Svenska A2 del 1, måndagar och onsdagar, start 12/11

Hej och välkomna till min blogg!

Vi ses i sal nummer 317 på måndagar och onsdagar klockan 18–20.15.

Här på bloggen kan du se vad vi har arbetat med och vad jag rekommenderar att ni repeterar och gör hemma.

Onsdagen den 12 december slutar kursen.

Allt gott och vänliga hälsningar,

Annika

 

Onsdagen den 12 december

Det här gjorde vi:

  • Vi pratade om julen och åt pepparkakor.
  • Vi jobbade i par och gissade vad det skulle stå i luckorna i texten Medelsvensson. Textboken sidan 156.
  • Reflexiva possessiva pronomen.
  • Pardiktamen. Vi dikterade för varandra i par.
  • Varför ? Hur ? När ? Om vi använder frågeord utan verb säger vi ofta då efter frågeordet. Det låter lite mjukare och trevligare.
  • Repetera hemma: Läs texterna i kapitel 15. Använd ordkort och skriv egna meningar med orden. Använd grammatik från hela kursen (verb i olika former, adverb för position/destination/från position, possessiva reflexiva pronomen, konjunktioner och subjunktioner … 🙂
  • I dag var det sista gången på kursen. God jul och Gott nytt år! Tack för att ni gick den här kursen!

Så här såg tavlan ut:

 

 

Måndagen den 10 december

Det här gjorde vi:

  • Vi repeterade några subjunktioner och några konjunktioner och vi pratade om skillnaden mellan huvudsats och bisats.
  • Vi pratade i smågrupper: Har du varit på middag eller på fest hemma hos svenskar någon gång? Hur var det? Vad gjorde ni?
  • Vi arbetade i par med lucktexten På middag. Efter det turades vi om att läsa dialogerna högt för hela gruppen. Textboken sidorna 150–151.
  • Vi lyssnade på texten Therese tipsar. Textboken sidan 152.
  • Till sist pratade vi om olika vett- och etikettregler i våra länder.
  • Repetera hemma: Övningsboken sidorna 138–140.
  • Skriv hemma: Textboken sidan 155. Ge tips till Pelle Svensk som ska gå på middag i ditt land.

Så här såg tavlan ut:

Bra pratat! Tack för i dag! Vi ses på onsdag!

 

Onsdagen den 5 december

Vi jobbade med det här:

  • Indirekt tal.  Vi jobbade i par och pratade om vad ”B” säger till ”A” och ”C” (se den första tavlan).
  • Vi lyssnade på ljudfil 98, texten På landet (sidan 147 i textboken), utan att titta i boken. Alla skrev ord och fraser som de hörde.
  • Vi lyssnade på Brian träffar Kurt-Allan och Berit (sidorna 147–148 i textboken) och pratade om den texten.
  • Vi läste Dagen fortsätter (sidorna 148 och 149 i textboken) högt tillsammans för att träna på uttal.
  • Relativa bisatser: som ligger precis vid vattnet, … där det finns kantareller, …
  • Subjunktioner: innan och medan (för tid), trots att och även om (för kontrast) och för att (för avsikt).
  • Vi gav varandra komplimanger.
  • Repetera hemma: sidorna 134–137 i övningsboken.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses på måndag!

 

Måndagen den 3 december

Det här jobbade vi med:

  • Vi sa yrkena och egenskaperna på sidan 139 högt tillsammans för att träna på uttal.
  • Vad gör man i de olika yrkena? Vilka egenskaper behöver man i de olika yrkena? Vi pratade om det i smågrupper.
  • Vi lekte jobbintervju.
  • Direkt tal och indirekt tal: Vi lyssnade på texten En inbjudan och pratade om ordföljen i indirekt tal. Textboken sidan 145.
  • Vi tränade på indirekt tal i övningsboken, sidan 133.
  • Repetera hemma: Framstegstest 4 och övningsboken sidan 132.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag! Vi ses på onsdag!

 

Onsdagen den 28 november

Det här jobbade vi med:

  • Vi pratade om adverb för position, destination och från position.
  • Vi lyssnade på texten Selin, mikrobiolog och strök under verben i den.
  • Vi repeterade de fyra verbgrupperna och pratade om när vi använder olika tempus.
  • Verb i dåtid: Vad är skillnaden mellan presens perfekt och preteritum?
  • Vi pratade i smågrupper (övningarna A, E och F på sidorna 136–138 i textboken).
  • Repetera hemma: övningsboken sidorna 125–129.
  • Skriv hemma: Skrivuppgiften på sidan 141 i textboken.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses på måndag!

 

Måndagen den 26 november

Det här gjorde vi:

  • Vi pratade om helgen och om mat och använde bland annat nationalitetsadjektiv. Åt du hemma eller ute i helgen? Sidan 128 i textboken.
  • På restaurang, textboken sidan 130. Vi läste dialogerna i par och skrev in fraserna där de passade.
  • Håller på/står/sitter/ligger + och + verb. Vi använder den här grammatiska konstruktionen för att berätta vad någon gör just nu. Vi använder den i olika tempus. Textboken sidan 129.
  • Vi började med kapitel 13 och lyssnade på texten Vad vill du bli när du blir stor? Textboken sidan 132.
  • Vi pratade i grupper och frågade varandra: Vad ville du bli när du var liten? Varför ville du bli det?
  • Till sist pratade vi lite snabbt om adverb för position, destination och från position.
  • Repetera/Studera hemma: Övningsboken, sidorna 119–120 och 123–124.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag! Vi ses på onsdag!

 

Onsdagen den 21 november

Vi gjorde det här:

  • Vad är skillnaden mellan många – få och mycket – lite?
  • Vi pratade i smågrupper om vad man äter i olika länder.
  • Bisatser och subjunktionerna när, eftersom/därför att, om och att. En bisats är en del av en huvudsats, den kan inte stå själv och satsadverb står före verb.
  • Vi lyssnade på texten Vad gillar du för mat? och vi pratade om bisatserna i den texten. Textboken, sidorna 126–127.
  • Vad tycker du om för mat? Vilken mat tycker du inte om? Vi hann prata några minuter innan vi slutade.
  • Repetera hemma: sidorna 115–118 och 121 i övningsboken.
  • Skriv hemma: Skriv en text om maten i ditt land. Textboken sidan 131.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag och bra pratat! Vi ses på måndag. Trevlig helg!

 

Måndagen den 19 november

Det här gjorde vi:

  • Först gjorde vi en diktamen och övade på hörförståelse och uttal.
  • Efter det pratade vi om substantiven i de dikterade meningarna. Vilken form har de? Obestämd eller bestämd form? Varför har de den formen?
  • Sedan läste vi texten Traditionella svenska råvaror i smågrupper. Varje grupp läste om en råvara och berättade om intressanta saker om den råvaran för hela gruppen.
  • Till sist pratade vi om svensk mat. Jag har ätit …  Jag tycker att … Jag har inte ätit … Jag tror att … Jaha, vad intressant …
  • Repetera/Studera hemma: Övningsboken sidorna 105–107, 112–114.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag! Vi ses på onsdag!

 

Onsdagen den 14 november

Vi gjorde det här:

  • Vi repeterade positionsschemat för huvudsatser och gick igenom konjunktioner (och, men, för, och eller).
  • Ni pratade i par och sa meningar med konjunktioner. Textboken sidan 117, övning L.
  • Datorer och IT. Textboken sidan 118.
  • Ni läste dialogerna på sidan 119–120 och ni valde ord och fraser som passade i lucktexten.
  • Vi gjorde hörförståelseövning, uppgift D på sidan 120 i textboken.
  • Repetera/Studera hemma: sidorna 101–104 i övningsboken. Repetera gärna också reglerna för substantivets former, textboken sidan 231.

Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses på måndag!

 

Måndagen den 12 november

Det här gjorde vi:

  • Jag presenterade mig och efter det intervjuade ni varandra och presenterade varandra för hela gruppen.
  • Ni pratade i smågrupper och gav tips till Anna, 34 år, som vill träffa en partner.
  • Vi lyssnade på texten Anna, 34 år, och pratade om den. Sidorna 113–114 i textboken.
  • Efter det lyssnade vi på Anzas nätdejtingprofil, på sidan 113 i textboken, och sedan läste vi de fyra männens svar högt tillsammans.
  • Grammatik: också/inte heller.
  • Ni satt i smågrupper och skrev svar från Anza till männen tillsammans.
  • Repetera/Studera hemma: övningsboken sidorna 100 (också/inte heller)–101 (konjunktioner: och, men, för, så och eller).
  • Skriv hemma: Skriv ett svar från Anza till Krister, Leif, Putte eller Adam.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag! Vi ses på onsdag!