Svenska A2, extra intensiv, fem dagar i veckan, start 5/8

Hej och välkomna till min blogg!

Kursen börjar måndagen den 5 augusti och slutar fredagen den 16 augusti.

Vi ses måndag–fredag klockan 9–14.30 i sal nummer 537.

Här på bloggen lägger jag upp foton på tavlan och jag skriver också vad vi har jobbat med.

Allt gott och vänliga hälsningar,

Annika

 

Fredagen den 16 augusti

Vi tog ett tjusigt gruppfoto. Tack Sophie för bilden! Vad fina och glada vi är:-)

Den sista gången på den här kursen jobbade vi med det här:

  • Först svarade vi på ja-/nej-frågor med kortsvar.
  • Sedan läste vi texten Hos doktorn högt tillsammans och pratade mycket om uttal, reduceringar och förändringar.
  • Vi pratade om uttryck och prepositioner för frekvens ( … om dagen, … i veckan, … varje dag, … varannan dag, … var tredje dag, …) och vi intervjuade varandra i par: Hur ofta dricker du kaffe? Hur ofta städar du badrummet? Hur ofta tänker du på familjen? ...
  • Sedan kombinerade vi namnen på kroppsdelar med bokstäverna på bilden på sidan 198 i textboken.
  • Efter det kombinerade vi fraser i uppgiften Hur mår du?, på sidan 203 i textboken.
  • Sedan gjorde vi en hörförståelseövning. Uppgift B på sidan 203 i textboken.
  • Till sist spelade vi Kahoot! och repeterade grammatik från hela kursen.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag och för att ni gick den här kursen! Det var jättetrevligt att träffa er alla och jag önskar er stort lycka till med svenska och allt annat ni vill göra!

 

 

 

Torsdagen den 15 augusti

Det här gjorde vi:

  • Först lyssnade vi på texten Lägenhetsvisning, på sidan 182 i textboken.
  • Vi pratade om ser ut + adjektiv och hur vi använder det.
  • Sedan pratade vi om verb för position (står/ligger/sitter) och presentering: Det +står/ligger/sitter + substantiv i obestämd form + plats.
  • Vi jobbade i par och fyllde i lucktexten på sidan 183.
  • Efter det lyssnade vi på texten Fikapaus på jobbet, i textboken på sidan 188.
  • I den texten finns flera exempel på adjektiv i bestämd form. Vi pratade om när vi använder det.
  • Efter den riktiga lunchpausen lekte vi fikapaus. Uppgift B på sidan 189 i textboken.
  • Sedan gjorde vi en diktamen av en text som gav instruktionerna till nästa uppgift: Hur kan vi säga informella telefonfraser på ett formellt sätt? Textboken, sidan 195.
  • Efter det kompletterade vi meningar med adjektiv och substantiv och pratade mer om när vi använder bestämd form och obestämd form.
  • Till sist gick vi igenom adjektivet liten/litet/små i bestämd form: lilla/små.
  • Repetera hemma: Övningsboken, kapitel 18.
  • Skriv hemma: Mitt drömboende, skrivövningen på sidan 187 i textboken.

Bra jobbat och bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon! Då är det tyvärr den sista gången på den här kursen.

 

Onsdagen den 14 augusti

Det här gjorde vi:

  • Först tipsade jag om Stockholms kulturfestival och om Folkuniversitetets tipspromenad/quiz om Sverige. Kulturfestivalens program ser intressant ut/ser inte intressant ut. Tillsammans med partikelverbet ser ut använder vi adjektiv:  ser + adjektiv + ut. Vi beskriver något vi ser och som vi får en bild av hur det verkar.
  • Efter det jobbade vi i par och kombinerade fraser om boende. Textboken sidan 175.
  • Sedan pratade vi i smågrupper om hur vi bor.
  • Vad är skillnaden mellan adjektiv och adverb?
  • Vi pratade om komparation av adjektiv och adverb.
  • Villan är dyrare än lägenheten. Hus A är lika dyrt som hus B. Hus A och hus B är lika dyra. Vi jämförde olika saker.
  • Vi jobbade i smågrupper och skrev listor på fördelar och nackdelar med att bo i stan och att bo på landet.
  • Sedan argumenterade vi för och emot att bo på landet eller att bo i stan.
  • Till sist gjorde vi ett korsord och gav varandra definitioner på olika ord från kapitel 17.
  • Repetera hemma: Övningsboken, sidorna 159–160 och 164–165. Framstegstest 5.
  • Lär dig namnen på olika möbler hemma: Textboken, sidan 185.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag! Bra pratat och bra jobbat! Ha en bra kväll! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 13 augusti

Det här gjorde vi:

  • Vi började med att presentera oss för Shqiponja, som är en ny kursdeltagare i vår grupp.
  • Sedan gjorde vi övningarna A och B på sidan 166 i textboken. Vi pratade också om subjunktionerna för att, utan att och genom att.
  • Efter det pratade vi i smågrupper om åsikterna i uppgift B. Uppgift C på sidan 167 i textboken.
  • Sedan kombinerade vi ord och fraser i övning E på sidan 168.
  • Vi lyssnade på den första texten i Olika vägar till ett bra jobb. Textboken, sidan 170, och efter det pratade vi i smågrupper om vår skoltid. Textboken sidan 171, uppgift A.
  • Sedan gjorde vi en diktamen och pratade om skillnaden mellan framtidsuttrycken ska + infinitiv, kommer att + infinitiv och presens tillsammans med tiduttryck för framtid.
  • Till sist gav vi varandra komplimanger. Vilken/Vilket/Vilka + adjektiv + substantiv + subjekt + verb!
  • Repetera hemma: Framstegstest 5. Övningsboken, kapitel 16.
  • Skriv hemma: En text om din skoltid och dina framtidsplaner. Textboken sidan 175.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag! Bra jobbat och bra pratat! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 12 augusti

Det här arbetade vi med:

  • Först pratade vi om helgen i smågrupper: Vad gjorde du i helgen?
  • Sedan berättade alla för hela gruppen vad någon annan gjorde i helgen.
  • Efter det pratade vi om reflexiva possessiva pronomen. Vi repeterade också possessiva pronomen och gjorde övningarna D–G på sidorna 157–158 i textboken.
  • Sedan jobbade vi i par och gjorde en pardiktamen.
  • Efter det pratade vi om relativa bisatser och gjorde uppgift A på sidan 134 i övningsboken.
  • Sedan läste vi texten Sveriges klimat högt tillsammans och övade på uttal. Textboken sidan 163. Efter det gissade vi vem som hade rätt, Kurt-Allan eller Bertil? Övning B på sidan 164 i textboken. Vi läste faktarutan Vem har rätt? på sidan 165 och vi kontrollerade svaren.
  • Till sist pratade vi i smågrupper med hjälp av ordkort med ord från kapitel 15.
  • Repetera hemma: övningsboken, kapitel 15. Ordkort med ord från kapitel 15.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag! Bra jobbat och bra pratat! Vi ses i morgon!

 

Fredagen den 9 augusti

Det här arbetade vi med:

  • Först pratade vi om helgen: Vad ska du göra i helgen?
  • Sedan lyssnade vi på texten Sara och Brian på landet – En inbjudan (textboken, sidan 145). I den texten finns många exempel på indirekt tal. Vi gick igenom indirekt tal och positionsschemat för bisatser.
  • Efter det gjorde vi en hörförståelseövning. Vi lyssnade på texten På landet utan att titta i böckerna. Vi skrev ord och fraser som vi hörde. Textboken sidan 146–147.
  • Sedan lyssnade vi på texten Brian träffar Kurt-Allan och Berit och efter det läste vi texten Dagen fortsätter högt tillsammans för att öva på uttal.
  • Vi pratade om subjunktionerna trots att, även om, innan och medan.
  • Till sist spelade vi Kahoot! och övade på grammatik från kapitel 11–13.
  • Repetera hemma: Framstegstest 4 (grammatik och ord från kapitel 11–13) och övningsboken, sidorna 132–133, 135, 136–137 (ordföljd).
  • Läs hemma: Therese tipsar (textboken, sidan 152)
  • Skriv hemma: Ett svar till Pelle Svensk (skrivuppgiften på sidan 155 i textboken)

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag! Bra jobbat och bra pratat! Trevlig helg! Vi ses på måndag! 🙂

 

Torsdagen den 8 augusti

Det här arbetade vi med:

  • Först pratade vi om den här veckan. Vad har du gjort den här veckan? Alla berättade för hela gruppen.
  • Efter det pratade vi om skillnaden mellan presens perfekt och preteritum?
  • Sedan spelade vi ett tärningsspel, Tidsspelet, och övade på att använda preteritum och presens perfekt tillsammans med adverb för dåtid och nutid.
  • Efter det pratade vi i smågrupper om vad vi ville bli när vi var små.
  • Till sist pratade vi i par om vad man gör i olika yrken. Textboken, sidan 139.
  • Repetera hemma: Framstegstest 4 och övningsboken, kapitel 13.

Så här såg tavlan ut:

Bra jobbat och bra pratat igen! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Onsdagen den 7 augusti

Det här gjorde vi:

  • Vad gjorde du i går efter kursen? Alla berättade för hela gruppen.
  • Bisatser och subjunktionerna när, eftersom/därför att, om och att. En bisats är en del av en huvudsats, den kan inte stå själv och satsadverb står före verb.
  • Vi lyssnade på texten Traditionella svenska råvaror. Textboken, sidan 123.
  • Efter det pratade vi i smågrupper om vad vi tycker om för mat och vilka restauranger vi gillar. Vi använde subjunktioner och nationalitetsadjektiv. Textboken, sidan 128.
  • Håller på/står/sitter/ligger + och + verb. Textboken sidan 129.
  • Vi började med kapitel 13 och vi lyssnade på texten Vad vill du bli när du blir stor? Textboken sidan 132.
  • Adverb för position (hemma, här …), destination (hem, hit …) och från position (hemifrån, härifrån …).
  • Repetera hemma: sidorna 115–124 i övningsboken.
  • Fundera hemma: Vad ville du bli när du var liten? Varför ville du bli det? Vad tyckte du var roligt att göra som barn?

Så här såg tavlan ut:

Bra pratat och bra jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den  6 augusti

Det här gjorde vi:

  • Först pratade vi lite om vädret och sedan gjorde vi övning A, datorer och IT, på sidan 118 i textboken tillsammans.
  • Efter det jobbade vi i par och fyllde i ord i dialogerna på sidorna 119–120.
  • Vi repeterade possessiva pronomen och de fem substantivgrupperna och pratade om när vi använder obestämd form och bestämd form av substantiv.
  • Vi läste och rättade några av Anzas svar till Putte, Krister, Adam och Leif (de som ni skrev igår).
  • Vi pratade i par om svensk mat och vi övade på skillnaden mellan tycker och tror (textboken, sidan 122).
  • Sedan pratade vi om skillnaden mellan många/få och mycket/lite och vi gjorde övning E på sidan 125 i textboken.
  • Till sist pratade vi om mat igen. Vad äter man i olika länder? Övning F, sidan 125.
  • Läs hemma: Traditionella svenska råvaror (textboken, sidan 123)
  • Skriv hemma: En text om maten i ditt land (skrivövning i textboken på sidan 131).
  • Repetera det som du tycker att du behöver repetera i övningsboken.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag! Bra jobbat och bra pratat! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den  5 augusti

Det här gjorde vi:

  • Vi intervjuade varandra i par och sedan presenterade vi varandra för hela gruppen.
  • Efter det pratade vi i smågrupper om vad Anna, 34 år, kan göra för att hitta en partner. Vi gav henne förslag och idéer.
  • Vi lyssnade på texten Anna, 34 år, i textboken på sidorna 113–114.
  • Sedan läste vi Anzas profil och männens mejl till henne.
  • Vi pratade om skillnaden mellan också och heller.
  • Efter den pratade vi i smågrupper om vilken man som passar Anna bäst och sedan skrev vi svar från Anna till Leif, Putte, Krister och Adam.
  • Till sist pratade vi om konjunktioner. Vi repeterade positionsschemat för huvudsatser och vi övade på att använda konjunktionerna och, men, för, så och eller (övning L på sidan 117 i textboken).
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 101–104 (gärna också sidorna 105–106).

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag! Vi ses i morgon!