Svenska från dag ett, 31 augusti – 22 december

Hej och välkomna till min blogg!

Kursen började måndagen den 31 augusti. Kursen slutar tisdagen den 22 december.

Vi ses måndag–torsdag klockan 14–17.

På måndagar och tisdagar är vi i sal 631 på Kungstensgatan 45.                                                På onsdagar och torsdagar är vi i sal 10 på Holländargatan 38.                                

Allt gott och vänliga hälsningar,

Annika

Vi hjälper varandra att inte sprida coronaviruset:
Snälla, stanna hemma (please stay at home/por favor quedense en casa) om (if/si):
  • du har ont i halsen (you have a soar throat/te duele la garganta)
  • du hostar (you have a cough/toses)
  • du har ont i huvudet (you have a headache/tienes dolor de cabeza)
  • du är förkyld (you have a cold/estas resfriado)

Kom tillbaka till kursen efter två symtomfria dagar. (You should not come back until two days without symptoms. / No debes volver antes de dos días sin síntomas.)

 

 

Tisdagen den 22 december
  • I dag var sista dagen på den här kursen, och vi började med att prata om filmen som vi såg i går.
  • Efter det pratade vi om olika lekar.
  • Sedan gjorde vi en hörförståelseövning, övning E på sidan 128 i textboken.
  • Efter det fikade vi. Vi drack te  och åt pepparkakor och julgodis (fudge och ischoklad).
  • Medan vi fikade lyssnade vi på musik från Gambia, Nigeria och Senegal. Vi pratade om sångtexterna och vi dansade och sjöng.
  • Till sist spelade vi Kahoot! med grammatik, ord och uttal från kapitel 1 till 12 i boken.

Vad trevligt vi har haft det! Tack så mycket alla! Jag önskar er en god jul och ett gott nytt år!

 

Måndagen den 21 december
  • Först pratade vi om vad vi gjorde i helgen. Vi pratade också lite om coronaviruset.
  • Efter det tittade vi på filmen Hur många lingon finns det i världen? Vi tyckte att den var fin, rolig, bra och sorglig. Det var inte många svåra ord i den så den var lätt att förstå. Vi hade svensk undertext. Medan vi tittade på filmen drack vi te och åt kladdkaka.

Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 17 december
  • Först pratade vi om vad vi hade gjort på förmiddagen. Vad gjorde du i förmiddags? Vi sjöng Ja må hon leva för Matida som fyller år i dag.
  • Efter det byggde vi ihop en liten julgran och pratade om den och julpynt.
  • Sedan fikade vi och vi spelade Bingo!
  • Till sist pratade vi om julafton och om att vi brukar dansa kring granen då. Vi avslutade dagen med ringlekar kring granen och med att sjunga Nu har vi ljus här i vårt hus, Vi är musikanter och Små grodorna. Allra sist gjorde vi Raketen.

Bra jobbat, pratat och dansat! Trevlig helg! Vi ses på måndag i sal 631!

 

Onsdagen den 16 december
  • Först arbetade vi i par med lucktexten på sidan 130 i textboken, På restaurang.
  • Efter det pratade vi om gammal skrock.
  • Sedan pratade vi om  restauranger. Alla svarade på frågan: Vad gillar du för restauranger?
  • När vi hade dansat fikade vi. Medan vi fikade kastade vi tärning för att få frågor/samtalsämnen.

Så här såg tavlan ut:

Bra jobbat och bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 15 december
  • Först pratade vi om mat.
  • Sedan pratade vi om skillnaden mellan jag tycker om, jag tycker, jag tror och jag tänker.
  • Efter det dansade vi till en Just dance-låt av Justin Bieber och sedan fikade vi. Medan vi fikade pratade vi om dans och reflexiva verb.

Så här såg tavlan ut:

Tack för i dag! Vi ses i morgon! Bra jobbat och bra pratat!

 

Måndagen den 14 december
  • Först läste vi Vad gillar du för mat? på sidorna 126–127 i textboken.
  • Sedan pratade vi om bisatser som börjar med subjunktionerna när, eftersom, att och om.
  • Efter det gjorde vi pausgympa (Flex) och sedan fikade vi.
  • När vi fikade tittade vi på första avsnittet av årets julkalender. I år heter julkalendern Mirakel. Vi hade svensk undertext och vi pausade många gånger så alla förstod vad den handlade om. Sedan tittade vi på andra avsnittet också. Julkalendern har 24 avsnitt. Man kan se dem på SvtPlay. De visade det första avsnittet den 1 december. På julafton visar de avsnitt 24. Här är en länk till julkalendern: Julkalendern 2020: Mirakel

Tack för i dag! Vi ses i morgon! Då är vi på Holländargatan.

 

Torsdagen den 10 december
  • Vi började lektionen med att prata om skillnaden mellan många och mycket, och skillnaden mellan få och lite. Sedan vi arbetade i par med övning A på sidorna 112-113 i övningsboken. Vi komparerade många/få/mycket/lite. Efter det gjorde vi övning B på sidan 113 i övningsboken.
  • Sedan dansade vi till Shakiras Waka, waka i en Just dance-video på youtube. Vi fikade. Jag hade bakat en mjuk pepparkaka.
  • Medan vi fikade pratade vi om lucia. Vi tittade på bilder och vi läste texterna till två lucialåtar som barn brukar sjunga på förskolan (Ute är mörkt och kallt och En sockerbagare). Det här pratade vi om: Den 13 december är det lucia. Den här tiden på året är det mörkt och kallt. Många längtar efter solen. På lucia firar vi ljuset. Vi tittar på luciatåg. Luciatågen kommer med ljus, sånger och fika. I ett luciatåg kan vi se en lucia eller flera lucior, en stjärngosse eller flera stjärngossar, en tärna eller flera tärnor, en tomtenisse eller flera tomtenissar, en pepparkaksgubbe eller flera pepparkaksgubbar, en pepparkaksgumma eller flera pepparkaksgummor.Luciorna bär ljuskronor. Tärnorna har ofta glitter i håret och runt midjan. Tomtenissarna har tomteluvor på huvudena. Pepparkaksgubbarna och pepparkaksgummorna har bruna kläder med vit “kristyr”. Stjärngossarna har hattar som är som strutar. På strutarna sitter det stjärnor. Typiskt luciafika: lussebullar/lussekatter, pepparkakor med eller utan kristyr, kaffe och/eller glögg med mandel och russin. Kristyr gör man av äggvita, florsocker och pyttelite ättika.
  • Här är några sånger som barnen brukar sjunga när de går i ett luciatåg:https://www.youtube.com/watch?v=n5z6KVNhV_A
  • På teve visar de luciatåg varje år tidigt på morgonen. Här är luciatåg från år 2015 från Svt och TV4 (med engelsk undertext): https://www.youtube.com/watch?v=vl6o4mG25Ec

Bra jobbat och bra pratat! Trevlig helg och trevlig lucia!

 

Onsdagen den 9 december
  • Först småpratade lite om den här veckan och om nästa vecka. Nästa vecka ska vi vara på Holländargatan alla dagar.
  • Sedan använde vi den grammatiska konstruktionen håller på/står/sitter/ligger + och + verb. Den konstruktionen använder vi för att berätta vad nu (med kontinuitet). Vi använder den i alla tempus. Vi tittade på bilden i textboken på sidan 129, och vi sa meningar i presens, preteritum och perfekt (har + supinum).
  • Efter det gjorde vi en diktamen. I den fanns det exempel på hur vi använder många och mycket.
  • Vi pratade om skillnaden mellan många och mycket, och vi pratade också om vad motsatserna till många och mycket är.
  • Sedan gjorde vi pausgympa, dansade till Just dance-låten Swish, swish (igen:-) och fikade.
  • Till sist lyssnade vi på en jullåt (Jul, jul, strålande jul) och en lucialåt (Natten går tunga fjät). Vi pratade om vad texten i Natten går tunga fjät betyder. Vi tittade också lite på en video på ett luciatåg på en förskola.

Tack för i dag! Bra jobbat och bra pratat! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 8 december
  • Vi lyssnade på låten Låt mig komma in av gruppen Fre och vi hjälpte varandra att höra vad de sjöng. Vi skrev texten på tavlan, vi pratade om den och vi sjöng låten. Här är låten på Youtube:
  • Efter det fikade vi, men först gjorde vi pausgympa.
  • Sedan pratade vi om skillnaden mellan tror och tycker. Vi gjorde sidan 114 i övningsboken.
  • Till sist lekte vi ordleken Ett skepp kommer lastat.

Bra jobbat, bra pratat och vad bra vi sjöng:-)!

 

Måndagen den 7 december
  • Först pratade vi lite om helgen och andra saker.
  • Sedan pratade vi om skillnaden mellan tror och tycker.
  • Vi pratade också lite om bisatser.
  • Efter det började vi med kapitel 12. Vi läste om traditionell svensk mat. Sidan 123 i textboken. Vi läste om svenska råvaror och vi pratade om varje råvara. Har du ätit …? Tycker du att det är gott? Tror du att det är gott? Sidan 122 i textboken.
  • Vi tog en paus från textboken och gjorde pausgympa. Vi dansade lite också och vi fikade. Jag hade bakat pepparkakor.

Så här såg tavlan ut:

Bra jobbat och bra pratat! Vi ses i morgon! Tack för i dag!

Torsdagen den 3 december
  • Vi har fått en inbjudan till ett luciafirande. Vi började lektionen med att prata om det. I organisationen Hej främling! finns det en grupp som heter Äventyrsgruppen. De har aktiviteter utomhus. De har bjudit oss till Flatenbadet söndagen den 13 december, kl 15. Här finns mer information:
  • Efter det arbetade vi tillsammans med övning 2A, på sidan 118 i textboken. Vi valde ord ur rutan och vi skrev dem vid rätt siffra. Vi pratade också om vad orden betydde.
  • Sedan jobbade vi med dialogerna på sidorna 119–120. Vi läste dem högt tillsammans och vi skrev in ord och fraser där de passade bäst.
  • Vi värmde upp med pausgympa och efter det dansade vi Just Dance-dansen Swish, swish igen:-) Vi har dansat den många gånger nu och vi börjar bli riktigt bra!
  • Till sist fikade vi och medan vi fikade spelade vi Kahoot! Vi gjorde ett quiz med grammatik och ord från kapitel 1–10.

Bra jobbat, bra dansat och bra pratat! Tack för i dag! Vi ses på måndag!

 

Onsdagen den 2 december
  • Först pratade vi om glasögon och organisationen Vision for all. En man på Folkuniversitetet hjälper den organisationen att samla in begagnade glasögon.
  • Sedan pratade vi om konjunktionerna och, men, för, så och eller.
  • Vi arbetade i par med övning L på sidan 117 i textboken.
  • Efter det gjorde vi pausgympa, dansade en Just dance-dans och fikade. Vi åt saffranslängd och drack te.
  • Medan vi fikade skrev vi svar från Anza (Anna) till Adam och Leif, från texterna i går (sidan 114–115). Vi skrev svaren tillsammans.
  • Till sist skrev vi en dialog mellan två personer på tunnelbanan. Vi skrev den dialogen tillsammans också.

Bra jobbat och mycket bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

Tisdagen den 1 december
  • Vi började lektionerna med att prata om när solen går upp och ner. Vi pratade om mörkret och om när det blir ljusare igen. Efter det pratade vi om skrivuppgiften från igår. Vi pratade om grammatiken vi använde – hjälpverb, adjektiv i komparation, tidspreposition för framtid, verb i preteritum och presens perfekt
  • Sedan fortsatte vi med kapitel 11, sidorna 114–116. Vi läste Annas nätdejtingsprofil, Anza, och de fyra svaren hon fick från fyra män. Vi beskrev männen med adjektiv från sidan 116 i textboken och vi pratade om vem som passar Anna bäst.
  • Vi gjorde pausgympa och vi fikade, som vanligt.
  • Faezeh berättade att Mojgan hälsar till alla. Hon har varit mycket upptagen och nu har hon mycket jobb med en flytt, men hon kommer snart tillbaka.

Mycket bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 30 november
  • Först pratade vi lite om hur vi mådde, om att Adnan har flyttat, om att vi saknar honom och om Arboga (den staden som han har flyttat till).
  • Sedan informerade jag om fortsättningskursen som börjar i januari: Den börjar måndagen den 4 januari. På den kursen har vi inte samma dagar och tider. Då träffas vi klockan 10–12.15 på måndagar, tisdagar och torsdagar. Sista dagen på den kursen är tisdagen den 2 februari. Efter det kan vi starta en ny kurs.
  • Vi började med kapitel 11, sidan 112 i textboken. Först pratade vi i smågrupper om vad Anna, 34 år, kan göra. Hon vill träffa en partner och hon behöver idéer. Sedan pratade vi i hela gruppen och vi samlade några idéer på tavlan.
  • Efter det värmde vi upp med pausgympa. Sedan dansade vi en Just dance-dans och vi fikade.
  • Till sist läste vi texten Anna, 34 år högt tillsammans. Sidorna 113–114 i textboken.

Bra jobbat och mycket bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 26 november
  • Har du ont i kroppen från dansen igår? Vi började lektionen med den frågan och sedan fortsatte vi att prata om dans. Vi pratade om ordföljd i huvudsatser och vi pratade också lite om bisatser.
  • Efter det turades vi om att beskriva ord, utan att säga ordet som vi beskrev. De andra gissade vilket ordet var.
  • Vi värmde upp med pausgympa och sedan dansade vi till en Just dance-video på Youtube igen. Det var kul och vi skrattade mycket. Efter det fikade vi och vi fortsatte beskriva ord och gissa vilket ord det var.

Tack för bilderna, Betty!

Mycket bra pratat och dansat!

 

Onsdagen den 25 november
  • Först pratade vi om olika länder. Vad är det för natur i ditt land? Hur ser det ut i ditt land? Alla berättade och det var mycket intressant.
  • Sedan dansade vi i stället för att göra pausgympan som vi brukar göra. Faezeh föreslog att vi skulle dansa till en Just dance-video på Youtube. Det var jättekul och mycket intensivt:-) Efter det dansade vi lite mer och sedan fikade vi.
  • Till sist pratade vi om dans.

   Vi dansar med avstånd:-) Tack för bilden, Lismar!

Mycket bra pratat och dansat! Vi ses i morgon! Tack för i dag!

 

Tisdagen den 24 november
  • Vi började med att prata om teveserier.
  • Sedan beskrev vi ord, utan att säga ordet vi beskrev. En person beskrev ett ord som stod på en lapp. De andra gissade vilket ord det var.
  • Efter pausgympan fikade vi som vanligt. När vi fikade pratade vi om olika språk.

Bra jobbat och mycket bra pratat! Tack för i dag!

 

Måndagen den 23 november
  • Först pratade vi lite om hur moskéer och kyrkor gör med de nya restriktionerna.
  • Sedan repeterade vi grammatiken för gillar/tycker om  och gillar att/tycker om att.
  • Efter det pratade vi jättemycket och använde gillar/tycker om och gillar att/tycker om att + verb i infinitiv.
  • Vi gjorde pausgympa och fikade, som vanligt.

Mycket bra pratat! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 19 november
  • Vi pratade igen om situationen med coronaviruset och om restriktionerna. Så här gör vi från måndag:  

  • Efter det pratade vi om kända personer i Sverige. Sidan 107 i textboken.
  • Sedan gjorde vi pausgympa (flow). Blossom Tainton som är vår pausgympaledare är en känd person. Hon är sångare, dansare och träningscoach.
  • Efter pausympan fikade vi. Vi drack apelsinjuice och vi åt schackrutor. Schackrutor är vanliga svenska småkakor.
  • Till sist gick vi till Folkuniversitetets källare. Där finns en ”Givebox”. Det är ett rum och några hyllor med kläder, böcker och andra saker som är second hand. Där kan ni titta och om ni hittar något som ni tycker om kan ni ta med det. Ingenting kostar något. Allt är gratis.

Så här såg tavlan ut:

  Schackrutor.

Tack för i dag! Vi ses nästa vecka! Trevlig helg!

 

Onsdagen den 18 november
  • Först pratade vi igen om situationen med coronaviruset och om restriktionerna. Från måndag får vi bara vara åtta personer i klassrummet. Vi pratade om hur vi ska göra för att följa de restriktionerna. Det här tycker vi är en bra idé: Vi delar in hela gruppen i två grupper och vi delar  lektionerna i två pass varje dag. De sju första som kommer blir grupp 1 och de är i klassrummet med mig klockan 14–15.20. Resten blir grupp 2. De får uppgifter av mig och sitter i ett annat rum och arbetar med de uppgifterna. Klockan 15.40–17.00 är grupp 2 med mig i klassrummet. Då får grupp 1 arbeta med andra uppgifter i ett annat rum.
  • Efter det pratade vi om Sverige. Vad tänker du på när du tänker på Sveriges natur, geografi, ekonomi, befolkning …? Vi samlade tankarna på tavlan.
  • Sedan läste vi texten Fakta om Sverige, i textboken på sidorna 104–105.
  • Vi gjorde pausgympa (flow), fikade och satt och pratade. Vi åt mazariner, som är ett ganska populärt fikabröd på caféer.
  • Till sist lekte vi en ordlek som heter Ett skepp kommer lastat.

Mycket bra jobbat och mycket bra pratat!

 

Tisdagen den 17 november
  • Först pratade vi om att vi har en ny situation med coronaviruset. Regeringen har beslutat om striktare restriktioner. Vi får bara vara åtta personer i klassrummet från nästa vecka. Vi behöver prata om hur vi kan göra. Vi måste nog dela gruppen i två halvgrupper. I morgon och på torsdag kan vi prata mer om det.
  • Sedan lyssnade vi på texten Konstigt i Sverige, på sidan 108 i textboken. Vi pratade om vad vi tycker är konstigt.
  • Efter det fikade vi och sedan fick vi besök av Norea från organisationen Hej främling! Hon pratade om hälsa med oss och vi gjorde lite gympa med henne. Andas in och andas ut … 🙂

Tack för i dag! Vi ses i morgon! Bra pratat och bra tränat!

 

Måndagen den 16 november
  • Vi fick två nya deltagare i vår grupp. Lucy och Sheba, välkomna till oss!
  • Först repeterade vi olika pronomen: subjektspronomen, objektspronomen och possessiva pronomen. Vi arbetade i par med dialoger och fyllde i luckor i dialogerna med pronomen som passade. Övningsboken, sidorna 84 och 59.
  • Efter det sjöng vi Ja må hon leva för Betty som fyller år idag.
  • Sedan gjorde vi pausgympa (flow) och efter det fikade vi. Betty hade tagit med sig fika.
  • Till sist pratade vi om skolan i här i Sverige och skolan i andra länder.

Så här såg tavlorna ut:

Ida filmade och gjorde en video med fina effekter, men den var tyvärr för tung för bloggen. Här är några bilder från videon.

Bra jobbat och bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 12 november
  • Behsa kom på kursen idag. Vi har inte sett honom på länge och vi önskade honom välkommen tillbaka.
  • Jag informerade om organisationen Hej främling! som har många aktiviteter för alla som vill komma. Aktiviteterna är gratis. På lördag ska de gå på Skansen och femton personer kan följa med. Man behöver anmäla sig. Här kan ni läsa om det: Skansen
  • Här är en länk till Hej främling!: Hej främling! Aktiviteter.
  •  Sedan pratade vi med hjälp av tärningar. Vi kastade tärning och den gav oss ett samtalsämne.
  • Efter det fikade vi. Vi gjorde ingen pausgympa för det kändes inte okej. Yuliana berättade att hennes farmor dog igår, så vi satt och pratade om det i stället.

Så här såg tavlorna ut:

Mycket bra pratat! Tack för i dag! Trevlig helg! Vi ses på måndag!

 

Onsdagen den 11 november

Det var stora problem i kollektivtrafiken (pendeltåg, tunnelbana och buss) så många kunde  tyvärr inte komma till kursen. Vi var bara fyra personer i klassrummet och vi pratade jättemycket, gjorde pausgympa och fikade.

Så här såg tavlorna ut:

    Tack för bilden Faezeh!

Tack för i dag! Mycket bra pratat! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 10 november
  • Först pratade vi om vädret och om snö. Vi använde Jag gillar … och Jag gillar att + verb i infinitiv … .
  • Sedan skrev vi ett sms tillsammans och efter det jobbade vi i par med övning 6, Ett sms, på sidan 103 i textboken.
  • Efter det gjorde vi pausgympa. Först gjorde vi rörelserna till en sång som Yulianas barn brukar sjunga på förskolan och hemma. Den heter Huvud, axlar, knä och tå. Sedan gjorde vi samma pausgympa som igår.
  • Till sist fikade vi och vi spelade Bingo.
  • Repetera hemma: Gör Framstegstest 3. Rätta dina svar. Fråga i klassrummet om du inte förstår.

Bra jobbat, som vanligt! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 9 november
  • Först pratade vi om helgen. Alla svarade på frågan Vad gjorde du i helgen?. Vi använde preteritum och vi tänkte på ordföljden (verb på plats två).
  • Efter det läste vi instruktionerna till en ny pausgympa. I den gympan tränar vi vår balans och stabilitet. Här är en länk till den:
  • Sedan fikade vi. Faezeh hade tagit med sig pepparkakor. Medan vi fikade spelade vi Bingo.
  • Lyssna, titta och läs hemma: Titta på videon med pausgympan och läs texten med instruktionerna.
  • Repetera hemma: Gör Framstegstest 3 (kapitel 7–9).

Bra jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 5 november
  • Vi var en liten grupp idag. Vi var bara fem personer så vi pratade jättemycket. Först pratade vi om lite olika saker. Efter det tog vi hjälp av tärningar som gav oss samtalsämnen. Vi gjorde pausgympa och fikade. Lismar hade tagit med sig en jättegod och jättesöt kaka eller pudding som heter Quesillo. Det är en venezuelansk kaka/pudding.
  • Farhad hälsar till alla. Han skickade ett mejl till mig i morse. Han saknar oss, men han kan inte komma till kursen för han har fått ett jobb.
  • Jag delade ut Framstegstest 3.

Mycket bra pratat! Tack för i dag och trevlig helg! Vi ses på måndag.

 

Onsdagen den 4 november
  • Mojgan tog med sig fika till fikapausen. Vi pratade om det och använde presens perfekt och preteritum. Vi pratade om skillnaden mellan preteritum och presens perfekt.
  • Sedan läste vi texten Var ligger …? på sidan 100 i textboken. Vi pratade vägbeskrivningarna på kartan.
  • Efter det läste vi texten Lite om Malmö högt tillsammans. I den texten finns många exempel på prepositionerna i och. Vi strök under dem och vi gjorde övning A på sidan 102 i textboken.
  • Sedan gjorde vi pausgympa och vi fikade. Mojgans kaka var jättegod. Den smakade apelsin.
  • Till sist spelade vi Kahoot! och övade på prepositioner.

Mycket bra jobbat och pratat! Tack för i dag!

 

Tisdagen den 3 november
  • Först pratade vi om rusningstrafik, vädret och kläder. Vi använde olika verbformer (presens, hjälpverb + infinitiv, preteritum och har + supinum (presens perfekt)).
  • Sedan kombinerade vi bilder och fraser på sidan 99 i textboken.
  • Efter det tränade vi på att beskriva vägen för varandra. Vi arbetade i par. Gå rakt fram. Ta första gatan till höger. Gå rakt fram. Det ligger i tredje huset på vänster sida.
  • Sedan gjorde vi lite pausgympa (samma som igår).
  • Vi fikade efter gympan. Jag hade bakat en kaka som heter spetskaka.
  • Till sist pratade vi om hur man bakar spetskaka. Jag skrev receptet på tavlan och jag förklarade hur jag bakar den. I recept använder vi verb i imperativ.
  • Skriv gärna hemma: Du kan skriva ett mejl (textboken, sidan 91), du kan skriva om ett bra köp och ett dåligt köp (textboken, sidan 79), du kan skriva en text om helgen (Vad gjorde du i fredags kväll, i lördags, i söndags?), du kan skriva en text om vad du ska göra i helgen (Vad ska du göra på fredag kväll, på lördag, på söndag?) eller du kan skriva om vad du brukar göra på fritiden. Ge texten till mig så jag kan rätta den. Du kan också mejla texten till mig.

Mycket bra pratat och jobbat! Vi ses i morgon! Tack för i dag!

 

Måndagen den 2 november
  • Vi kan tyvärr inte gå på Medeltidsmuseet på torsdag, för det har stängt. Situationen med coronaviruset är ny. Det har kommit nya rekommendationer från Folkhälsomyndigheten. Vi läste om dem i webbtidningen 8 sidor. I 8 sidor kan man läsa nyheter på lätt svenska. 8 sidor finns också som en papperstidning. Här är en länk till artikeln som vi läste:

    Nya råd i flera regioner

  • Efter det gjorde vi pausgympa, men först läste vi en text med alla instruktioner. Här är en länk till pausgympan:
  • Sedan fikade vi tillsammans. Vi pratade om träning när vi fikade.
  • Vi slutade klockan 16.40 i stället för klockan 17.00. Det ska vi göra alla dagar. Vi ska också göra pausgympa och vi ska fika tillsammans varje dag. Jag tar med fika.
  • Skriv gärna hemma: Du kan skriva ett mejl (textboken, sidan 91), du kan skriva om ett bra köp och ett dåligt köp (textboken, sidan 79), du kan skriva en text om helgen (Vad gjorde du i fredags kväll, i lördags, i söndags?), du kan skriva en text om vad du ska göra i helgen (Vad ska du göra på fredag kväll, på lördag, på söndag?) eller du kan skriva om vad du brukar göra på fritiden. Ge texten till mig så jag kan rätta den. Du kan också mejla texten till mig.

Bra jobbat! Bra pratat! Bra tränat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 29 oktober
  • Först pratade vi om gruppen som syr på Holländargatan 38. Vi pratade också om att vi planerar att gå till Medeltidsmuseet om en vecka (torsdagen den 5/11).
  • Sedan informerade jag om att vi kan sluta kursen den 22 december i stället för den 10 december. Vi tyckte att det var en bra idé, så kursen slutar den 22 december.
  • Efter det pratade vi om presens futurum (ska + infinitiv) och presens som presens futurum (presens + tid för framtid).
  • Vi läste texten John och Pia planerar och vi gjorde övning A på sidan 96 i textboken.
  • Sedan gjorde vi övning B (en hörförståelseövning), på sidan 97 i textboken.
  • Efter det lyssnade vi på texten Hur kommer vi till Moderna museet? 
  • Efter rasten pratade vi i par. Vi använde tidsprepositioner för dåtid (för … sedan) och framtid (om …).
  • Till sist tittade vi på två korta tecknade filmer om Alfons Åberg. Alfons Åberg heter en liten kille i populära barnböcker och barnfilmer. Nästan alla barn i Sverige har läst de böckerna eller tittat på de filmerna. Jag brukade läsa de böckerna när jag var barn. Det finns flera filmer om Alfons Åberg på SVT play. Ett tips! Titta på dem med svensk undertext. De talar sakta och använder många ord som vi ofta använder i vardagen. Vi tittade på God natt, Alfons Åberg och Pannkaka, Alfons Åberg. Här är en länk till filmerna: Filmer om Alfons Åberg (de är 10 minuter)
  • Repetera hemma: Övningsboken, sidorna 88–90

Tack för idag och tack för den här veckan!  Vi ses nästa vecka! Trevlig helg!

 

Onsdagen den 28 oktober
  • Den första timmen pratade vi mycket. Vi pratade om vädret, glögg och svensk musik. Vi fick flera tips av varandra på artister, band, låtar och texter).
  • Efter det pratade vi i par. Hur kommer du till Folkuniversitetet?
  • Sedan pratade vi om partikelverb (verb + verbpartikel). Vi lyssnade på dialogerna i övning D på sidan 95 i textboken. Vi pratade om betoning och ordföljd och vi gjorde övning 7 på sidan 93 i övningsboken.
  • Till sist gjorde vi en diktamen.
  • Skriv gärna hemma: Du kan skriva ett mejl (textboken, sidan 91), du kan skriva om ett bra köp och ett dåligt köp (textboken, sidan 79), du kan skriva en text om helgen (Vad gjorde du i fredags kväll, i lördags, i söndags?) eller du kan skriva en text om vad du ska göra i helgen (Vad ska du göra på fredag kväll, på lördag, på söndag?). Ge texten till mig så jag kan rätta den. Du kan också mejla texten till mig.

Mycket bra pratat och jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 27 oktober
  • Vi var få på kursen i dag så vi pratade mycket. Först pratade vi om grannar här i Sverige och i andra länder. Sedan pratade vi om halloween och andra fester. Efter det pratade vi om att vara blyg.
  • Vi repeterade substantivgrupp 1 och hur vi gör substantiv av nummer/siffror.
  • Efter det arbetade vi i par med övning C på sidan 94 i textboken.
  • Sedan gjorde vi en hörförståelseövning. Övningarna E och F, på sidan 95 i textboken. Hur kommer de till jobbet? Vi lyssnade många gånger, vi pratade om vad vi hörde och till sist läste vi hela texten.
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 86–87.

Mycket bra pratat och mycket bra lyssnat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 26 oktober
  • Vi började lektionen med en grammatikfråga om hjälpverb och ordföljd.
  • Efter det pratade vi om vintern och mörkret.
  • Sedan lyssnade vi på dialogerna på sidorna 92–93 i textboken. Vi pratade om varje dialog. Vilken transport pratar de om? Hur vet vi det? Vilken bild illustrerar dialogen? Hur ser vi det?
  • Vi pratade lite om att vi ofta gör substantiv av nummer.
  • Efter rasten pratade vi om skillnaden mellan går och åker. Textboken, sidan 93.
  • Vi arbetade i par med övning 1 (Gå och åk) på sidorna 85 och 86 i övningsboken.
  • Till sist gjorde vi en hörförståelseövning. Vi övade på att höra skillnaden mellan a, o och åTextboken, sidan 45.
  • Skriv gärna hemma: Du kan skriva ett mejl (textboken sidan 91) eller du kan skriva en text om helgen (Vad gjorde du i fredags kväll, i lördags, i söndags?). Ge texten till mig så jag kan rätta den. Du kan också mejla texten till mig.

Tack för i dag! Bra jobbat! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 22 oktober
  • Först pratade vi om svenska filmer och serier. Brukar du titta på svenska filmer, svenska serier eller svensk teve?
  • Efter det berättade jag om filmen Kan du vissla Johanna?
  • Sedan sjöng vi Ja må hon leva för Juliana som fyller år i dag. Hon bjöd oss på fika (muffins och coca cola), vi lyssnade på musik och vi tog några gruppbilder.
  • Efter rasten tittade vi på filmen Kan du vissla Johanna?. Den utspelar sig i Sverige på 1950-talet. Den handlar om två pojkar som är sju år. De heter Berra och Ulf. Berra har ingen morfar. Ulf hjälper honom att hitta en morfar. Filmen är ett drama. Den var fin, rolig och sorglig, tyckte vi. Här är en länk till filmen: Kan du vissla Johanna?

Tack för bilderna Ida!

Tack för i dag och tack för den här veckan! Trevlig helg! Vi ses på måndag!

 

Onsdagen den 21 oktober
  • Först pratade vi om vädret. Alla svarade på frågan Tycker du om det här vädret?.
  • Efter det repeterade vi alla verbformer och tempus (nutid, dåtid, framtid) som vi har arbetat med på kursen. Vi pratade om när och hur vi använder dem.
  • Sedan övade vi på att använda verbformerna med hjälp av ett spel.
  • Till sist gjorde vi ett quiz på Kahoot! och övade på hjälpverb + infinitiv och att + infinitiv.

Mycket bra pratat och jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 20 oktober
  • Först pratade vi om datum och väder.
  • Efter det pratade vi om vintern och vinteraktiviteter.
  • Sedan gjorde vi en övning i hörförståelse. Textboken, sidan 89 i textboken. Vi lyssnade flera gånger och sedan läste vi hela dialogen.
  • Till sist pratade vi i smågrupper. Varje grupp planerade en resa i Sverige tillsammans.
  • Skriv hemma: Ett mejl till en vän. Använd preteritum och presens perfekt. Meja texten till mig eller skriv mejlet på ett papper och ge det till mig. Textboken, sidan 90.

Mycket bra jobbat! Vi ses i morgon! Tack för i dag!

 

Måndagen den 19 oktober
  • Vi välkomnade en ny deltagare. Hon heter Lismar och kommer från Venezuela.
  • Efter det pratade vi lite om adjektiv.
  • Vad är det för datum? Vi säger datum på två sätt och vi använder ordningstal. Vi gjorde övningarna på sidan 82 i textboken.
  • Vi sjöng Ja må du leva för Halima som fyllde år för fyra dagar sedan.
  • Efter rasten pratade vi lite om stjärntecken och horoskop.
  • Sedan övade vi på hörförståelse. Jag läste en text med luckor i (en lucktext) och alla skrev det som de hörde. Texten finns i textboken på sidan 87: Jag borde sluta röka. I den texten finns många exempel på hjälpverb.
  • Till sist pratade vi i par och övade på hjälpverben borde, hinner, behöver, får och orkar. Textboken, sidan 88.
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 79–81

Tack för i dag! Mycket bra jobbat och pratat! Vi ses i sal 10 på Holländargatan i morgon!

 

Torsdagen den 15 oktober

Vi var få (inte många) på kursen idag, så vi pratade mycket.

  • Först pratade vi lite om hur vi säger datum. Vi använder ordningstal: Det är den femtonde oktober. Det är den femtonde i tionde.
  • Efter det lyssnade vi på dialogerna i texten Karaoke och annat … i textboken på sidan 83. Vi läste också dialogerna högt och vi pratade om skillnaden mellan preteritum och presens perfekt (har + supinum).
  • Sedan pratade vi om vad vi har gjort och vad vi inte har gjort. (Övning A och B på sidan 84 i textboken). Vi använde presens perfekt och preteritum.
  • Till sist pratade vi om vad vi ska göra i morgon. Vi använde hjälpverb + verb i infinitiv. Vi använde också Sedan … och Efter det …, vi tänkte på ordföljden (verb på plats 2) och vi pratade om skillnaden mellan hemma och hem (adverb för position och destination).

Tack för i dag! Mycket bra pratat! Trevlig helg! Vi ses på måndag i sal 631!

 

Onsdagen den 14 oktober
  • Först pratade vi lite om skillnaden mellan preteritum och presens perfekt (har + supinum).
  • Sedan lyssnade vi på texten Första gången i Sverige, textboken sidan 80.
  • Vi pratade om texten och om presens perfekt. Vi repeterade de fyra verbgrupperna.
  • Efter det tittade vi på bilden på sidan 87 i textboken (övning 4). Vi pratade i par om vad John har gjort och vad han inte har gjort.
  • Till sist övade vi på att uttala bokstäver: Säg en bokstav! 
  • Repetera hemma: övningsboken, sidan 82 (verb: alla former)
  • Skriv hemma: en text om vädret i ditt land (övningsboken, sidan 78)

Bra jobbat och pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 13 oktober
  • Först pratade vi om olika väder och sedan pratade vi i par om vädret i dag, i går och i våra olika länder. Vi använde presens och preteritum. Textboken, sidan 86.
  • Efter rasten repeterade vi reglerna för de fyra verbgrupperna. Vi pratade om verbformen supinum och om presens perfekt (har + supinum).
  • Vi pratade lite om skillnaden mellan presens perfekt och preteritum.
  • Repetera och skriv hemma: Övningsboken, sidorna 75–76 (övning 1A och 1B) och sidan 78  (övning 5: skriv en text om vädret i ditt land).

Tack för i dag! Bra jobbat och bra pratat! Vi ses i morgon! Då är vi också i sal 10 på Holländargatan 38.

 

Måndagen den 12 oktober
  • Först välkomnade vi en ny deltagare till vår grupp. Hon heter Yuliany och hon kommer från Colombia.
  • Efter det pratade vi om när vi använder verb i presens, infinitiv och preteritum.
  • Sedan spelade vi ett bordsspel och övade på att använda de verbformerna.
  • Efter det gjorde vi en pardiktamen. Vi satt i par och dikterade en dialog för varandra.
  • Till sist pratade vi om att vår sal (631) är upptagen i morgon och nästa tisdag. Vi ses i sal 10 på Holländargatan i stället.

Mycket bra pratat och jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon i sal 10 på Holländargatan!

 

Torsdagen den 8 oktober
  • Hur ofta pratar du svenska utanför klassrummet? När pratar du svenska utanför klassrummet. I vilka situationer pratar du svenska utanför klassrummet? Vi pratade och svarade på de frågorna.
  • Efter det lekte vi affär i par. Vi övade på frågor och meningar som vi kan använda i affärer. Textboken, sidan 76–77.
  • Sedan gjorde vi en diktamen och vi pratade om uttal.
  • Till sist spelade vi quizspelet Kahoot! och övade på prepositioner.

Mycket bra pratat och jobbat! Tack för i dag! Vi ses nästa vecka! Trevlig helg!

 

Onsdagen den 7 oktober
  • Först småpratade vi lite. Varför var du inte här igår? Varför är hon/han inte här i dag?
  • Efter det pratade vi om komparation av adjektiv.
  • Vi övade i par på att komparera adjektiv med hjälp av ordkort.
  • Efter rasten repeterade vi de fem substantivgrupperna och vi pratade om substantiv i plural bestämd form. Vi pratade också om när vi använder obestämd och bestämd form.
  • Sedan arbetade vi i par igen. Vi läste och fyllde i lucktexten I affärer på sidorna 74–75 i textboken.
  • Repetera hemma: Övningsboken sidorna 67–71.

Mycket bra jobbat och pratat! Ha en trevlig kväll! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 6 oktober
  • Först pratade vi om vädret. Sedan pratade vi om vad vi hade på oss för kläder. Vi pratade också om vilka färger kläderna hade.
  • Vi arbetade i par/smågrupper med adjektivmotsatser. Textboken sidan 69.
  • Vi repeterade huvudregeln för adjektiv och vi gick igenom adjektiv som är special.
  • Sedan jobbade vi i par/smågrupper med uppgift 2B i övningsboken, sidan 65.
  • Efter det lyssnade vi på texten Köpa säng, på sidorna 72–73 i textboken. Vi läste också texten högt tillsammans.
  • Vi pratade pyttelite om substantiv i plural bestämd form och pyttelite om komparation av adjektiv.

Bra jobbat och bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 5 oktober

Vi arbetade med det här:

  • Alla berättade om helgen. Vi använde preteritum och vi började med tidsadverb för dåtid. I helgen … / I fredags kväll … / I lördags … 
  • Efter det repeterade vi  indefinita pronomennågon, något, några och ingen, inget, inga. 
  • Vi arbetade i par övning 1 och 3 i kapitel 7 i övningsboken (sidorna 63–64 och sidan 66).
  • Sedan pratade vi om kläder och färger som adjektiv. Textboken, sidan 68.
  • Repetera hemma: Övningsboken, sidan 72.

Bra jobbat och bra pratat! Vi ses i morgon! Tack för i dag!

 

Torsdagen den 1 oktober
  • Vad gjorde du i förmiddags/före kursen/efter lunch/igår kväll? Alla berättade. Vi använde preteritum och tidsadverb för dåtid.
  • Sedan började vi med kapitel 7. Vi lyssnade på texten Vad shoppar du?. Vi läste också högt tillsammans och vi pratade om vad Markus och Elin svarade på tre frågor om shopping. Textboken, sidorna 66–67.
  • Vi pratade lite om indefinita pronomennågon, något, några och ingen, inget, inga.
  • Efter det pratade vi i smågrupper om shopping. Övning A, sidan 67.
  • Till sist övade vi på grammatik med hjälp av quiz-spelet Kahoot!.
  • Repetera hemma: Övningsboken, kapitel 6, och Framstegstest 2 (för kapitel 4–6).

Bra jobbat! Tack för i dag! Trevlig helg! Vi ses på måndag!

 

Onsdagen den 30 september
  • Först gjorde vi hörförståelseövningen på sidan 61 (D och E), ljudfil 44.
  • Sedan läste vi texten Dynamitkungen högt tillsammans. I den finns många verb i preteritum.
  • Vi repeterade de fyra verbgrupperna.
  • Efter det gick vi igenom orden som står i en gul ruta på sidan 65 i textboken.
  • Till sist skrev alla en text om en känd person.
  • Repetera hemma: Framstegstest 2 (för kapitel 4–6)
  • Läs och skriv hemma (om du inte var på kursen i eftermiddags): Läs texten om Alfred Nobel, på sidan 62 i textboken. Skriv en text om en känd person från ditt land, skrivövningen på sidan 65 i textboken.

Igår tog vi en gruppbild. Här är den:

Tack för bilden, Faezeh!

Bra jobbat och skrivet! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Tisdagen den 29 september
  • Först pratade vi om hår och olika frisyrer.
  • Sedan ritade jag mitt släktträd och jag berättade om min familj/min släkt.
  • Efter det jobbade vi i par med övning D på sidorna 58–59.
  • Vi gick igenom relativt pronomen, som, och vi övade på att använda det.
  • Sedan lyssnade vi på texten Mitt barnbarn heter också Oscar, på sidan 60 i textboken. I den texten finns många exempel på possessiva pronomen.
  • Till sist pratade vi om possessiva pronomen och adjektiv. Vi gjorde övning B, på sidan 61, tillsammans.
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 55–56 + 58

Bra jobbat och bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Måndagen den 28 september
  • Först repeterade vi adjektivformer för en, ett och plural.
  • Efter det svarade alla på frågan: Vad gjorde du i helgen?
  • Sedan läste vi texten Min faster är Nobelpristagare högt tillsammans. Textboken sidorna 56–57.
  • Vi repeterade subjektspronomen och gick igenom objektspronomen.
  • Efter det arbetade vi i par med övning B, på sidan 54 i övningsboken.
  • Sedan använde vi verbkort och tränade på verb i preteritum. Vi varierade ordföljden (ibland sa vi subjekt först och ibland sa vi tid först) och vi använde olika tidsadverb för dåtid. Vad gjorde hon/han/hen/de i morse? Hon vaknade klockan åtta i morse. I morse vaknade hon klockan åtta. 
  • Skriv hemma: En text om vad du gjorde i helgen. Variera ordföljden (börja med subjekt ibland och börja med tid ibland).

Bra jobbat och bra pratat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

Torsdagen den 23 september

Vi var inte så många i dag, så vi pratade mycket.

  • Först pratade vi om vad vi gjorde i går.  Vad gjorde du igår? Jag …    Igår … Vi använde preteritum, adjektiv, hjälpverb och possessiva pronomen.
  • Efter rasten pratade vi om religion och vad vi tror på eller inte tror på.
  • Sedan lyssnade vi på texten/dialogen Min faster är Nobelpristagare. I den texten finns många exempel på preteritum och annan grammatik. Vi pratade lite om tidsadverb för dåtid (igår, i lördags, …). På måndag ska vi läsa den texten igen. Då börjar vi med kapitel 6.
  • Repetera hemma: kapitel 5 i övningsboken.
  • Skriv hemma: En text om din fritid. Textboken, sidan 55.

Tack för i dag! Mycket bra pratat! Trevlig helg! Vi ses på måndag!

 

Onsdagen den 23 september

Vi gjorde det här:

  • Först pratade vi om klockan. Den gick fel.
  • Efter det pratade vi om coronaviruset. Vi måste vara hemma när vi är sjuka.
  • Sedan minglade vi. Vi pratade om film och vi använde adjektiv. Textboken, sidan53.
  • Efter rasten lyssnade vi på texten/dialogen Prat om helgen. Textboken, sidan 54.
  • I den texten finns många verb i preteritum.
  • Vi sorterade verben i fyra verbgrupper.
  • Till sist arbetade vi i par med övning A på sidan 46 i övningsboken.
  • Repetera hemma: sidan 47 i övningsboken.

Bra pratat och bra jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!

 

 

Tisdagen den 22 september
  • Jag gillar … Jag tycker om … Jag gillar kaffe. Jag tycker om fotboll.
  • Jag gillar att + verb i infinitiv. Jag tycker om att + verb i infinitiv. Jag gillar att dricka kaffe. Jag tycker om att spela fotboll. Vi skriver att. Vi säger [å].
  • Vi pratar i par: Vad gillar du? Vad tycker du om? Vad gillar du inte? Vad tycker du inte om?
  • Adverb för frekvens: aldrig, sällan, ibland, ofta, alltid.
  • Vi lyssnar på texten/dialogen Vilken film ska vi se. Sedan läser vi texten högt tillsammans och vi pratar om adjektiv i texten.
  • Adjektiv – grundregel: en rolig film, ett roligt program, flera roliga filmer/program.
  • Adjektiv – special.
  • Vi arbetar i par med övning 4 på sidorna 45–46 i övningsboken. Vi pratar också lite om film (sidan 53 i textboken). I morgon ska vi prata mer om film.
  • Studera och skriv hemma: sidan 43 i övningsboken.

Tack för i dag! Bra jobbat och bra pratat! Vi ses i morgon! I morgon är vi i sal 536, klockan 14.30–17.30.

 

 

Måndagen den 21 september
  • En ny deltagare kommer till gruppen. Vi välkomnar henne. Hon heter Manar och hon kommer från Irak.
  • Vi repeterar verb i presens, imperativ och infinitiv.
  • Vi repeterar ordföljd för huvudsats.
  • Vi pratar om hjälpverb: vill, kan, ska, måste, behöver
  • Hjälpverb + verb i infinitiv.
  • Hjälpverb och ordföljd. Jag ska titta på teve ikväll. Ikväll ska jag titta på teve.
  • Vi pratar om tidsadverbial för framtid: i morgon/ på måndag/ i helgen / i sommar / i kväll …
  • Vi tittar på bilder och vi frågar varandra: Vad ska hon/han/hen/de göra imorgon/i kväll/på lördag …?
  • Vi repeterar substantiv singular obestämd form och bestämd form.
  • Demonstrativt pronomen: den där, den här, det där, det här
  • Vi leker affär:  – Hej! Jag vill ha en glass, tack. – Vilken glass vill du ha? – Den där glassen, tack. …
  • Vi repeterar substantiv plural obestämd form. Vi pratar om fem substantivgrupper.
  • Repetera hemma: Framstegstest 1

Bra pratat och bra jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon i sal 631!

 

 

Måndagen den 14 september – torsdagen den 17 september

Min kollega, Lena, vikarierade för mig för jag var sjuk.

Tack så mycket för sms och hälsningar! Ett stort tack också för de fina bilderna!

(foto: Faezeh)

Jag mår bra igen, så vi ses på måndag (inshallah/ojalá/I hope/hoppas jag:-)!

Trevlig helg!

 

 

Torsdagen den 10 september

Jag är tyvärr sjuk. Jag har ont i halsen och ont i huvudet, så det är ingen kurs i dag. Kursen är inställd.

Repetera gärna hemma: övningsboken, sidorna 30–31.
Skriv gärna hemma: en text om en dag i ditt liv. Sidan 35 i textboken.

 

Ha det bra, alla! Trevlig helg! Vi ses på måndag!

 

 

Onsdagen den 9 september
  • Vi har två nya deltagare: Rohina från Afghanistan och Majharul från Bangladesh.
  • Hur mycket är klockan? Vi gör övning A på sidan 29 tillsammans. Sedan gör vi övning B, på sidan 30, i par.
  • Vi frågar om tid: När …?/ Hur dags …?/Vilken tid …?
  • Vi lyssnar på texten Renates dag. Sidan 31 i textboken.
  • Vi pratar om substantiv singular i obestämd och bestämd form.
  • Vi stryker under subjekt och verb i texten Renates dag. Vi pratar om ordföljd: När står verb efter subjekt? När står subjekt efter verb?
  • Vi pratar om ordföljd och positionsschemat för huvudsats.
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 24–26.

Bra jobbat! Tack för idag! Vi ses imorgon!

 

Tisdagen den 8 september
  • Vi välkomnar en ny deltagare: Giovanna från Peru.
  • Vi pratar om siffror/nummer/tal.
  • Vi jobbar i par med siffror och vi övar på uttal tillsammans.
  • Vi pratar om 7-ljudet och 20-ljudet.
  • Vi kastar/slår tärning och säger tal. Vi pratar också om ord för matematik (matte).
  • Vi lyssnar på texten Vilken gata bor du på? Vi läser den också högt tillsammans. Textboken, sidan 28.
  • Frågor, frågeord och ordföljd. Vilken …? Vilket …? Vad … för …? Hur många …? Hur mycket …?
  • Vi välkomnar en till ny deltagare efter rasten: Nader från Egypten.
  • Vi pratar med varandra. Vi frågar: Hur många år är du? Vilken skostorlek har du? Vilket nummer bor du på? …
  • Vilka tal hör du? Vi gör en hörförståelse. Textboken, sidan 29, övning B.
  • Vi lyssnar på texten Hur mycket är klockan? Textboken, sidorna 29.
  • Repetera hemma: övningsboken, sidorna 22–23.

Tack för idag! Bra jobbat! Vi ses i sal 522 klockan 14.30 imorgon!

 

Måndagen den 7 september
  • Vi läser En fest högt tillsammans och vi pratar om uttal. Textboken, sidan 21.
  • Vi jobbar i par med övning A (subjektspronomen) och övning B (frågeord) på sidan 22 i textboken.
  • Vad har du i väskan? Vi visar vad vi har i väskan. En …/Ett … Substantiv singular.
  • Vi spelar Bingo och vi övar på att höra skillnaden mellan lång vokal och lång konsonant.
  • Vi sjunger vokalsången:-)
  • Repetera hemma: Övningsboken, sidorna 14–17.

Här är en länk till en video från förra veckan. Vi sjunger för Faezeh. Hon fyller år:

Video.FaezehFyllerÅr

Tack för videon, Faezeh!

Bra jobbat! Tack för i dag och trevlig kväll! Vi ses imorgon!

 

Torsdagen den 3 september
  • Vi välkomnar tre nya deltagare: Omid, Adnan och Faride.
  • Hej och tjena! Textboken sidan 18. Hur mår du? Vi läser texten högt tillsammans.
  • Vi  pratar med varandra: Hej! Hur är det? Det är bra. Hur mår du själv? Det är inte så bra …
  • Vi gör en övning i hörförståelse: Vi stänger böckerna och vi lyssnar på texten Vad gör du i Sverige?Vi lyssnar och skriver ord och fraser som vi hör. Vi lyssnar igen och igen och igen.
  • Vi öppnar böckerna, sidan 20 i textboken. Vi läser texten.
  • Repetera hemma: övningsboken sidorna 11–13.
  • Skriv hemma: En text om dig själv, sidan 17 i textboken (inspiration)

Bra jobbat och bra lyssnat! Tack för i dag och tack för den här veckan! Trevlig helg! Vi ses på måndag!

 

Onsdagen den 2 september
  • Vi sjunger Ja må hon leva … för Faezeh. Hon fyller år idag.
  • Arbetar du här? Vi läser dialog 1 och dialog 2 högt tillsammans. Vi övar på uttal.
  • Negation. Jag arbetar inte. Hon kommer inte från Italien. Han är inte läkare.
  • Vi minglar och pratarArbetar du? Vad har du för yrke? Studerar du? Vad studerar du?
  • Vi läser Gift, sambo eller singel högt tillsammans. Sidan 14 i textboken.
  • Repetera hemma: Övningsboken, sidan 9
  • Skriv hemma: En text om dig själv, sidan 17 i textboken (inspiration)

Tack för idag! Bra jobbat och bra pratat! Vi ses i sal 338 i morgon!

 

Tisdagen den 1 september
  • Fråga mycket! (Ursäkta, jag har en fråga. Vad betyder …? (…) Hur stavar man …?)
  • Alfabetet. Vi uttalar alla bokstäver högt tillsammans.
  • Vi pratar i par: Vad heter du i efternamn? Hur stavar du det?
  • Subjektspronomen (jag, du …)
  • Verb i presens: nu och generellt.
  • Verb har samma form för alla subjektspronomen. Jag talar svenska. Du talar persiska. Han talar arabiska. Hon talar spanska. Vi talarNi talarDe talar
  • Säg en bokstav! Vi övar på bokstäver.
  • Vi gör en hörförståelse. Textboken, sidan 11 (K)
  • Arbetar du här?  Vi kombinerar bilder och ord. Vi övar på uttal: Yrken, sidan 12 (A)
  • Repetera hemma: sidan 8 i övningsboken, extramaterial på webben (nok.se/rivstart).
  • Information: Vi är i sal 338 i morgon och på torsdag.

Tack för i dag! Bra jobbat igen! Vi ses i sal 338 i morgon!

 

Måndagen den 31 augusti
  • Dialog 1: – Jag heter … Vad heter du? …
  • Dialog 2: – Jag heter … Du heter … Vad heter hon/han? …
  • Vi kombinerar foto med ord. Vi övar på uttal och betoning (lång vokal/lång konsonant). Sidan 8 i textboken.
  • Vi läser På kurs högt tillsammans. Sidan 9 i textboken.
  • Ordföljd: verb har position 2 Jag heter Patricia. Vad heter du? Jag talar inte engelska. Hon kommer från Colombia. Han kommer också från Colombia.
  • Ordföljd: verb är nummer 1 i ja- och nej-frågor Fråga: Kommer du från Spanien? (Svar: Ja/Nej) Talar du turkiska? (Svar: Ja/Nej)
  • Vi pratar med varandra: Vad heter du? Varifrån kommer du? Vad talar du för språk?
  • Vi presenterar en vän: Det här är … Hon/Han kommer från … Hon/Han talar ..
  • Land och språk: sidan 10 i övningsboken.
  • Repetera hemma: sidorna 6–7  i övningsboken.

Bra jobbat! Tack för i dag! Vi ses i morgon!