Svenska A2 del 2, fem gånger i veckan, 25/3–5/4

Hej och välkomna till min kursblogg!

Nu tar jag över kursen som ni började med Adis. Vi träffas i sal 638 måndagar–fredagar klockan 9–11.15. Här kan ni se vad vi har jobbat med varje gång. Jag lägger också upp foton på tavlan från lektionerna.

Allt gott!

Annika

 

 

Fredagen den 5 april

Dagens lektioner var de sista lektionerna på den här kursen. Det här gjorde vi:

  • Först repeterade vi reflexiva possessiva pronomen.
  • Efter det kombinerade vi orden och fraserna i övning A på sidan 208 i textboken.
  • Sedan gjorde vi hörförståelseövningarna på sidorna 208–210 i textboken.
  • Vi avslutade kursen med att spela Kahoot! och repetera grammatik från hela A2-kursen.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag och tack för att ni gick den här kursen! Allt gott till er alla!

 

Torsdagen den 4 april

Vi gjorde det här:

  • Först pratade vi om att ordföljden inte alltid följer positionsschemat. Vi jämförde: Nej, det gör jag inte. / Det gör inte jag.
  • Sedan gjorde vi en hörförståelseövning. 3 B på sidan 203 i textboken.
  • Till sist lekte vi relationsexperter. Vi lyssnade på frågan i texten Frågor och svar/Fråga Annika och vi försökte hjälpa ”Fågelhatare”.
  • Vi pratade om reflexiva possessiva pronomen.
  • Repetera hemma: Framstegstest 6 och det som du inte har gjort i övningsboken, kapitel 19.
  • Läs hemma: Svaret från Annika i Fråga Annika, textboken på sidan 204.

Så här såg tavlan ut:

Bra pratat i dag igen! 🙂 Vi ses i morgon!

 

Onsdagen den 3 april

Det här jobbade vi med:

  • Jag frågade frågor och ni svarade med kortsvar: Ja/Nej/Jo + det + är/har/hjälpverb/gör + subjekt (+ inte).
  • Sedan läste vi texten Hos doktorn högt tillsammans för att träna på uttal. Vi pratade också om uttryck och prepositioner för frekvens: … om dagen, … varje dag, … varannan dag, … var tredje dag, … i veckan, … Textboken, sidan 199.
  • Vi pratade och använde kortsvar. Övning A och C på sidna 200 i textboken.
  • Efter det intervjuade vi varandra i par: Hur ofta …? … en gång i veckan. …två gånger om året. … minst två gånger om dagen. … ett par gånger i månaden. Textboken sidan 201–202
  • Till sist gjorde vi övning 1 A på sidan 198 i textboken: Kroppsdelar
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 177–179 + 182–183

Så här såg tavlan ut:

Bra jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 2 april

Vi rivstartade lektionen med grammatik:-)

  • Vi pratade i par om några meningar på tavlan och vi kompletterade dem med adjektiv och substantiv i rätt form (singular, plural, bestämd, obestämd).
  • Sedan gjorde vi en diktamen. Jag dikterade instruktionerna till nästa övning, som handlade om skillnaden mellan informella och formella telefonfraser.
  • Vi läste dialogerna i texten I telefon högt tillsammans i par. Sedan gjorde vi övning A på sidan 95.
  • Till sist övade vi i par på att ringa svåra/jobbiga/känsliga telefonsamtal.
  • Repetera hemma: Övningsboken, sidorna 172–173.
  • Skriv hemma: Ett mejl till en kollega. Textboken, sidan 197.

Så här såg tavlan ut:

Bra jobbat och bra pratat! Vi ses i morgon!

 

 

Måndagen den 1 april

Först pratade vi lite om den 1 april och om sommartid. Efter det arbetade vi med det här:

  • Vi läste texten Fikapaus på jobbet högt tillsammans och vi fokuserade på uttal (reduktioner och förändringar). Sedan läste vi texten igen i par. Textboken, sidan 188–189.
  • Efter det lekte vi fikapaus. Vi satt i smågrupper och småpratade i ungefär 20 minuter. Textboken, sidan 189.
  • Sedan lyssnade vi på texten Så funkar det. Vi pratade om vilka apparater texterna handlar om och vi letade efter exempel på adjektiv i bestämd form. Textboken, sidan 191.
  • Vi pratade om när vi använder adjektiv i bestämd och obestämd form. Efter det jobbade vi i par med  sidan 168 i övningsboken.
  • Repetera hemma: Övningsboken, sidorna 169–171.

Så här såg tavlan ut:

Bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Fredagen den 29 mars

Vi pratade mycket på lektionerna i dag:

  • Först presenterade vi oss för Malin som var på studiebesök hos oss.
  • Sedan argumenterade vi för och emot att bo på landet eller att bo i stan.
  • Efter det gick vi igenom verb för position (står, sitter och ligger) och presentering (Det står en stol vid bordet, det ligger en matta på golvet, det sitter en lampa i taket, …).
  • Vi jobbade i par och gjorde övning A på sidan 183 i textboken: Presentering och prepositioner.
  • Efter det fortsatte vi att arbeta i par. Vi beskrev två rum för varandra och vi ritade möbler i rummen.
  • Till sist gjorde vi ett korsord och gav varandra definitioner på olika ord från kapitel 17.
  • Repetera hemma: Övningsboken, sidorna 161–163.
  • Skriv hemma: En text om ditt drömboende. Textboken, sidan 187.

Så här såg tavlan ut:

Mycket bra pratat! Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses på måndag!

 

Torsdagen den 28 mars

Först pratade vi om relativa bisatser och sedan jobbade vi mycket med adverb och adjektiv:

  • Vad är skillnaden mellan adjektiv och adverb?
  • Vi pratade om komparation av adjektiv och adverb.
  • Tillsammans med partikelverbet ser ut använder vi adjektiv:  ser + adjektiv + ut.
  • Villan är dyrare än lägenheten. Hus A är lika dyrt som hus B. Hus A och hus B är lika dyra. Vi jämförde olika saker.
  • Till sist jobbade vi i smågrupper och skrev listor på fördelar och nackdelar med att bo i stan och bo på landet. I morgon ska vi argumentera för att bo i stan eller för att bo på landet.
  • Repetera hemma: Övningsboken, sidorna 159–160 och 165

Bra jobbat och bra pratat, som vanligt! 🙂 Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Onsdagen den 27 mars

Vi arbetade med det här:

  • Vi läste texten Framtiden och vi pratade om uttryck för framtid: ska+infinitiv, kommer att+infinitiv och presens tillsammans med prepositioner eller adverb för framtid.
  • Sedan började vi med kapitel 17. Först kombinerade vi fraserna på sidan 176 i textboken och efter det pratade vi i smågrupper om hur vi bor nu och hur vi har bott förut (övning C på sidan 178 i textboken).
  • Repetera hemma: Framstegstest 5 (Fråga gärna mig i morgon om det finns något i det som du inte förstår).
  • Skriv hemma: Skriv en text om din skoltid, din utbildning och dina framtidsplaner. Skrivövningen på sidan 175 i textboken.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag! Bra pratat och jobbat! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 26 mars

Det här gjorde vi:

  • Först jobbade vi i par och vi kombinerade ord och fraser, på sidan 168. Jag tipsade om att läsa texten Det svenska utbildningssystemet hemma.
  • Sedan lyssnade vi på texten Olika vägar till ett bra jobb, på sidan 170 i textboken. I den texten finns exempel på relativa bisatser.
  • Efter det pratade vi i par om skoltiden. Övning A på sidan 171 i textboken.
  • Till sist gick vi snabbt igenom lite grammatik: Framtidsuttryck. Skillnaden mellan ska, presens som futurum och kommer att.
  • Repetera hemma: Framstegstest 5 och övningsboken, sidorna 151 och 154.

Så här såg tavlan ut:

Bra pratat och bra jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 25 mars

Vi gjorde det här:

  • Först småpratade vi med varandra i par.
  • Sedan presenterade i varandra för hela gruppen.
  • Efter det jobbade vi med övning A och B på sidan 166 i textboken.
  • Sedan diskuterade vi de olika påståendena i övning A och B i smågrupper.
  • Efter det pratade vi om de tre subjunktionerna för att, utan att och genom att och då repeterade vi också positionsschemat för huvudsats och bisats.
  • Till sist gick vi snabbt igenom några tidsuttryck: först, sedan och .
  • Repetera hemma: Övningsboken, sidorna 149–150 och 153.

Så här såg tavlan ut: 

Tack för i dag! Bra jobbat och bra pratat! Vi ses i morgon!