Lektion 6

  • 그리고 användas när man inledar en mening med ”Och”…
    저는 공부해요 Jag pluggar. 그리고 집에 가요 Och jag går hem
    저는 밥 먹어요. att äta 먹다 blir 먹어요 äter
    저는 양파를 살 거예요 Jag kommer att köpa lök
    저는 오늘 달리기 할 거예요 ska springa
    저는 오늘 달리기 해요 Jag springar idag
    오늘 어머니와 저는 회사에 갔습니다
    gick 갔습니다
    일하다 blir 일해요
    가요 Jag går 갔습니다 Jag gick
    äter 먹어요
    퍼 먹어요
    오늘은 수업 없어요 Jag har ingen lektion idag
    친구와 함께 운동했어요 Jag tränade tillsammans med en vän
  • Vi har läst s.58-61
    substantiv 이/가 어디 있어요? Nånting/någon finns i/på  XXX
    https://www.youtube.com/watch?v=yz-sD2DS0jk&list=PL-qgycYC6pKrL_T68LsIPwFh5bEiexflQ&index=34
    Vad gör du i skolan? 학교에서 뭐 해요?  Vad gör du hemma 집에서 무엇을 해요?
    에서 användas att betyda ”var” när någon gör nånting på/i.
  • Kolla den här länken att se hur man säga på koreanska att vara glad, rolig och lesen. Dem ord användas att beskirva känslor. De kan användas i samband med sådana saker, t.ex. drama, TV program, böcker, film o s v.  https://www.youtube.com/watch?v=H98INglz7ZU
    1. att vara glad 즐겁다. 나는 즐겁다 Jag är glad. 우리 강아지는 즐거워요 Min hundvalp är glad.
    2.  att vara rolig 재미있다.
      이 영화가 재미있어요. Det här filmet är rolig. 제
      친구는 재미있어요 Min kompis är rolig.
      러닝맨이 재미있어요 ”Running man(TV program)” är roligt.
    3. att vara inte rolig 재미없다.
      이 영화가 재미없어요. Det här filmet är inte rolig.
    4.  att vara ledsen 슬프다:
      나는 안 슬퍼요 Jag är inte ledsen.
      한국 드라마가 슬프다 Koreansk drama är trist.
  • Läxor till nästa fredag, vårt sista kurstillfället:

1. Att repetera kapital 3. Skriva text gällande nr 5 på sidan 63. Vad finns i ert rum? Vad finns var? Skriva även vem finns med i ditt rum?

2. Kolla videon som vi tittade på, lyssna och repetera,  och  skriva tre meningar där du använda ord 슬프다, 즐겁다, 재미있다.