Vardagssvenska för asylsökande, start 14 januari

Hej och välkomna till min blogg!

Kursen börjar måndagen den 14 januari. Vi träffas på måndagar, onsdagar och torsdagar klockan 15–17.15. Vi är i sal nummer 339 och vi börjar med kapitel 8.

Onsdagen den 13 februari är kursens sista dag.

Allt gott och vänliga hälsningar,

Annika

Onsdagen den 13 februari

Det här gjorde vi:

  • Vi fortsatte med kapitel 10. Först pratade vi om kända svenskar (sidan 107 i textboken).
  • Sedan lyssnade vi på några personer som berättade vad de tycker är konstigt i Sverige (sidan 108 i textboken).
  • Efter det pratade vi om vad vi tycker är konstigt/intressant/speciellt/ovanligt i Sverige.

Så här såg tavlan ut:

Tack för den här kursen! Vi ses på nästa kurs! Den börjar på måndag, den 18 februari. Vi är i sal 633, klockan 13–17.

 

Måndagen den 11 februari

Det här gjorde vi:

  • Vi pratade om att det känns som vår. Många länder firar nyår när våren börjar.
  • Efter det pratade vi om vad vi vet om Sveriges geografi, natur, ekonomi, kultur … Sedan lyssnade vi på texten Sverige – natur, historia och ekonomi på sidorna 104–105 i textboken.
  • Till sist övade vi på ord med hjälp av ordkort.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag! Vi ses på onsdag!

 

Torsdagen den 7 februari

Det här gjorde vi:

  • Först pratade vi om snön på taken och sedan pratade vi om hur man kan beskriva vägen.
  • Efter det lyssnade vi på texten Lite om Malmö, på sidan 101 i textboken.
  • I den texten finns många exempel på prepositionerna i och . Vi pratade om när vi använder dem och vi gjorde uppgift A på sidan 102 i textboken.
  • Sedan skrev vi en diktamen och till sist började vi göra Framstegstest 3 (för kapitel 7–9).
  • Repetera hemma: Gör klart Framstegstestet.

Så här såg tavlan ut:

Bra jobbat! Trevlig helg! Vi ses på måndag!

 

Onsdagen den 6 februari

Det här gjorde vi:

  • Först pratade vi om vädret och om snön.
  • Efter det pratade vi om hur vi använder siffror som substantiv. Textboken, sidan 94.
  • Sedan pratade vi om hur vi kan fråga om vägen och hur vi kan beskriva vägen till olika platser. Textboken, sidan 99.
  • Repetera hemma: Textboken sidan 100, övningsboken sidorna 86–87 0ch 91.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 4 februari

Det här gjorde vi:

  • Först pratade vi om när vi använder presens som futurum (framtid). Sedan pratade vi om när vi använder ska+infinitiv när vi pratar om framtid.
  • Efter det gjorde vi uppgift A på sidan 96 i textboken och uppgift 3A på sidan 88 i övningsboken.
  • Till sist gjorde vi en hörförståelseövning. Textboken, sidan 97.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag! Vi ses på onsdag!

 

Torsdagen den 31 januari

Det här gjorde vi:

  • Vi gick ner till aulan. Där informerade flera olika organisationer om aktiviteter, rådgivning och kulturella/sociala mötesplatser för asylsökande. De hade mycket bra information
  • Efter det pratade vi om tidsprepositionerna om … (för framtid) och för … sedan (för dåtid). Sedan läste vi texten Hur kommer vi till Moderna museet? högt tillsammans.
  • Vi frågade varandra frågor om dåtid och framtid med frågeordet När …? Textboken, sidan 98 (C).
  • Repetera hemma: Övningsboken, sidorna 89–90.
  • Skriv hemma: Hur kommer du till Folkuniversitetet?

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses på måndag!

 

Onsdagen den 30 januari

Det här gjorde vi:

  • Rediet presenterade sig för oss och vi presenterade oss för honom.
  • Efter det frågade vi varandra: Hur kommer du till Folkuniversitetet?
  • Till sist gjorde vi en övning i hörförståelse: sidan 95 (E och F).

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 28 januari

Det här gjorde vi:

  • Vi pratade om partikelverb (verb + verbpartikel) och vi pratade om skillnaden mellan verbpartikel och preposition.
  • Vi läste de tre sista dialogerna i texten Transporter.
  • Vi pratade om skillnaden mellan verben går och åker. Sedan gjorde vi uppgift B på sidan 93 i textboken.
  • Till sist övade vi på grammatik från kapitel 8 med hjälp av quizspelet Kahoot!
  • Repetera hemma: Övningsboken, sidorna 85–86.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag! Vi ses på onsdag!

 

Torsdagen den 24 januari

Det här gjorde vi:

  • Vi spelade ett bordspel som heter Tempusspelet och övade på verb i olika tempusformer.
  • Efter det började vi med kapitel nio. Vi läste de fem första dialogerna i texten Transporter och vi pratade om vilka bilder som de passar ihop med.
  • Repetera hemma: Kapitel 8 i övningsboken.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses på måndag!

 

Onsdagen den 23 januari

Det här gjorde vi:

  • Först pratade vi om vädret i dag, i går, den här veckan, i somras …
  • Efter det gick vi igenom övning A på sidan 79 i övningsboken tillsammans. Vi pratade om vilka hjälpverb som passar bäst och vilka hjälpverb som betyder nästan samma sak.
  • Sedan gjorde vi en övning i hörförståelse, sidan 89 i textboken.
  • Till sist läste vi dialogen till hörförståelsen, En Sverigeresa, högt tillsammans. Vi pratade också om den texten.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 21 januari

Det här gjorde vi:

  • Vi pratade om vad vi gjorde i helgen och vad vi har gjort i dag. Vi använde preteritum och presens perfekt.
  • Efter det läste vi texten Jag borde sluta röka, på sidan 87 i textboken.
  • Sedan pratade vi om hjälpverben borde, måste, får, behöver, hinner och orkar.
  • Till sist jobbade vi lite med hjälpverb i övningsboken på sidan 79.
  • Repetera gärna hemma: Övningsboken, sidorna 79–80.
  • Skriv gärna hemma (textboken sidan 91): Skriv ett mejl och använd preteritum och presens perfekt.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag! Vi ses på onsdag!

 

Torsdagen den 17 januari

Det här gjorde vi:

  • Först pratade vi om att det var halt ute.
  • Sedan lyssnade vi på de tre dialogerna i texten Karaoke och annat … (textboken sidan 83).
  • Efter det pratade vi i smågrupper. Vi använde verb i presens perfekt och preteritum. Textboken sidan 84 (övningarna A och B).
  • Till sist pratade vi om olika väder. Vi gjorde övning C på sidan 86 i textboken tillsammans.
  • Repetera gärna i övningsboken hemma: Sidorna 75–77 (övningarna 1–3) och sidan 82.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses på måndag!

 

Onsdagen den 16 januari

Det här gjorde vi:

  • Vi pratade om ordningstal och hur man säger datum. Textboken sidan 82.
  • Efter det pratade vi om skillnaden mellan preteritum och presens perfekt (har + supinum). Vi använder de verbformerna när vi talar om något i dåtid.
  • Vi repeterade de fyra verbgrupperna och lade till supinum. Textboken sidan 228.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 14 januari

Det här gjorde vi:

  • Vi intervjuade varandra.
  • Vi presenterade varandra för hela gruppen.
  • Först lyssnade vi på texten Första gången i Sverige och sedan läste vi den högt tillsammans. Vi pratade om uttal. Textboken, sidan 80.
  • I den texten finns ny grammatik: presens perfekt och ordningstal för datum. Vi ska prata mer om det och vi ska öva på det på onsdag.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag! Vi ses på onsdag!