Svenska från dag ett, klockan 13–17

Hej och välkomna till min blogg!

Kursen började i januari och den slutar torsdagen den 1 juli.

Vi ses i sal 10 på Holländargatan 38 på måndagar, tisdagar, onsdagar och torsdagar klockan 13.00–17.00.

Allt gott och vänliga hälsningar,

Annika

 

VIKTIG INFORMATION:

Vi hjälper varandra att inte sprida coronaviruset:
Snälla, stanna hemma (please stay at home/por favor quedense en casa) om (if/si):
  • du har ont i halsen (you have a soar throat/te duele la garganta)
  • du hostar (you have a cough/toses)
  • du har ont i huvudet (you have a headache/tienes dolor de cabeza)
  • du har feber (you have a fever/tienes fiebre)
  • du är förkyld (you have a cold/estas resfriado)

Du kan komma tillbaka till kursen efter två symtomfria dagar. (You may come back to the course after two days without symptoms. / Puedes volver al curso después de dos días sin síntomas.)

 

 

Torsdagen den 1 juli

Stort tack för i dag och för att ni gick den här kursen! Stort tack också för blommorna och chokladen:-) Det har varit så trevligt att träffa er alla och jag önskar er allt gott och lycka till med svenskan och allt ni vill göra.

Kram,

Annika

 

Onsdagen den 30 juni
  • Först pratade vi om vädret, klimatet och klimatförändringar.
  • Efter det pratade vi om att lära sig svenska och andra språk. Hur har du lärt dig svenska? Är du nöjd med din utveckling i språket? Minns du en situation när det gick extra bra att tala svenska? Minns du någon situation då det gick jättedåligt att tala svenska? Har du drömt på svenska någon gång? 
  • Sedan läste vi en text om fritid förr och nu i Sverige.

 

Mycket bra pratat, som alltid! Tack för i dag! Vi ses i morgon! Då träffas vi i klassrummet klockan 13 för att fika en stund. Sedan promenerar vi tillsammans till Medeltidsmuseet och tittar på hur människor levde och jobbade på medeltiden (cirka år 1050–1520).

 

Tisdagen den 29 juni

Vi besökte Vasamuseet. Tack för en trevlig och intressant dag!

Måndagen den 28 juni
  • Först läste vi och rättade en text om en resa. Vi pratade om hur vi kan variera orden i texten genom att till exempel använda adverb för destination, position och från position.
  • Sedan läste vi en artikel om regeringskrisen i 8sidor:
  • Efter det pratade vi om mänskliga rättigheter och om hur polisen är i olika länder.
  • Till sist gjorde vi ett test för att se om vi var en hurtbulle eller en soffpotatis. En hurtbulle = en hurtig person (en person som gillar att röra på sig och vara aktiv). En soffpotatis = en person som helst sitter och tar det lugnt. Vi pratade också om adjektiv och adverb.

Så här såg tavlan ut:

 

Mycket bra pratat och jobbat! Tack för i dag! I morgon går vi på Vasamuseet. Vi ses klockan 13.30 uppe utanför Åhléns vid T-centralen.

 

Torsdagen den 24 juni

Så här såg tavlorna ut:

 

 

Tack för i dag! Trevlig midsommar och trevlig helg! Vi ses på måndag!

Onsdagen den 23 juni
  • Vi började lektionen med att prata om skillnaden mellan adjektiv och adverb.
  • Sedan läste vi frågan till relationsexperten Annika, utan att läsa hennes svar. Textboken, sidan 204, Frågor och svar. Vi pratade om hur Fågelhatare kan göra för att lösa sitt problem. Efter det läste vi Annikas svar och vi jämförde hennes svar med våra idéer.
  • Vi övade på att använda adverb i övning 4B på sidorna 180–181 i övningsboken.
  • Sedan fortsatte vi att läsa texter om Vasaskeppet. Här finns texterna som vi läste:  Berättelsen om skeppet Vasa Man kan också lyssna på dem.
  • Till sist spelade vi Kahoot! och övade på grammatik från hela A2.
  • Repetera hemma: Framstegstest 6 (kapitel 17–19)

Så här såg tavlorna ut:

 

Tack för i dag! Mycket bra jobbat och pratat, som vanligt! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 22 juni
  • Först pratade vi lite om mygg och annat. Sedan pratade vi om midsommar. Vi tittade på bilder och pratade om hur vi brukar fira midsommarafton. Efter det tittade vi på sista avsnittet av Amira är här: urplay.se: Amira är här. Midsommar
  • Sedan pratade vi om uttryck för frekvens: varje/varannan/vartannat/var tredje/vart tredje/var fjärde … Övning G, på sidan 202 i textboken.
  • Vi gjorde övning A på sidan 203, Hur mår du? och efter det gjorde vi en hörförståelseövning, B på sidan 203 i textboken.
  • Efter det gjorde vi övning 5 på sidorna 182–183 i övningsboken: Hos doktorn.
  • Till sist läste vi två texter om Vasaskeppet och vi tittade också på bilder. På tisdag ska vi ju besöka Vasamuseet.
  • Repetera hemma: övningsboken, sidan 179 + de andra övningarna i övningsboken som vi gjorde på lektionen idag, i fall du inte var på lektionen.

 

Mycket bra jobbat och pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 21 juni
  • Först pratade vi om helgen.
  • Efter det pratade vi om att riksdagen röstade bort Sveriges statsminister, Stefan Löfven, och regeringen i morse. Vi läste om det i 8 sidor:

    Statsministern måste sluta

  • Sedan började vi med kapitel 19. Vi pratade först om kortsvar och sedan läste vi texten Hos doktorn, på sidan 199 i textboken. I den texten finns många exempel på kortsvar. Vi fokuserade också mycket på uttal.
  • Vi övade på att använda kortsvar i  övning A på sidan 200 och övning D på sidan 201 i textboken.
  • Sedan pratade vi om vad olika kroppsdelar heter. Övning A på sidan 198 i textboken.
  • Till sist intervjuade vi varandra och använde tidsprepositioner för frekvens (i veckan/om dagen …).

 

Tack för i dag! Mycket bra pratat och jobbat! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 17 juni
  • Fram till rasten övade vi på prepositioner. Det finns ju inga regler för prepositioner, men det finns några principer och vi pratade mycket om hur man kan tänka för att komma ihåg vissa prepositioner lättare.
  • Efter rasten gjorde vi en övning i hörförståelse och vi övade på att ta ett meddelande från någon som ringer. Textboken, sidorna 196–197, B–E.
  • Sedan pratade vi om skillnaden mellan prepositioner och verbpartiklar.
  • Till sist pratade vi om det iranska presidentvalet som är i morgon.
  • Skriv hemma: Skriv ett mejl till en kollega. Textboken, sidan 197.

 

Mycket bra pratat och jobbat! Tack för i dag! Vi ses på måndag!

 

Onsdagen den 16 juni

Vi pratade mycket i dag igen.

  • Vi lyssnade på texten Tillbaka vid skrivbordet, på sidan 193 i textboken. Först lyssnade vi på hela texten och sedan lyssnade vi på lite i taget. Vi stannade efter varje telefonsamtal och vi pratade om det samtalet: Vem pratar Anders med? Vad tror ni att den andra personen säger? 
  • Efter det gjorde vi ett korsord med olika yrken och efter rasten gjorde vi ett till korsord med olika yrken.
  • Sedan pratade vi om vilka frågor man brukar få på en arbetsintervju (=jobbintervju eller anställningsintervju). Vi pratade om hur man kan svara på de frågorna.

Så här såg tavlorna ut:

 

Mycket bra pratat och mycket bra jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 15 juni

I dag pratade vi jättemycket.

  • Först pratade vi om fina platser i Turkiet och sedan pratade vi om att vaccinera sig mot covid-19.
  • Sedan gjorde vi en diktamen. Jag läste instruktionerna till övning A på sidan 195 i textboken och ni skrev det som ni hörde. Sedan öppnade vi boken och läste I telefon.
  • Vi gjorde övning A på sidan 195 och pratade om informella och formella telefonfraser.
  • Efter rasten ringde vi till varandra på låtsas. Vi ringde svåra/känsliga samtal.

Så här såg tavlorna ut:

 

Mycket bra pratat och jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 14 juni
  • Först pratade vi om glasögon och syn. Sedan pratade vi om vad vi brukar äta för mat och varför vi äter den maten.
  • Efter det läste vi Så funkar det, på sidan 191. Vi pratade om vilken apparat varje lapp passade ihop med.
  • Sedan läste vi en artikel om demokrati på 8sidor och vi pratade om den. Här är en länk till den artikeln:

    – Demokratin kan bli bättre

  • Efter rasten repeterade vi adjektiv i bestämd form och pratade om att adjektivet liten/litet/små är special i bestämd form (lilla och små). Vi övningen på sidan 171 i övningsboken.
  • Efter det gjorde vi en hörförståelse. E och F på sidan 192 i textboken.
  • Till sist pratade vi om kaffe och fikapauser i olika länder. De tre första frågorna i övning D, på sidan 190.

Så här såg tavlorna ut:

 

Mycket bra pratat och mycket bra jobbat! Vi ses i morgon! Tack för i dag!

 

Torsdagen den 10 juni

Vi hade en jättefin och intressant dag på Skansen. Vädret var väldigt varmt och mycket soligt. Vad roligt att så många kunde komma! Först gick vi genom stadskvarteret och tittade på glasblåsning och besökte en keramikverkstad.

Sedan tittade vi på hur ett boktryckeri och ett bokbinderi, en järnhandel och en mataffär såg ut förr i tiden. Boktryckeriet var från 1840-talet. Järnhandeln och mataffären var från 1930-talet.

Vi pratade med boktryckeriets ägare, Henric, och hans fru, Beata. De berättade att de också gav ut en tidning. Deras piga berättade att hon lagade mat till dem och att hon sov i deras kök. Hon tog också hand om köksträdgården och hon serverade te till dem i deras lusthus.

Lusthuset. (Den här bilden är från Skansens hemsida. Mejla gärna foton på boktryckeriets ägare och deras piga, om någon av er har bilder på dem.)

Järnhandlaren berättade att kylskåpet var något nytt och det var bara rika personer som kunde köpa ett kylskåp. Det kostade ungefär lika mycket som en vanlig månadslön. Personer som inte var så rika kylde sin mat med hjälp av is i ett träskåp. Vi tittade på bilder som visade hur de använde långa och kraftiga sågar för att hämta stora isblock från sjön. Det var ett tungt jobb. Här finns en länk med gamla bilder från arbetet med is och på isskåp:

Tolleby Ishus

Mjölkerskan berättade att hon använde is för att kyla mjölken. Järnhandlarens fru satt utanför mataffären, Konsum, och stickade. Hon berättade att hon och hennes man var lite osams, för de ville använda sina pengar på olika saker. Hon ville ha ett elektriskt kylskåp, men han ville köpa en bil. Hon berättade hur man tankade bilar på 1930-talet och hon berättade att mjölkkannorna var mycket tunga. Det var alltid kvinnor som bar in mjölkkannorna i affären, sa hon. Några av oss provade att lyfta mjölkkannan, men bara en av oss kunde göra det:-)

 

Efter det tittade vi på bostadshus från olika tider. Vi fikade och pratade om midsommar vid Skansens midsommarstång och sedan tittade vi på djur. Flera av djuren hade fått ungar, som så klart var jättesöta.

Stort tack för en mycket fin dag! Trevlig helg! Vi ses nästa vecka!

(Mejla eller messa gärna fler foton från Skansen till mig, om ni vill att jag ska lägga dem här på bloggen. Jag har också WhatsApp.)

 

 

Onsdagen den 9 juni

Klockan 13–14.45:

  • Först pratade vi om Kompis Sverige och om hur man kan få en kompis som man kan prata svenska med. Vi tittade på deras hemsida (kompissverige.se).
  • Sedan pratade vi om studenten och hur vi firar studenten i olika länder.
  • Efter det tittade vi på bilder och pratade om Skansen.

Klockan 15.15–17:

  • Vi repeterade när vi använder obestämd och bestämd form av substantiv, och vi pratade om när vi använder obestämd och bestämd form av adjektiv.
  • Efter det gjorde vi övningarna på sidorna 168–170 i övningsboken.
  • Sedan läste vi texten Fikapaus på jobbet, på sidan 188 i textboken. Till sist satt vi och pratade på det sättet som man brukar prata på en fikapaus. Vi pratade om nyheter. Övning B på sidan 189 i textboken.

Så här såg tavlan ut:

 

 

Mycket bra pratat och jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon! Då ska vi gå på Skansen!

Imorgon: Vi ses utanför Åhléns, uppe ovanför tunnelbanan vid T-centralen, klockan 13.30. Sedan åker vi tillsammans till Skansen. Ta med en flaska vatten! Vi kommer att promenera mycket och det ska bli soligt väder.

Skicka ett sms till mig eller ring mig, om du inte hittar oss, om du blir sen eller om du inte kan komma. Mitt mobilnummer: 072-714 78 71

Vi ses! Allt gott!

 

Tisdagen den 8 juni

Vi träffas inte i klassrummet i dag. Jag har mejlat en uppgift som ni kan arbeta med hemma. I morgon ses vi vid Åhléns  klockan 13.30. Sedan åker vi till Skansen.

 

Måndagen den 7 juni

Klockan 13–14.45:

  • Först pratade vi om helgen.
  • Sedan läste vi texten Fikapaus på jobbet, på sidan 188 i textboken. Vi pratade om uttal. I rutan högst upp på sidan 189 ser ni vanliga reduktioner (när man inte uttalar alla bokstäver, till exempel [aldri] i stället för aldrig) och förändringar. Vi pratade också om hur vi uttalar k, sk och g efter mjuka vokaler.
  • Efter det tittade vi på bilder och pratade om Skansen, som vi ju ska besöka på torsdag.

Klockan 15.15–17:

  • Vi repeterade när vi använder obestämd och bestämd form av substantiv, och sedan pratade vi om när vi använder obestämd och bestämd form av adjektiv.
  • Efter det gjorde vi övningarna på sidorna 168–170 i övningsboken.
  • Till sist satt vi och pratade på det sättet som man brukar prata på en fikapaus. Vi pratade om husdjur och om böcker. Övning B på sidan 189 i textboken.

Så här såg tavlan ut:

 

Tack för i dag! Bra jobbat och mycket bra pratat! Vi ses på onsdag! I morgon ses vi inte i klassrummet. Jag har mejlat en uppgift som ni kan göra hemma.

 

Torsdagen den 3 juni

Klockan 13–14.45:

  • Vi pratade jättemycket i dag. Först pratade vi om demokrati och om att kunna, eller inte kunna, kritisera makthavare (regeringen, ledare och politiker).
  • Efter det gjorde ni ett korsord med ord från kapitel 17 (om boende). Vi gjorde korsordet i par. Den ena personen hade hälften av orden på sitt korsord och den andra personen hade den andra hälften av orden. Vi förklarade orden för varandra, utan att säga ordet.

Klockan 15.15–17:

  • Sedan diskuterade vi vilket som var bäst, att bo i stan eller att bo på landet. Vi skrev fördelar och nackdelar med båda och sedan argumenterade vi för och emot på ett svenskt sätt. Textboken, sidan 181.
  • Till sist tittade vi på ett avsnitt av Alfons Åberg: svtplay.se: Mållgan och Alfons Åberg

Så här såg tavlorna ut:

 

 

Mycket bra pratat och mycket bra jobbat! Tack för i dag! Vi ses på måndag!

 

 

Onsdagen den 2 juni

Klockan 13–14.45:

  • Vi började lektionerna med att prata om kubb, boule och minigolf, som är populära sommarspel utomhus.
  • Efter det pratade vi om lite av varje, till exempel om hur svenska personer är, skoltiden och om att ta studenten.
  • Sedan pratade vi om att Sverige firar 100 år av demokrati i år och vi läste en artikel om kvinnor och män i kommunalpolitiken i 8sidor. Här är artikeln:

    Sämre i politiken för kvinnor

Så här såg tavlorna ut:

 

 

Klockan 15.15–17:

  • Först pratade vi om ser + adjektiv + ut. Det är ett uttryck som vi ofta använder när vi tror något om något vi ser eller när vi tycker något om något vi ser. Den här parken ser trevlig ut. Du ser extra vacker ut i dag! Igår såg mina vänner trötta ut.
  • Sedan läste vi texten Lägenhetsvisning högt tillsammans för att också öva på uttal.
  • Vi gjorde övning C på sidan 184 i textboken och använde ser ut i olika former (såg ut, har sett ut).
  • Efter det skrev vi meningar med ser ut i olika former på sidan 165 i övningsboken.
  • Vi pratade om vad olika möbler och delar av rum heter. Textboken, sidan 185.
  • Till sist gjorde vi övning C och D i textboken: Ni låtsades att ni skulle flytta ihop och ni diskuterade och ritade hur lägenheten/huset skulle se ut.
  • Skriv hemma: en text om din drömbostad. Textboken, sidan 187

Så här såg tavlorna ut:

 

 

Mycket bra pratat och jobbat, som vanligt:-) Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

 

Tisdagen den 1 juni

Klockan 13–14.45:

  • Först pratade vi lite om vädret och sedan pratade vi om adjektiv, skillnaden mellan adjektiv och adverb och om komparation av adjektiv och adverb.
  • Sedan läste vi texterna Äntligen hemma, Något för den händige och Mambo, på sidorna 178–179 i textboken.
  • Efter det jobbade vi i par med sidorna 159 och 160 i textboken.

 

 

Klockan 15.15–17:

  • Vi valde prepositioner och skrev dem i meningarna på sidan 183 i textboken.
  • Sedan pratade vi om verb för position: står, sitter och ligger. Vi pratade om hur vi använder dem för att beskriva till exempel ett rum: Det + verb för position + substantiv i obestämd form (+ plats). Det ligger en matta på golvet.
  • Vi gjorde sidan 162 i övningsboken tillsammans.
  • Efter det tittade vi på bilder och beskrev rum för varandra. De som lyssnade på beskrivningen ritade rummet.
  • Till sist tittade vi på avsnitt 7 av Amira är här: urplay.se: Amira är här. För många val.

 

 

Mycket bra pratat och mycket bra jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 31 maj

Klockan 13–14.45:

  • Först pratade vi mycket om helgen.
  • Sedan gjorde vi övning 1A på sidan 176 i textboken och efter det läste vi texten Hur ska man bo? på sidan 177 i textboken. (Några av er gjorde det här i måndags.)

 

 

Klockan 15.15–17:

  • Vi pratade lite mer om helgen och efter det löste vi ett korsord med adjektivmotsatser.
  • Sedan repeterade vi huvudregeln för adjektiv.
  • Vi pratade om skillnaden mellan adjektiv och adverb: Adjektiv beskriver substantiv och pronomen. Adverb beskriver verb. Adverb slutar nästan alltid på -t.
  • Till sist pratade vi om att vi ska åka till Skansen torsdagen den 10 juni. Jag hoppas att många kan komma då. Vi pratade också om att vi vill gå på Vasamuseet någon tisdag. Jag ska boka en tid för oss där.

 

Mycket bra pratat och jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 27 maj

Äntligen kunde vi ha kursen igen! Det var jättetrevligt att träffa er!

Klockan 13–14.45:

  • Först pratade vi om den här veckan. Vi använde presens perfekt (har + supinum) och lite preteritum (när tiden var mer specifik och slut).
  • Sedan började vi med kapitel 17, som handlar om boende (=olika sätt att bo).  Vi gjorde övning 1A på sidan 176 i textboken.
  • Efter det lyssnade vi på texten Hur ska man bo? på sidan 177 i textboken.
  • Repetera hemma: Framstegstest 5 (kapitel 14–16)

 

Klockan 15.15–17:

  • Norea från organisationen Hej främling! kom på besök och hade hälsopepp med oss. Först berättade hon om Hej främling! och hon sa att alla är välkomna på deras aktiviteter. Aktiviteterna är alltid gratis och man kan se aktiviteterna på deras hemsida och på deras facebook-sida. Sedan pratade vi om träning och hälsa. Då och då gjorde vi lite gymnastik också.

 

Mycket bra pratat och jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 24 maj–onsdagen den 26 maj

Jag är tyvärr förkyld fortfarande, så på måndag, tisdag och onsdag är det ingen kurs.

Om ni saknar att studera kan ni så klart skriva hemma, och sedan kan ni ta med er texterna till mig så att jag kan läsa dem och rätta dem.
Här är några förslag på vad ni kan skriva om:
  • Vad gjorde du i helgen?
  • En text om din skoltid. Textboken, sidan 175
  • En text om en typisk familj i ditt land. Textboken, sidan 165
  • Ett svar till Pelle Svensk. Textboken, sidan 155.
Ni kan också göra Framstegstestet för kapitel 14–16. Jag har mejlat framstegstestet som en pdf till er.
Allt gott till er alla!

 

Torsdagen den 20 maj

Kursen är tyvärr inställd för jag är sjuk.

Jag hoppas att ni alla mår bra och att vi ses på måndag! Trevlig helg!

 

Onsdagen den 19 maj

Klockan 13–14.45:

  • Först gjorde vi en övning i hörförståelse. Vi lyssnade på fyra dialoger flera gånger och vi gjorde övning I och J på sidan 173 i textboken.
  • Sedan pratade vi lite om relativa bisatser med som och satsadverb. Ibland fungerar som som subjekt och satsadverb kommer före alla verb, eftersom det är en bisats.

 

 

Klockan 15.15–17:

  • Vi fortsatte att prata om relativa bisatser med som och satsadverb och vi gjorde uppgift 2 på sidan 150 i övningsboken.
  • Efter det satte vi ut stor bokstav och punkt i en text som saknade stora bokstäver och punkter.
  • Sedan gjorde vi en diktamen. Jag läste en dialog och ni skrev det som ni hörde. I den dialogen fanns exempel på olika sätt att skriva om framtid, presens futurum: ska + infinitiv, kommer att + infinitiv och presens med adverb/preposition/bisats för framtid. Vi pratade om skillnaden mellan dem.
  • Vi läste texten Framtiden, på sidan 174 i textboken, och vi gjorde övning B på samma sida.
  • Till sist gjorde vi övning 3C på sidan 152 i övningsboken.
  • Skriv hemma: en text om din skoltid. Textboken, sidan 175.
  • Repetera hemma: övningsboken, kapitel 16.

 

Mycket bra jobbat och mycket bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 18 maj

Klockan 13–14.45:

  • Först arbetade vi i par och vi kombinerade ord och fraser om skola och utbildning på sidan 168 i textboken.
  • Sedan läste vi texten Det svenska utbildningssystemet högt tillsammans. Textboken, sidan 168–169. Vi pratade också om utbildningssystemen i Turkiet, Iran och Mongoliet.
  • Efter det spelade vi Kahoot! och övade på grammatik från kapitel 11–15.

Klockan 15.15–17:

  • Först informerade jag om några dagar (torsdagen den 27 maj kommer Hej främling!, tisdagen den 8 juni får ni en hemuppgift, torsdagen den 10 juni åker vi till Skansen).
  • Sedan lyssnade vi på texten Olika vägar till ett bra jobb. Textboken, sidorna 170–171.
  • Efter det intervjuade vi varandra om skoltiden. Sidan 171 (A) i textboken.
  • Skriv hemma: en text om din skoltid. Sidan 175 i textboken.

Mycket bra pratat och jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 17 maj

Klockan 13–14.45:

  • Först pratade vi om helgen och sedan pratade vi om skola och utbildning. Vi pratade om vad vi har för åsikter om olika saker. Textboken, sidan 166.

Klockan 15.15–17.00:

  • Vi åt baklava och spetskaka och vi pratade. Furkan och Hüseyin hade tagit med sig baklava och jag hade bakat en spetskaka. Jag berättade hur man bakar spetskaka och sedan fortsatte vi att prata om skolan.
  • Efter det pratade vi om bisatser med subjunktionerna för att, genom att och utan att. Vi använder ofta verb i infinitiv efter de subjunktionerna.
  • Till sist gjorde vi övningarna 1A och B på sidorna 149–150 i övningsboken. Vi pratade också om meningarna 1a–2c (D), på sidan 167 i textboken.

   

Mycket bra pratat och jobbat! Tack för i dag och tack för den goda baklavan! Vi ses i morgon!

 

Onsdagen den 12 maj
Klockan 13–14.45:
  • Först pratade vi om vädret som var varmt och soligt. Vi pratade också om Hej främlings aktiviteter.
  • Sedan pratade vi om att vi ofta använder ord för kvantitet (många, några, alla …) utan substantiv. Då kallas de för självständiga pronomen. Vi gjorde övning D på sidan 162 i textboken.
  • Efter det gjorde vi övning B på sidorna 164–165 i textboken. Vi gissade vem av Bertil och Kurt-Allan som hade rätt. Sedan läste vi texten Vem har rätt? på sidan 165 för att kontrollera våra svar.
  • Till sist lekte vi ordleken Ett skepp kommer lastat en jättekort stund?.

Klockan 15.15–17.00:
  • Vi pratade om självständiga pronomen igen, eftersom inte alla var med de första två timmarna. Sedan gjorde vi övning 2 på sidan 144 i övningsboken.
  • Efter det övade vi på ord från hela kapitel 15 med hjälp av ordkort. Vi förklarade ord för varandra och vi gissade vilket ord det var.

Mycket bra pratat! Trevlig långhelg! Vi ses på måndag!

 

Tisdagen den 11 maj

Klockan 13–14.45:

  • Först pratade vi lite om vädret.
  • Sedan tittade vi på en tabell som visar när årstiderna kommer till olika städer i Sverige. Efter det läste vi en text om Sveriges klimat.
  • Vi läste en låttext som artisten Tomas Ledin sjunger. Den heter Sommaren är kort. Vi lyssnade på låten och sedan lyssnade vi igen och vi sjöng med. Här är låten, om ni vill sjunga den hemma:-)
  • Efter det lyssnade vi på Några tankar om Sverige och svenskarna (Sukanya från Thailand och Mario från Italien) i textboken på sidorna 160–161. Vi pratade i par/smågrupper om de tankarna. Håller du med henne/honom? Tycker du också att …?

Klockan 15.15–17:

  • Först lyssnade vi på Några tankar om Sverige och svenskarna (Brendon från Kalifornien och Kayla från Sydafrika). Textboken sidan 161.
  • Vi pratade i smågrupper om Brendons tankar och vi pratade i hela gruppen om Kaylas tankar.
  • Sedan spelade vi Bingo.

Mycket bra pratat och jobbat! Bra sjunget också! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 10 maj

Klockan 13–14.45:

  • Först pratade vi om helgen. Vi frågade varandra vad vi gjorde i helgen och vi ställde följdfrågor.
  • Sedan gjorde vi en pardiktamen. Vi läste en dialog och dikterade varannan replik för varandra.
  • Efter det repeterade vi possessiva pronomen och vi pratade om reflexiva possessiva pronomen. Textboken, sidorna 157–158 (övningarna D–G).
  •  Till sist arbetade vi i par i övningsboken. Vi gjorde övningarna 1A på sida 142–143 och övning 3 på sidan 145.

Klockan 15.15–17:

  • Först läste vi texten Familjen Medelsvensson och vi gissade vad det skulle stå i luckorna i texten.
  • Sedan lyssnade vi på den texten.
  • Efter det spelade vi quizspelet Kahoot! och övade på prepositioner.
  • Repetera hemma: övningsboken, kapitel 14.

Mycket bra pratat och jobbat! Tack för i dag och trevlig kväll! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 6 maj

Klockan 13–14.45:

  • Först läste vi de fyra inbjudningarna på sidan 153 i textboken. Vi pratade om vilken fest varje inbjudan var till.
  • Efter det läste vi svaren till inbjudningarna och vi pratade vilken inbjudan de svarade på. Textboken, sidan 154 (B).
  • Till sist tittade vi på första avsnittet av Amira är här: urplay.se: Amira är här. Följ doften

Mycket bra jobbat och pratat! Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses nästa vecka!

Klockan 15.15–17:

I dag skulle Norea och Sarah från Hej främling! komma till oss för att har Hälsopepp med oss. Tyvärr kunde ingen komma på kursen mellan klockan 15.15 och 17, så vi ställde in deras besök.

De kommer till oss på torsdagen den 27 maj i stället.

Trevlig helg till er alla! Jag hoppas att vi ses på måndag!

 

Onsdagen den 5 maj
  • Först läste vi texten Therese tipsar, på sidan 152 i textboken.
  • Sedan pratade vi om etikettsregler i Sverige, Iran och Turkiet.
  • Skriv hemma: ett svar till Pelle Svensk, textboken sidan 155

Så här såg tavlan ut:

Mycket bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon! Då kommer Norea och Sarah från Hej främling! De ska hälsopeppa oss:-)

 

Tisdagen den 4 maj
  • Först fyllde vi i fraserna i lucktexten På middag på sidorna 150–151 i textboken. Efter det läste vi dialogerna högt och vi pratade om vad olika fraser betyder.
  • Vi gav varandra komplimanger och vi använde två grammatiska konstruktioner: Vilken/Vilket/Vilka + adjektiv + substantiv + subjekt + verb!  (Vilken fin klänning du har! Vilket vackert armband du har! Vilka vackra ögon du har!) och Vad + adjektiv + subjekt + verb! (Vad snygg du är!)
  • Sedan tittade vi på första avsnittet av Amira är här: urplay.se: Amira är här. Följ doften
  • Repetera hemma: övningsboken, sidan 136 (utrop)

Bra jobbat och bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

 

Måndagen den 3 maj
  • Först svarade vi på några frågor och använde bisatser med subjunktionerna innan, medan och för att.
  • Vi pratade om skillnaden mellan subjunktionerna trots att och även om.
  • Sedan gjorde vi övning 3 (Subjunktioner) på sidan 135 i övningsboken.
  • Efter det tittade vi på musikvideon till Lalehs låt Vårens första dag. Vi läste låttexten och till sist lyssnade vi på låten igen. Här musikvideon:
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 136–137.

Så här såg tavlan ut:

Mycket bra pratat och mycket bra jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 29 april
  • Först välkomnade vi Huseyin och Erdenebulgan till vår grupp. Huseyin har gått i en annan svenskkurs här på Folkuniversitetet och nu börjar han hos oss. Erdenebulgan går i min grupp som är mellan klockan 13 och 14.45. I dag var hon med i vår grupp också för första gången. Ni kan alla gå i båda grupperna, eftersom vi arbetar med samma kapitel.
  • Sedan arbetade vi i par med lucktexten På middag på sidorna 150–151 i textboken. Efter det läste vi dialogerna högt och vi pratade om vad olika fraser betyder.
  • Vi gav varandra komplimanger och vi använde två grammatiska konstruktioner: Vilken/Vilket/Vilka + adjektiv + substantiv + subjekt + verb!  (Vilken fin klänning du har! Vilket vackert armband du har! Vilka coola glasögon du har!) och Vad + adjektiv + subjekt + verb! (Vad snygg du är!)
  • Till sist repeterade vi relativa pronomen.
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 134 och 136 (utrop)

Mycket bra jobbat och pratat! Tack för i dag och trevlig helg!

 

Onsdagen den 28 april
  • Först pratade vi om relativa bisatser som startar med som, där och när.
  • Sedan gjorde vi övningarna A och B på sidorna 134–135 i övningsboken.
  • Efter det tittade vi på ett avsnitt av Alfons Åberg: svtplay.se: Aja baja, Alfons Åberg

Så här såg tavlorna ut:

 

Mycket bra jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

 

Tisdagen den 27 april
  • Vi började lektionen med att titta på bilder och prata om samerna och Sàpmi (samernas land).
  • Sedan pratade vi lite om valborgsmässoafton (eller bara valborg).
  • Efter det tittade vi på avsnitt tre av Amira är här: urplay.se: Amira är här. Vegan

Bra jobbat och pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 26 april
  • Först pratade vi lite om besöket på Nordiska museet.
  • Sedan gjorde vi en övning i hörförståelse. Vi stängde böckerna och vi lyssnade på texten På landet på sidan 147 i textboken. Vi lyssnade för att svara på några frågor.
  • Efter det pratade vi om bisatser med subjunktionen innan och vi pratade också om bisatser med relativ pronomen, som.
  • Vi lyssnade på dialogen Brian träffar Kurt-Allan och Berit och vi läste Dagen fortsätter högt tillsammans för att träna på uttal.
  • Vi pratade också om bisatser med subjunktionerna medan och för att.
  • Repetera hemma: Framstegstest 4 (kapitel 11–13)
  • Skriv hemma: ett mejl till en organisation eller ett företag. Textboken, sidan 141

Bra jobbat och pratat! Vi ses i morgon! Tack för i dag!

 

Torsdagen den 22 april

Vi träffades utanför Åhléns och därifrån gick vi till Nordiska museet för att titta på utställningen Sàpmi. På vägen dit stannade vi en stund i Kungsträdgården för där blommade de japanska körsbärsträden så fint. Vi fotograferade oss själva där. Faezeh som går i en annan svenskkurs tog bilderna. Vi tittade på utställningen tillsammans med den svenskkursgruppen som Faezeh går i. Det var tyvärr få från vår grupp som kunde komma till kursen den här veckan och därför missade många utställningen, men ingen fara. Vi ska prata om samerna, Sàpmi och utställningen nästa vecka.

Här är en länk till information om utställningen Sàpmi: Sàpmi, Nordiska museet

Allt gott till er alla och trevlig helg!

 

Onsdagen den 21 april
  • Först repeterade vi indirekt tal. Vi skrev indirekt tal i en dialog och vi pratade om ordföljden i bisatser. Indirekt tal är en bisats.
  • Efter det visade jag bilder och vi pratade om samerna och Sàpmi. Vi läste en text om samerna, tittade på hantverk och lyssnade på jojk, till exempel den här:
  • Sedan repeterade vi rumsadverb (adverb för position, destination och från position).

Mycket bra jobbat och pratat! Tack för i dag! I morgon ses vi vid T-Centralen, uppe utanför Åhléns klockan 13.30. Sedan går vi därifrån till Nordiska museet. 

 

Tisdagen den 20 april
  • Först pratade vi om Nordiska museet och om när och var vi ska ses på torsdag.
  • Sedan läste vi texten Sara och Brian på landet: En inbjudan, på sidan 145 i textboken.
  • Medan vi läste pratade vi om direkt tal och indirekt tal. Sedan gjorde vi övning B på sidan 146 i textboken och övning 1 (Ordföljd: indirekt tal) på sidan 132 i övningsboken.
  • Till sist tittade vi på odjuret och Alfons Åberg: svtplay.se: Odjuret och Alfons Åberg 

Mycket bra pratat och jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 19 april
  • Först pratade vi om vad vi har gjort sedan vi träffades sist.
  • Efter det gjorde vi en övning i hörförståelse. Textboken, sidorna 140–141 (G och H).
  • Sedan började vi med kapitel 14. Vi läste texten Drömmen om ett landställe och vi pratade om landställen. Textboken, sidan 143 (A). Vi pratade också lite om subjunktionerna även om och trots att.
  • Repetera hemma: Framstegstest 4 (kapitel 11–13)

Mycket bra jobbat och pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 15 april
  • Först pratade vi lite om att fasta och om att blanda ihop saker.
  • Sedan arbetade vi med övningarna på sidan 139 i textboken. Vi pratade i par om vad man gör i olika yrken och om hur man behöver vara i olika yrken. Vi läste texterna om Carina, Lasse, Ola och Inger, och vi pratade om vilka jobb som passar dem.
  • Till sist pratade vi om skillnaden mellan individualistiska kulturer och kollektivistiska kulturer.

Mycket bra jobbat och pratat! Tack för i dag och för den här veckan! Vi ses nästa vecka!

 

Onsdagen den 14 april
  • Först pratade vi om tidsadverb för nutid och dåtid. Vi gjorde övning  E på sidan 137 i textboken.
  • Sedan spelade vi ett tärningsspel och övade på att använda preteritum (tillsammans med då-adverb) och presens perfekt (tillsammans med nu-adverb).
  • Efter det pratade vi om hjälpverb + verb i infinitiv och verb som inte är hjälpverb + att + infinitiv. Vi gjorde övning 4 (Infinitiv med att och utan att) på sidan 127 i övningsboken.
  • Till sist lekte vi ordleken Ett skepp kommer lastat.

Mycket bra jobbat och pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 13 april
  • Först pratade vi om vilka svenska artister ni har lyssnat på. Sedan läste vi en låttext som heter För kärlekens skull, vi lyssnade på Ted Gärdestad, som sjöng den, och vi sjöng också. Ted Gärdestad har skrivit den låten, men det är hans bror Kenneth som har skrivit låttexten.
  • Efter det läste vi texten Selin, mikrobiolog, på sidorna 134–135 i textboken. Vi pratade om när vi använder presens perfekt och när vi använder preteritum. Vi använder present perfekt när tiden inte är slut eller när tiden inte är viktig. Vi använder preteritum när tiden är viktig eller när vi berättar om något i dåtid.
  •  Sedan använde vi preteritum för att berätta om Sebastians dag på jobbet igår. Sidan 136 i textboken.
  • Skriv hemma: en text om Sebastians dag på jobbet igår.

Mycket bra jobbat och pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 12 april
  • Först berättade jag att vi ska besöka Nordiska muséet torsdagen den 22 april. Vi ska titta på en utställning om samerna. Vi pratade också om att ni alla är välkomna i båda grupperna. Ni kan ha lektioner från klockan 13 till klockan 17.
  • Sedan började vi med kapitel 13. Vi lyssnade på texten Vad vill du bli när du blir stor?
  • Efter det pratade vi om vad vi ville bli när vi var små. Vad ville du bli när du var liten? Varför ville du bli det? Blev du det? Vill du fortfarande bli det? Textboken, sidan 132.
  • Sedan pratade vi om adverb för position, destination (till position) och från position. Textboken, sidan 133.
  • Vi gjorde övning E på sidorna 132–133.
  • Till sist pratade vi om när vi säger hemma hos och hem till, och vi gjorde övning 5 på sidan 128 i övningsboken.
  • Repetera hemma: sidorna 123–124 i övningsboken

Mycket bra jobbat och pratat! Vi ses i morgon! Tack för i dag!

 

Torsdagen den 8 april
  • Först pratade vi om att ni är välkomna att komma till den andra gruppen, klockan 13–14.45, också. Det är få deltagare i den gruppen och vi ska börja med kapitel 12 nästa vecka. Ni kan alltså gå i båda grupperna. De är också välkomna att gå i vår grupp.
  • Sedan pratade vi om skillnaden mellan ligger och lägger, sitter och sätter och står och ställer.
  • Efter det pratade vi om skillnaden mellan tror och tycker, och sedan övade vi på att använda tror och tycker.
  • Till sist gjorde vi digitala övningar i Rivstarts extramaterial på internet. Vi övade på ordföljden i bisatser och konjunktioner (kapitel 12). Här är en länk till extramaterialet: Extramaterial Rivstart A1+A2
  • Repetera hemma: kapitel 12 i övningsboken. (Nästa vecka börjar vi med kapitel 13).

 

Mycket bra pratat och mycket bra jobbat! Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses på måndag!

 

Onsdagen den 7 april
  • Vi pratade om hur vi brukar säga när vi gör något just nu (i ett kontinuerligt nu): Jag står och skriver på tavlan. Du sitter och lyssnar. Hon ligger och sover. De håller på och städar.
  • Vi tittade på bilden på sidan 129 i textboken och pratade om vad de gör.
  • Sedan använde vi samma konstruktion i olika verbformer. Vi gjorde övning A  och B på sidorna 119–120 i övningsboken.

Mycket bra jobbat och mycket bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 6 april
  • Först pratade vi om långhelgen. Vad gjorde du då?
  • Sedan repeterade vi positionsschemat för huvudsatser, subjunktioner och bisatser. Vi pratade också om positionsschemat för bisatser. Den viktigaste regeln för bisatser är: satsadverb kommer före alla verb.
  • Vi gjorde övning A, på sidorna 115–116 i övningsboken.
  • Efter det läste vi dialogerna i texten På restaurang. Vi skrev fraserna där de passade.
  • Till sist tittade vi på en film om maten i Iran. Faride hade gjort den filmen. Det var intressant och maten såg mycket god ut.
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 117–118

Mycket bra jobbat och mycket bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Onsdagen den 31 mars
  • Först pratade vi om den 1 april. Då brukar vi lura varandra.
  • Sedan tittade vi på bilder och jag berättade om hur vi firar påsk i Sverige. Vi pratade om påskris, påskägg, påskkärringar, påskpynt, påskpyssel, våren, att påsken är en viktig högtid i kristendomen, gammal folktro, påskharen och påskmat.
  • Efter det pratade vi om huvudsatser och bisatser. En bisats börjar med en subjunktion. Vi pratade om subjunktionerna eftersom, när och om. I en bisats kommer satsadverb före alla verb.
  • Vi läste texten Vad gillar du för mat? på sidorna 126–127 i textboken. I den texten finns många exempel på bisatser.
  • Till sist svarade vi på frågorna i övning C på sidan 128 i textboken.
  • Skriv hemma: en text om maten i ditt land. Textboken, sidan 131

Mycket bra pratat och mycket bra jobbat! Tack för i dag och glad påsk!

 

Tisdagen den 30 mars
  • Först pratade vi om skillnaden mellan många/få och mycket/lite.
  • Sedan gjorde vi övning 1A på sidorna 112–113 i övningsboken.
  • Efter det pratade vi om mat, med hjälp av att kasta tärning. Tärningen gav oss olika samtalsämnen om mat: Vad odlar man i ditt land? Vilka djur lever i ditt land? Vad äter många personer i ditt land? Vad dricker många? Vad brukar du äta till vardags? Vad brukar du äta till fest?
  • Skriv hemma: en text om maten i ditt land. Textboken, sidan 131.

Mycket bra pratat och mycket bra jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 29 mars
  • Först pratade vi om vad vi åt i helgen. Vad åt du i helgen? Var åt du i helgen?
  • Sedan började vi med kapitel 12. Det kapitlet handlar om mat. Vi gjorde övning 1 A + B, på sidan 122 i textboken.
  • Vi pratade om skillnaden mellan tror och tycker och vi gjorde övning 2 på sidan 114 i övningsboken.
  • Efter det lyssnade vi på texten Traditionella svenska råvaror, på sidan 123 i textboken.
  • Fundera hemma: Vad odlar man i ditt land? Vilka djur lever i ditt land? Vad äter många personer i ditt land? Vad dricker många? Vad brukar du äta till vardags? Vad brukar du äta till fest? I morgon ska vi prata om det.

Mycket bra jobbat och mycket bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 25 mars
  • Först repeterade vi de fem substantivgrupperna.
  • Sedan pratade vi om när vi använder obestämd form och när vi använder bestämd form av substantiv. Övningsboken, sidorna 105–106.
  • Vi arbetade i par i övningsboken, med sidorna 106–107.
  • Till sist tittade vi på bilder och pratade om vikingatiden och vikingar.
  • Repetera hemma: kapitel 11 i övningsboken. Nästa vecka börjar vi med kapitel 12.

Bra jobbat! Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses på måndag!

 

Onsdagen den 24 mars
  • Först pratade vi lite om pollen och att man kan bli trött av det.
  • Sedan pratade vi med varandra. Vi berättade vad vi tycker om, vad vi tycker om att göra, vad vi kan göra, vad vi inte tycker om, vad vi inte kan göra. Vi svarade varandra: Jaha/Nähä. Jag också. /Det gör jag också./Det gör jag./ Det kan jag. /Inte jag heller./Men det gör jag./Men det kan jag. Textboken, sidan 116.
  • Efter det gjorde vi övning A på sidan 118 i textboken tillsammans. Sedan jobbade vi i par med dialogerna på sidorna 119–120 i textboken.
  • Till sist gjorde vi en hörförståelseövning. Vi lyssnade på några personer och skrev epostadresser som de sa.
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 108–110.
  • Skriv hemma: skriv ett svar från Anna till Leif, Krister, Putte eller Adam. Du kan skriva till en av männen eller till två eller flera.

Tack för i dag! Bra jobbat och bra pratat! Vi ses i morgon!

Tisdagen den 23 mars
  • Vi rivstartade lektionen med grammatik:-) Vi repeterade positionsschemat för huvudsats och vi pratade om att vi knyter ihop två huvudsatser med konjunktioner (och, men, för, så och eller).
  • Sedan jobbade vi i par med övning L på sidan 117 i textboken.
  • Efter det läste vi Annas profil på en dejtingsajt. Textboken, sidan 114.
  • Till sist lyssnade vi på svaren som fyra män hade skickat till Anna. Vi pratade om vilken man som passade bäst för henne.
  • Skriv hemma: skriv ett svar från Anna till Leif, Krister, Putte eller Adam. Du kan skriva till en av männen eller till två eller flera.

Bra jobbat och pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 22 mars
  • Först pratade vi om helgen.
  • Sedan gav vi tips/idéer till Anna som ville träffa en partner. Hon kan kanske gå på café. Där kan hon … En idé är att hon går på nattklubb. Då kan hon … Ja. Vilken bra idé! Nja, det är kanske inte så bra. 
  • Efter det läste vi texten Anna, 34.
  • Skriv hemma: en text om ditt land. Textboken, sidan 111
  • Studera inför i morgon: sidan 101 i övningsboken.

Mycket bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 18 mars
  • Först gjorde vi övning D på sidan 107 i textboken. Vi gissade gissade, googlade och vi pratade om kända svenska personer, till exempel Astrid Lindgren. Hon är en mycket känd barnboksförfattare. Hon har skrivit många barnböcker och många av de böckerna är också filmer. Pippi Långstrump är en känd figur som Astrid Lindgren har hittat på.
  • Vi tittade på första avsnittet av Pippi Långstrump. Den serien är från 1969 och var mycket populär när jag var liten. Pippi Långstrump är fortfarande en mycket populär figur. Här kan ni se filmen: svtplay.se/öppet arkiv: Pippi Långstrump flyttar in i Villa Villekulla   
  • Skriv hemma: en text om ditt land. Textboken, sidan 111

Bra jobbat och pratat! Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses nästa vecka!

 

Onsdagen den 17 mars
  • Först pratade vi om vad vi vet om Sverige eller vad vi tänker på när vi tänker på Sverige.
  • Efter det läste vi texten Fakta om Sverige. Vi lyssnade på lite i taget och pratade om texten.
  • Sedan gjorde vi övning A, på sidan 110 i textboken, Mer om Sverige.
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 96–97.

Mycket bra pratat och jobbat! Vi ses i morgon! Tack för i dag!

 

Tisdagen den 16 mars
  • Först pratade vi om några frågor i Framstegstestet.
  • Sedan pratade vi hela lektionen. Vi pratade om vad som är konstigt i Sverige.
  • Repetera hemma: Gör Framstegstestet.
  • Skriv gärna hemma: Öva på att skriva texter med olika verbformer. Du kan välja vilken text du vill skriva: Presens) Hur kommer du till kursen? Presens futurum/ska+infinitiv) Vad ska du göra i morgon eller i helgen? Preteritum) Vad gjorde du igår eller i helgen? Presens) Vad brukar du göra på fritiden? Preteritum och presens perfekt) Skriv ett mejl till en vän och berätta om din tid i Sverige. 

Mycket bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 15 mars
  • Först pratade vi om helgen.
  • Sedan läste vi texten Lite om Malmö på sidan 101 i textboken.
  • Efter det gjorde vi övning A på sidan 102 och vi pratade om prepositionerna i och på.
  • Sedan lyssnade vi på Konstigt i Sverige på sidan 108 i textboken. Alla svarade på frågan: Håller du med honom/henne?
  • Repetera hemma: Framstegstest 1 (kapitel 7–9)
  • Fundera hemma: Vad är konstigt i Sverige? Vad tycker du? I morgon ska vi prata om det.

Tack för i dag! Mycket bra jobbat och mycket bra pratat! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 11 mars
  • Först läste jag upp ett brev som Fiore har skrivit till klassen. Fiore är sjuk, men mår bättre nu. Hon saknar oss. Vi pratade om hur vi kan svara henne. Vi hoppas att hon snart mår bra igen och vi saknar henne också.
  • Efter det gjorde vi en hörförståelseövning. Textboken, sidan 97 (B).
  • Sedan läste vi texten Hur kommer vi till Moderna museet?
  • Efter det beskrev vi vägen till olika platser i stan. Textboken, sidan 98 (B).
  • Vi kombinerade bilderna och fraserna på sidan 99 och vi frågade om vägen och vi beskrev vägen till olika platser på en karta.
  • Repetera hemma: övningsboken, sidan 91.
  • Läs hemma: Var ligger …? Textboken, sidan 100.
  • Skriv hemma: Öva på att skriva texter med olika verbformer. Du kan välja vilken text du vill skriva: Presens) Hur kommer du till kursen? Presens futurum/ska+infinitiv) Vad ska du göra i morgon eller i helgen? Preteritum) Vad gjorde du igår eller i helgen? Presens) Vad brukar du göra på fritiden? Preteritum och presens perfekt) Skriv ett mejl till en vän och berätta om din tid i Sverige. 

Mycket bra jobbat och mycket bra pratat! Tack för i dag och för den här veckan! Trevlig helg! Vi ses på måndag!

 

Onsdagen den 10 mars
  • Först välkomnade vi en ny deltagare till gruppen och vi presenterade och för varandra. Hon heter Faride och hon kommer från Iran.
  • Efter det pratade vi om partikelverb (verb+verbpartikel). Vi pratade om betoning och om skillnaden mellan verbpartikel och preposition. Vi lyssnade på ljudfil 69 (övning D på sidan 95 i textboken) för att höra betoningen.
  • Sedan pratade vi om att vi ofta använder presens med framtidsadverb när vi pratar om framtid. Vi pratade om skillnaden mellan ska + infinitiv och presens som framtid. Vi gjorde övning A på sidan 96.
  • Till sist pratade vi om tidsprepositionerna om …och för … sedan. Vi övade på att använda dem i övning C på sidan 98 i textboken.
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 88–90.
  • Skriv hemma: Öva på att skriva texter med olika verbformer. Du kan välja vilken text du vill skriva: Presens) Hur kommer du till kursen? Presens futurum/ska+infinitiv) Vad ska du göra i morgon eller i helgen? Preteritum) Vad gjorde du igår eller i helgen? Presens) Vad brukar du göra på fritiden? Preteritum och presens perfekt) Skriv ett mejl till en vän och berätta om din tid i Sverige. 

Mycket bra jobbat och mycket bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 9 mars
  • Först pratade vi om att vintern har kommit tillbaka och vi pratade om vilken årstid som är vår favoritårstid.
  • Sedan pratade vi om skillnaden mellan verben går och åker. Vi gjorde övning B på sidan 93 i textboken och övning 1 på sidorna 85–86 i övningsboken.
  • Efter det pratade vi om hur vi kommer till kursen.
  • Till sist gjorde vi en övning i hörförståelse. Vi lyssnade på fyra personer som berättade hur de kommer till jobbet. Textboken, sidan 95 (E och F).
  • Skriv gärna mycket hemma. Öva på att skriva texter med olika verbformer. Du kan välja vilken text du vill skriva: Presens) Hur kommer du till kursen? Presens futurum/ska+infinitiv) Vad ska du göra i morgon eller i helgen? Preteritum) Vad gjorde du igår eller i helgen? Presens) Vad brukar du göra på fritiden? Preteritum och presens perfekt) Skriv ett mejl till en vän och berätta om din tid i Sverige. 

Mycket bra pratat och jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 8 mars
  • Först pratade vi om internationella kvinnodagen. Tack för de fina blommorna och för chokladen:-)
  • Sedan sjöng vi Ja må han leva för Beyhan som fyllde år i fredags.
  • Efter det pratade vi om helgen. Vad gjorde du i helgen?
  • Till sist pratade vi om siffror/nummer som substantiv och vi gjorde övning C på sidan 94 i textboken.
  • Repetera hemma: Siffror som substantiv i övningsboken, sidorna 86–87.

Mycket bra pratat och jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

 

Torsdagen den 4 mars
  • Först tittade vi på Hej främling!:s film om deras aktiviteter: Aktiviteter, Hej främling!
  • Sedan började vi med kapitel 9. Vi läste de åtta dialogerna Transporter, på sidorna 92–93, och vi pratade om vilken bild som passade ihop med varje dialog.
  • Vi pratade lite om siffror som substantiv.
  • Skriv hemma: en text om vad du gjorde i helgen eller ett mejl till en vän (textboken, sidan 91).

   

Tack för i dag och trevlig helg! Mycket bra jobbat, som alltid! Vi ses på måndag!

 

Onsdagen den 3 mars

Här är en bild från Hälsopepp med Norea från Hej främling!. Hon och hennes kollega Sara kom till oss och vi pratade om hälsa (mat, träning, vila, fysisk hälsa, mental hälsa … ).

Här är en länk till Hej främling!s hemsida. Där finns också en kort film på lätt svenska om deras aktiviteter: Aktiviteter, Hej främling!

Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 2 mars
  • Först åt vi Beyhans jättegoda bullar. Han bakade i förmiddags och tog med sig bullarna till lektionen.
  • Sedan repeterade vi de fyra verbgrupperna.
  • Efter det spelade vi ett tärningsspel och övade på olika verbformer.
  • Till sist tittade vi på en film om Alfons Åberg. I den filmen finns många verb i presens perfekt (har + supinum). Här är en länk till filmen: svtplay.se: Knåpigt Alfons Åberg.

Mycket bra jobbat och mycket bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon! Då kommer Norea från organisationen Hej främling! till oss.

 

Måndagen den 1 mars
  • Först pratade vi om helgen. Vad gjorde du i helgen?
  • Efter det övade vi på hjälpverb i övningsboken, sidan 80.
  • Sedan gjorde vi en övning i hörförståelse. Textboken, sidan 89: En Sverigeresa.
  • Efter hörförståelsen planerade vi en resa tillsammans. Textboken, sidan 90.
  • Skriv hemma: en text om vad du gjorde i helgen.

Jag bakade schackrutor igår och jag tog med mig några. Vi åt dem på lektionen.

Mycket bra jobbat och pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 25 februari
  • Norea från organisationen Hej främling! kom inte i dag för hon är sjuk. Hon kommer på onsdag i stället (hoppas hon).
  • Först pratade vi om olika väder och sedan pratade vi i par: Vad är det för väder i dag? Vad var det för väder i går? Vad är det för väder i ditt land nu? Vi använde presens och preteritum. Textboken, sidan 86.
  • Sedan övade vi på hörförståelse. Jag läste en text med luckor i (en lucktext) och ni skrev det som ni hörde. Texten finns i textboken på sidan 87: Jag borde sluta röka. I den texten finns många hjälpverb.
  • Till sist pratade vi i par och övade på hjälpverben borde, hinner, behöver, får och orkar. Textboken, sidan 88.
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 78–79
  • Skriv hemma: En text om vädret i Sverige och/eller en text om vädret i ditt land, övningsboken sidan 78 (A/B).

Bra jobbat och bra pratat! Tack för i dag och trevlig helg! Solen ska skina hela helgen, enligt  väderprognosen i min väderapp:-) Vi ses på måndag!

 

Onsdagen den 24 februari
  • Först pratade vi om datum och ordningstal. Vi arbetade med sidan 82 i övningsboken.
  • Sedan läste vi texten Första gången i Sverige, på sidan 80 i textboken. I den texten finns många verb i presens perfekt (har + supinum).
  • Efter det pratade vi om Johns Att-göra-lista. A, sidan 81 i textboken.
  • Till sist pratade vi om vad man måste se i olika länder.
  • Repetera hemma: sidorna 76–77 i övningsboken.

Mycket bra jobbat och mycket bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 23 februari
  • Först pratade vi om skillnaden mellan preteritum och presens perfekt (har + supinum).
  • Efter det läste vi dialogerna i texten Karaoke och annat … högt tillsammans. Textboken, sidan 83.
  • Sedan pratade vi om vad vi har gjort och vad vi inte har gjort. (Övning A och B på sidan 84 i textboken). Vi använde presens perfekt och preteritum.
  • Till sist gjorde vi en diktamen. Jag läste en dialog och ni skrev. Vi pratade om uttal.
  • Reptera hemma: sidorna 75–76 (övning 1: presens perfekt)

Tack för i dag! Mycket bra pratat och jobbat! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 22 februari
  • Först pratade vi om vad vi gjorde i helgen. Vi använde preteritum och vi tänkte på ordföljden.
  • Sedan läste vi dialogerna på sidorna 74–75 i textboken. Vi skrev frågorna på rätt plats och vi pratade om komparation av adjektiv och om substantiv i plural och bestämd form.
  • Efter det lekte vi affär. Vi tittade på annonserna på sidan 76 i textboken. Vi övade på frågor och meningar som vi kan använda i affärer. Textboken, sidan 76–77.
  • Sedan pratade vi om hur vi kan öva svenska på caféer och i affärer. Textboken, sidan 78 F.
  • Till sist gjorde vi hörförståelseövningen (G/H) på sidan 78.
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 73–74.
  • Skriv hemma: En dialog i en affär. Textboken, sidan 77 (E).

Mycket bra jobbat och mycket bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 18 februari
  • Först tittade vi på tre sjalar och vi jämförde dem. Vi använde komparation av adjektiv och pratade om vilken sjal vi tyckte var finare än en annan sjal. Vi pratade också om vilken sjal vi tyckte var finast.
  • Sedan övade vi på att komparera adjektiv med hjälp av ordkort. Vi skrev meningar med adjektiv i komparativ och adjektiv i superlativ.
  • Efter det spelade vi quizspelet Kahoot! och övade på grammatik och ord.
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 69–70.
  • Skriv hemma: en text om ett bra köp och ett dåligt köp. Textboken, sidan 79.

  

Mycket bra jobbat och mycket bra pratat! Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses på måndag!

 

Onsdagen den 17 februari
  • Först repeterade vi objektspronomen och possessiva pronomen.
  • Sedan pratade vi om indefinita pronomen och vi använde indefinita pronomen i korta dialoger. Har du någon motorcykel? Nej. Jag har ingen motorcykel. … 
  • Sedan läste vi dialogerna på sidan 63–64 i övningsboken och efter det läste vi dialogerna på sidan 66 i övningsboken.
  • Vi gjorde övning A på sidan 72 i textboken.
  • Efter det läste vi texten Köpa säng högt tillsammans. Sidorna 72–73 i textboken. I den texten finns det många exempel på substantiv i plural i bestämd form.
  • Vi repeterade de fem substantivgrupperna och skrev substantiv i olika former.
  • Vi pratade också lite om  komparation av adjektiv: mjuk, mjukare, mjukast.
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 67–68 (övning 4: substantiv, bestämd form plural) och sidan 72.

På söndag kan alla som vill åka skidor med organisationen Hej främling! igen. Här är deras inbjudan:

Mycket bra jobbat och mycket bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 16 februari
  • Först pratade vi om semlor och semmeldagen/fettisdagen. Vi åt också semlor.

           

  • Efter det pratade vi om kläder och färger. Textboken sidan 68.
  • Vi repeterade grundregeln för adjektiv och vi gick igenom adjektiv som är special.
  • Sedan pratade vi i par: Vad har du på dig? Jag har på mig ett par svarta skor, en rosa tröja och …
  • Sedan jobbade vi i par igen. Vi gjorde övning B på sidan 69 i textboken, adjektivmotsatser.
  • Repetera hemma: Övningsboken, sidorna 64–65.

Mycket bra jobbat och mycket bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 15 februari

  • Först pratade vi om vad vi gjorde i helgen.
  • Sedan började vi med kapitel 7. Vi stängde böckerna, lyssnade på texten Vad shoppar du? och skrev ord och fraser som vi hörde. Vi lyssnade flera gånger. Till sist läste vi texten.
  • Efter det pratade vi om indefinita pronomen: någon [nån], något [nåt], [nåra], ingen, inget, inga
  • Till sist pratade vi om shopping. Övning A på sidan 67 i textboken.
  • Repetera hemma: Sidan 63–64 (1. Indefinita pronomen: någon/något/några) och sidan 66 (C: ingen/inget/inga).

Bra jobbat och bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 11 februari
  • Jag berättade att organisationen Hej främling! bjuder alla till Spånga IP på lördag. Där kan man åka skridskor och skidor. Alla kan låna skidor och skridskor. Hej främling! bjuder på fika. Det kostar inget.
  • Vi läste texten Dynamitkungen högt tillsammans. Textboken 62. I den texten finns det många verb i preteritum.
  • Sedan skrev alla en kort text om en känd person. Vi läste varje text och gissade vem personen var. Textboken, övning G och H.
  • Efter det tittade vi på en film om Alfons Åberg. I den finns det också många verb i preteritum. Filmen heter Odjuret och Alfons Åberg. Här är en länk till den: svtplay.se: Odjuret och Alfons Åberg.
  • Repetera hemma: Framstegstest 2 (kapitel 4–6).
  • Skriv hemma: En text om en känd person från ditt land. Textboken, sidan 65.

   

Mycket bra jobbat! Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses på måndag!

 

Onsdagen den 10 februari
  • Vi repeterade possessiva pronomen och huvudregeln för adjektiv.
  • Efter det arbetade ni i par med övning B på sidan 61. Vi gjorde också övning C på sidan 61. Vi sa meningar med possessiva pronomen och adjektiv.
  • Sedan gjorde vi en hörförståelseövning. Textboken,sidan 61 (D/E).
  • Efter hörförståelseövningen tittade vi på bilder (verbkort) och övade på verb i preteritum. Vad gjorde hon igår? Hon drack kaffe igår? Vad gjorde de i lördags? I lördags dansade de salsa på en fest.
  •  Till sist lekte vi ordleken Ett skepp kommer lastat.

Tack för i dag! Bra jobbat och bra pratat! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 9 februari
  • Jag ritade mitt släktträd och jag berättade om min familj/min släkt.
  • Ni jobbade i par med övning D på sidorna 58–59.
  • Efter det berättade ni om era familjer. Övning F på sidan 59 i textboken. Vi använde relativt pronomen som.
  • Sedan pratade vi om possessiva pronomen och vi läste texten Mitt barnbarn heter också Oscar på sidan 60 i textboken.
  • Vi fortsatte att prata om familj och släkt och vi använde possessiva pronomen. Övning A på sidan 60 i övningsboken.
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 55–56 (övning 2 och 3)

Bra jobbat och bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 8 februari
  • Vi pratade om vad vi gjorde i helgen. Vi använde preteritum (verbform för dåtid) och vi repeterade de fyra verbgrupperna.
  • Vi lyssnade på texten Min faster är Nobelpristagare. Textboken sidorna 56–57.
  • Efter det repeterade vi subjektspronomen och vi gick igenom objektspronomen.
  • Ni jobbade i par och ni använde objektspronomen i dialoger.
  • Ni intervjuade varandra. Vad gjorde du igår/i morse/i onsdags/i vintras … Vi använde verb i preteritum och tidsadverb för dåtid.
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 53–54 + 57.

Bra jobbat och bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

 

Torsdagen den 4 februari

Vi gjorde det här:

  • Först läste vi texten/dialogen Prat om helgen. Textboken, sidan 54.
  • I den texten finns många verb i preteritum/dåtid.
  • Vi sorterade verben i fyra verbgrupper.
  • Efter det gjorde vi  övning A på sidan 46 och övning B på sidan 47 i övningsboken.
  • Sedan pratade vi om vad vi gjorde igår.
  • Till sist lekte vi ordleken Ett skepp kommer lastat!
  • Repetera hemma: sidan 47 i övningsboken.

   

 

Bra pratat och bra jobbat! Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses på måndag!

 

Onsdagen den 3 februari
  • Adjektiv – grundregel: en rolig film, ett roligt program, flera roliga filmer/program.
  • Adjektiv – special.
  • Vi pratar om filmer, teveserier och skådespelare.
  • Vi spelar Kahoot! och övar på prepositioner.
  • Repetera hemma: övningsboken 45–46 (adjektiv). Oj! Samma sidor som igår. Ursäkta: )
  • Skriv hemma: En text om din fritid.

Bra pratat och bra jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 2 februari
  • Vi pratar om gillar/tycker om och gillar att/tycker om att + verb i infinitiv. Vi pratar lite om hjälpverb + infinitiv också.
  • Sedan gör vi en hörförståelse. Övning F på sidan 51 i textboken.
  • Efter det läser vi texten Vilken film ska vi se högt tillsammans. I den finns många adjektiv.
  • Vi pratar om grundregeln för adjektiv: en rolig film, ett roligt program, flera roliga filmer/program.
  • Till sist jobbar vi i par med övning B på sidan 52 i textboken.
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 45–46 (4. Adjektiv)
  • Skriv hemma: En text om din fritid. Inspiration: textboken, sidan 55.
  • Fundera hemma: Vad gillar du för filmer? Vad gillar du för teveserier? Imorgon ska vi prata om filmer och teveserier.

 

Bra jobbat och bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 1 februari
  • Vi har en ny deltagare. Hon heter Yuliana. Vi vill ha mer information. Vi frågar Yuliana många frågor.
  • Vi pratar och använder adverb för frekvens: aldrig, sällan, ibland, ofta, alltid. Sidan 50 i textboken.
  • Vi pratar om hjälpverbet brukar + infinitiv.
  • Vi lyssnar på texten Vad gör du på fritiden? på sidan 49 i textboken.
  • Vi pratar i par om fritiden.
  • Han gillar … Hon tycker om … Han älskar …
  • Han gillar att … Hon tycker om att … Hon älskar att …
  • Repetera hemma: Sidan 48 i övningsboken och övning 3 på sidan 45 i övningsboken.

Bra jobbat och bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 28 januari
  • Vad ska du göra i morgon? Vad ska du göra på måndag? Vad ska du göra på tisdag? Vi repeterar hjälpverb (ska) + infinitiv och ordföljd. Vi pratar också om veckodagar och tidsadverb för framtid: i morgon, på onsdag, på lördag, i helgen ..Först pratar vi alla tillsammans. Sedan pratar ni i par.
  • Vi tittar på nöjesannonserna på sidan 46. Vi pratar lite om annonserna och sedan läser vi Ska vi gå på Experimentteatern? högt tillsammans.
  • Efter det gör vi övning E, på sidan 48, tillsammans.
  • Sedan pratar ni i par. Ni pratar med varandra, ni tittar i kalendrar och diskuterar vad ni ska göra. Vill du gå på café på lördag eftermiddag? Jag kan tyvärr inte. Jag är upptagen. Jag ska … Åh vad synd.
  • Till slut pratar vi lite om adverb för frekvens: aldrig, sällan, ibland, ofta, alltid.
  • Repetera/Studera hemma: övningsboken, sidorna 43–44.
  • Skriv hemma: en text om vad du ska göra nästa vecka (övningsboken, sidan 43 (B). Du kan ge mig texten på måndag eller mejla texten till mig.

 

Bra jobbat och bra pratat! Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses nästa vecka!

 

Onsdagen den 27 januari
  • Först repeterar vi substantiv i plural i obestämd form.
  • Sedan pratar vi om olika förpackningar. Ni arbetar i par och kombinerar varor med förpackningar. Textboken, sidan 43.
  • Efter det pratar ni i par om vad ni ska äta i kväll. Textboken, sidan 44 (G).
  • Sedan övar vi på att uttala vokalljud: o, a och å, på sidan 44 i textboken. Vi gör också hörförståelsen på sidan 45 (I).
  • Efter hörförståelsen övar vi på prepositioner i övningsboken, på sidan 40. Ni gör övningen i par.
  • Till slut leker vi en ordlek. Leken heter Ett skepp kommer lastat.
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 41–42. Tips! Skriv inköpslistor på svenska när du ska köpa mat (textboken, sidan 45).

   

Tack för i dag! Bra jobbat! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 26 januari
  • Vad ska du göra efter kursen? Vad ska du göra i kväll? Vi pratar mycket. Nästan alla i kursen är frånvarande. Vi är bara två deltagare och jag.
  • På torget: Vi kombinerar bilder och ord. Substantiv plural obestämd form.
  • Vi pratar om fem substantivgrupper. Textboken sidan 41.
  • Hörförståelse B, sidan 41 i textboken.
  • Vi jobbar i par och sorterar substantiv i grupper. Övning C och D på sidan 41 i textboken.
  • I mataffären: Ursäkta, var finns …? Vi läser texten högt tillsammans och sedan gör vi övning E på sidan 42.
  • Till slut tittar vi på en film om Alfons Åberg. I den filmen finns många exempel på verb i imperativ och hjälpverb + infinitiv. Filmen heter Raska på, Alfons Åberg. Här är en länk till den: Raska på, Alfons Åberg
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 36–39.

 

Mycket bra jobbat och mycket bra pratat! I morgon börjar vi klockan 15.15 (kvart över tre).

 

Måndagen den 25 januari
  • Vi läser texten Jag måste köpa … högt tillsammans. Textboken, sidan 36.
  • Vi pratar om hjälpverb: vill, kan, ska, måste
  • Efter det repeterar vi verb i presens, imperativ och infinitiv.
  • Hjälpverb + verb i infinitiv.
  • Hjälpverb och ordföljd. Jag ska titta på teve ikväll. Ikväll ska jag titta på teve.
  • Vi pratar i par: Vad ska du göra efter kursen? Vad vill du göra efter kursen? … 
  • Sedan repeterar vi substantiv singular obestämd form och bestämd form.
  • Demonstrativt pronomen: den där, den här, det där, det här + substantiv i bestämd form.
  • Vi lyssnar på tre dialoger: I närbutiken, På kebabrestaurangen och På kaféet. Sidan 37 i textboken.
  • Efter det leker vi affär:  – Hej! Jag vill ha en glass, tack. – Vilken glass vill du ha? – Den där glassen, tack. …
  • Till sist tittar vi på två korta filmer om Fika: https://urplay.se/program/201724-svenska-for-alla-fika-ordlista    urplay.se: beställ fika på ett café
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 33–35.

  

Bra jobbat och bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 21 januari
  • Vi säger ”Grattis till jobbet!” till Beyhan. Sedan frågar vi om jobbet. Han svarar. Han berättar om jobbet.
  • Efter det pratar vi om skillnaden mellan verb i presens och verb i imperativ.
  • Vad är imperativ och när använder vi imperativ?
  • Ni arbetar i par och ni övar på presens och imperativ i övningsboken på sidorna 28–29.
  • Sedan gör vi Framstegstest 1. Vi övar på grammatik från kapitel 1 till kapitel 3.
  • Till sist tittar vi på en kort film om Alfons Åberg. Den heter God natt, Alfons Åberg. Här är en länk till den: God natt, Alfons Åberg.
  • Vi pratar lite om hjälpverb.
  • Repetera hemma: Gör klart Framstegstest 1. Markera grammatik som du inte förstår. Fråga mig på måndag.
  • OBS! Från onsdagen den 27 januari har vi nya tider: Vi börjar klockan 15.15 och vi slutar klockan 17.00.

 

Bra jobbat alla! Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses på måndag!

 

Onsdagen den 20 januari
  • Vi gör en övning i hörförståelse: 1. Vilken tid hör ni?  2. Vad säger de? Textboken, sidan 34 (M).
  • Verb i presens. Jag frågar alla: Vad gör du?  Ni pratar i par. Ni tittar på bilder och ni frågar varandra: Vad gör hon? Vad gör han? Vad gör hen? Vad gör de?
  • Sedan pratar ni i par igen. Ni tittar på bilder och ni berättar om Anjas dag. Textboken sidan 33 (K).
  • Efter det skriver ni. Textboken, sidan 34: Skriv en text om en dag i ditt liv.
  • Vi pratar lite om substantiv i obestämd form och bestämd form och vi gör övning 7B på sidan 27 i övningsboken.
  • Repetera hemma: övningsboken, sidan 30–32.

Bra jobbat i dag igen! Trevlig kväll! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 19 januari
  • Vi frågar om tid: När …?/ Hur dags …?/Vilken tid …?
  • Vi pratar i par och vi frågar varandra Vilken tid vaknar du? Hur dags äter du frukost? När äter du lunch? …
  • Vi läser texten Renates dag högt tillsammans. Sidan 31 i textboken.
  • Vi stryker under subjekt och verb i texten Renates dag. Vi pratar om ordföljd: När står verb efter subjekt? När står subjekt efter verb? Varför då?
  • Vi pratar om ordföljd och positionsschemat för huvudsats.
  • Vi pratar om substantiv singular i obestämd och bestämd form.
  • Till sist spelar vi Kahoot! och övar på vokaler och betoning (lång vokal, långkonsonant).
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 24–26.

Tack för i dag! Bra jobbat! Trevlig kväll! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 18 januari
  • Vi börjar med kapitel 3, sidan 26 i textboken. Vi räknar och vi övar på uttal med hjälp av ordkort: Nummer/siffror
  • Vi pratar om sju-ljudet (7-ljudet) och tjugo-ljudet (20-ljudet).
  • Vi räknar addition, subtraktion, multiplikation och division.
  • Vi spelar bingo och övar på nummer.
  • Vi läser Vilken gata bor du på? på sidan 28 i textboken.
  • Vi pratar om ordföljd och vi pratar om skillnaden mellan många och mycket.
  • Hur många år är du? Vilken skostorlek har du? … Vi pratar med varandra.
  • Vi tittar på en kort film om klockan: urplay.se: Klockan.
  • Vi läser Hur mycket är klockan? på sidan 29 i textboken.
  • Vi frågar varandra vad klockan är. Övning A och övning B på sidorna 29–30 i textboken.
  • Vi gör en hörförståelse. Övning B på sidan 29 i textboken.
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 22–23.  Räkna från 0–100: urplay.se siffror 0–100. Räkna från 100 till 1 000: urplay.se: 100–1 000.

Bra jobbat och bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 14 januari
  • Vi gör en övning i hörförståelse: Vi stänger böckerna och vi lyssnar på texten Vad gör du i Sverige?Vi lyssnar och skriver ord och fraser som vi hör. Vi lyssnar igen och igen och igen.
  • Vi öppnar böckerna, sidan 20 i textboken. Vi läser texten.
  • Vi läser En fest högt tillsammans. Textboken, sidan 21.
  • Vi jobbar i par eller i liten grupp med övning A (subjektspronomen) och övning B (frågeord) på sidan 22 i textboken. Sedan arbetar vi i par eller liten grupp i övningsboken. Vi gör vi övning 3B på sidan 14 och 3C på sidan 15.
  • Vad har du i väskan? Vi visar vad vi har i väskan. En …/Ett … Substantiv singular obestämd form.
  • Repetera hemma: Övningsboken, kapitel 2.

Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses på måndag!

 

 

Onsdagen den 13 januari
  • Välkommen Camilo! Camilo är en ny deltagare i gruppen. Vi presenterar oss för varandra.
  • Vi gör en hörförståelse. Textboken, sidan 14, E. Vi lyssnar. Vi lyssnar igen. Vad hör ni för yrken?
  • Vi pratar om uttal: g, sk och k + vokaler.
  • Vi repeterar prepositioner. Övningsboken, sidan 9.
  • Vi läser Gift, sambo eller singel? högt tillsammans.
  • Vi skriver: Skriv om dig själv. Textboken, sidan 17.
  • Vi börjar med kapitel 2. Vi läser Hej och tjena! högt tillsammans.
  • Vi pratar med varandra. Vi hälsar. Vi frågar och vi svarar. Hej!  Hur mår du? Jag mår bra. Tjena! Hur är det? Det är inte så bra. Jag sover dåligt. Åh vad synd. … Textboken, sidan 19.
  • Vi spelar bingo och vi övar på långa vokaler och långa konsonanter.

Bra jobbat och bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

 

Tisdagen den 12 januari
  • Vi har en ny deltagare i gruppen. Han heter Rozymyrat. Han kallas Rozy. Välkommen Rozy!
  • Fråga mycket! (Ursäkta, jag har en fråga. Vad betyder …? (…) Hur stavar man …?)
  • Alfabetet. Vi uttalar alla bokstäver högt tillsammans.
  • Vi pratar i par: Vad heter du i efternamn? Hur stavar du det?
  • Subjektspronomen (jag, du …)
  • Verb har samma form för alla subjektspronomen. Jag talar svenska. Du talar persiska. Han talar turkiska. Hon talar spanska. Vi talar … Ni talar … De talar …
  • Säg en bokstav! Vi övar på bokstäver.
  • Vi gör en hörförståelse. Textboken, sidan 11 (K)
  • Arbetar du här?  Vi kombinerar bilder och ord. Vi övar på uttal: Yrken, sidan 12 (A)
  • Vi läser dialog 1 och dialog 2 högt tillsammans. Sidan 12 i textboken.
  • Vi pratar om jobb och studier. Arbetar du? Vad jobbar du med? Studerar du? …  Sidan 13 i textboken.
  • Repetera hemma: sidan 8 i övningsboken.

Tack för i dag! Bra jobbat igen!

 

Måndagen den 11 januari

  • Dialog: – Jag heter … Vad heter du? …
  • Vi pratar om uttal.
  • Vi pratar om betoning (lång vokal/lång konsonant).
  • Vi kombinerar foto med ord. Sidan 8 i textboken.
  • Vi läser På kurs högt tillsammans. Sidan 9 i textboken.
  • Ordföljd: verb har position 2 Jag heter Patricia. Vad heter du? Jag talar inte engelska. Hon kommer från Colombia. Han kommer också från Colombia.
  • Ordföljd: verb är nummer 1 i ja- och nej-frågor Fråga: Kommer du från Spanien? (Svar: Ja/Nej) Talar du turkiska? (Svar: Ja/Nej)
  • Vi minglar. Vi pratar med varandra. Vi frågar: Vad heter du? Varifrån kommer du? Vad talar du för språk?
  • Vi presenterar varandra: Det här är … Hon/Han kommer från … Hon/Han talar ..
  • Repetera hemma: sidorna 6–7  i övningsboken.

Bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!