B1, lektion 5
REPETERA VERB
Gå in på VERBGRUPPER.
Tänk på att bara verb från grupp 1 har -ar i presens.
Grupp 2 och oregelbundna verb har oftast -er i presens.
Några verb i grupp 2 får ny vokal och ändrar stavning. Dessa är ”special”/oregelbundna.
Gör övningen [7] på s.24 i övningsboken.
En verblista på alla oregelbundna verb i boken finns på nätet.
SÅNGTEXT
Gå in och lyssna på låten här.
Frida Hyvönen, Sjön, från skivan Kvinnor och barn (2016)
Sjön låg helt stilla.
Ingen människa var vaken.
Vi sköt ut båten.
Det var brorsan och jag.
Sen rodde han ut oss.
Våra röster försvann.
Dimman och lukten
av fiskfjäll och tjära och dagg.
Vi hade med oss
en termos av plast
och en extra mugg
utöver den som satt fast.
Det var sen där vi två
när vi låg och badade ute på ön
som brorsan sa:
”Det är nåt med dig.
Du ser faktiskt blek ut,
fast det är mitt i sommaren.”
Och jag sa:
”Men sluta glo på mig.”
Vi for hemåt mot kvällen,
brorsan och jag.
Vi sprang uppför slänten
till stugan där vi var.
På altanen stod mamma
och pratade i telefon.
När hon lagt på luren
ropade, ropade hon.
”Kom hit ungar får ni höra vad det var.
Äldstpojken Johnssons föll ihjäl sig idag.
Inte ner för ett stup.
Inte ner från en bro.
Utan från vattentornets topp
hade han slängt sig ut
hade han slängt sig ut.
Mamma sa:
”Varför i all fridens dar?”
Och pappa kollade upp
från sin tidning och sa:
”Av den där släkten
blir det aldrig nåt bra!”
Och mamma sa:
”Hörrudu!”
Och sen sa hon:
”Vi ska käka nu.”
Men jag, jag sprang ner till båten igen
och sköt ut den från land.
Åran låg redan i min hand
när mamma ropade efter mig.
Inte fanns det någonstans.
Inte fanns det någonstans.
Inte fanns det någonstans
nån tröst för mig.
Mitt hjärta i brand.
Mitt hjärta i brand.
Mina tårar i sjön.
Mina tårar i.
Mina tårar i sjön.
Brorsan visslade
till mig från stranden.
Gjorde en rörelse
längs munnen med handen,
alltså så där som
när ett blixtlås stängs
och sen sådär som
som när en
nyckel slängs.
FRÅGOR:
Vad får du för tankar när du hör låten?
Vad handlar låten om?
Tycker du om låten? Varför/Varför inte?
Har du någon favoritartist? Har du någon favoritlåt? Vad handlar den om?
Kan du översätta den till svenska?
Lyssnar du på svensk musik?
Vilka ord/fraser tar du med dig från låten Sjön?
VERB I LÅTEN
oregelbundna verb:
skjuta, sköt, skjutit ut
ligga, låg, legat
fara, for, farit
springa, sprang, sprungit
finnas, fanns, funnits
försvinna, försvann, försvunnit
stå, stod, stått
falla, föll, fallit
regelbundna och några special:
ro, rodde, rott (grupp 3)
glo, glodde, glott (grupp 3)
käka, käkade, käkat (grupp 1)
göra, gjorde, gjort (*grupp 2)
lägga på, lade på, lagt på (*grupp 2)
ANDRA VARDAGLIGA ORD/SLANG:
brorsa = bror
syrra=syster
morsa= mamma
farsa= pappa
käka
glo
kolla, kolla upp
en unge= ett barn
PREPOSITIONER
Uppföljning av läxan på s. 24 i övningsboken.
berätta för
bestämma sig för
ärlig mot
snäll mot
säker på
tänker på
kär i
gifta sig med
Det här med PARTIKELVERB.
(Bilder ur boken Grejen med verb av Sara Lövestam)
- Det finns hur många som helst.
- Ett verb som har en partikel (ett extraord t.ex. en preposition eller ett adverb)
- Partikeln kan justera verbets betydelse t.ex. gå – gå ut – gå in – gå ner – gå upp – gå hem
- Partikeln kan ändra betydelsen helt t.ex. komma – komma ihåg
- Partikeln är alltid betonad.
Läs följande exempel. Betona det kursiverade ordet.
T.ex. Karin stötte på Karl på stan i går. = ett partikelverb som betyder att plötsligt möta/träffa någon.
Karin stötte på Karl på stan i går. = ett verb + preposition som betyder att flörta
- Ett partikelverb kan vara reflexivt t.ex. ta på sig, ta av sig
- Ett partikelverb kan ha en preposition t.ex hålla på med (med är preposition, på är partikel)
- Ett partikelverb kan betyda flera saker t.ex. gå bort som betyder att gå på fest, att gå iväg och att dö
Leta efter partikelverb i tidningar och på nätet. Ta med till klassrummet.
Gör övningarna på s. 16, s.25-26 i övningsboken. Tänk på att skriva verbet i rätt form.
KAP 3, TEMA: pengar
NYTT TEMA: Pengar, pengar (kap 3)
Håller du med om påståendena på s. 34 i textboken? Vad associerar du med bilderna på s. 34?
FLER KONJUNKTIONER
- binder ihop huvudsatser t.ex. och, men, för, så, eller
varken eller = inte x inte y
Jag dricker varken kaffe eller te. (Jag dricker inte kaffe, inte te.)
antingen eller = x eller y
Jag vill antingen titta på film hemma eller gå på bio ikväll. (Jag kan tänka mig båda, film hemma och bio.)
både och = x och y
Både jag och min man har börjat arbeta halvtid. (Båda två, jag och min man)
inte… utan = inte x men y
Man behöver inte köpa nytt hela tiden utan man kan köpa gamla saker på t.ex loppisar.
Gör övningen [F] på s. 35 i textboken. Extra s. 27-28 i övningsboken.
JU…DESTO
Ju fler desto bättre.
ju + komparativ, desto + komparativ
Ju mer jag jobbar desto mer pengar tjänar jag.
BISATS HUVUDSATS
Gör övning [I] i textboken s. 36. Extra: titta på s. 28 i övningsboken.
LÄXA: Gör övningarna på s. 27-28 i övningsboken.