Hej

Idag värmer vi upp med lite adjektiv och motsatser. Tänk på att många adjektiv (ord) har negativ respektive positiv klang.

 

Kapitel 16, tema: FAMILJELIV

Diskutera citaten på s. 217.

Finns det något liknande ordspråk på era språk?

 

 

NYA ORD:

storasyster/storebror

lillasyster/lillebror

mellanbarn

endabarn (inga syskon alls)

bonusbarn/-pappa/-mamma

styvsyskon/-pappa/-mamma

DISKUTERA

Läs statistiken i rutan på s. 220 i textboken;

Förvånar några av siffrorna dig?.

UTTRYCK MED FÄRGER

Språket är fullt av bildliga uttryck, så kallade idiom.  Lär dig några i taget.

 

Vi tittade på litteraturprogrammet Babel: 

http://www.svtplay.se/video/12795628/babel/babel-sasong-25-avsnitt-1?start=auto&tab=senaste

 

 

HÖRÖVNING

Vi fortsatte med att lyssna på ett radioprogram där vem som helst kan ringa in och berätta, utifrån ett tema. Programmets tema är passande nog, familjen.

Karlavagnen, SR, P4, (01.12-12.49), 15/5 2016

 http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/718595?programid=3117

Vad ska dagens program handla om?

Vad är Karlavagnen för typ av program?

Vad säger Emma om familjen?

Hur ser hennes familj ut?

Vem är prinsungen?

Vad förväntas av en om man vill bli fosterförälder, enligt Emma?

Vad krävs inte?

Vad har hon för åsikter om detta?

Vad gjorde Emma med familj under den tid som prinspojken skulle vänja sig vid sitt riktiga hem?

Varför är just den här dagen speciell?

 

Vad betyder uttrycken:

vara idel öra

en röd tråd, att följa den röda tråden

oceaner av tid

Vad betyder orden?

ett blodsband

en svärförälder, svärföräldrar

en svåger

en svägerska

ett smeknamn

att bryta upp

ett uppbrott

en tröst, att trösta

en förutsättning

Socialen

att vara delaktig

att vara lämplig

ett uppbrott

smärtsam

en sorg

DISKUTERA

Övning G – diskutera olika ämnen på s 221 i textboken. 

LÄXA:

Läs texten Bestämmer syskonen våra liv ?  s. 218-219.

Läs texten om Familjens historia s. 224-225 i textboken.

Gör övningen om färger på s. 159-160. Kolla INTE facit.