SvD (230503): Ryktet om samvetets röst betydligt överdrivet
- Samvetet – medfött eller förvärvat?
- Varken stipulativ eller tentativ definition.
- Äger varje individ en moralisk identitet?
- Montaigne och samvetet som en inre strid.
- Idag: Harmoni och inre frid – istället för strid.
- Strävan efter harmoni. Epikuros. Kontemplation, bön och avskildhet.
- Frihet från starka sinnesrörelser – men inte ett tillstånd av samvetslöshet.
- Erik Erikson och ”negativt samvete”. Dålig moralisk kompass.
- Klimatångest. 8 av 10 unga lider av ”klimatångest”.
- Klimatångest och Luthers självförakt – inte konstruktivt.
- Den äldre Luther och samvetets dialogiska karaktär.
- the one percent och samvetslösheten som förutsättning för framgång.
- Framgångens höga pris …
- Den yngre högljudda generationen, fenomenet ”woke” och färdiga uppsättningar regler för rätt och fel.
**********************************************************************************
Allvarligt talat: Varför är ett ”nej” starkare än ett ”ja”?
- Språkvärldar. Lars Gustafssons metafor om den ”solvarma stenen”. Sapir-Whorf-hypotesen.
- Hopi-språket och tidsuppfattning.
- Nätet och att kunna hoppa mellan språkvärldar.
- Samtida offentlighet och stark upptagenhet av grupptillhörighet/självbespegling/utseende/konsumtion istället för det vi har gemensamt (demografi).
- Språket är inte en boja.
- Vad är makt till för? Respekt och maktutövning. Att vinna respekt genom sina handlingar. Villigheten att ge upp makten (demokrati). Vad gör makten med människan? Varken libertarianism eller proletariatets diktatur.
- God makt – nära viljan att ta ansvar.
- Tendensen att välja de enkla svaren. Resultat: att ge den andra skulden.
- När vet man när man ska ge upp? De i förtid döda 27-åringarna. Att ge upp sina ambitioner. Vår kultur premierar att ge upp. Livet som horisontupplevelse. Nyfikenheten ger oss skäl att inte ge upp.
- Nej och ja. Den avvikande åsikten. Nejet som kreativ metod. Den tomma provokationen. Att riva ner och att bygga upp. Tradition och förnyelse.
**********************************************************************************