B2, lektion 3, 1/3
Hej!
Kapitel 11: TEMA – BROTT och STRAFF
Titta på orden i rutan. Slå upp brotten/orden och kombinera brott med rätt beskrivning. Facit finns på nätet http://www.nok.se/rivstart
Extra: gör G på s. 146 i textboken.
BROTT AKTIVITET PERSON
ett rån att råna en rånare
en stöld stjäla en tjuv
ett inbrott att bryta sig in en inbrottstjuv
(en) fortkörning att köra för fort
DISKUTERA
Titta på D s. 146 i textboken. Håller du med eller inte? Ta hjälp av den gula rutan när du diskuterar!
ORD
Sociala omständigheter
En moral
”Det sociala arvet”
Samhällets ansvar
Stora klyftor i samhället
Isolering
Rätt till terapi
Att vara misstänkt
Ett häkte
”skelett i garderoben”
dåligt samvete
kriminella förflutna
att känna skam/att skämmas
I dagens sydsvenskan:
http://www.sydsvenskan.se/2017-02-28/malmopolisen-vill-publicera-fotografier-pa-misstankta
INDEFINITA PRONOMEN: MAN
SUBJEKT OBJEKT REFLEXIVA POSSESSIVA REFLEXIVA POSSESSIVA
man en sig ens sin/sitt/sina
Ex.
Man pratar sällan om sin lön men man pratar ofta om sitt jobb.
Vi måste använda reflexiva possessiva när vi har ett objekt och pronomenet man.
Ex.
Man känner sig kanske lite obekväm med att prata om pengar.
REFLEXIVA VERB
Man måste lära sig vilka verb som är reflexiva.
Några reflexiva verb: känna sig, koncentrera sig, lära sig, oroa sig, bestämma sig, lata sig etc. I övningsboken finns fler reflexiva verb s. 19.
LYSSNA
Lyssna på nummer 79 på s 147 nätet: http://www.nok.se/rivstart
Svara på frågorna H i textboken.
LÄXA:
Gör övningarna på s. 110-111 i övningsboken.
Läs texten om Lasse-Maja på s. 154-155 i textboken.
Texten är skriven med det könsneutrala pronomenet hen =han/hon tillsammans.
Här kan du läsa mer om hen:
http://www.spraktidningen.se/tags/hen
Tack för i dag!
Vi ses i morgon!