B2, lektion 11, 13/3
Hej
Idag värmer vi upp med lite adjektiv och motsatser. Tänk på att många adjektiv (ord) har negativ respektive positiv klang.
Kapitel 16, tema: FAMILJELIV
Diskutera citaten på s. 217.
Finns det något liknande ordspråk på era språk?
NYA ORD:
storasyster/storebror
lillasyster/lillebror
mellanbarn
endabarn (inga syskon alls)
bonusbarn/-pappa/-mamma
styvsyskon/-pappa/-mamma
DISKUTERA
Läs statistiken i rutan på s. 220 i textboken;
Förvånar några av siffrorna dig?.
UTTRYCK MED FÄRGER
Språket är fullt av bildliga uttryck, så kallade idiom. Lär dig några i taget.
Vi tittade på litteraturprogrammet Babel:
http://www.svtplay.se/video/12795628/babel/babel-sasong-25-avsnitt-1?start=auto&tab=senaste
HÖRÖVNING
Vi fortsatte med att lyssna på ett radioprogram där vem som helst kan ringa in och berätta, utifrån ett tema. Programmets tema är passande nog, familjen.
Karlavagnen, SR, P4, (01.12-12.49), 15/5 2016
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/718595?programid=3117
Vad ska dagens program handla om?
Vad är Karlavagnen för typ av program?
Vad säger Emma om familjen?
Hur ser hennes familj ut?
Vem är prinsungen?
Vad förväntas av en om man vill bli fosterförälder, enligt Emma?
Vad krävs inte?
Vad har hon för åsikter om detta?
Vad gjorde Emma med familj under den tid som prinspojken skulle vänja sig vid sitt riktiga hem?
Varför är just den här dagen speciell?
Vad betyder uttrycken:
vara idel öra
en röd tråd, att följa den röda tråden
oceaner av tid
Vad betyder orden?
ett blodsband
en svärförälder, svärföräldrar
en svåger
en svägerska
ett smeknamn
att bryta upp
ett uppbrott
en tröst, att trösta
en förutsättning
Socialen
att vara delaktig
att vara lämplig
ett uppbrott
smärtsam
en sorg
DISKUTERA
Övning G – diskutera olika ämnen på s 221 i textboken.
LÄXA:
Läs texten Bestämmer syskonen våra liv ? på s. 218-219.
Läs texten om Familjens historia s. 224-225 i textboken.
Gör övningen om färger på s. 159-160. Kolla INTE facit.