Lektion 7

  • 참 잘했어요! Jättebra jobbat!
  • Vi har läst kapital 4 물건 사기 (att handla/att köpa)
  • verbstem + -아요, -어요, -해요 beskriver status eller aktiviteter i nutid
    – att instämma. 맞다 Instämmer! 맞아요! , att gå 가다 går 가요.
    -att äta  먹다 äter 먹어요, att läsa 책을 읽다 läser 책을 읽어요
    -att göra  하다 gör 해요,    att träna 운동하다. tränar 운동해요
    Jag tränar i parken 저는 공원에서 운동해요. 에서 är post position i/på där aktivitet händer. 한국어를 공부해요.
  • objek partikel -를/-을 substantiv som sluter på konsonant + objekt partikel 을
    susstantiv som sluter på vokal + 를
    t.ex. -를: 저는 배(päron)를 사요. 저는 사과를 사요. 저는 오렌지를 사요.
    – 을: 저는 짜장면을 먹어요. 저는 밥을 먹어요. 저는 빵을 먹어요.
  • vart går du? 어디에 가요?
    t.ex.Jag går till skolan/företag/sjukhus 저는 학교에 가요. 저는 회사에 가요. 저는 병원에 가요.
  • Var fins nånting/någon? 어디 있어요?
    t.ex. Var är Maria nu? 카린 씨는(Carin) 지금(nu) 어디에(var) 있어요(finns)?
    집에 (hemma) 있어요 (finns) = Hon är hemma
    질문이 없어요. Frågor finns inte = Jag har inga frågor
  • Att vara biligt/att vara dyr: 싸다(ssada)/비싸다 (bissada)
    t.ex. i nutid form: Äpple är billig 사과가 싸요. Mjölk är dyr 우유가 비싸요.
  • Räckenord: 11 = 10, 1(십일).   23 = två 10, 3 (이십삼), 103 = 100,3 (백삼)
    t.ex. pris 1300 KRW (korean won) (1000, tre 100, won) 천 삼백 원 = cirka 10 SEK
  • 드리다. 주다 båda betyda ”att ge”. 드리다. är artigare ord när man pratar till någon som är äldre eller obekant person, bl a kunder.
    T.ex. 무엇을 드릴까요(muoesil dirilkkajo)? Vad ska jag ge (till Er)?
  • 주세요! (dzusejo) vänligen ge mig! 우유를 주세요. 오렌지를 주세요.
  • 얼마예요? 사과가 얼마예요? Vad kostar äppple?

Läxa : 

  • att skriva meddelande  i sidan 77.