B1 Lektion 8
Tisdagen den första februari.
En berömd svensk illustratör heter Elsa Beskow. Hon målade bilder som blivit normativa för svensk kultur.
TIPS FÖR ORDINLÄRNING:
Vi kommer lättare ihåg ett ord om vi gör ordet:
- Säg ordet hosta och gör det: hosta samtidigt! ”Åka skidor” (låter som när man gör det)
- Skriv motsatser
- Förklara. Att använda synonymer och förklara är oftast bättre än att översätta ordet.Ex: ”En skicklig person är en person som är duktig, kunnig, proffsig eller bra på något.”
Vi fortsätter med texten om Maggi:
Besvara frågorna på sidan 47.
I texten finns många verb:
Genomgång
http://blogg.folkuniversitetet.nu/frimar/material/
Vilken grupp tillhör A – F? Vilket tempus är de i?
Svar: A grupp 3 (infinitiv) B grupp 4b (preteritum) C grupp 1 (imperativ) D grupp 2a (preteritum) E grupp 2b (presens) F grupp 4a (supinum)
K: Skriv formerna för alla verb i J. Fortsätt hemma och kontollera svaren på Rivstarts hemsida.
UTTRYCK
L: Vilka djur har vilka egenskaper?
Hungrig som varg.
Flitig som myra
Arg som ett bi.
Stark som oxe.
Envis som åsna.
Snabb som vessla.
Att äta som en häst.
Hal som en ål.
Tyst som en mus.
Vilka egenskaper/djur har ni i ert land/språk?
Bamse, en snäll och stark björn som är mycket populär i Sverige.
FARLIGA DJUR?
Finns det några farliga djur i Sverige? Titta på s. 49 i textboken.
Gör D s. 50
Läs texten Stickande och bitande djur i Sverige på s. 50 och rätta dina gissningar/svar.
Texterna om BJÖRN och VARG:
Vilket är de farligaste djuren för männsikan? Sitt i grupper och rangordna. Motivera med exempel från de olika texterna.
De farligaste djuren som klassen tyckte (ungefär):
- Hund, fästing, varg
- Älg, björn
- Vildsvin
- Hund, geting
Det var svårt att definiera vad som är farligast; det djur som kan döda dig direkt eller det djur som dödar många med virus, som fästingen.
LÄXA:
Läs ÄLGNYHETER på s.57 i textboken. Vilken rubrik passar till de olika texterna (s.56)?
Fortsätt med verben på sidan 48.