A2, lektion 2, 19/4
LANDET SVERIGE
Vi besvarade frågorna på s 106.
FÖRKLARA ORDEN (från Fakta om Sverige, sidan 104-105)
Säg en synonym, ge ett exempel, säg en mening eller förklara ordet med andra ord.
- ett landskap
= en del av Sverige, en region, t.ex. Skåne eller Småland osv…
2. ett fjäll
= berg. Man kan vandra där och åka skidor där. Fjällenes högsta punkt når över skogsgränsen.
en skog
platt (adjektiv)
en sjö
en skärgård
en ö
en tredjedel
en befolkning
ett språk
samer
en istid
fattig (adjektiv)
en arbetskraft
(en) politik
(en) invandring
samtidigt
(ett) trä (OBS! inte träd)
en artist
KONSTIGT/ANNORLUNDA I SVERIGE
- Lyssna på Konstigt i Sverige, på s 108 i textboken.
Vi diskuterade vad som är annorlunda och lite konstigt i Sverige. Gör en lista, arbeta två och två. Presentera för klassen.
Använd orden i gula rutan på s 109.
På era listor:
- Pizzeria och kebab i samma restaurang
- många spottar på marken
- Indirekt tal
- Folk hälsar inte på främlingar
- man kan se in i alla fönster
- alkohol är jättedyrt
- Det snöar i april
Saker som många tycker är konstigt :
- systembolaget
- ordet ”lagom”
- folk kan vara lite asociala, blyga och obekväma ibland, särskilt på vintern
- fikakulturen
- könummersystem, att man tar en nummerlapp när man står i kö
- nobelprisen
- snus
UTTAL – REDUKTIONER
Några ljud försvinner:
konstig [konsti]
rolig [roli]
MEN
konstigt [konstit]
roligt [rolit]
De e konstigt. = Det är konstigt.
Tänk också på melodin.
Läs meningarna på s. 109 i textboken. Lyssna hemma.
Många adjektiv slutar på -igt.
Ex. konstigt, gulligt, äckligt, praktiskt, mysigt, naturligt med flera. Men ord som slutar på -igt uttalas ofta bara -it.
Samma gäller faktiskt [faktist]. Man uttalar inte” k”
Ord som slutar på -g, ex gullig, rolig reduceras också, man säger ”gulli´”, ”roli´”.
ANNA, KAPITEL 11
Vi jobbade med kapitel 11 s. 112-114 i textboken. Kapitlet handlar om Anna som är trött på att vara singel och letar efter en man.
Hur kan man göra för att träffa en partner? Har du några tips? Diskutera och ta hjälp av gul ruta s. 112.
Dessa förslag kom upp i klassrummet:
- genom nätdejting
- gå på krogen
- gå med i en klubb/föreing
- träffa kollegor efter jobbet
- Gå på bibliotek
- Studera
- Genom vänner
Nya ord
Komplettar varandra
Jag var ung…
När vi var unga…
- Vilka aktiviteter hör du? Lyssna och kryssa för rätt aktivitet. Läs sedan texten och rätta. (s. 113-114 i textboken)
- Läs om Anna på s 113.
Också/ Inte heller
Säg meningar med också/inte heller. s 116.
LÄXA
Det finns jättemånga övningar till kapitel 10 i övningsboken. Gör dem om du vill.
Gör övningen om också/inte heller på s 100 i övningsboken.
Tack för idag!
Vi ses imorgon!