Svenska från dag ett, måndagar och onsdagar

Hej och välkomna till min kursblogg!

Kursen börjar måndagen den 18 februari. Vi ses i sal nummer 339 på måndagar och i sal nummer 633 på onsdagar, klockan 13–17.

Sista gången på kursen är onsdagen den 29 maj.

Allt gott och vänliga hälsningar,

Annika

 

Information!

  •  Torsdagen den 16 maj besöker vi slottet. Vi träffas klockan 13 i sal 533 och därifrån går vi tillsammans till tunnelbanan. Vi åker till Gamla stan och promenerar till slottet. En guide visar oss slottet och berättar om de olika rummen.
  • På måndag, den 20 maj, åker vi tillsammans till Bergshamra, där vi ska sjunga i en kör och fika. Vi träffas i sal 633 på Folkuniversitetet.
  • Onsdagen den 29 maj är sista gången på den här kursen. Då träffas vi klockan 13 vid Björkhagens tunnelbanestation. Därifrån promenerar vi genom skogen till en sjö som heter Söderbysjön. Vid Söderbysjön har vi picknick och vi spelar kubb. Ta gärna med fika om du vill och kan. Jag bakar något och tar med kaffe.
  • Efter den här kursen börjar en ny kurs! Den börjar måndagen den 3 juni och är på måndagar och onsdagar, två timmar på eftermiddagarna (Jag vet inte vilken tid. Kanske klockan 14–16.15 eller kanske klockan 15–17.15. Mer information kommer snart.)
Onsdagen den 29 maj

Vilken trevlig och fin avslutningspicknick vi hade! Stort tack till er alla och ta hand om er!

Kram Annika

 

Måndagen den 27 maj
  • Vi läste Det svenska utbildningssystemet. Textboken, sidan 168–169.
  • Efter det lekte vi en ordlek. Vi skrev ord i olika kategorier (ett verb, ett adjektiv, ett yrke, något man kan se i naturen, …) och på en speciell bokstav.

 

Onsdagen den 22 maj
  • Första pratade vi om alla frön som ”snöar” ute nu.
  • Sedan pratade vi om subjunktionerna för att, utan att och genom att.
  • Efter det jobbade vi i övningsboken, sidorna 149–150.
  • Till sist kombinerade vi orden och fraserna på sidan 168 (övning E) i textboken.

Bra jobbat! Tack för i dag! Vi ses på måndag!

 

Måndagen den 20 maj

Vi sjöng i kör och fikade på Kulturhuset Q i Bergshamra.

 

Torsdagen den 16 maj

Vi besökte Kungliga slottet och vi fick en guidad visning av några av slottets salar. Vi såg silvertronen, där kronprinsessan Viktoria kanske sitter den första dagen när hon blir drottning. Vi besökte rummet där kungen har möte med regeringen ibland och vi tittade på balsalen där kungafamiljen har fest med dans. Guiden berättade att kungen och drottningen måste gå hem klockan 23 när det är fest och då måste festen sluta för alla. Det är tradition. Vi såg också en modell av det gamla slottet Tre Kronor, som brann ner år 1697.

Efter den guidade visningen gick vi och tittade på Stockholms minsta skulptur. Den heter Järnpojken. Vi klappade honom på huvudet för det ger tur. Till sist fikade vi på ett café som heter Grillska Huset.

Tack för en trevlig dag! Trevlig helg! Vi ses på måndag! Då är vi välkomna till Bergshamra för att sjunga i kör och fika. Vi träffas i sal 633 klockan 13 och åker sedan dit tillsammans.

 

Onsdagen den 15 maj
  • Håller du med eller håller du inte med? Innan rasten pratade vi om skolan. Textboken, sidan 166.
  • Efter rasten tittade vi på en film som heter Kan du vissla Johanna? Den handlar om två pojkar som är 7 år och heter Berra och Ulf. Berra vill lära sig att vissla. Han vill också ha en morfar. Ulf hjälper honom att hitta en morfar.

Filmen vi tittade på heter Kan du vissla Johanna? Här är en länk till den filmen.

Tack för i dag! Vi ses i morgon! Då ska vi besöka slottet i Gamla stan.

 

Måndagen den 13 maj

Vi åkte till Skansen, som är världens äldsta friluftsmuseum (museum som är utomhus). En guide med gamla traditionella kläder visade oss hur en familj levde i Dalarna på 1800-talet. Sedan promenerade vi och vi tittade på djur, men det var inte många djur som var ute eller vakna. Vi såg några älgar, en varg som sov och en björn som sov. Till sist fikade vi.

Tack för i dag! Vi ses på onsdag!

 

Onsdagen den 8 maj
  • Vem har rätt? Vad tror du? Gissa! Vi gjorde övning B på sidorna 164–165 i textboken.
  • Sedan läste vi faktarutan på sidan 165 högt tillsammans.
  • Efter det satt vi i smågrupper och vi jobbade med ordkort från kapitel 15.

Bra jobbat och pratat! Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses nästa vecka och då besöker vi Skansen och slottet!

 

Måndagen den 6 maj
  • Först pratade vi lite om valborg och första maj och sedan pratade vi om påståendena på i övning A på sidan 160 i textboken. Efter det lyssnade vi på texterna på sidorna 160 och 161.
  • Vi pratade om självständiga pronomen och gjorde övning D, på sidan 162 i textboken, och övning 2 på sidan 144 i övningsboken.
  • Till sist gjorde vi en pardiktamen. Vi jobbade i par och dikterade en dialog för varandra. Vi pratade också om varför vi ofta säger efter frågeord, till exempel Varför ?/Hur många ?/När ? i stället för Varför?/Hur många?/När?

Tack för i dag! Vi ses på onsdag!

 

OBS!

  • Måndagen den 22 april är det ingen kurs. Då är det påsklov.
  • Onsdagen den 1 maj är det inte heller någon kurs. Den 1 maj är en röd dag. Då går många ut och demonstrerar mot saker som de inte tycker fungerar bra i samhället.

 

Måndagen den 29 april
  • Först pratade vi om vad vi gjorde i helgen. Vi tänkte extra på ordföljden.
  • Efter det repeterade vi possessiva pronomen.
  • Sedan jobbade vi med reflexiva possessiva pronomen.
  • Repetera hemma: Sidan 145 i övningsboken.
  • OBS! På torsdag är det ingen kurs. Då är det arbetarnas internationella dag, den 1 maj, och det är en röd dag.

På rasten bjöd Sennur på vinbladsdolmar och Sonia på quesillos. Det var jättegott!

Trevlig valborg och trevlig helg! Vi ses nästa vecka på måndag!

 

Onsdagen den 24 april
  • Först pratade vi om vad vi gjorde i påskhelgen.
  • Sedan jobbade vi i smågrupper och fyllde i luckorna i texten Familjen Medelsvensson på sidorna 156–157 i textboken.
  • Efter det lyssnade vi på den texten och kontrollerade om vi hade gissat rätt.
  • Repetera hemma: Sidan 141 i övningsboken (possessiva pronomen och objektspronomen).

Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses på måndag!

 

Onsdagen den 17 april
  • Först småpratade vi i smågrupper. Vi använde olika tempus och vi tänkte på ordföljden.
  • Sedan jobbade vi med lucktexten På middag. Textboken, sidorna 150–151.
  • Efter det gav vi varandra komplimanger. Vilken/Vilket/Vilka + adjektiv + substantiv + subjekt +verb.
  • Till sist spelade vi Kahoot!

Glad påsk till er alla!

 

Måndagen den 15 april

Oh boy! Vilket vackert väder, solen skiner i dag. Oh boy! Inga tunga kläder behövs, och det gillar jag. Vi sjöng allsång och fikade med Annika, Linnéa och Ellinor på Musikvalvet Baggen, som är ett medeltida källarvalv i Gamla stan. (Innan vi åkte till Gamla stan övade vi lite grammatik 🙂  Vi korrigerade fel i en text.)

Stort tack för en fin och rolig eftermiddag! Vi ses på onsdag!

 

 

Onsdagen den 10 april

Vi jobbade med det här:

  • Först pratade vi om påsken. I Sverige blandar vi olika traditioner under påskhelgen.
  • Efter det gjorde vi en hörförståelseövning. Vi lyssnade på texten På landet utan att titta i böckerna. Vi skrev ord och fraser som vi hörde. Textboken sidan 146–147.
  • Sedan lyssnade vi på texten Brian träffar Kurt-Allan och Berit och efter det läste vi texten Dagen fortsätter högt tillsammans för att öva på uttal.
  • Till sist pratade vi om reflexiva bisater med som, där och när.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses på måndag och då åker vi till Musikvalvet Baggen för att sjunga och fika.

 

Måndagen den 8 april

Först informerade jag om att vi är varmt välkomna till ett musikcafé i Gamla stan nästa måndag:

Sedan jobbade vi med det här:

  • Vad är ett landställe? Vi pratade om det.
  • Efter det lyssnade vi på texten Drömmen om ett landställe, på sidan 142 i textboken.
  • Sedan läste vi texten Landställen – populärt i Sverige på sidan 143 i textboken högt tillsammans och vi tittade också på statistiken på sidan 144 i textboken.
  • Vi lyssnade på En inbjudan på sidan 145 i textboken. I den texten finns många exempel på indirekt tal.
  • Vi pratade om indirekt tal och vi övade på att använda det. Textboken, sidan 146.

Bra jobbat! Vi ses på onsdag!

 

Onsdagen den 3 april

Vi var på Naturhistoriska riksmuseet och guiden Katarina berättade många intressanta saker för oss. Nu vet vi att älghannen har sina horn för att vara snygg för honan. Efter parningen tappar han dem och sedan växer det ut nya och större horn till nästa parning. Vi fick också lära oss att älgar och björnar är särbo men vargar är inte särbo. De lever i en grupp (i en flock). Katarina berättade också att björnhonan får sina ungar på vintern när hon sover och att ungarna har olika pappor. Hon pratade också om fåglar. Hon pratade om stannfåglar och flyttfåglar. Fåglar som äter frön stannar i Sverige på vintern. Fåglar som äter insekter flyttar till varmare länder på vintern. Katarina berättade att en del ladusvalor flyttar till Sydafrika och en del silvertärnor flyttar hela vägen till Australien och Nya Zeeland.

Innan den guidade visningen tittade vi på en film om världshaven på Cosmonova och efter den guidade visningen fikade vi.

Fotot på museet är från en annan dag. När vi var där sken solen.

Tack alla för en jättetrevlig dag! Och tack Sennur och Sinasi för de fina bilderna ni skickade!

 

 

Måndagen den 1 april

På onsdag ska vi åka till Naturhistoriska riksmuseet. Här finns information om det:

I dag pratade vi om natur och djur eftersom vi ska åka till Naturhistoriska riksmuseet:

  • Vi pratade om olika svenska naturtyper: skog, kust, berg/fjäll och odlingslandskap.
  • Sedan pratade vi om ord som är bra att träna på innan vi går på museet.
  • Efter det tittade vi på bilder på ett lodjur och vi svarade på frågor om lodjuret.
  • Till sist pratade vi lite om 1 april, sommartid och lite mer om olika djur som finns i Sverige.
  • Repetera hemma: orden som vi pratade om i dag (jag mejlar ordlistor till alla i kväll)

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag! Vi ses på onsdag! Glöm inte att vi behöver ta bussen från Odenplan klockan 12.59! Du kan gå direkt till bussen eller du kan komma till sal 339 klockan 12.30.

Allt gott till er alla!

 

Onsdagen den 27 mars

Vi fortsatte att prata om jobb:

  • Först pratade vi lite om vädret och våren.
  • Sedan samlade vi frågor på tavlan. Frågor som man kan få på en jobbintervju och frågor som man själv kan ställa på en jobbintervju.
  • Efter det intervjuade vi varandra i par. En person var chef och en person sökte jobb.
  • Till sist delade jag ut Framstegstest 5, som ni kan göra hemma. Fråga gärna mig om det är någon grammatik som ni inte förstår.

Så här såg tavlan ut:

Bra pratat och bra jobbat! Trevlig helg! Vi ses på måndag!

 

 

Måndagen den 25 mars

Vi pratade mycket om jobb:

  • Vi pratade om Norouz/Newros och om våren.
  • Övning A och B på sidan 139 i textboken.
  • Vi lyssnade på texterna om Carina, Lasse, Ola och Inger. Sedan diskuterade vi vilka yrken som passar dem.
  • Till sist pratade vi om vilka frågor man kan få på en jobbintervju.

Tack för i dag! Bra pratat och bra jobbat! Vi ses på onsdag!

 

Onsdagen den 20 mars

I dag har vi varit på Liljevalchs konsthall och sett utställningen Vårsalongen. Solen sken ute. Det kändes som vår och i dag är det vårdagjämning (nu blir dagarna längre än nätterna). I dag är det också den persiska/kurdiska nyårsdagen, så jag vill säga: Gott Nytt Norouz/Newroz!

Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses på måndag!

 

Måndagen den 18 mars

Vi gjorde det här:

  • Först pratade vi om vad vi gjorde i helgen.
  • Sedan repeterade vi de fyra verbgrupperna och vi pratade om skillnaden mellan preteritum och presens perfekt.
  • Efter det spelade vi ett tärningsspel och övade på tidsadverb för dåtid (igår, förra veckan, för … sedan) tillsammans med preteritum och tidsadverb för nutid (i dag, den här veckan, i år) tillsammans med presens perfekt.

Så här såg tavlan ut:

Bra pratat! Tack för i dag! Vi ses på onsdag och då åker vi till Liljevalchs konsthall!

 

Onsdagen den 13 mars

Det här gjorde vi:

  • Vi fortsatte prata om vad vi ville bli när vi var små.
  • Sedan jobbade vi i par. Vi läste texten På restaurang högt tillsammans och vi fyllde i fraser i luckorna. Textboken, sidan 130.
  • Efter det informerade jag om tre utflykter/studiebesök som vi ska åka på (Liljevalchs konsthall, Naturhistoriska riksmuseet och Musikcaféet Baggen).
  • Till sist pratade vi om håller på + och + verb och står/sitter/ligger + och + verb. Textboken, sidan 129.
  • Repetera hemma: Övningsboken, sidorna 119–120.
  • Skriv hemma: En text om maten i ditt land. Textboken, sidan 131.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses på måndag!

 

Måndagen den 11 mars

Det här gjorde vi:

  • Vi lyssnade på texten Vad vill du bli när du blir stor? (sidan 132 i textboken) och sedan pratade vi om adverb för position, destination och från position (till exempel hemma, hem och hemifrån). Efter det gjorde vi övning E på sidorna 133–134 i textboken.
  • Sedan gjorde vi en hörförståelseövning. Vi lyssnade på fem barn som berättade vad de tycker om att äta och vad de inte tycker om att äta. Textboken på sidan 128, övning E.
  • Till sist pratade vi i smågrupper. Vi frågade varandra: Vad ville du bli när du var liten?

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag! Vi ses på onsdag!

 

Onsdagen den 4 mars

Det här gjorde vi:

  • Vi lyssnade på Vad gillar du för mat? på sidorna 126–127 i textboken.
  • Först pratade vi mycket om bisatser och om subjunktionerna när, eftersom/därför att, om och att. Efter det jobbade vi i par i övningsboken på sidorna 115–116.
  • Sedan satt vi i smågrupper och vi intervjuade varandra: Vad tycker du om för mat? … Övning C i textboken på sidan 128. Vi använde bisatser och nationalitetsadjektiv.

Så här såg tavlan ut:

Bra jobbat och bra pratat! Trevlig helg! Vi ses på måndag!

 

Måndagen den 4 mars

Det här gjorde vi:

  • Skillnaden mellan tror och tycker: Jag har ätit lax. Jag tycker att det är gott. Jag har inte ätit älg. Jag tror att det är gott. Jag tycker = Jag har en åsikt/opinion. Jag tror = Jag vet inte./Jag är inte säker./Jag gissar. Textboken, sidan 122.
  • Vi lyssnade på texten Traditionella svenska råvaror. Textboken, sidan 123.
  • Vi pratade om bisatser och några subjunktioner (när, eftersom/därför att och att.) En bisats är en del av en huvudsats, den kan inte stå själv och satsadverb står före verb.
  • Skillnaden mellan många/få och mycket/lite. Textboken, sidan 124–125.
  • Vi pratade i smågrupper om vad man äter i olika länder. Textboken, sidan 125.
  • Repetera hemma: sidorna 112–114 i övningsboken.
  • OBS: Vi ses i sal 339 på onsdag!

Tack för i dag! Vi ses på onsdag!

 

Tisdagen den 19 februari

Det här gjorde vi:

  • Först pratade vi om att det var lite rörigt igår.
  • Sedan lyssnade vi på Annas/Anzas nätdejtingprofil. Sidan 114 i textboken.
  • Efter det lyssnade vi på Leifs svar, Kristers svar och Puttes svar till Anna (sidan 115 i textboken). Vi diskuterade och pratade om vem som passar bäst för Anna.
  • Grammatik: Jag tror … (Jag vet inte/Jag är osäker) Jag tycker … (Jag har en åsikt/opinion).
  • Grammatik: Jag tycker om sport. Jag tycker också om sport. Jag tycker inte om sport. Jag tycker inte heller om sport.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag och bra pratat! Vi ses på måndag!

 

Måndagen den 18 februari

Det här gjorde vi:

  • Vi pratade i smågrupper om vad Anna, 34 år, kan göra för att hitta en partner. Vi gav henne förslag och idéer.
  • Efter det lyssnade vi på texten Anna, 34 år, i textboken på sidorna 113–114.
  • Sedan repeterade vi positionsschemat för huvudsatser och till sist pratade vi om vad konjunktioner är och vi övade på att använda konjunktionerna och, men, för, så och eller (övning L på sidan 117 i textboken).

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag! Vi ses i morgon!