3. Jobbet – himmel eller helvete?

A. Skriv upp tre jobb som du tycker verkar bra och tre jobb som du absolut inte vill ha. Jämför med din partner.

B. Vad har du för yrkesplaner?

C. Titta i rutan och diskutera med hjälp av Gula rutan vilka jobb som är låg – resp. högavlönade? Vilka yrken borde ha högre eller lägre lön? Kan man säga att något yrke är viktigare än andra?

 

LYCKA

Vad är lycka för dig?

Har du några tips för ett lyckligare liv?

Titta på Berit Lyckebergs tips på s. 44. Håller du med henne? Varför/Varför inte?

 

NYHETER

Gå in och läs nyheterna på 8-sidor.

Nyhet 1

Nyhet 2

Gör uppgifterna:

Förklara följande ord. Använd ordet i en mening eller försök att förklara ordet.

(en) skatt

att smita (undan)

en avdelning

en regering

ett samarbete

Böj verben i alla sina former.

infinitiv           imperativ (!)              presens (NU)  preteritum (DÅ)    supinum(har)

att fuska

att smita

att föreslå

att säga

På s. 39 och s. 45 i övningsboken finns övningar för verbrepetition.

 

Skriv substantiven i alla sina former:

SINGULAR                                                      PLURAL

obestämd form        bestämd form          obestämd form       bestämd form

ett land

pyramider

en forskare

en stad

krukor

ett redskap

en grav

en mark

Repetera substantiv då och då.

 

NYTT TEMA: DJUR (kap 4)

Tycker du om djur? Varför/varför inte?

Vilka djur kan du på svenska?

 

en hund, en hundvalp

en katt, en kattunge

en häst

en älg

en svan

en orm, (en huggorm)

en gris

en varg

en insekt

en myra

en fästing

en geting

ett bi

etc.

Vilka egenskaper associerar du med olika djur?

Har du haft husdjur? Varför skaffar så många människor husdjur, tror du?

Titta på s. 46-47 i textboken. Vilka adjektiv associerar du med djuren?

 

HÖRÖVNING

Lyssna på Maggis historia (nr 18 på nätet), s. 47 i textboken. 

    1. Slå upp orden i den grå rutan s. 47 innan du lyssnar.
    2. Anteckna vad du hör medan du lyssnar.
    3. Återberätta.
    4. Lyssna igen och komplettera dina anteckningar samt svara på frågorna s. 47.
    5. Vilka verb hörde du? Kan du dem i preteritum?
    6. Kontrollera hur många verb du kan. Gör J s. 48. Ta hjälp av din verblista och s. 272 i minigrammatiken.

 

Vi kan göra adjektiv av verb:

Ex. En springande häst, en galopperande häst, en skällande hund, ett stickande bi

PRESENS PARTICIP

      • är en verbform
      • får ändelsen – ande (verb i imperativ som slutar på konsonant, eller a + nde
      • får ändelsen – ende (verb i imperativ som slutar på vokal som inte är -a)
      • fungerar som:

ADJEKTIV:

en stickande insekt

ett stickande djur

två stickande insekter/djur

 

ADVERB (ofta efter verb som komma, gå, springa, sitta, ligga):

Han kom springande på gatan.

 

SUBSTANTIV:

De boende i skärgården…

Fästingen orsakar mycket lidande.

Gör övningen på s. 40 i övningsboken.

LÄXA: Läs om ett vilt djur s. 52-54 i textboken. Välj ett av djuren, björn eller varg. Det är alltid bra att göra ordlistor eller stryka under de ord som är svåra. Du behöver inte förstå allt utan det VIKTIGASTE!