- 그리고 användas när man inledar en mening med ”Och”…
저는 공부해요 Jag pluggar. 그리고 집에 가요 Och jag går hem
저는 밥 먹어요. att äta 먹다 blir 먹어요 äter
저는 양파를 살 거예요 Jag kommer att köpa lök
저는 오늘 달리기 할 거예요 ska springa
저는 오늘 달리기 해요 Jag springar idag
오늘 어머니와 저는 회사에 갔습니다
gick 갔습니다
일하다 blir 일해요
가요 Jag går 갔습니다 Jag gick
äter 먹어요
퍼 먹어요
오늘은 수업 없어요 Jag har ingen lektion idag
친구와 함께 운동했어요 Jag tränade tillsammans med en vän - Vi har läst s.58-61
substantiv 이/가 어디에 있어요? Nånting/någon finns i/på XXX
https://www.youtube.com/watch?v=yz-sD2DS0jk&list=PL-qgycYC6pKrL_T68LsIPwFh5bEiexflQ&index=34
Vad gör du i skolan? 학교에서 뭐 해요? Vad gör du hemma 집에서 무엇을 해요?
에서 användas att betyda ”var” när någon gör nånting på/i. - Kolla den här länken att se hur man säga på koreanska att vara glad, rolig och lesen. Dem ord användas att beskirva känslor. De kan användas i samband med sådana saker, t.ex. drama, TV program, böcker, film o s v. https://www.youtube.com/watch?v=H98INglz7ZU
-
- att vara glad 즐겁다. 나는 즐겁다 Jag är glad. 우리 강아지는 즐거워요 Min hundvalp är glad.
- att vara rolig 재미있다.
이 영화가 재미있어요. Det här filmet är rolig. 제
친구는 재미있어요 Min kompis är rolig.
러닝맨이 재미있어요 ”Running man(TV program)” är roligt. - att vara inte rolig 재미없다.
이 영화가 재미없어요. Det här filmet är inte rolig. - att vara ledsen 슬프다:
나는 안 슬퍼요 Jag är inte ledsen.
한국 드라마가 슬프다 Koreansk drama är trist.
- Läxor till nästa fredag, vårt sista kurstillfället:
1. Att repetera kapital 3. Skriva text gällande nr 5 på sidan 63. Vad finns i ert rum? Vad finns var? Skriva även vem finns med i ditt rum?
2. Kolla videon som vi tittade på, lyssna och repetera, och skriva tre meningar där du använda ord 슬프다, 즐겁다, 재미있다.
- Om ni vill träna lite Taekwondo hemma, se den här videon som vi tittat
https://www.youtube.com/watch?v=Tuhmt3beBvg