken.
  • Efter det tittade vi på bilder och pratade om medeltiden. Vi pratade i smågrupper .
  • Skriv hemma: en text om maten i ditt land. Textboken sidan 131 (inspiration: textboken sidan 123).
  • I morgon träffas vi inte i klassrummet eftersom vi ska gå på Medeltidsmuseet. Vi träffas vid Åhléns vid T-Centralen klockan 9.30.

Mycket bra jobbat och pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

 

Tisdagen den 7 december
  • Först pratade vi om studiebesöket igår.
  • Efter det repeterade vi bisatser med subjunktionerna eftersom, därför att, om, när och att. Vi gjorde övning C på sidan 118 i textboken.
  • Sedan visade jag bilder och berättade om medeltiden, eftersom vi ska gå på Medeltidsmuseet på torsdag.

Tack för i dag! Bra jobbat! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 6 december
  • Först pratade vi om helgen och om jobbmässan i torsdags.
  • Efter det övade vi på nationalitetsadjektiv, övning 5 på sidan 121 i övningsboken.
  • Sedan pratade vi om subjunktioner och bisatser. Vi gjorde övning 3 på sidorna 115-116 i övningsboken.
  • Till sist pratade vi om mat med hjälp av tärningar. Vi slog tärning och fick ett samtalsämne/en fråga.
  • I kväll ses vi klockan 16.45 utanför Åhléns vid T-centralen. Sedan promenerar vi därifrån till Vattugatan 2. Där ligger Stena fastigheter.
  • På torsdag ska vi gå på Medeltidsmuseet.

Tack för i dag! Mycket bra pratat och jobbat! Vi ses i kväll om ni kan komma på studiebesöket till Stena fastigheter. Annars ses vi i morgon!

 

Torsdagen den 2 december

Vi var få i klassrummet i dag, eftersom många var på jobbmässan/karriärdagen på Tele2-arena.

  • Först pratade vi om att snön kan skapa problem i trafiken. I södra Sverige är det snökaos. Det pratade vi också om.
  • Sedan lyssnade vi på Vad gillar du för mat? på sidorna 126-127.
  • Vi pratade om bisatser: En bisats börjar med en subjunktion. En bisats är en del av en huvudsats. En viktig regel för bisatser är att satsadverb kommer före verb.
  • Efter det pratade vi om mat: Vad tycker du om för mat? Vilken mat tycker du inte om? 

Mycket bra pratat och jobbat! Tack för i dag! Jag hoppas att jobbmässan var bra och intressant. Vi ses på måndag! Då ses vi både på förmiddagen och kvällen, för vi ska ju gå på studiebesök.

 

Onsdagen den 1 december
  • Först pratade vi om att många börjar räkna dagarna till julafton i dag. Många räknar dagarna med hjälp av kalenderljus eller julkalendrar. Vi tittade på första avsnittet av Sveriges televisions julkalender. Här är en länk till den: SVTs julkalender 2021: En hederlig jul med Knyckertz, avsnitt 1.
  • Efter det pratade vi om vad som hände i julkalenderns första avsnitt.
  • Sedan pratade vi om skillnaden mellan tror och tycker. Vi gjorde övning G på sidan 125 i textboken och övning 2 på sidan 114 i övningsboken.
  • Vi pratade i smågrupper och övade på att använda Jag tror att … och Jag tycker att … 
  • Till sist tittade vi på ett par videor från Helens youtube-kanal. I en video promenerade Helen runt i stan och i den andra videon cyklade hon, hennes man och några vänner ute i naturen i Bålsta.

Mycket bra pratat och jobbat! Vi ses i morgon eller på måndag! Ha det så bra på jobbmässan, ni som ska gå dit!

 

Tisdagen den 30 november
  • Först pratade vi om hur vi brukar säga när någon gör något som pågår. Då använder vi konstruktionen: står/sitter/ligger + och + verb. Ibland använder vi också: håller på + och + verb. Jag står och pratar. Ni sitter och lyssnar. Igår låg jag och vilade i soffan. Jag har hållit på och lagat mat hela eftermiddagen. I morgon måste jag hålla på och laga mat igen, för jag ska ha fest. Vi tittade på bilden på sidan 129 och sa flera exempel.
  • Sedan pratade vi om skillnaden mellan få/många och lite/mycket. Vi gjorde övning D på sidan 124 i textboken och övning 1A på sidorna 112-113 i övningsboken.
  • Efter det pratade vi i smågrupper om vad man äter i olika länder. Övning F på sidan 125 i övningsboken.

 

  • På måndag kväll är vi bjudna på studiebesök. Här finns lite information om det:

Mycket bra pratat och jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 29 november
  • Först pratade vi om pepparkakor för jag hade tagit med mig det.
  • Efter det pratade vi om några svenska råvaror: potatis, jordgubbar, lax, sill, råg och älg. Vi pratade om skillnaden mellan verben tror och tycker. Jag har ätit jordgubbar. Jag tycker att det är jättegott. Jag har inte ätit älg, men jag tror att det är gott. Textboken, sidan 122.
  • Sedan pratade vi om jobbmässan som är på torsdag i Tele2-arenan klockan 10-12. Ni har fått ett mejl med information om den. Jobbmässan heter Karriärdagen 2021. Alla är välkomna att komma dit. Där kan man prata med företag som behöver personal. Man kan lämna sitt cv och få kontakter för att söka jobb. Man behöver anmäla sig. Här är en länk: Karriärdagen 2021
  • Efter det pratade vi om ett studiebesök som vi har blivit bjudna till. Måndagen den 6 december är vi välkomna till företaget Stena fastigheter, klockan 17-19. De bjuder oss på middag (pizza) och de berättar om hur de arbetar.
  • Efter rasten läste vi texten Traditionella svenska råvaror på sidan 123 i textboken. Vi tittade på flera bilder på mat och vi tittade på den här videon (tre personer från Indien smakar surströmming):

Tack för i dag! Bra jobbat! Vi ses i morgon!

 

 

Torsdagen den 25 november
  • Först pratade vi om första advent, lucia och julen.
  • Efter det repeterade vi de fem substantivgrupperna och vi pratade om obestämd och bestämd form av substantiv. När använder vi obestämd form och bestämd form? Övningsboken, sidorna 105-106.
  • Sedan gjorde vi en hörförståelse. Vi lyssnade på fem dialoger och skrev e-post-adresser som vi hörde.
  • Till sist pratade vi i par och frågade varandra: Vad har du för e-postadress?
  • Repetera hemma: Övningsboken, sidan 107.

 

Bra jobbat och bra pratat! Trevlig helg! Vi ses nästa vecka!

 

Onsdagen den 24 november
  • Först pratade vi om att jag hade tappat min kontaktlins så ni alla var suddiga för mig i dag:-)
  • Efter det övade vi på att använda också och inte heller.
  • Sedan gjorde vi övning 2a på sidan 118 i textboken: Datorer och IT.
  • Efter rasten fyllde vi i ord och fraser i en lucktext. Övning 2b på sidorna 119-120.
  • Till sist spelade vi Kahoot! Vi repeterade fakta om vikingatiden och övade på grammatik.

Bra jobbat och pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 23 november
  • Först pratade vi om vädret och om att det är halt ute.
  • Sedan pratade vi om vad Anna har gjort för att träffa en partner.
  • Efter det läste vi Annas profil på en dejtingsajt. Hon kallar sig Anza i profilen. Textboken, sidan 144.
  • Sedan lyssnade vi på svaren till Anza från fyra män. Textboken, sidan 115.
  • Vi beskrev männen med olika adjektiv. Textboken, sidan 116 (H).
  • Efter rasten pratade vi i par. Vem ska Anna träffa? Vad tycker du? Varför då? Vem ska Anna inte träffa? Vad tycker du? Varför då? Jag håller med dig. Jag håller inte med dig. Textboken, sidan 116 (I).
  • Till sist skrev vi svar från Anna till männen. Vi skrev svaren i par och vi läste dem för hela gruppen.
  • Skriv hemma: Skriv svar från Anna till en av männen eller till flera av männen.

Mycket bra pratat, jobbat och skrivet! Tack för i dag! Vi ses i morgon1

 

Måndagen den 22 november
  • Först pratade vi om vad vi gjorde förra veckan.
  • Efter det pratade vi i smågrupper om hur Anna, 34 år, kan träffa en partner. – Hon kan prova att … – Ja. Det är en bra idé för … / – Nja. Det är kanske inte så bra för …
  • Sedan lyssnade vi på texten Anna, 34 år. Sidorna 113-114 i textboken.
  • Efter det pratade vi om konjunktioner (och, men, för, så och eller) och vi övade på att använda dem. Textboken, sidan 117 (L).
  • Repetera hemma: Skriv meningar med konjunktioner.

Mycket bra pratat och jobbat! Det var jättetrevligt att träffa er igen! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Onsdagen den 17 november och torsdagen den 18 november

Lektionerna var inställda för jag var sjuk.

 

Tisdagen den 16 november

Drew Ellis vikarierade för mig och ni arbetade med det här:

  • Hur kan man göra för att träffa en partner? Sidan 112 i textboken.
  • Texten Anna, 34 år. Textboken sidan 113-114.
  • Konjunktioner (och, men, eller, för, så): Textboken, sidan 117 (L) och övningsboken, sidorna 101-103.
  • Substantiv i obestämd och bestämd form: Övningsboken, sidorna 106-107.
  • Partikelverb och prepositioner: Övningsboken, sidorna 109-110.
  • Datorer och IT. Lucktexten på sidorna 119-120.
Måndagen den 15 november

Kursen blev tyvärr inställd för jag är förkyld.

 

Torsdagen den 11 november
  • Först pratade vi om vad vi gjorde igår efter kursen.
  • Sedan tittade vi på bilder och pratade om vikingar och vikingatiden.
  • Efter det promenerade vi till spårvagnen och åkte till museet Vikingaliv/The Viking Museum. Där fick vi en guidad tur och sedan fikade vi. Guiden, Jakob, pratade tydligt och långsamt. Han var jättebra, tyckte vi alla. Vi lärde oss mycket om vikingarnas vardagsliv och resor. Borhan var vår fotograf:-) Han tog många foton. Stort tack för alla fina bilder Borhan!

Tack för i dag och för den här veckan! Trevlig helg till er alla! Vi ses på måndag!

 

Onsdagen den 10 november
  • Först berättade Aboth om sitt jobb med barn och ungdomar på höstlovet. Vi lyssnade och frågade frågor för att få mer information.
  • Sedan lyssnade vi på Konstigt i Sverige på sidan 108 i textboken.
  • Efter det pratade vi i smågrupper och i hela gruppen om vad vi tycker är konstigt här i Sverige.
  • Till sist visade jag bilder och jag berättade lite om vikingar och vikingatiden.

Mycket bra pratat och jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon! I morgon ska vi gå på museum, men vi träffas i klassrummet en timme först.

 

Tisdagen den 9 november
  • Först pratade vi om väderprognosen för i dag. Vi pratade också om frost och is, och om att det är halt ute på morgonen och kvällen. Gå försiktigt!
  • Sedan pratade vi om kända svenska personer. Vi jobbade i par/smågrupp med övning D på sidan 107 i textboken.
  • Efter det läste vi en text om Astrid Lindgren. Texten hade luckor så vi fyllde i luckorna med ord som passade bra.
  • Till sist tittade vi på Pippi Långstrump flyttar in. Astrid Lindgren har skrivit många barnböcker. Hon har till exempel skrivit flera böcker om Pippi Långstrump. Nästan alla Astrid Lindgrens böcker har också blivit till filmer. Här är en länk till filmen vi tittade på: svtplay: Pippi Långstrump flyttar in

Tack för i dag! Bra jobbat och mycket bra pratat! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 8 november
  • Först pratade vi om vädret och om snö. Längtar du efter snön?
  • Sedan pratade vi om Sverige. Vad tänker du på när du tänker på Sverige? Vi samlade tankarna på tavlan.
  • Efter det läste vi texten Fakta om Sverige högt tillsammans. Textboken, sidan 104-105.
  • Sedan pratade vi i par/smågrupp. Vi frågade varandra om Sverige. Övning C på sidan 106 i textboken.
  • Till sist tittade vi på ett avsnitt av Alfons Åberg: svtplay: Där går tjuv-Alfons

Tack för i dag! Mycket bra jobbat och pratat! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 4 november
  • Först pratade vi om museer. Brukar du gå på museum? Gillar du att gå på museum? Vilken typ av museer gillar du? 
  • Sedan läste vi Hur kommer vi till Moderna museet? högt tillsammans. Sidan 97 i textboken.
  • Efter det gjorde vi övning D på sidan 99 i textboken.
  • Sedan pratade vi om hur vi kan fråga om vägen till en plats och beskriva vägen till en plats.
  • Vi frågade varandra om vägen och vi beskrev vägen för varandra.
  • Till sist övade vi på substantiv i bestämd och obestämd form med hjälp av quiz-spelet Kahoot!
  • Repetera hemma: Framstegstest 3 (kapitel 7-9)

       

Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses nästa vecka! Mycket bra jobbat och pratat!

 

Onsdagen den 3 november
  • Först pratade vi om hur vi kom till kursen och vad vi gjorde på bussen, tunnelbanan eller pendeltåget.
  • Sedan läste vi John och Pia planerar, på sidan 96 i textboken.
  • Vi pratade om presens som presens futurum: presens + adverb för framtid.
  • Vi gjorde övning A på sidan 96 i textboken.
  • Efter det gjorde vi en övning i hörförståelse. B på sidan 97 i textboken.
  • Sedan pratade vi om tidspreposition för framtid, om … och tidspreposition för dåtid, för … sedan. Vi jobbade i par och övade på att använda om … och för … sedan. Textboken sidan 98, övning C. Vi gjorde också övning B på sidan 90 i övningsboken.
  • Efter det tittade vi på avsnitt 5 av Amira är här: urplay.se: Amira är här. Förkylningen 
  • Till sist pratade vi om vad som är bra mot förkylningar.

  

Mycket bra jobbat och pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 2 november
  • Först pratade vi om vad vi åkte till kursen. Vi berättade var vi gick på [jikk påååå] och var vi gick av [jikk aaaaav] bussen/tunnelbanan/pendeltåget. Går av/Går på är partikelverb (verb + verbpartikel). Vi betonar verbpartikeln.
  • Vi pratade också om partikelverb och ordföljd.
  • Sedan repeterade vi nummer som substantiv. Vi gjorde övning 2a och 2b på sidorna 86-87 i textboken.
  • Efter det gjorde vi en övning i hörförståelse. E och F på sidan 95 i textboken. Vi lyssnade på fyra personer som berättade hur de kommer till jobbet.
  • Sedan pratade vi i par. Vi berättade för varandra hur vi kommer till kursen.
  • Till sist spelade vi Kahoot! och övade på prepositioner.
  • Skriv hemma: en text om hur du kommer till kursen eller någon annan plats (jobbet/en vän/biblioteket/…).

   

Mycket bra jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 1 november
  • Först pratade vi om helgen.
  • Sedan började vi med kapitel 9. Vi lyssnade på dialogerna på sidorna 92-93 i textboken, Transporter. Dialogerna handlade om olika transporter och vi pratade om vilka bilder som passade ihop med de olika dialogerna.
  • Skillnaden mellan går och åker. Går = promenerar, men vi använder också går för transporter som har en specifik rutt och en specifik tidtabell. Jag går till bussen. Jag åker buss. Bussen går till Odenplan. Vi kan fråga: Vart går bussen? När går bussen? Vi gjorde övning B på sidan 93 i textboken och övning 1 på sidorna 85-86 i övningsboken.
  • Efter det pratade vi om nummer som substantiv (grupp 1): en tvåa, den tvåan, två tvåor, de tvåornaVi jobbade i par/smågrupp med övning C på sidan 94 i textboken.
  • Till sist övade vi på grammatik och ord från kapitel 8 med hjälp av Kahoot!

Mycket bra jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

 

Torsdagen den 28 oktober
  • Först pratade vi om halloween.
  • Sedan tog vi en kort rast och åt schackrutor. Jag bakade dem igår kväll.
  • Efter det pratade vi i par med hjälp av samtalskort.
  • Till sist tittade vi på avsnitt 4 av Amira är här: urplay.se: Amira är här. Listan            Efter filmen pratade vi om olika strategier för att komma ihåg saker.

     

Mycket bra pratat och jobbat! Tack för i dag och tack för den här veckan! Trevlig helg! Vi ses nästa vecka!

 

Onsdagen den 27 oktober
  • Först pratade vi om vädret.
  • Efter det pratade vi om platser som vi drömmer om att besöka. Vi berättade också varför vi vill besöka de platserna. Vilken plats drömmer du om att besöka? Jag drömmer om att besöka … för …
  • Sedan gjorde vi en hörförståelse, En Sverigeresa. Vi lyssnade på Pia och John som planerade en resa i Sverige. Vi lyssnade på dialogen flera gånger och kryssade i svaren på frågorna i övning B på sidan 89 i textboken.
  • Till sist planerade vi själva en resa i Sverige. Vi pratade i smågrupper med övning C på sidan 90.

Mycket bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 26 oktober
  • Först pratade vi om helgen och om vloggar. Vi frågade många frågor för att få mer information.
  • Efter det övade vi på hjälpverb i par. Vi gjorde övning B på sidan 80 i övningsboken.
  • Sedan repeterade vi de fyra verbgrupperna och ordföljd. Vi pratade om när vi använder de olika verbformerna.
  • Efter rasten övade vi på att använda presens, infinitiv, preteritum och supinum med hjälp av ett tärningsspel/Tempusspelet.

     

Mycket bra pratat! Jag hoppas att ni inte drömmer mardrömmar om verb i natt:-) Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 25 oktober
  • Först frågade ni mig om min helg och jag berättade. Sedan pratade vi i par om helgen. Vi frågade varandra många frågor.
  • Efter det pratade vi om väder. Vi tittade på bilderna på sidan 86 i textboken och vi pratade i par om vädret i dag, igår och den här månaden. Vi använde presens, preteritum och har+supinum (presens perfekt).
  • Sedan gjorde vi en hörförståelse. Vi lyssnade på texten Jag borde sluta röka (sidan 87 i textboken), utan att titta i boken. Sedan delade jag ut en lucktext av den texten, och vi lyssnade och fyllde i luckorna.
  • Vi pratade om hjälpverb + infinitiv och vi gjorde övning A på sidan 79 i övningsboken.
  • Till sist övade vi i par på att använda hjälpverben borde, får, måste, behöver, hinner och orkar.

Mycket bra pratat och jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 21 oktober
  • Har du … någon gång? Nej. Jag har aldrig … Vi använder presens perfekt (har + supinum) när tiden inte är intressant/viktig. Har du ridit någon gång? Nej. Jag har aldrig ridit. Ja. Jag har ridit en gång/många gånger.
  • När … du? Var … du? Berätta mer! Vi använder preteritum när tiden är intressant/viktig och när tiden är slut. Vi använder också preteritum för att berätta om något som hände förut. Berätta mer! När red du? Var red du? Hur var det? Jag red på en kamel i Dubai för tio år sedan. Det var kul, men det var läskigt också. 
  • Vi läste texten Karaoke och annat … på sidan 83 i textboken. Sedan gjorde vi övningarna A och B på sidan 84 i textboken.
  • Vi avslutade lektionen med några filmer som Helen och hennes man hade filmat. De var jättefina och proffsiga. Vi frågade många frågor. Var cyklade ni? Vem filmade? Hur filmade ni? Hon berättade. Vi tog pendeltåget till Ösmo. Vi tog med oss cyklarna på tåget. Vi cyklade från Ösmo till Nynäshamn. Min man filmade. Han ställde kameran på vägen. Tack för att du visade filmerna, Helen!

Tack för i dag! Bra pratat och bra jobbat! Trevlig helg! Vi ses på måndag!

 

Onsdagen den 20 oktober
  • Först informerade jag om i morgon. Vi kan inte vara i vår sal då. De ska fixa något med vattnet och de behöver stänga hela lokalen. I morgon ska vi vara i sal 511 på Kungstensgatan 45.
  • Vi pratade vi om vilket datum det är i dag. Vi använder ordningstal när vi säger datum.
  • Sedan gjorde vi övningarna H, I och J på sidan 82 i övningsboken.
  • Efter det berättade jag att vi ska gå på museum den 11 november.
  • Vi pratade om presens perfekt (har + supinum).
  • Sedan läste vi texten Första gången i Sverige på sidan 80 i textboken. Vi strök under verb i supinum och vi repeterade de fyra verbgrupperna.
  • Till sist gjorde vi övning 1A på sidan 75 i övningsboken och övning 1B på sidan 76 i övningsboken.

Bra pratat och bra jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 19 oktober
  • Först pratade vi lite om vädret.
  • Efter det placerade vi frågor på rätt plats i några dialoger i klädaffärer. Textboken, sidorna 74-75.
  • Sedan lekte vi affär. Vi köpte och sålde varor på sidan 76. Vi använde frågor och fraser från de gula rutorna på sidan 77.
  • Efter rasten gjorde vi en övning i hörförståelse. Textboken, sidan 78 (G).
  • Till sist spelade vi ordbingo.
  • Repetera: Öva svenska utanför klassrummet (F), sidan 78 i textboken.
  • Skriv hemma: en text om ett bra köp och ett dåligt köp. Textboken, sidan 79.

 

Bra pratat och bra jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 18 oktober
  • Först pratade vi om helgen.
  • Sedan löste vi ett korsord i par. Det var ett korsord med adjektivmotsatser. Efter korsordet använde vi några av adjektiven i meningar.
  • Efter rasten pratade  vi om hur man spelar kubb. Efter det gick vi ut i parken och spelade en kubbmatch. Vi spelade damerna mot herrarna. Herrarna vann, men det var en jämn och spännande match. Solen sken och det var roligt och trevligt.

Bra jobbat, pratat och spelat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 14 oktober
  • Först pratade vi om adjektiv i komparativ: I dag är det varmare än igår. Igår var det varmare än i dag.
  • Vi pratade om huvudregeln för att komparera adjektiv: billig/billigare/billigastVi pratade också om att det finns många special, till exempel: bra/bättre/bäst.
  • Sedan pratade vi i smågrupper med hjälp av adjektivkort. Vi sa meningar med adjektiv i komparativ.
  • Efter rasten gjorde vi övning B på sidan 70 i övningsboken.
  • Till sist spelade vi Kahoot! och övade på ord och grammatik från kapitel 1-6.

Mycket bra pratat och jobbat, som alltid! Ha en bra helg och ta hand om er! Vi ses på måndag!

 

Onsdagen den 13 oktober
  • Först pratade vi lite om vädret.
  • Sedan repeterade vi indefinita pronomen: någon/något/några och ingen/inget/inga. Vi arbetade i par och gjorde övning C på sidan 66 i övningsboken.
  • Efter det pratade vi om adjektivmotsatser. Vi jobbade i par igen och vi gjorde övningarna B och C på sidan 69 i textboken.
  • Vi gjorde övning A på sidan 72 i textboken och vi repeterade de fem substantivgrupperna.
  • Sedan läste vi texten På sängavdelningen högt tillsammans. Vi pratade om substantiv bestämd form plural.
  • Vi arbetade två och två med övning B på sidorna 67-68 i övningsboken.
  • Till sist tittade vi på ett avsnitt av Amira är här: urplay.se: Amira är här. Vegan

Mycket bra jobbat och pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 12 oktober
  • Först pratade vi lite om substantiv i singular och plural. Vi pratade om att det alltid finns undantag från reglerna.
  • Sedan pratade vi om indefinita pronomen: någon/något/några och vi gjorde övning 1 på sidorna 63-64 i övningsboken.
  • Efter det pratade vi om kläder och färger. Textboken, sidan 68. Vem har på sig en/ett …? Vad har du på dig? Jag har på mig … Vad har hon på sig? Hon har på sig …  Vilken färg har hans …?  Färger och mönster är adjektiv, så vi måste tänka på en/ett/plural. Hans skor är vita. Jag har en prickig tröja. Mina byxor är gråa. Din sjal är grön. Han har på sig ett ljusblått linne. Hon har en mönstrad blus.
  • Vi pratade om indefinita pronomen: ingen/inget/inga. Har du någon mössa? Nej. Jag har ingen mössa. Har du några vantar? Nej. Jag har inga vantar. Har du något prickigt linne? Nej. Jag har inget prickigt linne.
  • Sedan pratade vi hjälpverb + infinitiv och att + infinitiv.
  • Till sist spelade vi Kahoot! för att öva på hjälpverb + infinitiv och att + infinitiv.
  • Repetera hemma: Gör Framstegstest 2. Rätta dina svar själv. Fråga mig om du inte förstår.

Mycket bra pratat och jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 11 oktober
  • Först välkomnade vi en ny kursdeltagare, Rustaqi från Afghanistan. Han presenterade sig för oss. Vi presenterade oss för honom.
  • Sedan pratade vi om helgen i smågrupper.
  • Efter det började vi med kapitel 7. Vi lyssnade på texten Vad shoppar du? i textboken på sidorna 66-67. Vi läste också texten högt tillsammans för att öva på uttal.
  • Vi repeterade huvudregeln för adjektiv och vi pratade om några adjektiv som är special.
  • Vi pratade lite om indefinita pronomen: någon/något/några och ingen/inget/inga.
  • Sedan fikade vi för vi firade att Hojjats son har fått ett diplom. Han är diplomerad elektriker. Hojjat och Mahdi bjöd alla på fika. Vi åt muffins och vi drack apelsinjuice.
  • Vi pratade om shopping när vi fikade. Övning A på sidan 67 i textboken.
  • Till sist lekte vi ordleken Ett skepp kommer lastat.
  • Repetera hemma: Gör Framstegstest 2 (kapitel 4-6). Fråga i morgon om det är något som du inte förstår.

Mycket bra pratat och jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 7 oktober
  • Brukar du titta på svenska filmer, svenska serier eller svenska teveprogram? Vi svarade på den frågan och gav varandra några tips.
  • Sedan visade jag bilder och berättade om filmen Kan du vissla Johanna?.  Det här berättade jag: Filmen utspelar sig i Sverige på 1950-talet. Den handlar om två kompisar som heter Bertil och Ulf. De är sju år. Bertil kallas för Berra. Berra vill lära sig att vissla. Ulf har en morfar. Han berättar för Berra att han och hans morfar brukar göra roliga saker tillsammans. Berra har ingen morfar, men han vill ha en morfar. Ulf lovar att han ska hjälpa Berra att hitta en morfar. De går till ålderdomshemmet. Där hittar de en man som heter Nils. Nils blir förvånad när Berra säger att han är Nils barnbarn. Berra, Nils och Ulf gör många roliga saker tillsammans, men i bland är Nils ledsen för han saknar sin fru. Hon hette Johanna.
  • Vi tittade på Kan du vissla Johanna? Här är en länk till den filmen: Kan du vissla Johanna?
  • Efter filmen tog vi rast och efter rasten pratade vi om filmen.
  • Repetera hemma: Framstegstest 2 (kapitel 4-6)

 

Tack för i dag! Trevlig helg till er alla! Vi ses på måndag!

 

Onsdagen den 6 oktober

Det här gjorde vi på lektionen:

  • Vi pratade om vädret och gjorde övningarna C och D på sidan 86 i textboken.
  • Efter det repeterade vi olika verbformer på sidan 50 i övningsboken.
  • Sedan pratade vi i par/smågrupper. Vi gissade vad våra vänner kunde göra eller inte kunde göra. Jag tror att du kan köra bil. -Du gissar rätt. Jag kan köra bil. –Jag tror inte att du kan flyga flyg. -Du gissar rätt. Jag kan inte flyga flyg. -Tror du att jag kan spela piano? -Ja. Jag tror att du kan spela piano. -Du gissar fel. Jag kan inte spela piano.
  • Till slut tittade vi på andra avsnittet av Amira är här: urplay.se: Korsordet
  • I morgon ska vi titta på film. Vi ska se en svensk film som är ungefär en timme lång.

Oj! Förlåt! Jag glömde att fotografera tavlan med ord från Amira är här/Korsordet. Jag kommer ihåg att jag skrev så här:

Akta dig! = Var försiktig!                                                                                                                                    Harry lagar strumpan för den är trasig.                                                                                                      Tja! Vad heter din syrra/brorsa?                                                                                                                    Vad håller du på med? = Vad gör du?                                                                                                                  Amira går in i en lyktstolpe. = Amira krockar med en lyktstolpe.                                                      Jag är helt slut/död. = Jag är jättetrött. Jag har ingen energi.                                                           En läkare undersöker en patient.                                                                                                                  Min mobil är död. = Min mobil fungerar inte. Batteriet är slut.

Mycket bra pratat och jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

 

Tisdagen den 5 oktober

Det här gjorde vi på lektionen:

  • Först pratade vi om igår.  Vad gjorde du i går efter kursen?
  •  Vi repeterade de fyra verbgrupperna och vi pratade om när vi använder olika verbformer.
  • Efter det läste vi Dynamitkungen högt tillsammans. Textboken, sidan 62.
  • Vi gjorde övning A på sidan 63 i textboken.
  • Sedan spelade vi ett bordsspel. Vi kastade tärning och flyttade spelpjäser på en spelplan. Med hjälp av spelet övade vi på att använda presens, hjälpverb+infinitiv, att+infinitiv och preteritum.
  • Till sist pratade vi om vad vi ska göra efter kursen. Vad ska du göra efter kursen? Efter kursen ska jag …

Mycket bra pratat och jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon! Ha det bra i kväll!

 

Måndagen den 4 oktober

Det här gjorde vi på lektionen:

  • Först pratade vi om vädret. Vi pratade om våra favoritväder och våra favoritårstider.  Tycker du om det här vädret? Ja./Nej. Vilket är ditt favoritväder? Mitt favoritväder är soligt väder/snöigt väder/varmt väder/kallt väder. Vilken är din favoritårstid? Min favoritårstid är våren/sommaren/hösten/vintern.
  • Sedan pratade vi om possessiva pronomen. Vi måste tänka på en, ett och plural: min/mitt/mina, din/ditt/dina, …
  • Vi lyssnade på texten mitt barnbarn heter också Oscar på sidan 60 i textboken.
  • Efter det gjorde vi övning A på sidan 60 i textboken.
  • Sedan repeterade vi huvudregeln för adjektiv och vi gjorde övning B på sidan 61 i textboken.
  • Vi gjorde en hörförståelse. Övning D+E på sidan 61.
  • Till sist löste vi ett korsord i par. Vi gav varandra definitioner på ord för familj/släkt.
  • Skriv gärna hemma: Vad gjorde du i helgen? 

I dag är det Kanelbullens dag. Jag brukar baka kanelbullar då, men i morse bakade jag en kanelkaka i stället. Jag tog med mig kakan och bjöd alla på den.

Mycket bra jobbat och pratat, som vanligt:-) Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 30 september

Det här gjorde vi på lektionen:

  • Vi repeterade objektspronomen.
  • Sedan läste vi dialoger i par och övade på objektspronomen.
  • Efter det berättade jag om min familj/min släkt. Jag ritade mitt släktträd.
  • Vi gjorde övning D på sidorna 58-59 i textboken i par.
  • Sedan pratade vi om relativt pronomen: som. Jag har en son. Han har en liten hund. Jag har en son som har en liten hund.
  • Till sist pratade vi i par och berättade för varandra om våra familjer.
  • Skriv gärna hemma: Vad gjorde du i går?

Mycket bra jobbat och pratat! Tack för i dag och tack för den här veckan! Vi ses på måndag! Trevlig helg!

 

Onsdagen den 29 september

Det här gjorde vi på lektionen:

  • Först pratade vi om igår. Vad gjorde du igår efter kursen?
  • Sedan repeterade vi subjektspronomen och vi pratade om objektspronomen.
  • Efter det lyssnade vi  på texten Min faster är Nobelpristagare, på sidorna 56-57 i textboken.
  • Vi gjorde övning A på sidan 57 alla tillsammans och sedan gjorde vi övning B i smågrupper.
  • Till sist pratade vi i smågrupper. Vi frågade varandra: Vad gjorde du i lördags/i söndags/i vintras, …?.  Vi använde verb i preteritum + tidsadverb för dåtid (i morse, i går, i förrgår, i lördags, i somras, i julas, förra veckan … ).

Mycket bra pratat och jobbat! Tack för i dag och trevlig kväll! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 28 september

Det här gjorde vi på lektionen:

  • Först pratade vi lite om föreningen Framtidståget. Vi tittade på deras hemsida. De organiserar fyra gratis utbildningar för asylsökande.
  • Sedan pratade vi om igår. Vad gjorde du igår? Igår jobbade jag med hemkörning. Igår lagade jag mat och jag bjöd mina vänner på middag. …
  • Efter det repeterade vi de fyra verbgrupperna.
  • Vi gjorde övning B på sidan 47 i övningsboken.
  • Sedan spelade vi ett bordsspel och övade på verb i presens och preteritum.
  • Vi tog en ganska sen rast och efter rasten tittade vi på Alfons Åberg och odjuret: svtplay: Alfons Åberg och odjuret
  • I slutet av lektionen kom Sebastian och Julia från föreningen Framtidståget. De berättade om fyra kurser och bjöd alla på Öppet hus på fredag, klockan 12-16, på Instrumentvägen 20. Ta tunnelbanan till Örnsberg. På Öppet hus kan ni träffa lärare och få mer information. Ni kan också anmäla er till en eller flera kurser. Ni kan också ringa eller skicka sms till Sebastian för att få information. Hans mobilnummer är 070-430 81 86. Här är en länk till Framtidstågets hemsida: Framtidståget – gratis kurser för asylsökande

Mycket bra jobbat och pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

 

Måndagen den 27 september

Det här gjorde vi på lektionen:

  • Vi pratade om dåtid och  verb i preteritum.
  • Sedan lyssnade vi på texten/dialogen Prat om helgen, på sidan 54 i textboken. Vi läste också dialogen högt tillsammans.
  • Vi samlade verb i preteritum på tavlan och vi sorterade dem i fyra verbgrupper.
  • Efter det pratade vi i par med hjälp av verbkort. Vi sa meningar i presens och i preteritum. Vi tänkte på ordföljden (verb är nummer 2). Hon promenerar i en park. Hon promenerade i en park i helgen. I helgen promenerade hon i en park.
  • Sedan pratade vi i smågrupper om helgen. Vad gjorde du i helgen? I lördags tittade jag på fotboll. Okej. Vilken match såg du? I söndags promenerade jag med min familj på Djurgården. Jaha. Vad kul! 
  • Till slut tittade vi på avsnitt ett i en serie  om Amira, Yemi och Harry. De är vänner och de träffar ofta varandra på ett café. Amira kommer alltid sent. Serien finns på urplay.se. Här är en länk till den: urplay.se: Följ doften
  • Skriv hemma: en text om din fritid, textboken sidan 55.

Mycket bra jobbat och mycket bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 23 september
  • Vi pratar om adjektiv och huvudregeln för adjektiv: en pigg person, ett piggt barn, flera pigga personer/barn.
  • Sedan lyssnar vi på Vilken film ska vi se, på sidan 52. Vi läser också högt tillsammans. I den dialogen finns det många adjektiv. Vi stryker under dem och vi gör övning B.
  • Vi läser adjektiven på sidan 53 (C) och pratar om adjektiv – special (de följer inte huvudregeln).
  • Till sist pratar vi om filmer, teveserier, skådespelare och regissörer.
  • Skriv hemma: En text om din fritid. Textboken, sidan 55.

 

Tack för i dag och tack för den här veckan! Mycket bra jobbat och mycket bra pratat! Vi ses nästa vecka!

 

Onsdagen den 22 september
  • Först välkomnar vi en ny kursdeltagare. Hon heter Flora och hon kommer från Kenya. Hon presenterar sig för oss. Vi presenterar oss för henne.
  • Sedan gör vi en hörförståelse. Övning F på sidan 51 i textboken.
  • Vi pratar om gillar/tycker om/älskar och gillar att/tycker om att/älskar att + verb i infinitiv. Vi pratar lite om hjälpverb + infinitiv också.
  • Vi pratar om grundregeln för adjektiven stor jordgubbe, ett stort bord, flera stora jordgubbar/flera stora bord.
  • Vi pratar i smågrupper: Vad gillar du? Vad tycker du om att göra? Vad gillar du inte? Jag gillar fotboll. Jag gillar att spela fotboll. Jag gillar inte att diska. Jag tycker inte om att diska. Textboken, sidan 51 (H).
  • Till sist spelar vi Kahoot! och tränar på prepositioner.
  • Skriv hemma: Vad gillar du?/Vad tycker du om? Vad gillar du att göra?/Vad tycker du om att göra? Skriv några meningar om det.

Mycket bra jobbat, pratat och spelat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 21 september
  • När vi använder Vad synd! och Vad tråkigt!? Vi pratar om det och vi gör övning E på sidan 48 i textboken.
  • Efter det pratar vi om fritid. Vad kan man göra på fritiden? Man kan gå på gym. Man kan titta på teve. Man kan …
  • Sedan lyssnar vi på texten Vad gör du på fritiden? på sidan 49 i textboken. Vi läser också högt tillsammans.
  • Vi gissar. Jag tror att text nummer 1 är Åke. Jag tror inte att text nummer 2 är … 
  • Efter det pratar vi om skillnaden mellan tror, tycker och tänker.
  • Vi pratar om adverb för frekvens: aldrig, sällan, ibland, ofta, alltid. Sidan 50 i textboken.
  • Vi pratar om hjälpverbet brukar + infinitiv.
  • Sedan pratar vi i små grupper om fritiden. Vad gör du på fritiden? Jag spelar ofta fotboll på fredagar. Jag spelar aldrig trumpet. Ibland går jag på bio på helgen. Jag brukar ofta promenera i skogen på helgen. Jag brukar spela badminton på tisdagar. Jag brukar alltid dricka en kopp kaffe varje dag. 
  • Till sist leker vi en ordlek och övar på substantiv i singular i obestämd form. Den leken heter Ett skepp kommer lastat.

 

Tack för i dag! Mycket bra pratat och jobbat, som alltid! Vi ses i morgon!

 

 

Måndagen den 20 september
  • Vi tittar på nöjesannonserna på sidan 46. Vi pratar  om annonserna och sedan  lyssnar vi på dialogerna på sidorna 46-47 (Ska vi gå på Experimentteatern?). Vi läser också alla dialoger högt tillsammans och pratar om uttal.
  • Sedan pratar vi i smågrupper om vad vi ska göra. Vi tittar på nöjesannonserna och vi planerar vad vi ska göra tillsammans. Vill ni gå på bio i kväll? Ja. Jag vill gärna gå på bio i kväll. Vilken film ska vi se? Jag vill titta på Vampyrer. Vill ni se den? Ja. När går den? Den går klockan kvart över fem och klockan kvart över nio. Jaha. Klockan kvart över nio låter bra. Vad ska du göra på lördag? Jag vet inte. Jag har ingen plan. Vill du gå på teater då? Ja, kanske. Vad är det för teater? Det är akrobatisk poesi. Jaha. Det låter kul! Vill du gå på hockey i morgon kväll? Jag kan tyvärr inte. Jag är upptagen. Jag måste jobba då. Åh vad synd.
  • Efter det gör vi en diktamen. Jag läser och ni skriver. Vi pratar om uttal.
  • Till sist spelar vi Kahoot! och övar på grammatik från kapitel 1-4 (+ lite från kapitel 5).
  • Repetera/Studera hemma:
  • Läs bloggen.
  • Läs dialogerna på sidan 46-47 högt för dig själv.
  • Arbeta i övningsboken, sidan 43.

Mycket bra jobbat och pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

 

Torsdagen den 16 september
  • Vi repeterar olika verbformer: presens, imperativ och infinitiv.
  • Vi skriver meningar med verbformerna på tavlan och vi pratar om hjälpverb + infinitiv och vi skriver exempel med hjälpverben ska, kan, vill och måste.
  • Sedan spelar vi ett spel och övar på verb i presens och infinitiv. Vi kastar tärning och går med spelpjäser på en spelplan.
  • Efter rasten berättar Helen hur man lagar ranginak. Det är en persisk rätt. Vi använder imperativ och skriver receptet på tavlan. Vi pratar också om mat i olika delar av Iran.
  • Till sist pratar vi om vad vi ska göra i kväll, i morgon, på lördag, nästa vecka … Vi använder ska + infinitiv och tidsadverb för framtid (på söndag, i helgen, nästa fredag, …).
  • Repetera hemma: övningsboken, kapitel 4

Mycket bra jobbat och mycket bra pratat! Tack för i dag och för den här veckan! Vi ses på måndag! Trevlig helg!

 

 

Onsdagen den 15 september
  • Först välkomnar vi en ny deltagare. Han heter Hojjat och han kommer från Iran. Vi presenterar oss för honom.
  • Sedan pratar vi om olika förpackningar. Vi arbetar i par och kombinerar varor med förpackningar. Textboken, sidan 43.
  • Efter det pratar vi om mat. Vi frågar varandra: Vad ska du äta till middag? Vad måste du köpa? Vad ska du laga för mat i kväll? Vilka ingredienser behöver du? Textboken, sidan 44 (G).
  • Till sist tittar vi på en film om Alfons Åberg. Filmen heter Raska på Alfons Åberg! Här är en länk till den: svtplay: Raska på Alfons Åberg 

Tack för i dag! Bra jobbat och bra pratat! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 14 september
  • Vi presenterar oss för en ny deltagare. Hon heter Zeynep och hon kommer från Turkiet. Välkommen till oss, Zeynep!
  • Vi pratar om hur vi använder ordet sedan. Vi pratar också om ordföljd.
  • På torget: Vi kombinerar bilder och ord. Substantiv plural obestämd form.
  • Vi pratar om fem substantivgrupper. Textboken sidan 41.
  • Vi gör hörförståelse B på sidan 41 i textboken.
  • Vi jobbar i små grupper och sorterar substantiv i fem substantivgrupper. Övning C och D på sidan 41 i textboken.
  • I mataffären: Ursäkta, var finns …? Vi lyssnar på fyra dialoger och vi läser de högt tillsammans. Sedan gör vi övning E på sidan 42.
  • Till slut tittar vi på två filmer på urplay.se: urplay.se: Handla mat, ordlista och urplay.se: Handla mat.

Tack för i dag! Bra jobbat och bra pratat! Vi ses i morgon!

 

 

Måndagen den 13 januari
  • Vi läser texten Jag måste köpa … högt tillsammans. Textboken, sidan 36.
  • Vi pratar om hjälpverb: vill, kan, ska, måste
  • Efter det repeterar vi verb i presens, imperativ och infinitiv.
  • Hjälpverb + verb i infinitiv.
  • Hjälpverb och ordföljd. Jag ska åka till Täby efter kursen. Efter kursen måste jag hämta min son på förskolan.
  • Vi pratar i par: Vad ska du göra efter kursen? Vad vill du göra efter kursen? … 
  • Sedan repeterar vi substantiv singular obestämd form och bestämd form.
  • Demonstrativt pronomen: den där, den här, det där, det här + substantiv i bestämd form.
  • Vi läser tre dialoger högt tillsammans: I närbutikenPå kebabrestaurangen och På kaféet. Sidan 37 i textboken.
  • Efter det leker vi affär:  – Hej! Jag vill ha en glass, tack. – Vilken glass vill du ha? – Den där glassen, tack. …
  • Till sist tittar vi på två korta filmer om Fika: urplay.se: Fika, ordlista   urplay.se: beställ fika på ett café
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 33–35.

Bra jobbat och bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 9 september
  • Vi säger välkommen till en ny deltagare. Han heter Aboth och han kommer från Uganda.
  • Sedan pratar vi om verb i presens. Vi säger meningar med verb i presens och sedan jobbar vi i smågrupper med verbkort: Vad gör hon/han/hen/de? Hon rider i skogen. Han springer på en idrottsplats. De dansar på en klubb på kvällen. 
  • Vi sjunger Ja må han leva för Mehdi för han fyller år i dag. På rasten fikar vi tillsammans. Vi äter rulltårta och dricker te, kaffe och juice. Tack för tårtan, Mehdi!
  • Efter det pratar vi om skillnaden mellan verb i presens och verb i imperativ.
  • Vad är imperativ och när använder vi imperativ?
  • Vi arbetar i par och vi övar på presens och imperativ i övningsboken på sidan 28.
  • Vi tittar på bilder och berättar om Anjas dag (textboken, sidan 33). Vi pratar om ordföljd.
  • Vi läser texten till en skrivuppgift högt tillsammans. Textboken, sidan 35.
  • Vi pratar om Framstegstest 1.
  • Till sist tittar vi på en kort film om Alfons Åberg. Den heter God natt, Alfons Åberg. Här är en länk till den: God natt, Alfons Åberg.
  • Repetera hemma:
  • Skriv en text om en dag i ditt liv (textboken, sidan 35). Ni kan mejla texten till mig eller ni kan skriva på ett papper.
  • Gör Framstegstest 1.

Bra jobbat och bra pratat, som vanligt:-)! Tack för i dag! Trevlig helg! Vi ses på måndag!

 

Onsdagen den 8 september
  • Först pratar vi om klockan. Vad är klockan? Klockan är … Vi pratar också om olika tider på dagen: på morgonen, på förmiddagen, mitt på dagen, på eftermiddagen, på kvällen, på natten, mitt i natten.
  • Vi frågar om tid: När …?/ Hur dags …?/Vilken tid …?
  • Vi pratar i par och vi frågar varandra Vilken tid vaknar du? Hur dags äter du frukost? När äter du lunch? …
  • Vi läser texten Renates dag högt tillsammans. Sidan 31 i textboken.
  • Vi stryker under subjekt och verb i texten Renates dag. Vi pratar om ordföljd: När står verb efter subjekt? När står subjekt efter verb? Varför då?
  • Vi pratar om ordföljd och positionsschemat för huvudsats.
  • Vi pratar om substantiv singular i obestämd och bestämd form.
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 24–26.

Bra jobbat och bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 7 september
  • Vi pratar om skillnaden mellan hårda och mjuka vokaler.
  • Vi börjar med kapitel 3, sidan 26 i textboken. Vi räknar och vi övar på uttal. Textboken, sidan 26.
  • Vi pratar om sju-ljudet (7-ljudet) och tjugo-ljudet (20-ljudet).
  • Vi kastar tärning och vi säger nummer/tal. Vi räknar addition, subtraktion, multiplikation och division.
  • Vi läser Vilken gata bor du på? på sidan 28 i textboken.
  • Vi pratar om ordföljd och vi pratar om skillnaden mellan många och mycket.
  • Hur många år är du?  Hur lång är du? Vilken skostorlek har du? … Vi pratar med varandra.
  • Vi sjunger Ja må de leva för Esra och Domina.
  • Vi gör en hörförståelse. Övning B på sidan 29 i textboken.
  • Vi gör en pardiktamen: -Hejsan! -Hej! -Hur är det? – Det är inte så bra. …
  • Vi tittar på två korta filmer om klockan:
  •  urplay.se: Klockan
  • urplay.se: Hur mycket är klockan?
  • Vi frågar varandra vad klockan är. Övning 3A på sidan 29 i textboken.
  • Vi läser Hur mycket är klockan? på sidan 29 i textboken.
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 22–23.

 

Tack för i dag! Bra jobbat och bra pratat! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 6 september
  • Vad har du i din väska? Vi visar vad vi har i väskan. En …/Ett … Substantiv singular obestämd form. Jag har en penna i min väska. Jag har ett par hörlurar i min väska. Jag har en plastpåse i min väska.
  • Vi öppnar textboken och vi jobbar i par med övning 4A på sidan 23. –Jag tror att hon har en baddräkt i väskan. -Ja, kanske, eller en dator. -Vad tror du att han har i väskan? -Jag tror att han har en jacka i väskan. 
  • Vi övar på frågeord. Vi arbetar i par igen och vi gör övning 4 på sidan 16 i övningsboken.
  • Vi pratar om ordföljd i frågor med frågeord och ja-/nej-frågor.
  • Vi skriver ja- och nej-frågor med olika verb.
  • Vi minglar och pratar med varandra. Vi frågar ja- och nej-frågor. Vi ger respons. Vi frågar mer.
  • Vi gör en pardiktamen. Vi läser en dialog. Vi lyssnar på varandra och skriver.

   

Tack för i dag! Bra jobbat! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 2 september
  • Vi gör en övning i hörförståelse: Vi stänger böckerna och vi lyssnar på texten Vad gör du i Sverige?Vi lyssnar och skriver ord och fraser som vi hör. Vi lyssnar igen och igen och igen.
  • Vi öppnar böckerna, sidan 20 i textboken. Vi läser texten.
  • Vi övar på subjektspronomen. Vi gör vi övning 3B på sidan 14 och 3C på sidan 15 i övningsboken.
  • Vi läser En fest högt tillsammans. Textboken, sidan 21.
  • Vi minglar. Vi presenterar en klasskompis och vi pratar.
  • Repetera hemma: Skapa ett konto på Rivstart Extramaterial och öva grammatik från kapitel 1: Extramaterial på webben, Rivstart A1+A2

Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses på måndag!

Onsdagen den 1 september
  • Vi börjar med kapitel 2. Vi läser Hej och tjena! högt tillsammans.
  • Vi pratar med varandra. Vi hälsar. Vi frågar och vi svarar. Hej!  Hur mår du? Jag mår bra. Tjena! Hur är det? Det är inte så bra. Jag är sjuk. Åh vad synd. … Textboken, sidan 19.
  • Vi gör en hörförståelse. Textboken, sidan 14, E. Vi lyssnar. Vi lyssnar igen. Vad hör ni för yrken?
  • Vi läser Gift, sambo eller singel? högt tillsammans. Textboken, sidan 14.
  • Vi skriver: Skriv om dig själv. Textboken, sidan 17.
  • Vi spelar Kahoot! och vi övar på långa vokaler och långa konsonanter.

Bra jobbat, bra pratat och bra lyssnat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 31 augusti
  • Vi har en ny deltagare i gruppen. Hon heter Shiva och hon kommer från Iran. Välkommen Shiva!
  • Fråga mycket! (Ursäkta, jag har en fråga. Vad betyder …? (…) Hur stavar man …?)
  • Alfabetet. Vi uttalar alla bokstäver högt tillsammans.
  • Vi pratar i par: Vad heter du i efternamn? Hur stavar du det?
  • Subjektspronomen (jag, du, hon, han, …)
  • Verb har samma form för alla subjektspronomen. Jag talar svenska. Du talar persiska. Hon talar turkiska. Han talar bengaliska. Vi talar svenska. Ni talar … De talar …
  • Säg en bokstav! Vi övar på bokstäver.
  • Vi gör en hörförståelse. Textboken, sidan 11 (K)
  • Arbetar du här?  Vi kombinerar bilder och ord. Vi övar på uttal: Yrken, sidan 12 (A)
  • Vi läser dialog 1 och dialog 2 högt tillsammans. Sidan 12 i textboken.
  • Vi pratar om jobb och studier. Arbetar du? Vad jobbar du med? Studerar du? …  Sidan 13 i textboken.
  • Vi tittar på Extramaterial på webben: Extramaterial på webben, Rivstart A1+A2

 

Tack för i dag! Bra jobbat igen:-) Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 30 augusti
  • Dialog: – Jag heter … Vad heter du? …
  • Vi pratar om uttal.
  • Vi pratar om betoning (lång vokal/lång konsonant).
  • Vi kombinerar foto med ord. Sidan 8 i textboken.
  • Vi läser På kurs högt tillsammans. Sidan 9 i textboken.
  • Ordföljd: verb har position 2 Jag heter Patricia. Vad heter du? Jag talar inte engelska. Hon kommer från Colombia. Han kommer också från Colombia.
  • Ordföljd: verb är nummer 1 i ja- och nej-frågor Fråga: Kommer du från Spanien? (Svar: Ja/Nej) Talar du turkiska? (Svar: Ja/Nej)
  • Vi minglar. Vi pratar med varandra. Vi frågar: Vad heter du? Varifrån kommer du? Vad talar du för språk?
  • Vi presenterar varandra: Det här är … Hon/Han kommer från … Hon/Han talar …
  • Vi gör övning 1 Dialog i övningsboken på sidan 6.
  • Repetera hemma: sidan 7  i övningsboken.

 

 

Tack för i dag! Bra jobbat! Vi ses i morgon!