REPETERA VERB

Gå in på VERBGRUPPER.

Tänk på att bara verb från grupp 1 har -ar i presens.

Grupp 2 och oregelbundna verb har oftast -er i presens.

Några verb i grupp 2 får ny vokal och ändrar stavning. Dessa är ”special”/oregelbundna.

Gör övningen [7] på s.24 i övningsboken.

En verblista på alla oregelbundna verb i boken finns på nätet.

 

SÅNGTEXT

Gå in och lyssna på låten här.

Frida Hyvönen, Sjön, från skivan Kvinnor och barn (2016)

 

Sjön låg helt stilla.

Ingen människa var vaken.

Vi sköt ut båten.

 

Det var brorsan och jag.

Sen rodde han ut oss.

Våra röster försvann.

Dimman och lukten

av fiskfjäll och tjära och dagg.

 

Vi hade med oss

en termos av plast

och en extra mugg

utöver den som satt fast.

 

Det var sen där vi två

när vi låg och badade ute på ön

som brorsan sa:

”Det är nåt med dig.

Du ser faktiskt blek ut,

fast det är mitt i sommaren.”

Och jag sa:

”Men sluta glo på mig.”

 

Vi for hemåt mot kvällen,

brorsan och jag.

Vi sprang uppför slänten

till stugan där vi var.

På altanen stod mamma

och pratade i telefon.

När hon lagt på luren

ropade, ropade hon.

”Kom hit ungar får ni höra vad det var.

Äldstpojken Johnssons föll ihjäl sig idag.

Inte ner för ett stup.

Inte ner från en bro.

Utan från vattentornets topp

hade han slängt sig ut

hade han slängt sig ut.

Mamma sa:

”Varför i all fridens dar?”

 

Och pappa kollade upp

från sin tidning och sa:

”Av den där släkten

blir det aldrig nåt bra!”

 

Och mamma sa:

”Hörrudu!”

Och sen sa hon:

”Vi ska käka nu.”

 

Men jag, jag sprang ner till båten igen

och sköt ut den från land.

Åran låg redan i min hand

när mamma ropade efter mig.

Inte fanns det någonstans.

Inte fanns det någonstans.

Inte fanns det någonstans

nån tröst för mig.

Mitt hjärta i brand.

Mitt hjärta i brand.

Mina tårar i sjön.

Mina tårar i.

Mina tårar i sjön.

 

Brorsan visslade

till mig från stranden.

Gjorde en rörelse

längs munnen med handen,

alltså så där som

när ett blixtlås stängs

och sen sådär som

som när en

nyckel slängs.

 

FRÅGOR:

Vad får du för tankar när du hör låten?

Vad handlar låten om?

Tycker du om låten? Varför/Varför inte?

Har du någon favoritartist? Har du någon favoritlåt? Vad handlar den om?

Kan du översätta den till svenska?

Lyssnar du på svensk musik?

Vilka ord/fraser tar du med dig från låten Sjön?

 

VERB I LÅTEN

oregelbundna verb:

skjuta, sköt, skjutit ut

ligga, låg, legat

fara, for, farit

springa, sprang, sprungit

finnas, fanns, funnits

försvinna, försvann, försvunnit

stå, stod, stått

falla, föll, fallit

regelbundna och några special:

ro, rodde, rott (grupp 3)

glo, glodde, glott (grupp 3)

käka, käkade, käkat (grupp 1)

göra, gjorde, gjort (*grupp 2)

lägga på, lade på, lagt på (*grupp 2)

 

ANDRA VARDAGLIGA ORD/SLANG:

brorsa = bror

syrra=syster

morsa= mamma

farsa= pappa

käka

glo

kolla, kolla upp

en unge= ett barn

 

PREPOSITIONER

Uppföljning av läxan på s. 24 i övningsboken.

berätta för

bestämma sig för

ärlig mot

snäll mot

säker 

tänker

kär i

gifta sig med

 

Det här med PARTIKELVERB.

FullSizeRender 5 FullSizeRender 4 FullSizeRender 3 FullSizeRender 2

(Bilder ur boken Grejen med verb av Sara Lövestam)

  • Det finns hur många som helst.
  • Ett verb som har en partikel (ett extraord t.ex. en preposition eller ett adverb)
  • Partikeln kan justera verbets betydelse t.ex. gå – gå ut – gå in – gå ner – gå upp – hem
  • Partikeln kan ändra betydelsen helt t.ex. komma – komma ihåg
  • Partikeln är alltid betonad.

Läs följande exempel. Betona det kursiverade ordet.

T.ex. Karin stötte Karl på stan i går. = ett partikelverb som betyder att plötsligt möta/träffa någon.

Stöta På Partikelverb     

Karin stötte på Karl på stan i går. = ett verb + preposition som betyder att flörta

Stöta På Verb + Preposition     
  • Ett partikelverb kan vara reflexivt t.ex. ta på sig, ta av sig
  • Ett partikelverb kan ha en preposition t.ex hålla på med (med är preposition, på är partikel)
  • Ett partikelverb kan betyda flera saker t.ex. gå bort som betyder att gå på fest, att gå iväg och att dö

Leta efter partikelverb i tidningar och på nätet. Ta med till klassrummet.

Gör övningarna på s. 16, s.25-26 i övningsboken. Tänk på att skriva verbet i rätt form.

 

KAP 3, TEMA: pengar

NYTT TEMA: Pengar, pengar (kap 3)

Håller du med om påståendena på s. 34 i textboken? Vad associerar du med bilderna på s. 34?

FLER KONJUNKTIONER

  • binder ihop huvudsatser t.ex. och, menför, , eller

varken eller = inte x inte y

Jag dricker varken kaffe eller te. (Jag dricker inte kaffe, inte te.)

antingen eller = x eller y

Jag vill antingen titta på film hemma eller gå på bio ikväll.  (Jag kan tänka mig båda, film hemma och bio.)

både och = x och y

Både jag och min man har börjat arbeta halvtid. (Båda två, jag och min man)

inte… utan = inte x men y

Man behöver inte köpa nytt hela tiden utan man kan köpa gamla saker på t.ex loppisar.

Gör övningen [F] på s. 35 i textboken. Extra s. 27-28 i övningsboken.

 

JU…DESTO

Ju fler desto bättre.

ju + komparativ, desto + komparativ

Ju mer jag jobbar desto mer pengar tjänar jag.

BISATS                     HUVUDSATS

Gör övning [I] i textboken s. 36. Extra: titta på s. 28 i övningsboken.

 

LÄXA: Gör övningarna på s. 27-28 i övningsboken.