Svenska A2 del 1, tisdagar och torsdagar, start 13/11

Hej och välkomna till min blogg!

Kursen börjar tisdagen den 9 oktober.

Vi ses i sal nummer 317 på tisdagar och torsdagar klockan 18–20.15.

Torsdagen den 13 december slutar kursen.

Allt gott och vänliga hälsningar,

Annika

 

Torsdagen den 13 december

Det här gjorde vi:

  • Vi pratade om lucia och åt pepparkakor.
  • Vi jobbade i par och gissade vad det skulle stå i luckorna i texten Medelsvensson. Textboken sidan 156.
  • Reflexiva possessiva pronomen.
  • Vi spelade Kahoot! och repeterade grammatik från hela kursen.
  • Varför ? Hur ? När ? Om vi använder frågeord utan verb säger vi ofta då efter frågeordet. Det låter lite mjukare och trevligare.
  • Repetera hemma: Läs texterna i kapitel 15. Använd ordkort och skriv egna meningar med orden. Använd grammatik från hela kursen (verb i olika former, adverb för position/destination/från position, possessiva reflexiva pronomen, konjunktioner och subjunktioner … 🙂
  • I dag var det sista gången på kursen. God jul och Gott nytt år! Tack för att ni gick den här kursen!

Så här såg tavlan ut:

 

 

Tisdagen den 11 december

Det här gjorde vi:

  • Vi repeterade några subjunktioner och några konjunktioner och vi pratade om skillnaden mellan huvudsats och bisats.
  • Vi arbetade i par med lucktexten På middag. Efter det turades vi om att läsa dialogerna högt för hela gruppen. Textboken sidorna 150–151.
  • Vi pratade i smågrupper: Har du varit på middag eller på fest hemma hos svenskar någon gång? Hur var det? Vad gjorde ni?
  • Vi lyssnade på texten Therese tipsar och pratade lite om olika vett- och etikettregler. Textboken sidan 152.
  • Repetera hemma: Övningsboken sidorna 138–140.
  • Skriv hemma: Textboken sidan 155. Ge tips till Pelle Svensk som ska gå på middag i ditt land.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag! Vi ses på torsdag!

 

Torsdagen den 6 december

Vi jobbade med det här:

  • Indirekt tal.  Vi jobbade i par och pratade om vad ”B” säger till ”A” och ”C” (se den första tavlan).
  • Vi lyssnade på ljudfil 98, texten På landet (sidan 147 i textboken), utan att titta i boken. Alla skrev ord och fraser som de hörde.
  • Vi lyssnade på Brian träffar Kurt-Allan och Berit (sidorna 147–148 i textboken) och pratade om den texten.
  • Vi läste Dagen fortsätter (sidorna 148 och 149 i textboken) högt tillsammans för att träna på uttal.
  • Subjunktioner: innan och medan (för tid), trots att och även om (för kontrast) och för att (för avsikt).
  • Vi gav varandra komplimanger.
  • Repetera hemma: sidorna 135–137 i övningsboken

Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses på tisdag!

 

Tisdagen den 4 december

Vi jobbade med det här:

  • Vi sa yrkena och egenskaperna på sidan 139 högt tillsammans för att träna på uttal.
  • Vad gör man i de olika yrkena? Vilka egenskaper behöver man i de olika yrkena? Vi pratade om det i smågrupper.
  • Vi lekte jobbintervju.
  • Direkt tal och indirekt tal: Vi lyssnade på texten En inbjudan och pratade om ordföljen i indirekt tal. Textboken sidan 145.
  • Vi tränade på indirekt tal i övning B på sidan 146 i textboken.
  • Repetera hemma: Framstegstest 4 och övningsboken sidan 132.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag! Vi ses på torsdag!

Torsdagen den 29 november

Det här jobbade vi med:

  • Vi pratade om adverb för position, destination och från position.
  • Vi lyssnade på texten Selin, mikrobiolog och strök under verben i den.
  • Vi repeterade de fyra verbgrupperna och pratade om när vi använder olika tempus.
  • Verb i dåtid: Vad är skillnaden mellan presens perfekt och preteritum?
  • Vi spelade ett tärningsspel, tidsspelet, och övade på att använda preteritum och presens perfekt tillsammans med adverb för dåtid och nutid.
  • Repetera hemma: övningsboken sidorna 125–129.
  • Skriv hemma: Skrivuppgiften på sidan 141 i textboken.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses på tisdag!

 

Tisdagen den 27 november

Det här gjorde vi:

  • Vi pratade om helgen och om mat och använde bland annat nationalitetsadjektiv. Åt du hemma eller ute i helgen? Sidan 128 i textboken.
  • Hemma, hem, ute, ut:  adverb för position och destination.
  • På restaurang, textboken sidan 130. Vi läste dialogerna i par och skrev in fraserna där de passade.
  • Håller på/står/sitter/ligger + och + verb. Vi använder den här grammatiska konstruktionen för att berätta vad någon gör just nu. Vi använder den i alla tempus. Textboken sidan 129.
  • Vi började med kapitel 13 och lyssnade på texten Vad vill du bli när du blir stor? Textboken sidan 132. I den texten finns exempel på
  • Till sist pratade vi lite snabbt om adverb för position, destination och från position (hemifrån, uppifrån).
  • Vi pratade i grupper och frågade varandra: Vad ville du bli när du var liten? Varför ville du bli det?
  • Repetera/Studera hemma: Övningsboken, sidorna 119–120 och 123–124.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag! Vi ses på torsdag!

 

Torsdagen den 22 november

Vi gjorde det här:

  • Vi välkomnade två nya deltagare, Annalena från Tyskland och Artem från Ryssland, och vi presenterade oss för varandra.
  • Vad är skillnaden mellan många – få och mycket – lite?
  • Vi pratade i smågrupper om vad man äter i olika länder.
  • Bisatser och subjunktionerna när, eftersom/därför att, om och att. En bisats är en del av en huvudsats, den kan inte stå själv och satsadverb står före verb.
  • Vi lyssnade på texten Vad gillar du för mat? och vi pratade om bisatserna i den texten. Textboken, sidorna 126–127.
  • Vad tycker du om för mat? Vilken mat tycker du inte om? Vi pratade i par.
  • Repetera hemma: sidorna 115–118 och 121 i övningsboken.
  • Skriv hemma: Skriv en text om maten i ditt land. Textboken sidan 131.

Så här såg tavlan ut:

Bra pratat! Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses på tisdag.

 

Tisdagen den 20 november

Vi gjorde det här:

  • Först gjorde vi en diktamen och övade på hörförståelse och uttal.
  • Efter det pratade vi om substantiven i de dikterade meningarna. Vilken form har de? Obestämd eller bestämd form? Varför har de den formen?
  • Sedan läste vi texten Traditionella svenska råvaror i smågrupper. Varje grupp läste om en råvara och berättade om intressanta saker om den råvaran för hela gruppen.
  • Till sist pratade vi om svensk mat. Jag har ätit …  Jag tycker att … Jag har inte ätit … Jag tror att … Jaha, vad intressant …
  • Repetera/Studera hemma: Övningsboken sidorna 105–107, 112–114.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag! Bra pratat! Vi ses på torsdag!

 

Torsdagen den 15 november

Det här gjorde vi:

  • Konjunktioner. Textboken sidan 117, övning L.
  • Anzas nätdejtingprofil och de fyra männens svar på den. Textboken sidan 113–114.
  • Övning H och I, sidan 116 i textboken. Vem av männen passar Anna bäst? Varför tycker ni det?
  • Grammatik: också/inte heller.
  • Datorer och IT. Textboken sidan 118–120.
  • Repetera/Studera hemma: övningsboken sidorna 100, 108–109. Repetera substantivets former, textboken sidan 231.
  • Skriv hemma: Skriv ett svar från Anza till Krister, Leif, Putte eller Adam.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses på tisdag!

 

Tisdagen den 13 november

Det här gjorde vi:

  • Jag presenterade mig och efter det intervjuade ni varandra och presenterade varandra för hela gruppen.
  • Ni pratade i smågrupper och gav tips till Anna, 34 år, som vill träffa en partner.
  • Vi lyssnade på texten Anna, 34 år, och pratade om den. Sidorna 113–114 i textboken.
  • Vi pratade om konjunktioner och hur de knyter ihop två huvudsatser.
  • Studera/repetera hemma: sidorna 101–104 i övningsboken.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag! Vi ses på torsdag!