Hej!

Vi pratade om vad vi gjort i helgen

Förra veckan pratade vi om olika sätt att bli rik. Förslagen var bla : 

  • Arbeta
  • Gifta sig rikt
  • Investera i företag/aktier
  • Studera
  • Bli en Yotube-stjärna. Här är en lista på de 10 mest populära svenska Youtube-stjärnorna:

http://www.metro.se/artikel/h%C3%A4r-%C3%A4r-10-svenskar-som-%C3%A4r-stekheta-p%C3%A5-youtube-xr

Ingen hade något olagligt förslag, vilket ju var bra:).

 

Vi pratade om för- och nackdelar:

En fördel med att arbeta är att det känns moraliskt riktigt

En nackdel med det är att det tar tid, att man inte är så mycket med sin familj mm ( med mera)

Vi använde begreppen ”å ena sidan”, ”å andra sidan”.

 

Lyssna på hörövningen på s.37 [D-F] nr. 13 på internet. Anteckna vad du hör och berätta hur Ulf och Jenny blev rika.

Ord och verb från övningen:

be till Gud

be-bad-bett

ta -tog-tagit

sälja-sålde-sålt (grupp 2A)

ljuga – ljög – ljugit

anställa – anställde – anställt (grupp 2A)

30 spänn = 30 kronor

 

Läs texten om Ulrika och Maria Skilda världar s. 41-42.

  1. Hur tror du att de lever, bor etc. Gör [A] s. 41.
  2. Vem säger vad? Ulrika och Maria har olika syn på livet. De tycker att olika saker är viktiga i livet. Vad tycker du?
  3. Vem är du mest lik? [E] s. 43.
  4. Gör också [F] s. 43.
  5. I texten finns konstruktioner med adjektiv och substantiv. Titta på s. 29 i övningsboken och gör övningarna på s. 29-31 i övningsboken.

 

GRAMMATIK: ADJEKTIV + SUBSTANTIV

Maria och Ulrika prioriterar lite olika saker och lever helt skilda liv.

De fick svara på 2 frågor: 1. Vad kan du inte vara utan? och 2. Vad vill du köpa?

Maria svarade: Min härliga familj och min fina trädgård.

Ulrika svarade: Vår stora, ljusa lägenhet och vårt underbara lantställe.

Minns du reglerna för adjektiv + substantiv? 

min                                           härliga                                       familj

POSSESSIVA PRONOMEN + BESTÄMD FORM ADJEKTIV + OBESTÄMD FORM SUBSTANTIV

(också efter genitiv, denna,detta,dessa, samma, nästa, följande)

På fråga 2 svarade Maria: En fin brun häst… och Ulrika svarade Den fina väskan som jag såg i en damtidning…

en      fin brun                                        häst

EN + OBESTÄMD FORM ADJEKTIV + OBESTÄMD FORM SUBSTANTIV

(också efter ett, två, många, flera, ingen, annan etc.)

den   fina                                                 väskan

DEN + BESTÄMD FORM ADJEKTIV + BESTÄMD FORM SUBSTANTIV

(också efter det, de, den här/där, det här/där, de här/där)

Titta på s. 29 och gör övningarna på s. 29-31 i övningsboken. Rätta med hjälp av facit.

LÄXA: Läs texten om lyckoforskning i textboken s. 44. Håller ni med forskaren Berit Lyckeberg? Har ni några tips på hur man kan bli lycklig?

 

Ha en fin helg!

Glöm inte att repetera ord. Det är ett hårt jobb att lära sig ett nytt språk. Varje dag springer ni på nya ord- de försvinner om ni inte använder dem.

Hälsningar

Emma

 

 

EXTRA:

Är det artigt att prata om pengar?

Vad tycker du? I vilka situationer kan man prata om pengar? Och med vem?

Läs texterna på s. 38. Vad pratar de om?

Gör också egna exempel med orden i den grå rutan s 38.

knappt = lite mindre

drygt =  lite mer

hälften =  50 %

Ex. jag kan betala hälften. (Jag betalar halva)

Men: Det är halva priset. (Det är 50 % rabatt.)

räcka

Ex. Mina pengar räcker inte. Jag måste ta ett lån.

Ex. Mina pengar räcker inte till att resa varje år. Det tycker jag är synd. 

tillräcklig(t)

Ex. Jag har inte tillräckligt med pengar.

förhandla=

Ex. Jag måste löneförhandla och försöka förhandla upp min lön. Jag förhandlade dåligt förra året.

 

FLER ORD:

ett pris går upp/ går ner

en löneförhöjning/ en lönesänkning

att höja en lön/ att sänka en lön

att lägga pengar på / att spendera pengar på något särskilt

 

Är jobbet himmel eller helvete?

Hoppar du upp ur sängen på morgonen för att springa till jobbet eller ser du en lång och tråkig arbetsdag framför dig?

Vilka yrken skulle du absolut inte kunna tänka dig? Vilka yrken passar dig?

Vilka yrken är högavlönade/lågavlönade?

Vilka egenskaper behöver man i olika typer av yrken?

Titta på s. 39-40 i textboken.