C1- start 18 mars – diskussionsförslag

SvD (230327): Behovet av andlighet som psykologisk diagnos

1. Det senkapitalistiska samhällets varufiering och hyperindividualism.
  2. Relationen mellan anknytningsmönster och religiositet.

**********************************************************************************

Allvarligt talat: Varför är ett ”nej” starkare än ett ”ja”?

1. Språkvärldar. Lars Gustafssons metafor om den ”solvarma stenen”. Sapir-Whorf-hypotesen.
  2. Hopi-språket och tidsuppfattning.
  3. Nätet och att kunna hoppa mellan språkvärldar.
  4. Samtida offentlighet och stark upptagenhet av grupptillhörighet/självbespegling/utseende/konsumtion istället för det vi har gemensamt (demokrati).
  5. Språket är inte en boja.
  6. Vad är makt till för? Respekt och maktutövning. Att vinna respekt genom sina handlingar. Villigheten att ge upp makten (demokrati). Vad gör makten med människan? Varken libertarianism eller proletariatets diktatur.
  7. God makt – nära viljan att ta ansvar.
  8. Tendensen att välja de enkla svaren. Resultat: att ge den andra skulden.
  9. När vet man när man ska ge upp? De i förtid döda 27-åringarna. Att ge upp sina ambitioner. Vår kultur premierar att ge upp. Livet som horisontupplevelse. Nyfikenheten ger oss skäl att inte ge upp.
  10. Nej och ja. Den avvikande åsikten. Nejet som kreativ metod. Den tomma provokationen. Att riva ner och att bygga upp. Tradition och förnyelse.

SvD (220620): Dödshjälp – ett privilegium för de rika

1. Förändringen i inställningen i frågan kommer från folkopinionen.
  2. ”outhärdligt” lidande i Belgien och Nederländerna.
  3. Dödshjälp efterfrågas främst av den liberala medelklassen i USA.
  4. Det är inte möjligt om man är fattig – kan kosta 30 000 kronor eller mer.
  5. Inte outhärdlig smärta utan meningslöshet och ovärdighet.
  6. Kontrollfreak – ända in i döden?
  7. Ett svensk dödshjälpsprogram borde integreras i den palliativa vården.

Allvarligt talat: Hur modig är man som kille om man inte vågar gråta?

1. Ingen särskild ”civilkuragelag” i Sverige. Lag i Sverige om att anmäla till socialnämnden vid misstanke om att barn far illa. Människor som arbetar med barn måste anmäla. Orosanmälan (420 000 anmälningar). Påståendet om djur – också svårt att kontrollera.
  2. Att vara för godtrogen – hur blir jag kärleksfullt streetsmart? Godtrogna människor är inte alltid så förträffliga. Godtrogna blir populister. Bekymra dig inte om att du kanske blir mindre omtyckt, börja ställ krav. En naiv människa kan bli en riktigt farlig.
  3. Skillnaden mellan vad man vill tycka och vad man faktiskt tycker. Hjärta och hjärna. Pannlob eller reptilhjärna. Påståendet om alla människors lika värde är rationellt. Det är ett faktum att det är lättare att hjälpa de som är kulturellt och socialt lika oss. Vi har också ansvar för människor långt bort. Människan – att vara empatisk mot de som inte är oss lika. Balans mellan förnuft och känsla.
  4. Ett aggressivt manlighetsideal som bygger på starkt uppdelade könsroller och som frodas i urbana miljöer där män är arbetslösa och inte kan uppfylla sina traditionella plikter. Machoism karakteriseras av självsäkerhet, kvinnoerövringar, aggressivitet, styrka och charm. Män har allt att vinna på att visa känslor. 2016 och Obama och skärpta vapenlagar. Men när kvinnor strävar efter makt måste de vara macho. Är det modigt att inte gråta? Mod är att göra något man är rädd för.

SvD (230428): Från att bada i kris till att vara i världen

1. Psykologiskt problem eller kris?
  2. Kris som återgång/reminiscens till.
  3. Boken ”Att lära av erfarenheten”.
  4. ”Betaelement” och ”Alfafunktion”. Den primitiva och pre-verbala kommunikationsformen.