Svenska från dag ett, tisdagar och torsdagar

Hej och välkomna till min kursblogg!

Kursen börjar onsdagen den 20 februari. Vi ses i sal nummer 633 på tisdagar och i sal 533 på torsdagar, klockan 13–17.

Sista gången på kursen är tisdagen den 28 maj, men vi har också en avslutningspicknick onsdagen den 29 maj.

Allt gott och vänliga hälsningar,

Annika

 

INFORMATION:

VI AVSLUTAR KURSEN MED PICKNICK OCH KUBB

Onsdagen den 29 maj ses vi vid Björkhagens tunnelbanestation klockan 13 och sedan promenerar vi tillsammans till Söderbysjön, där vi har en picknick och spelar kubb.

Ta gröna linjen mot Skarpnäck. Gå av vid Björkhagen. Vi går sedan tillsammans 2 kilometer på en grusväg genom skogen till Söderbysjön.

Ta gärna med något att äta och dricka och en picknickfilt, om du vill och kan. Jag bakar något och tar med kaffe. Jag tar också med ett kubbspel. Kubb är ett sällskapsspel från Gotland, som många brukar spela på somrarna.

Det är bra att ta med en flaska vatten.

 

Tisdagen den 28 maj

Vi började med kapitel 8.

  • Först tittade vi på bilderna på sidan 101 och vi pratade om vilka årtionden de hör hemma i.
  • Efter det lyssnade vi på texterna på sidorna 101–103. Vi lyssnade på en text i taget och efter varje text gissade vi vilket årtionde den handlade om.

Stort tack till er alla för den här tiden på kursen! Jag har haft jättekul och jag kommer att sakna er. Lycka till med allt!

 

Torsdagen den 23 maj
  • Först pratade vi om att ha picknick vid Söderbysjön, onsdagen den 29 maj.
  • Sedan pratade vi lite om konflikten i tisdags.
  • Efter det lyssnade vi på texten Svenska landskap och pratade om den. Textboken, sidan 92.
  • Vi berättade för varandra om vilka landskap och städer vi har besökt eller bott i.
  • Till sist jobbade vi med ord från kapitel 7 med hjälp av ordkort. Vi pratade om vad de betyder och hur vi kan använda dem.

Tack för i dag! Bra pratat! Trevlig helg! Vi ses på tisdag!

 

Tisdagen den 21 maj
  • Först pratade vi om verbet känner, som vi använder på flera sätt.
  • Efter det jobbade vi i par i övningsboken på sidorna 72–73.
  • Sedan lyssnade vi på fyra personer som talade olika dialekter (norrländska, gotländska, skånska och göteborgska).
  • Till sist spelade vi Kahoot! och repeterade blandad grammatik. Vi avbröt mitt i spelet på grund av en konflikt. Vi försökte lösa konflikten genom att prata med varandra, men jag tror att vi behöver prata mer. Jag hoppas att alla mår bra. <3

Tack för i dag! Vi ses på torsdag!

 

Torsdagen den 16 maj

Vi besökte Kungliga slottet och vi fick en guidad visning av några av slottets salar. Vi såg silvertronen, där kronprinsessan Viktoria kanske kommer att sitta när hon blir drottning. Vi besökte rummet där kungen har möte med regeringen ibland och vi tittade på balsalen där kungafamiljen har fest med dans. Guiden berättade att kungen och drottningen måste gå hem klockan 23 när det är fest och då måste festen sluta för alla. Det är tradition. Vi såg också en modell av det gamla slottet Tre Kronor, som brann ner år 1697.

Efter den guidade visningen gick vi och tittade på Stockholms minsta staty. Den heter Järnpojken. Vi klappade honom på huvudet för det ger tur. Till sist fikade vi på ett café som heter Grillska Huset.

Tack för en trevlig dag! Trevlig helg! Vi ses på måndag, tisdag och torsdag nästa vecka! På måndag är vi välkomna till Bergshamra för att sjunga i kör och fika. Vi träffas i sal 633 klockan 13 och åker sedan dit tillsammans.

 

Tisdagen den 14 maj

Vi åkte till Skansen, som är världens äldsta och största friluftsmuseum (museum som är utomhus). En guide med gamla traditionella kläder visade oss hur en ganska fattig bondefamilj levde i Dalarna på 1800-talet. Efter det promenerade vi och vi tittade på några djur, till exempel renar, älgar och sälar. Till sist fikade vi.

Tack för i dag! Vi ses på torsdag! Då åker vi till Gamla stan och besöker slottet!

 

Nästa vecka åker vi på två utflykter!

  • Tisdagen den 14 maj besöker vi Skansen. Vi får en guidad visning klockan 14. Vi träffas i  entrén på Folkuniversitetet klockan 12.50. Om du vill kan du gå direkt till tunnelbanan vid Rådmansgatan. Vi behöver ta tunnelbanan som går klockan 13.15. Vid T-centralen byter vi till spårvagn och åker med den till Skansen.
  • Torsdagen den 16 maj åker vi till Gamla stan och besöker slottet, där vi får en guidad visning klockan 14. Vi träffas i klassrummet (sal 533) klockan 13.

 

Torsdagen den 9 maj
  • Först presenterade sig Sibel, som har börjat i vår grupp.
  • Efter det pratade om perfekt particip. Vi utgår från supinumformen när vi bildar perfekt particip, som fungerar som adjektiv.
  • Sedan jobbade vi i par med övning C på sidan 98 i textboken.
  • Efter rasten lyssnade vi på texten Husmanskost – regional matkultur, sidan 96 i textboken, och sedan läste vi texten på sidan 97 högt tillsammans.
  • Till sist spelade vi Kahoot! och repeterade possessiva och reflexiva possessiva pronomen.
  • Repetera hemma: sidorna 68–70 i övningsboken.

Bra jobbat! Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses på tisdag och då åker vi till Skansen! (Se information här ovanför och i mejl som jag har skickat till alla.)

 

Tisdagen den 7 maj
  • Först lyssnade vi på texten om Ingmar Bergman på sidan 88 i textboken.
  • Efter det jobbade vi i par med övning B på sidan 89.
  • Sedan läste vi texten på sidan 90 högt tillsammans.
  • Efter rasten pratade vi om filmer som vi gillar. Övning C och D på sidan 90 i textboken.
  • Till sist spelade vi Kahoot! och repeterade grammatik från nivå A2 och B1.

Tack för i dag! Bra pratat! Vi ses på torsdag!

 

Torsdagen den 2 maj

Vi tittade på filmen Så som i himmelen. Den är regisserad av Kay Pollak och den handlar om en framgångsrik dirigent som flyttar tillbaka till sin barndomsby i Norrland. Filmens genre är drama.

Skriv hemma: En text om någon av karaktärerna i filmen.

Tack för i dag och trevlig helg!

 

OBS!

  • Torsdagen den 18 april är det ingen kurs. Då är det påsklov.
  • Tisdagen den 30 april är det inte heller någon kurs. Då är det valborgsmässoafton.

 

Torsdagen den 25 april
  • Vi började lektionen med grammatik: relativa bisatser med relativa adverb/pronomen där, dit, som, vars och vilket. Övningsboken, sidan 66–67.
  • Efter det pratade vi om orden i rutan (C) på sidan 87 i textboken och sedan gjorde vi en hörförståelseövning. Vi lyssnade på tre personer som berättade om sina smultronställen. Textboken, sidan 87–88.
  • Till sist spelade vi Kahoot! och repeterade blandad grammatik.
  • Repetera hemma: Övningsboken, sidan 67 B.
  • Skriv hemma: En text om ditt smultronställe. (Vilket är ditt smultronställe? Hur ser det ut? Vad gör du där? Varför tycker du om det stället? Vad känner du när du är där?

Tack för i dag! Bra jobbat! Trevlig helg och trevlig valborg! Vi ses om en vecka!

 

Tisdagen den 23 april
  • Först småpratade vi om påskhelgen. Vi tänkte på ordföljden.
  • Efter det pratade vi om hur man brukar skriva om statistik och sedan skrev vi om statistiken på sidan 85 i textboken.
  • Till sist började vi på kapitel 7. Vi pratade om  bilden på sidan 86 i textboken (övning A och B) och vi lyssnade på texten Smultronställe.
  • Fundera hemma: Vad har du för smultronställe?

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag! Vi ses på torsdag!

 

Tisdagen den 16 april
  • Först arbetade vi med olika uttryck för presens futurum.
  • Efter det gjorde vi en hörförståelse. Sidan 81–82 i textboken.
  • Till sist satt vi i smågrupper och sa meningar med ord från kapitel 6 med hjälp av ordkort.
  • Läs hemma: Så styrs Sverige, sidorna 83–85 i textboken.
  • Repetera hemma: Framstegstest 2.

Så här såg tavlan ut:

Glad påsk till er alla!

 

Torsdagen den 11 april

Dagny, kom hit och spill. Å, å, å Dagny, fem droppar till. Hör hur mitt hjärta sjunger trall, dill, dill … Vi sjöng allsång och fikade med Annika, Linnéa och Ellinor på Musikvalvet Baggen, som är ett medeltida källarvalv i Gamla stan. (Innan vi åkte till Gamla stan övade vi lite grammatik 🙂  Vi korrigerade fel i en text.)

Trevlig helg till er alla och ett stort tack för en fin och rolig eftermiddag!

 

Torsdagen den 11 april sjunger vi allsång på Musikvalvet Baggen i Gamla stan:

Musikvalvet Baggen ligger på Svartmangatan 27 i Gamla stan.

 

Tisdagen den 9 april

Det här gjorde vi:

  • Först om pizzor och sedan pratade vi om påsken. I Sverige blandar vi olika traditioner under påskhelgen.
  • Efter det gjorde vi ordkunskapsövningen på sidan 60 i övningsboken.
  • Sedan lyssnade vi på texten Svensk politik och efter varje stycke gissade vi svaret på frågan. Textboken, sidorna 77–78.
  • Till sist lyssnade vi på texten Ett nytt parti. Textboken, sidan 79.
  • Skriv hemma: uppgift A på sidan 79 i textboken. (Läs texten Ett nytt parti igen för att få inspiration).

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag! Vi ses på torsdag! Då går vi på musikcafé och sjunger allsång!

 

Torsdagen den 4 april

Vi gjorde det här:

  • Först pratade vi om våra olika länders statsskick. Textboken, sidan 75.
  • Efter det lyssnade vi på texten Om du var kung eller drottning för en dag … Textboken, sidan 73.
  • Sedan pratade vi om konditionalis och vi övade på att använda konditionalis, genom att spela ett tärningsspel.
  • Till sist gjorde vi övning H på sidan 76 i textboken: ”Man ska aldrig säga aldrig”.
  • Repetera hemma: Övningsboken, sidan 59.
  • Skriv hemma: Om ett barndomsminne, dina far- eller morföräldrar, … eller något annat som passar med tidsuttrycken i övningen. Textboken, sidan 72.

Så här såg tavlan ut:

Bra jobbat! Trevlig helg! Vi ses på tisdag!

 

Tisdagen den 2 april

Det här gjorde vi:

  • Först pratade vi lite om den 1 april och om att vi brukar lura varandra då.
  • Sedan pratade vi om relativt pronomen: vilket/något som. Vi gjorde övningarna 7A och B i övningsboken på sidan 55.
  • Efter det gick vi igenom tidsuttrycken i skrivuppgiften på sidan 72 i textboken. Vi pratade om vad de betyder och vi skrev meningar med dem.
  • Till sist började vi med kapitel 6. Vi pratade om bilden på sidan 73 och om kungafamiljen. Efter det lyssnade vi på texten Kungafamiljen och Sveriges statsskick på sidan 75 i textboken.
  • Skriv gärna hemma: Om ett barndomsminne, dina far- eller morföräldrar, … eller något annat som passar med tidsuttrycken i övningen. Textboken, sidan 72.

Så här såg tavlan ut:

Bra jobbat och bra pratat! Tack för i dag! Vi ses på torsdag!

 

Torsdagen den 28 mars

Det här gjorde vi:

  • Först pratade vi om att många ord som slutar på -is är slangord. En bästis, ett dagis, en lantis …
  • Sedan läste vi texten Barrunda eller fredagsmys på sidan 62 i textboken.
  • Efter det försökte vi övertala varandra att följa med på olika aktiviteter. Övning A på sidan 62 i textboken.
  • Sedan lyssnade vi på texten Vanor och ovanor och efter det diskuterade vi våra egna vanor och ovanor. Dessutom pratade vi om vilka ovanor vi irriterar oss på. Textboken, sidorna 68–69.
  • Vi pratade också lite om att vi använder bestämd form av substantiv när substantivet är en del av något eller tillhör någon.
  • Till sist lyssnade vi på texten Godisets historia. Vi pratade också om vilka meningar som saknades i texten. Textboken, sidorna 70–71.

Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses på tisdag!

 

Tisdagen den 26 mars

Vi pratade en massa om indirekt tal på lektionerna i dag.

  • Först välkomnade vi en ny kursdeltagare, Marina, och sedan fyllde vi i indirekt tal i en dialog som jag hade skrivit på tavlan.
  • Efter det lyssnade vi på texten Ett mejl på sidan 63 i textboken. Vi pratade om svåra ord i texten och vi letade efter exempel på indirekt tal.
  • Sedan jobbade vi i smågrupper eller i par med övningarna H, I och J på sidan 65 i textboken.
  • Till sist gjorde vi övning K och M på sidorna 65–66 i textboken. Vi pratade också lite politik.
  • Repetera hemma: Övningsboken, sidorna 52–53 (indirekt tal) och sidorna 49–50 (hemma hos/hem till).

Så här såg tavlan ut:

Bra pratat och bra jobbat! Tack för i dag! Vi ses på tisdag!

 

Torsdagen den 21 mars

Vi var på Naturhistoriska riksmuseet och nu vet vi bland annat att älghannen har sina horn för att imponera på honan. Efter parningen tappar han dem och sedan växer det ut nya till nästa parning. Vi fick även lära oss att älgar är särbo och att de äter bark på vintern.  Museipedagogen Katarina berättade också att björnhonan föder sina ungar på vintern när hon sover och att ungarna i en kull kan ha olika pappor. Dessutom fick vi veta att ladusvalor flyttar ända till Sydafrika på vintern och att vargar lever tillsammans med sin familj med en alfahanne och en alfahona som ledare.

Innan den guidade visningen tittade vi på en film om världshaven på Cosmonova och vi avslutade museibesöket med att fika.

Tack för i dag och trevlig helg! Jag vill också säga Gott Nytt Norouz till alla som firar nytt år nu! Vi ses på tisdag.

 

 

Tisdagen den 19 mars

Det här gjorde vi:

  • Vi gick igenom subjunktionerna på sidan 64, uppgift D, och vi pratade om när vi använder dem och hur vi använder dem.
  • Efter det pratade vi om lodjuret. Det är ett av djuren som finns på utställningen Natur i Sverige, som vi ska se på torsdag.
  • Till sist pratade vi om ord som är bra att lära sig innan vi går till Naturhistoriska riksmuseet. Jag har mejlat de orden till er alla.

Så här såg tavlorna ut:

Tack för i dag! Vi ses på torsdag! Då träffas vi klockan 12.30 i sal 533 och sedan går vi och tar vi bussen från Odenplan klockan 12.59.

 

 

Torsdagen den 14 mars

Vi arbetade med det här:

  • Först gjorde vi skrivuppgiften på sidan 58 i textboken.
  • Sedan pratade vi i par och i hela gruppen om bilden på sidan 59 (övning A).
  • Efter det lyssnade vi på texten Fredagsmys och sedan pratade vi om statistiken på sidan 60 (uppgift D).
  • Till sist skrev alla varsin text om fredagsmys (uppgift E, på sidan 60).

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag! Bra pratat och bra jobbat! Trevligt fredagsmys i morgon:-) och trevlig helg!

 

Tisdagen den 12 mars

Det här jobbade vi med:

  • Först informerade jag om en utflykt som vi ska göra. Nästa vecka, på torsdagen, ska vi åka till Naturhistoriska riksmuseet.
  • Sedan arbetade vi i par och kombinerade fraserna i övningarna 4 A–C i övningsboken på sidan 42.
  •  Efter det lyssnade vi på de tre första älgnyheterna på sidan 57 i textboken. Vi gav varje artikel en rubrik och vi pratade om ord och grammatik. Textboken, sidorna 56–57.
  • Till sist gjorde vi ett korsord och övade på adjektiv.
  • Repetera hemma: Övning 4 D på sidan 43 i textboken. Övningsboken kapitel 4. Nästa gång börjar vi med kapitel 5.
  • Läs hemma: Den fjärde artikeln på sidan 57.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag! Vi ses på torsdag!

 

INFORMATION: Tyvärr måste vi sluta klockan 16.00 på tisdag igen (den 12/3). Efter det ska vi få vara i salen (633) till klockan 17 varje tisdag.

Torsdagen den 7 mars

Vi gjorde det här:

  • Först pratade vi om hur vi kan ta hjälp av konjunktioner, subjunktioner och sambandsord för att förklara något eller för att signalera kontrast.
  • Efter det gjorde vi övning 3A på sidan 41 i övningsboken.
  • Sedan övade vi på ordföljd i huvudsatser och bisatser. Vi fyllde i huvud- och bisatser i en lucktext – en saga om Rödluvan och vargen.
  • Till sist pratade vi i smågrupper om vilda djur.
  • Repetera hemma: Övningsboken, sidan 45.
  • Skriv hemma: Övningsboken, sidan 41 (övning B) och sidan 45 (övning B).

Så här såg tavlan ut:

Bra jobbat och bra pratat! Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses på tisdag i sal 633.

 

Tisdagen den 5 mars

Det här gjorde vi:

  • Först pratade vi om lite av varje (lite olika saker), till exempel om semlor, eftersom det är fettisdagen i dag.
  • Efter det pratade vi om grammatik: Presens particip.
  • Sedan lyssnade vi på texterna om björnen och vargen, på sidorna 53–54 i textboken.
  • Studera hemma: Sidan 44 i övningsboken (partikelverb).
  • Fundera hemma: Vill du hellre möta en björn än en varg eller vill du hellre möta en varg än en björn i skogen? (Om du inte var på kursen i dag är det bra att läsa texterna om björnen och vargen hemma.) På torsdag diskuterar vi vilket av de två vilda djuren vi helst möter i skogen.

Tack för i dag! Vi ses på torsdag i sal 533.

 

 

Ursäkta för att jag inte har skrivit i bloggen den senaste veckan. Jag har haft tekniska problem. I morgon börjar jag skriva igen!

Torsdagen den 20 februari

Det här gjorde vi:

  • Alla presenterade sig för hela gruppen.
  • Efter det repeterade vi adjektiv och substantiv i obestämd och bestämd form.
  • Sedan diskuterade vi några frågor om lycka: Gör pengar oss lyckliga? Kan folk i fattiga länder vara lika lyckliga som folk i rika länder? Är religiösa människor lyckligare än andra? Vad gör oss lyckliga?
  • Till sist lyssnade vi på vad en kvinna, som har forskat om lycka i många år, svarade på de frågorna. Textboken, sidan 44.
  • Repetera hemma: Framstegstest 1 (kapitel 1–3), övningsboken kapitel 3.

Så här såg tavlan ut:

Bra pratat! Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses på onsdag!

 

Onsdagen den 20 februari

Det här gjorde vi:

  • Vi lyssnade på texten Skilda världar på sidorna 41–42 i textboken. Vi stannade efter varje stycke för att diskutera vem texten passade i hop med.
  • Efter det pratade vi i par: Vem är du mest lik, Maria eller Ulrika? Uppgift E, sidan 43 i textboken.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag och bra pratat! Vi ses i morgon!