Hej!

Kapitel 11: TEMA – BROTT och STRAFF

Titta på orden i rutan.  Slå upp brotten/orden och kombinera brott med rätt beskrivning. Facit finns på nätet http://www.nok.se/rivstart

Extra: gör G på s. 146 i textboken.

BROTT                    AKTIVITET           PERSON

ett rån                     att råna               en rånare

en stöld                  stjäla                    en tjuv

ett inbrott              att bryta sig in    en inbrottstjuv

(en) fortkörning    att köra för fort

DISKUTERA

Titta på  D s. 146 i textboken. Håller du med eller  inte? Ta hjälp av den gula rutan när du diskuterar!

 

ORD

Sociala omständigheter

En moral

”Det sociala arvet”

Samhällets ansvar

Stora klyftor i samhället

Isolering

Rätt till terapi

Att vara misstänkt

Ett häkte

”skelett i garderoben”

dåligt samvete

kriminella förflutna

att känna skam/att skämmas

 

I dagens sydsvenskan:

http://www.sydsvenskan.se/2017-02-28/malmopolisen-vill-publicera-fotografier-pa-misstankta

 

INDEFINITA PRONOMEN: MAN

SUBJEKT    OBJEKT    REFLEXIVA   POSSESSIVA    REFLEXIVA POSSESSIVA

man               en                  sig                 ens                   sin/sitt/sina

Ex.
Man pratar sällan om sin lön men man pratar ofta om sitt jobb.

Vi måste använda reflexiva possessiva när vi har ett objekt och pronomenet man. 

Ex.
Man känner sig kanske lite obekväm med att prata om pengar.

 

REFLEXIVA VERB

Man måste lära sig vilka verb som är reflexiva.

Några reflexiva verb: känna sig, koncentrera sig, lära sig, oroa sig, bestämma sig, lata sig etc. I övningsboken finns fler reflexiva verb s. 19.

 

LYSSNA

Lyssna på nummer 79 på s 147 nätet: http://www.nok.se/rivstart

Svara på frågorna H i textboken.

LÄXA:

Gör övningarna på s. 110-111 i övningsboken.

Läs texten om Lasse-Maja på s. 154-155 i textboken. 

Texten är skriven med det könsneutrala pronomenet hen =han/hon tillsammans.

Här kan du läsa mer om hen:

http://www.spraktidningen.se/tags/hen

Tack för i dag!

Vi ses i morgon!