Vem är Sofia Ji-Hyun Hwang

Kunskap förändrar och det kan förändra ditt liv!

Sofia Ji-Hyun är en person med mångkulturell bakgrund. Hwang kommer från Gangnam i Seoul. Hon bor i Stockholm nu och bodde och jobbade i Seoul, Sydkorea samt i St.Petersburg, Rysland i många år. Hon är doktor i språkvetenskap(St Petersburg Universitet Rysland), lärare, konferenstolk (koreanska-engelska-ryska), ekonom och essäist. Sedan 2012 har hon lärd svenska och internationella eleverna språk, litteratur och kultur med fokus på koreanska och ryska på Folkuniversitet, VeraSol Group https://verasol.se/korean/ , bl a. Hon är föreläsare i yrkeutbildning/mentor till unga yrkesverksamma och studenter som söker karriär inom branscherna efter sin universitetsutbildning. Hon tycker om att hjälpa människor att lära sig, känna glädje av lärande processen och utvecklas.

Hon gjorde forskning i Institutionen av Slaviska språk och litteratur vid Stockholm Universitet och Filologiska Fakulteten vid St Petersburg Universitet i Ryssland. Hon läste litteratur, språkvetenskap, samhälle och ekonomi i Yonsei University i Seoul där hon fick BA och MA. Hon talar engelska, svenska, ryska, polska och koreanska. Hon var rektor i Koreanska Skolan i Stockholm. Hon deltar i litteratur evenemang som tolk där berömda författare och kritiker håller tal- och gör paneldiskussioner.

Parallellt med sitt arbete i utbildning, språk, litteratur och kultur, har hon jobbat heltid i olika branschen cirka i 20 år. Nu arbetar hon på en ledande nordisk bank i Stockholm som stötter stora företag och finansiella institutioner. Innan detta jobbade hon på ett stort multinationellt företag i Seoul och i ett myndighet och stödde små och medelstora företags internationella handel, engerade sig i investeringsrelaterade aktiviteter, och samordnade mellanstatliga möten.
I de internationella organisationerna har hon tagit olika roller t.ex. chef och senior expert. Hon tog omfattande yrkesutbildningar inom kompetensutveckling, ledarskap och coaching i flera år.

Kontakta henne direkt om du har några frågor gällande föreläsninger, lektioner som är skräddsydda för dig, eller grupp av dina vänner eller kollegor.
E-mail: hwng7936@gmail.com