Glad kvinnodag!

Bildresultat för kvinnokamp

Idag är det internationella kvinnodagen. Här kan ni läsa om några svenska feminister som har gjort avtryck i historien.

http://www.etc.se/ledare/6-feministiska-ikoner-att-minnas

EXTRA: INSÄNDARE

Om du vill; Läs insändarna från sydsvenskan:

http://www.sydsvenskan.se/2017-01-30/vi-svenskar-tar-verkligen-inte-seden-dit-vi-kommer

http://www.sydsvenskan.se/2017-01-30/vem-eller-vad-kan-vi-tro-pa-i-en-varld-av-falska-fakta

FUNDERA PÅ

Vad tänker du när ni läst insändarna?

Håller du med?/Håller du inte med?

 

Försök förklara orden/uttrycken:

att ta seden dit man kommer?

en trångsynthet, att vara trångsynt

att hävda sin rätt

vilka dumheter som helst

att komma ut ur sin bubbla

att omfamna

att skörda stora framgångar

att vara på sin vakt

en bromskloss

en bakåtsträvare

i viss mån

 

KAPITEL 14 

HUR ÄR DU?

Gör personlighetstestet på s. 188 i textboken och berätta om hur du är. Ta hjälp av den gula rutan på s. 189.

 

Lyssna på KONTORSKAOS s. 189-190 i textboken. Försök att inte titta i boken. 

Vad är de irriterade på?

Lyssna igen med texten.

Några nya ord:

Det vill jag lova – verkligen!

trivsel – att trivas

att ha fullt upp – att vara upptagen/ att ha mycket att göra

att vara förbannad – att vara arg/irriterad

himla – förstärkningsord som betyder väldigt/mycket/verkligen

Skyll inte på mig! – Lägg inte skulden på mig!

Jag blir galen – jag blir tokig/arg/väldigt upprörd

vaktis – vaktmästare

 

Gör övning B på s 190 – Hur kan vi säga fraserna på formell svenska?

 

I texten finns EMFATISK OMSKRIVNING.

Läs lapparna på s. 190.

När vi vill betona eller fokusera olika saker, t.ex subjekt, tid eller plats, kan vi sätta olika ord i emfas.

Maria har målat stolen —> Det är Maria som har målat stolen ( Inte Per). –> Det är stolen som Maria har målat. (Bordet har Per målat)

När vi betonar subjektet MÅSTE vi ha SOM.  

Man bryter ut en satsdel ur en given sats och placerar den i den första luckan i schemat:

Det är ( var om det är preteritum) Eva som bor här ( Eva bor här)

Peter såg en älg igår –> Det var Peter som såg en älg igår.

Påståenden

Det var … (som) + bisats

Ja/Nej – frågor

Är/Var det (som) + bisats

Frågeordsfrågor

Frågeord (vem, vad, varför…) är det/var det som + bisats

 

TRANSITIVA/INTRANSITIVA VERB

Vi tittar på en film: https://www.youtube.com/watch?v=ktBuoNWl3Xo

”Transitiva verb” beskriver en handling som påverkar någon annan eller något annat.

Han tvättar bilen.

Verbet ”tvätta” kallas här transitivt, därför att det beskriver en handling som påverkar något. Detta måste vara utsatt i meningen: bilen.

Ordet transitivt betyder ”att gå över, eller från en sida till en annan.”

Du kan prova om ett verb är transitivt genom att göra meningen till en passiv sats. En passiv sats är en kommunikation, där det som utsätts för handlingen står först. Aktiv sats: Olle städar huset. Exempel på en passiv sats: Huset städas av Olle. Om det går att bilda en passiv sats, så är verbet transitivt. Du vet nu att verbet ”städa” är transitivt.

”Intransitiva verb”  beskriver en handling som inte påverkar någon annan eller något annat.

Folke njuter i solen.

Verbet ”njuta” kallas här intransitivt därför att det beskriver en handling som inte påverkar någon annan eller något annat.

Intransitiva verb är även namn på en handling, där det som påverkas inte är utsatt i meningen.

Han är ute och tvättar.

Verbet ”tvätta” kallas här intransitivt därför att det beskriver en handling som påverkar något som inte är utsatt i meningen.

  • Transitiva verb har ett objekt

Ex. Peter ställer en vinflaska på bordet.

s                v                o                a

  • Intransitiva verb har inte ett objekt.

Ex. En vinflaska står på bordet.

s               v            a

Läs mer på http://www.ordklasser.se/transitivt-och-intransitivt-verb.ph

UTTAL

Sj – ljudet

  • Det finns tre varianter: ett främre, ett bakre och ett som hamnar mittemellan
  • FRÄMRE: uttalas med tungspetsen bakom tänderna
  • BAKRE: uttalas på samma ställe som k och g
  • Sj – ljudet kan stavas på 65 olika sätt

sju

skjorta

skina

chaufför

LÄR DIG ATT UTTALA [SJ]:

  • Forma munnen som vid o
  • Andas in, andas ut
  • Blås! Ha fingret framför dig. Känn luften!
  • Säg ljudet med en vokal   [sjuuuu, skiiii, skeee, chaaa]

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sj-ljudet

Tj -ljudet ɕ

  • Kan likna det främre sj-ljudet men det är inte samma ljud.
  • Som ett tonlöst j
  • Stavas på olika sätt

Kina

kjol

tjugo

LÄR DIG ATT UTTALA [TJ]: 

  • Tungan är som i j
  • Tungan lite bakom tänderna
  • Bit!
  • Pressa fram luft.
  • Säg iiiiii eller jaaaa
  • Lägg till tungan. [Kiiiiiina, Tjaaaaa]

UTTALA ORDEN

TJ         SJ

Kina – skina

köld – sköld

tjuta – skjuta

kysst – schysst

tjock – chock

kön – skön

kött – skött (från verbet sköta)

TRÄNA MER

Ta en text i textboken och spela in dig själv. Lyssna på hur du låter. Försök låta ”som en svensk”. 

Titta i textboken på s. 197-198. Lyssna på C och D; nummer 110-112. 

 

LÄXA:

Gör övningarna på s. 138-139 i övningsboken.

Gör övning B på s 141 – 142 i övningsboken

Läs texten Lär dig av pessimisterna på s. 200 i textboken.