Svenska A2 del 2, tisdagar och torsdagar, start 22 januari

Hej och välkomna till min kursblogg!

Kursen börjar tisdagen den 22 januari. Vi träffas på tisdagar och torsdagar klockan 18–20.15 i sal nummer 633.

Torsdagen den 21 februari är kursens sista dag.

Allt gott och vänliga hälsningar,

Annika

 

Torsdagen den 21 februari

Det här gjorde vi:

  • Andreas, som börjar som lärare på Folkuniversitetet nästa vecka, var på studiebesök hos oss. Vi ställde frågor till honom och han pratade väldigt mycket, men långsamt och tydligt. 🙂
  • Efter det lekte vi relationsexperter och försökte hjälpa personen Fågelhatare att lösa sitt problem med sin pojkvän. Textboken, sidan 204.
  • Till sist spelade vi Kahoot! (efter en del tekniska problem).

Stort tack för att ni gick den här kursen! Det har varit jättetrevlig att träffa er varje tisdag och torsdag de här veckorna. Lycka till med svenskan och allt ni vill göra i framtiden!

 

Tisdagen den 19 februari

Det här gjorde vi:

  • Först pratade vi om vad vi hade gjort i helgen.
  • Efter det kombinerade vi fraser i uppgiften Hur mår du?, på sidan 203 i textboken.
  • Sedan gjorde vi en hörförståelseövning. Uppgift B på sidan 203 i textboken.
  • Vi pratade lite om adverb och skillnaden mellan adverb och adjektiv.
  • Till sist kombinerade vi namnen på kroppsdelar med bokstäverna på bilden på sidan 198 i textboken.
  • Repetera hemma: Framstegstest 6 och sidorna 180–181 i övningsboken.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag och bra pratat! Vi ses på torsdag!

 

Torsdagen den 12 februari

Det här gjorde vi:

  • Först pratade vi om alla hjärtans dag och om vad vi har gjort eller sett i dag.
  • Efter det svarade vi på ja-/nej-frågor med kortsvar.
  • Sedan läste vi texten Hos doktorn högt tillsammans och pratade mycket om uttal, reduceringar och förändringar. Vi pratade också en del om uttryck och prepositioner för frekvens ( … om dagen, … varje dag, … varannan dag, … var tredje dag, … i veckan, …)
  • Till sist intervjuade vi varandra i par: Hur ofta …? … en gång i veckan. …två gånger om året. … minst två gånger om dagen. … ett par gånger i månaden.
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 177–178 (-179) + 182.

Bra pratat och jobbat! Tack för i kväll och trevlig helg! Vi ses på tisdag.

 

Tisdagen den 12 februari

Det här gjorde vi:

  • Först småpratade vi lite om Mathildes resa till Frankrike och om hur man kan fråga om man vill klappa någons hund.
  • Sedan pratade vi grammatik: Vi kompletterade meningar med adjektiv och substantiv och pratade om när vi använder bestämd form och obestämd form.
  • Efter det gjorde vi en diktamen av en text som gav instruktionerna till nästa uppgift: Hur kan vi säga informella telefonfraser på ett formellt sätt? Textboken, sidan 195.
  • Efter det pratade vi i par. Vi ”ringde till varandra” och pratade om svåra/känsliga samtalsämnen: Min kanin har ätit upp din unika orkidé, min son har målat din Mercedes rosa, jag glömde din dator på ett café …
  • Repetera hemma: Övningsboken, sidorna 172–173.
  • Skriv hemma: Ett mejl till en kollega. Textboken, sidan 197.

Så här såg tavlan ut:

Mycket bra pratat! Tack för i kväll! Vi ses på tisdag!

 

Torsdagen den 7 februari

Det här gjorde vi:

  • Vi började lektionen med att prata om snön på taken.
  • Sedan pratade vi om fikapauser. Brukar man fika tillsammans på jobbet i ditt land?
  • Efter det lyssnade vi på texten Fikapaus på jobbet, i textboken på sidan 188.
  • I den texten finns flera exempel på adjektiv i bestämd form. Vi pratade om när vi använder det.
  • Efter den riktiga fikapausen lekte vi fikapaus. Uppgift B på sidan 189 i textboken.
  • Till sist gick vi snabbt igenom hur adjektivet liten ser ut i bestämd form.
  • Repetera hemma: sidorna 168–171 i övningsboken

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag och trevlig helg! Bra jobbat och bra pratat! Vi ses på tisdag!

 

Tisdagen den 5 februari

Det här gjorde vi:

  • Först pratade vi lite om vädret och om hur slaskigt det har varit i dag.
  • Efter det lyssnade vi på texten Lägenhetsvisning och vi pratade om den grammatiska konstruktionen ser+adjektiv+nu och gjorde uppgift C på sidan 184 i textboken.
  • Sedan kombinerade vi rätt siffra vid varje bild på en möbel. Textboken sidan 185.
  • Till sist pratade vi i par) Vi beskrev hur två rum såg ut och vi ritade vad den andra personen beskrev (Det ligger en matta mitt på golvet, det står en stol vid skrivbordet …) och vi gav varandra definitioner till ord i ett korsord (– En person som bor hemma hos sina föräldrar. –Aha, det är en mambo! –Precis! …).
  • Repetera hemma: Övningsboken, sidorna 164–167.
  • Skriv hemma: Skriv en text om ditt drömboende. Textboken, sidan 187.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag och bra pratat! Vi ses på torsdag!

 

Torsdagen den 31 januari

Det här gjorde vi:

  • Vi pratade om skillnaden mellan adjektiv och adverb, hur vi komparerar dem och hur vi använder grundformen (positiv), komparativ och superlativ för att göra jämförelser. Textboken, sidorna 179–180.
  • Efter det pratade vi i smågrupper. Vi gjorde uppgift 2A (Att bo i stan eller på landet?), på sidan 181 i textboken. Vi diskuterade och argumenterade för och emot att bo på landet/att bo i stan.
  • Till sist pratade vi om verb för position (står, ligger och sitter) och och gjorde uppgiften A på sidan 183 i textboken.
  • Repetera hemma: Övningsboken 159–163.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses på tisdag!

 

Tisdagen den 28 januari

Det här gjorde vi:

  • Först pratade vi om grammatik: olika sätt att använda verbet hälsar, framtidsuttryck (kommer att, ska, presens som futurum) och skillnaden mellan ordföljden i huvudsatser och bisatser.
  • Sedan gjorde vi en hörförståelseövning: I och J på sidan 173 i textboken.
  • Efter det jobbade vi i par och kombinerade fraser om boende. Textboken sidan 175.
  • Till sist pratade vi i smågrupper om hur vi bor.
  • Studera hemma: Läs de tre texterna på sidorna 178–179 i textboken. Stryk under adjektiv och adverb i komparativ.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag! Bra jobbat! Vi ses på torsdag!

 

Torsdagen den 24 januari

Det här gjorde vi:

  • Vi började med att prata/repetera lite grammatik: positionsschemat för huvudsatser, positionsschemat för bisatser och subjunktionerna för att, utan att och genom att och relativa bisatser. 
  • Efter det kombinerade vi ord och fraser i övning E på sidan 168.
  • Vi lyssnade på den första texten i Olika vägar till ett bra jobb.
  • Sedan pratade vi i smågrupper om vår skoltid. Textboken sidan 171, uppgift A.
  • Till sist gjorde vi en kort diktamen och pratade jättesnabbt om skillnaden mellan framtidsuttrycken ska + infinitiv och kommer att + infinitiv.
  • Repetera hemma: övningsboken sidan 150 (relativa bisatser) och Framstegstest 5.
  • Läs hemma: Texten Framtiden, sidan 174 i textboken.
  • Skriv hemma: En text om din skoltid och dina framtidsplaner. Textboken sidan 175.

Så här såg tavlan ut:

På rasten bjöd Markella på tjusiga Grand Budapest Hotel-kakor som hon hade bakat:

Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses på tisdag!

 

Tisdagen den 22 januari

Det här gjorde vi:

  • Vi samlade frågor på tavlan och sedan använde vi frågorna för att småprata i par.
  • Efter det presenterade varje par varandra för hela gruppen.
  • Till sist gjorde vi övningarna A, B och C på sidorna 166–167 i textboken.
  • Repetera/studera hemma: Subjunktionerna för att, utan att och genom att. Textboken sidan 167 och övningsboken sidorna 149–150.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag! Bra pratat! Vi ses på torsdag!