12 oktober

Så här skrev jag i måndags:

På onsdag ska vi prata om vad vi åt till frukost.

Vi ska också titta på svaren i övningsboken, sidan 6 och högst upp på sidan 7.

Substantiv beskriver saker eller fraser. Namnord, tingord. Ett ting är en sak.

Adjektiv beskriver egenskaper som ett substantiv har.

Verb beskriver vad någon gör. Det beskriver handlingar, processer,  tillstånd.

Adverb beskriver adjektiv, verb eller andra adverb.  Man brukar känna igen adverb eftersom de ofta har bokstaven t på slutet. Vanligt är ett adjektiv + t.

Idag är det kallare än igår. Idag är det kallare än vad det var igår. Det är kallt.

Blogg:

Alla lektionsanteckningar hittar du på min blogg. Adressen dit är: blogg.folkuniversitetet.nu/hagbke/

Arash har varit i Sverige i fyra år.

Han kommer från Iran.  Han studerade engelsk litteratur. Han har undervisat i persisk dikt. Han jobbade mest på olika flygplatser. Han arbetade med olika flygbolag. Här har han jobbat som värvningsteamledare för UNHCR och som säljare i sex månader. Jag sålde elavtal. Nu jobbar han inte och han vill komplettera mina kunskaper i svenska språket. Han skriver dikt på svenska. Om två månader ska han komplettera, skriva klart, sin diktbok på svenska. Han letar efter någon som vill publicera hans bok. Ett förlag publicerar förhoppningsvis hans bok. Jag håller tummarna för att något förlag vill publicera din diktbok.

Han läste svenska på ABF i Huddinge. Det var för två år sedan.

Vad åt ni till frukost i morse? I morse = nu på morgonen, idag.

Smörgås. Mjukt bröd med ost och tomat. Jag åt min smörgås på tåget. Jag drack vatten. Jag ska dricka kaffe när vi har paus.

Idag har jag inte ätit frukost. Jag drack vatten, varmt vatten. Jag åt också en banan. Ibland kan jag äta till exempel äggröra och dricka en kopp thé. Jag älskar thé. Jag dricker kaffe bara en eller två gånger i veckan.

Jag åt havregrynsgröt. Jag åt också svart bröd. Jag drack thé . Jag åt dessutom ett äpple.

I morse åt jag en kanelbulle. Min vän tog med en påse med kanelbullar från jobbet. Om man hämtade en påse med bullar betyder det att man först gick därifrån och sedan kom tillbaka och hämtade bullarna. Jag drack kaffe. Jag bryggde kaffe. Jag drack också lite apelsinjuice. Jag tycker om att dricka svart kaffe utan socker.

Idag har jag inte ätit frukost. Igår åt jag tre stekta ägg till frukost. Jag drack en kopp svagt thé. Jag åt en smörgås med ost som pålägg. Det var hårt bröd med tomat, skinka och saltgurka.

Pålägg = vad man lagt på smörgåsen. Att lägga på. Ett underlägg ligger under något för att skydda bordet från fukt och värme.

På, mellan, under.

Mönsterkonstruktion = att konstruera mönster, att göra en mall till kläder.

Jag åt tyvärr ingen frukost. Jag hann inte, jag hade inte tid att äta frukost. Jag vaknade för sent för att hinna äta frukost. Jag försov mig. Jag har försovit mig. Vi försov oss. Ibland försover jag mig.

Gissa vad jag åt till frukost!

Jag åt också havregrynsgröt till frukost. På gröten lade jag blåbär. Dem tog jag från frysen och hällde över gröten. Sedan hällde jag lite äppeljuice över. Jag drack kaffe med grädde i. Det gör jag varje morgon. Jag maler mitt kaffe varje morgon. Jag tar kaffebönor som jag maler. Jag köper mitt kaffe på Sibyllans kaffehandel. Den heter Sibyllans eftersom den ligger på Sibyllegatan. Sibyllegatan ligger på Östermalm i Stockholm. Den sort jag dricker heter ”franskrost”. Den är mörkrostad.

Jag kokar mitt kaffe i en kaffepanna. Jag använder en kaffesil för att inte sumpen ska hamna i kaffekoppen. Sump är det som blir kvar, det vi kastar bort.

Kaffepanna kokar man kaffe i. Kaffekanna häller man upp kaffet från.

Stekpanna. Den använder man när man steker på spisen. När man äter stekta ägg så har man först stekt dem i en stekpanna.

Hallon, blåbär, körsbär. Min mamma gjorde sylt. Björnbär. Björnbär är mörka, ser svarta ut. De plockar svamp, till exempel kantareller.

Hotellfrukost. Vad brukar du välja att äta när du äter en hotellfrukost?

Müsli, havregrynsgröt, bacon, korv (prinskorv), omelett, apelsiner, frukt, yoghurt, valnötter, smör, bröd, ägg.

Kokt ägg, stekt ägg, omelett, äggröra.

Köttbullar. Lax, några olika sorters juice. Våffla. Våfflor. Kaffe. Olika sorters bröd och bullar. Croissant. Vill du ha din croissant fylld med något? Ja med choklad. Svart kaviar. Champagne.

Jag är hungrig, det är svårt för mig nu när vi pratar mat.

På måndag fortsätter vi i övningsboken. Den som vill kan jobba med övriga sidor i kapitel 1.

På onsdag, den 19 oktober, ska vi vara ute hela lektionen. Vi samlas utanför den lektionssal. Men först ses vi på måndag i vår vanliga måndagslektionssal.

2 reaktioner till “12 oktober”

1. Hej, Kestin!
    Det är Nadia. Jag kan inte hitta en sammanfattning av dagens lektion, så kan ser inga ord för vår nästa lektion. Vad göra…
    Trevlig kväll.
    Med vänliga hälningar.
    Nadia

1. Hej Nadia,
      Nu håller jag på att lägga in den. Så bra att du letat efter den, då vet jag att du är intresserad. Så om 5 minuter finns den att läsa!