Om er studie i japanska

Jag kom till Sverige för att forska “beliefs about language learning” 2015. Innan dess har jag varit lärare i japanska som främmande språk på universitet.

Varför forskade jag detta ämne?

För jag undervisade kontinentala européer i ett EU-program, ETP, i Japan för länge sedan och såg “ngt”.

Om jag startar från slutsatsen,

1. Hur ni erfarit studier i främmande språk tidigare påverkar er studie i japanska.

• Många kan inte ändra inlärningsstilar eller strategier oavsett och ni kan sitta fast vid gamla så länge ni är i Sverige, ni är lite kontextuella.
  • Det är därför jag rekommenderar er att åka till Japan och ändra inlärningsmiljön.

2. Försöka förstå japanska grammatiken på ord-nivån.

• På japanska har vi ett begrepp, “grammatiska satsmönster (bunkei)” och ni måste memorera det som en paket. I europeiska språk är det en tradition att gruppera grammatik till ordklass, men det gör vi inte på japanska. Varför? Japanska är INTE ett europeiskt språk och detta sätt passar inte japanska.
  • Det är därför jag brukar säga “ord-efter-ord eller direkt översättning” inte fungerar bra som ni erfarit tidigare när ni studerade ngt europeiskt språk.

3. Sikta inte på att göra dig förstådd bara.

• Jag har undersökt vad svenska inlärare prioriterar i sin studie i japanska sedan länge. Ni prioriterar ofta “göra sig förstådd”. Kom ihåg att man kan göra sig förstådd med ngr ord utan grammatik i vissa sammanhang, men om man bara blir nöjd med detta, då kan man inte skaffa grammatik på högre nivåer. Nämligen kan man inte uttrycka sig om komplicerade sammanhang och er kommunikation kan bli passiv.
  • Så v.g.fokusera ibland på grammatisk “accuracy”.

FK:

• Japansk syntax:

Det är den enda boken om japansk grammatik på svenska jag kan rekommendera.
Tyvärr är denna inte för A1-nivå och japanska grammatiken förklaras på ordklass-nivå, men ändå är det ngt!

• Studie tips:

OBS! Jag skrev detta länge sedan och känner ett behov att skriva om det.

study tips

Grammatik är som matematika uttryck

• Hur många timmar det tar att nå vilken nivå:

study hours

Ni kan alltid diskutera hur man studerar japanska i denna grupp.

Ni har ju “せんぱい senpai” på högre nivåer som alltid kan ge tips!!!

Lycka till! (^^)