Lektionsanteckningar 15 maj

Paraply = mot regn

Parasoll = mot sol

Utgifterna är exempelvis bidrag till regioner och kommuner, försvar, universitetsutbildning och arbetsmarknadsåtgärder.

Det är myndigheter, som Migrationsverket, som utför statens jobb. De kallas därför statliga myndigheter. Arbetsförmedlingen är en annan statlig myndighet.

Regioner och kommuner har sina inkomster från skatt på arbete och avgifter på tjänster. Dessutom får de bidrag för att bedriva det som lagen säger, som sjukvård (regionen) och skola och barnomsorg (kommunen).

Alla regioner i Sverige:

Region Östergötland
Västra Götalandsregionen

Sveriges regioner

Det finns 21 regioner i Sverige. De kallades tidigare för landsting.

Regionens ansvar

Regionerna ansvarar för respektive län när det kommer till uppgifter som kräver stora ekonomiska beslut och resurser. Här ingår främst sjukvård och tandvård men även kultur och turism förekommer.

Regionen brukar även ansvara för kollektivtrafiken.

Kommunens ansvar

Varje kommun ansvarar för att de som bor i kommunen har tillgång till exempelvis förskola, skola och äldreomsorg.

Karta över Sveriges kommuner och kommunerna i Stockholms län/region

Ett exempel: Stockholms kommun (Stockholms stad) https://start.stockholm/om-stockholms-stad/sa-anvands-dina-skattepengar/

Helgdag = röd dag = som en vanlig söndag = skolan är stängd

Så används dina skattepengar

Varje höst beslutar Stockholms stad om hur kommunalskatten ska fördelas på en mängd verksamheter – skola, äldreomsorg, kultur, infrastruktur, idrott, miljöprojekt och mycket mer.

Budget för 2023 har tre inriktningsmål:

1. Ett Stockholm som håller samman med en stark och jämlik välfärd i hela staden.
  2. Ett grönt och fossilfritt Stockholm som leder en rättvis klimatomställning.
  3. Ett Stockholm med en stabil och hållbar ekonomi med utbildning, jobb och bostäder för alla.

Nu tar vi 15 minuters rast

Loreen från Sverige vann Eurovision song contest i lördags. Det var i Liverpool i Storbritannien. Egentligen skulle tävlingen ha varit i Ukraina. Nästa år är det Sveriges tur att anordna tävlingen.

Sverige är också medlem i Europeiska unionen, EU. https://eu.riksdagen.se/vad-ar-eu/eus-institutioner/

EU har en organisation där flera olika församlingar tillsammans beslutar och balanserar och stöttar varandra.

Parlamentet är den församling där varje land genom politiska val utser sina representanter vart femte år. Nästa val äger rum år 2024.  Antalet ledamöter per land är beroende av landets storlek.

Invandring till Sverige

Från arbetskraftsinvandring till asylinvandring

Under 1970-talet gick Sveriges ekonomi sämre och det fanns inte lika många jobb. Då flyttade inte lika många hit för att arbeta. Men många kom hit för att det var konflikter i deras hemländer, till exempel Chile och Iran. De sökte asyl i Sverige. Det var också många som flyttade hit för att få bo tillsammans med sina familjemedlemmar.

1975 beslutade Sveriges riksdag om nya politiska riktlinjer. De nya riktlinjerna gjorde det lättare för invandrare att behålla sitt språk och sin kultur. Invandrare fick rätt att ha tolk när de hade kontakt med svenska myndigheter och i skolan kunde barn få undervisning i sitt hemspråk. Invandringen har skapat mångfald och bidragit till att utveckla det svenska samhället och kulturen.

På 1980- och 1990-talen var det krig och oroligheter på flera platser runtom i världen. Många av de som sökte asyl i Sverige kom från Iran, Irak, Libanon, Syrien, Turkiet, Somalia och dåvarande Jugoslavien.

Idag bor det 10,3 miljoner människor i Sverige. 2,6 miljoner av dem är födda utomlands eller har en eller två föräldrar som är födda utomlands. Det innebär att 25 procent av den svenska befolkningen har utländsk bakgrund.

……………………………………………………………………………………………………………………………